USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 00:31

http://horsetalk.co.nz/ / http://www.bokt.nl


Acht renpaardtrainers uit Louisiana (USA) hebben boetes en schorsingen tot wel tien jaar ontvangen vanwege het gebruik van een doping met de bijnaam kikkersap.

In totaal elf paarden van deze trainers waren positief getest op het middel Dermorphin, een geneesmiddel dat nog veel krachtiger is dan morfine. Er is een onderzoek gestart naar de rol van de dierenartsen in deze zaak.

Craig Stevens, professor in de farmacologie, legt uit dat een paard hyper wordt nadat het dermorphin is toegediend. Voor een renpaard kan dat nuttig zijn omdat het dier op zo'n moment geen pijn voelt en in een staat van opwinding en euforie komt.

De naam kikkersap komt van een Zuid Amerikaanse kikker met de mooie naam Phyllomedusa Sauvagei. De stof zou afkomstig zijn uit de ruggen van deze kikkers, maar de renpaarden hebben waarschijnlijk een kunstmatige gefabriceerde vorm toegediend gekregen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:55

Als je dit soort dopingsverhalen leest en soms eea hoort op grote wedstrijden, dat paarden soms harttabletten toegediend krijgen om een lagere hartslag te behouden bij prestatie, verbaas ik mij steeeds weer dat zgn paardenmensen het welzijn van "hun" paarden zo gemakkelijk aan de kant schuiven om het dier te kunnen laten presteren. Dit soort paardenliefhebbers zijn in mijn ogen een schande voor de paardensport. Of het nou een trainer is, een ruiter of een dierenarts. Of dergelijke doping nu schadelijk is of niet, kennelijk boeit het dit soort mensen gewoon niet.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 08:46

Het spreekt wel tot de verbeelding! Hoe zijn ze er ooit achter gekomen dat je in een soort gevoelloze superman verandert als je de rug van deze kikker likt? Een indiaan zag een kikker lopen en dacht: "Hmmmm, laat ik daar de rug eens van likken en kijken wat er dan gebeurt!"

Je hebt daar ook aardig wat giftige kikkers, dus misschien was het wel een suïcidale indiaan, teleurgesteld omdat hem was verteld dat hij de kracht en de wijsheid niet had om het nieuwe stamhoofd te worden.

Wilde hij via de kikker een eind aan z'n leven maken? Maar door de likpartij voelde hij zich wellicht opeens topfit en dacht hij: hoezo zou ik anderen laten bepalen hoe ik me voel! Ik zal ze eens wat laten zien daar! Toevallig was er die avond een vechtsportgala en het is niet moeilijk te raden wie de grote uitblinker was.

De andere stamleden smeekten de indiaan na zijn grandioze overwinning zijn geheim te verklappen, maar hij weigerde. Het stamhoofd wees op de gevaren die uitgingen van een oprukkende concurrerende stam, die binnen enkele dagen de strijd zou aangaan met hun stam. De indiaan legde uit dat hij een serum kon maken dat iedereen onoverwinnelijk maakt, waarna hij prompt werd benoemd tot medicijnman.

De concurrerende stam werd met gemak overwonnen, maar het opperhoofd wilde meer. Hij trok er op uit en veroverde dorp na dorp, gewest na gewest en uiteindelijk land na land.

Zou het zo gegaan zijn?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:36

Het komt vast van het 'kikkerlikken'.

Doping is niet iets wat alleen in de paardensport voorkomt, zo is de Tour de France in mijn ogen meer een fietstocht voor verslaafden.
Je wil niet weten wat sporters naar binnen werken om beter te presteren.
Dat die stoffen niet allemaal verboden zijn wil niet zeggen dat ze goed voor je zijn en dat de verboden stoffen niet altijd gevonden worden, wil niet zeggen dat het niet gebruikt wordt.
Vergelijk het met een virus, je kunt pas een anti-stof maken als het virus ontdekt is, dat geldt ook voor dopingtesten.

Er gaat veels te veel geld om in die sporten, mensen gaan over de grens.
Dat ze over hun eigen grens gaan is eigen keuze, maar in de paardensport hebben we wel met dieren te maken die hier niet voor kiezen.

Goed dat ze in dit geval de trainers hebben aangepakt.

DaisyB94

Berichten: 1281
Geregistreerd: 22-03-12
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:22

arno8 schreef:
Het spreekt wel tot de verbeelding! Hoe zijn ze er ooit achter gekomen dat je in een soort gevoelloze superman verandert als je de rug van deze kikker likt? Een indiaan zag een kikker lopen en dacht: "Hmmmm, laat ik daar de rug eens van likken en kijken wat er dan gebeurt!"

Je hebt daar ook aardig wat giftige kikkers, dus misschien was het wel een suïcidale indiaan, teleurgesteld omdat hem was verteld dat hij de kracht en de wijsheid niet had om het nieuwe stamhoofd te worden.

Wilde hij via de kikker een eind aan z'n leven maken? Maar door de likpartij voelde hij zich wellicht opeens topfit en dacht hij: hoezo zou ik anderen laten bepalen hoe ik me voel! Ik zal ze eens wat laten zien daar! Toevallig was er die avond een vechtsportgala en het is niet moeilijk te raden wie de grote uitblinker was.

De andere stamleden smeekten de indiaan na zijn grandioze overwinning zijn geheim te verklappen, maar hij weigerde. Het stamhoofd wees op de gevaren die uitgingen van een oprukkende concurrerende stam, die binnen enkele dagen de strijd zou aangaan met hun stam. De indiaan legde uit dat hij een serum kon maken dat iedereen onoverwinnelijk maakt, waarna hij prompt werd benoemd tot medicijnman.

De concurrerende stam werd met gemak overwonnen, maar het opperhoofd wilde meer. Hij trok er op uit en veroverde dorp na dorp, gewest na gewest en uiteindelijk land na land.

Zou het zo gegaan zijn?


_O- Het zou zomaar kunnen!

Siami
Berichten: 178
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:15

arno8 schreef:
Het spreekt wel tot de verbeelding! Hoe zijn ze er ooit achter gekomen dat je in een soort gevoelloze superman verandert als je de rug van deze kikker likt? Een indiaan zag een kikker lopen en dacht: "Hmmmm, laat ik daar de rug eens van likken en kijken wat er dan gebeurt!"

Je hebt daar ook aardig wat giftige kikkers, dus misschien was het wel een suïcidale indiaan, teleurgesteld omdat hem was verteld dat hij de kracht en de wijsheid niet had om het nieuwe stamhoofd te worden.

Wilde hij via de kikker een eind aan z'n leven maken? Maar door de likpartij voelde hij zich wellicht opeens topfit en dacht hij: hoezo zou ik anderen laten bepalen hoe ik me voel! Ik zal ze eens wat laten zien daar! Toevallig was er die avond een vechtsportgala en het is niet moeilijk te raden wie de grote uitblinker was.

De andere stamleden smeekten de indiaan na zijn grandioze overwinning zijn geheim te verklappen, maar hij weigerde. Het stamhoofd wees op de gevaren die uitgingen van een oprukkende concurrerende stam, die binnen enkele dagen de strijd zou aangaan met hun stam. De indiaan legde uit dat hij een serum kon maken dat iedereen onoverwinnelijk maakt, waarna hij prompt werd benoemd tot medicijnman.

De concurrerende stam werd met gemak overwonnen, maar het opperhoofd wilde meer. Hij trok er op uit en veroverde dorp na dorp, gewest na gewest en uiteindelijk land na land.

Zou het zo gegaan zijn?


:j _O- Geweldig dit!

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:25

Dus dat is het geheime middeltje dat Asterix en Obelix vroeger altijd gebruikten! :)*

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:30

Als mensen bereid zijn zelf over te gaan tot het gebruiken van verboden middelen die op lange termijn hun lijf echt geen goed doen, zullen er ook mensen zijn die dit soort middelen aan hun paarden geven.

Echter, geen pijn meer voelen lijkt mij wel wat, zou ik zo'n kikker kunnen bestellen? Met morfine is het nu wel beter, maar echt geen pijn meer? Wauw! :=

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:00

Walgelijk.
Heel jammer dat mensen zoiets doen maar je doet er helaas niets aan.
Gelukkig zijn ze gepakt dit had gewoon echt heel verkeerd af kunnen lopen niet alleen voor de betreffende paarden maar voor alle betrokkenen.

vilheide

Berichten: 1480
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 10:25

Misschien dacht die indiaan aan het sprookje van de prins en de kikker en hoopte hij dat de kikker een mooie prinses zou worden na het kussen ervan. :)

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Re: USA - Schorsingen na het gebruik van "kikkersap" bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:45

Geweldig, ik wil ook zo'n kikker, voor mezelf, niet voor de paarden. _O-