Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 21:25

bokt.nl/levendehave.nl


De renbaan in Keulen is voorlopig in quarantaine gesteld, nadat een renpaard positief was getest op
Equine infectieuze anemie (EIA). De veterinaire dienst van de stad Keulen heeft de renbaan voorlopig gesloten.

EIA, ook wel moeraskoorts genoemd, is een virusziekte bij paarden en ezels.

Het virus wordt uitgescheiden via ontlasting, bloed en sperma van paardachtigen en overgebracht door muggen, vliegen en dazen. Dat gebeurt vooral in lente, zomer en herfst en vooral in laaggelegen, moerasachtige gebieden. Tegen erg warme, droge omstandigheden is het virus niet goed bestand.

Moeraskoorts leidt tot ernstige bloedarmoede. De ziekte kan acuut of chronisch verlopen. Bij de acute vorm kan het paard verschijnselen tonen als koorts, lusteloosheid, spierzwakte, rillingen, aantasting van ogen en slijmvliezen, bloedingen, koliek, bloederige mest, verhoogde en onregelmatige hartslag, oedeemvorming in het onderlichaam. Het zieke dier blijft vaak wel normaal eten, maar ook het weigeren van eten komt voor. Plotselinge sterfte is niet ongewoon. Bij de chronische vorm van moeraskoorts vermagert het paard en is het snel vermoeid en koortsig na inspanning.



Om te voorkomen dat deze besmettelijke ziekte zich verder uitbreid zijn er enkele maatregelen genomen. Zo werd het betrokken paard ingeslapen en werd er rond een straal van 1 km om de renbaan een kring getrokken. De paarden die zich binnen dit gebied bevinden mogen drie maanden lang hun gebied niet verlaten en dat geld ook voor andere eenhoevigen. Tot zolang zal de renbaan ook geen wedstrijden kunnen organiseren. De ziekte is alleen besmettelijk voor paarden en andere eenhoevigen.

De besmetting is zeer waarschijnlijk in een dierenkliniek in Nord Rhein Westfalen opgelopen. In die betrokken kliniek heeft een paard met deze ziekte meerdere paarden besmet.

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:48

Dinopino schreef:
Zo werd het betrokken paard vernietigd


Brr, klinkt alsof het om een apparaat gaat zoals het hier staat beschreven.. :n
Vervelend voor alle betrokkenen!

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:53

Brrr.. Dit komt nu wel heel dichtbij... Keulen is niet belachelijk ver hier vandaan.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:58

Er zijn hier in de buurt intussen al zeker 3 paarden ingeslapen, er staat een heel dorp vol paarden in quarantaine, waaronder 2 ijslander fokkers die samen over de 100 paarden hebben. In totaal worden er op het moment ruim 2000 paarden getest die de afgelopen jaren op een kliniek hebben gestaan waar het besmette bloeddonor paard stond. Ik ga er vanuit dat dit renpaard ook een slachtoffer is van deze bloeddonor ?

Voor degenen die een beetje duits verstaan, 2 filmpjes, de eerste van de betrokken paardenkliniek, de tweede van een van de slachtoffers.

http://www.wdr.de/mediathek/html/region ... seuche.xml

http://www.wdr.de/mediathek/html/region ... seuche.xml

joyforever
Berichten: 72
Geregistreerd: 20-01-11

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:07

Raar dat het donorbloed niet is getest op eventuele ernstige ziektes? Vanuit de humane wereld (AIDS!) weten we toch wel beter?
Bizar dat een kliniek de verspreiding heeft veroorzaakt. Kunnen we in de toekomst nog wel naar de dierenarts? Hoe betrouwbaar is een DA? En is in deze zaak de DA aansprakelijk of valt zoiets onder een aanvaardbaar risico bij het bezoek aan de kliniek of een bezoek van een DA?

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:39

Lieve help Siggy. Dat een virus een bepaalde regio kan treffen is al tragisch genoeg. Maar dat er een besmet donorpaard is geweest... :? ;(

Floemii
Berichten: 623
Geregistreerd: 13-08-09

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:53

jeetje wat een harde zin: zo werd het betrokken paard vernietigd...
het is een dier geen ding!!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:00

Het is hier best heftig allemaal. Ik werk in een dierenartspraktijk, het 1e veulen dat gestorven is (deze had dus een bloedtransfusie gekregen in de kliniek)en waardoor het hele balletje aan het rollen is gegaan, stond in bovengenoemd dorp. De fokkers waren dan ook klanten van onze praktijk. Vervolgens zijn daar nog 3 paarden besmet door het veulen, welke dus ook direkt ingeslapen moesten worden. Mijn baas had en heeft helaas de weinig eervolle taak van het veterinäramt (vergelijkbaar met LID in NL denk ik) gekregen deze verder compleet gezond ogende paarden te euthaniseren. Ook is onze praktijk belast met de bloedafname van intussen honderden paarden.
In Duitsland (en ik vermoed ook in NL) wordt tot op heden niet standaard getest op EIA, aangezien het een ziekte is die heel weinig voorkomt in onze landen. Hopelijk komt daar nu verandering in !
In totaal hebben 19 paarden een transfusie gehad van de betreffende bloeddonor, 4 daarvan waren direct besmet en die zijn dus direkt ingeslapen (dit was overigens al in augustus, dus ik weet niet of bovengenoemd renpaard 'oud nieuws' is of dat dit weer een nieuw geval is) Zover ik weet het dorp de enige plek waar indirecte besmettingen zijn ontstaan.
Op dit moment worden nog meer dan 2000 paarden getest die evt ook een indirecte besmetting opgelopen kunnen hebben van het donorpaard, aangezien ze de afgelopen jaren in de betreffende kliniek zijn geweest.

maaike1994

Berichten: 2049
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:06

Mijn pony is enkele maanden geleden hier ook op getest geweest. Hij was 3 jaar geleden gestolen geweest en zou die periode in contact zijn geweest met een besmet paard. Gelukkig teste mijn pony negatief op de testen :). Maar mij had het favv inderdaad ook medegedeeld dat als hij positief teste, hij onmiddelijk moest worden ' vernietigd ' :/, ik was echt enorm bang... we hebben ook bijna 2 weken moeten wachten eer we de uitslag van het bloedonderzoek hadden...

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:11

Siggy schreef:
Het is hier best heftig allemaal. Ik werk in een dierenartspraktijk, het 1e veulen dat gestorven is (deze had dus een bloedtransfusie gekregen in de kliniek)en waardoor het hele balletje aan het rollen is gegaan, stond in bovengenoemd dorp. De fokkers waren dan ook klanten van onze praktijk. Vervolgens zijn daar nog 3 paarden besmet door het veulen, welke dus ook direkt ingeslapen moesten worden. Mijn baas had en heeft helaas de weinig eervolle taak van het veterinäramt (vergelijkbaar met LID in NL denk ik) gekregen deze verder compleet gezond ogende paarden te euthaniseren. Ook is onze praktijk belast met de bloedafname van intussen honderden paarden.
In Duitsland (en ik vermoed ook in NL) wordt tot op heden niet standaard getest op EIA, aangezien het een ziekte is die heel weinig voorkomt in onze landen. Hopelijk komt daar nu verandering in !
In totaal hebben 19 paarden een transfusie gehad van de betreffende bloeddonor, 4 daarvan waren direct besmet en die zijn dus direkt ingeslapen (dit was overigens al in augustus, dus ik weet niet of bovengenoemd renpaard 'oud nieuws' is of dat dit weer een nieuw geval is) Zover ik weet het dorp de enige plek waar indirecte besmettingen zijn ontstaan.
Op dit moment worden nog meer dan 2000 paarden getest die evt ook een indirecte besmetting opgelopen kunnen hebben van het donorpaard, aangezien ze de afgelopen jaren in de betreffende kliniek zijn geweest.

Bedankt voor de heldere uitleg vanuit een betrouwbare bron!

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:40

Wat ik een beetje vreemd vind, sinds afgelopen vrijdag zijn er al 2 klinische geva;;en bekend van EIA, veel dichter bij de Nederlandse grens, namelijk nog geen 15 km weg!!

Afgelopen vrijdag klinisch geval in Swalmtal/Amern, NRW Viersen, later die dag nog een nieuw geval in Dulken Boisheim.........dit alles nog geen 8 km van mijn paarden weg.
De grensovergang bij Tegelen/Venlo.

Ik hbe hierover ook een bericht gestuurd naar een moderater maar nog geen bericht terug gezien?

Er is hier nu een groot afgezet gebied en hier worden meer dan 2036 paarden getest.......
Veel van de besmette gevallen zijn terug te leiden naar het voorval vorig haar in Willich/Anrath, daar bleek een bloed/lasma paard besmet te zijn!!

Hierobnder de betreffende info die ik ook naar de mod had gestuurd, had het graag op de nieuwspagina gezien.....

http://www.flensburg-online.de/blog/201 ... amern.html

http://www.localxxl.com/viersen/infekti ... 48841968-/

Alle meldingen nu:

http://www.vetion.de/focus/pages/FNews. ... 70&farbe=a

Ik heb ook gegevens over het afgeztte gebied alleen krijg ik dat niet zo erop

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 23:58

Ik heb de info naar de nieuwsredactie gestuurd omdat het vandaag bekend is geworden bij het paard waar het in dit artikel om gaat.
Dit paard staat bij Renbaan Köln in training waar ongeveer 300 renpaarden gehuisvest zijn.
De renbaan is dus inderdaad ook afgezet.
Dit betekent dat de laatste 2 koersdagen daar niet door gaan, maar dus ook dat de 300 paarden die daar staan de aankomende 3 maanden niet aan wedstrijden deel kunnen nemen.
Onder andere de merrie Danedream staat ook in Köln gestalt die 7 oktober haar titel zou verdedigen in de Prix l'arc de Triomphe (prijzengeld €4.000.000) en wellicht ook naar de Japan cup zou gaan.
Hele grote kans dus dat ze nu niet kan gaan.
Of er verder nog paarden besmet zijn is overigens nog niets van bekend of eventuele verdere stappen wat betreft bloed testen oid.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 07:13

Ik weet niet of het geval in bv Viersen een direkte besmetting is van het bloeddonor paard. In augustus is daar wel een positief getest paard geweest, die een bloedtransfusie had gehad. Mogelijk is daar nu toch ook indirecte besmetting opgetreden ???
Carsten Rohde, van de paardenkliniek, is een bekende paardenarts. Hij begeleid onder andere het nationale duitse veelzijdigheids equip. De 2000 paarden die in zijn stallen hebben gestaan de afgelopen jaren en dus mogelijk direct of indirect contact met het donorpaard hebben gehad staan verspreid over heel Duitsland en zelfs in het buitenland ...

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 08:14

wat ellendig voor alle betrokkenen. En balen dat een kliniek zo'n fout maakt met een besmettelijk ziek paard. Het is al erg genoeg als een besmettelijk ziek paard op een kliniek staat, zoals met die neurologische vorm van rhino, maar dit was een donorpaard dat er blijkbaar erg lang gestaan heeft! Harde leerschool. Hopen dat er niet veel meer gevallen zijn...

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:34

Goed dat dit bekend wordt. Bedankt voor degene die hier verdere informatie geven ik vind het belangrijk dat er open over gepraat kan worden. |Jammer dat de mod. niets met het verhaal gedaan hebben. En sterkte voor iedereen die betrokken is en ook zeker voor degene die in de buurt wonen.

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:40

Siggy schreef:
In Duitsland (en ik vermoed ook in NL) wordt tot op heden niet standaard getest op EIA, aangezien het een ziekte is die heel weinig voorkomt in onze landen. Hopelijk komt daar nu verandering in !

Bedoel je dat donorbloed niet standaard op EIA getest wordt?
kyrkelover schreef:
Dit betekent dat de laatste 2 koersdagen daar niet door gaan, maar dus ook dat de 300 paarden die daar staan de aankomende 3 maanden niet aan wedstrijden deel kunnen nemen. Onder andere de merrie Danedream staat ook in Köln gestalt die 7 oktober haar titel zou verdedigen in de Prix l'arc de Triomphe (prijzengeld €4.000.000) en wellicht ook naar de Japan cup zou gaan.

:oo Wat een enorme financiele strop!

Anoniem

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:54

Jeetjemina zeg...wat een ellende! Hopelijk blijken er niet nog meer paarden besmet!

polleman
Berichten: 1628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Braamt

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:40

wat een ellende zeg hopelijk valt het mee met de besmettingen verder

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:58

Poeh, vele male erger dus dan de Rhino-meldingen dit jaar hier in NL.
Ik hoop dat er verder geen slachtoffers vallen, sterkte aan de eigenaren en inderdaad wat een financiele strop voor de renwereld...

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:31


Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 14:32

Ir111 schreef:
Bedoel je dat donorbloed niet standaard op EIA getest wordt?

Zover ik begrepen is dat inderdaad niet het geval....

_RobinA_

Berichten: 1423
Geregistreerd: 20-11-04
Woonplaats: Louisendorf (Bedburg-Hau)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:20

Bah, het komt wel erg dichtbij zo :(
Weet iemand ook hoe paarden besmet worden? Alleen door het bloed, of kan het bijvoorbeeld ook als je met een besmet paard in dezelfde bak rijdt?

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:17

_RobinA_ schreef:
Bah, het komt wel erg dichtbij zo :(
Weet iemand ook hoe paarden besmet worden? Alleen door het bloed, of kan het bijvoorbeeld ook als je met een besmet paard in dezelfde bak rijdt?

klik :)

MerleSimone

Berichten: 5736
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:21

Oh bah :(
Er kan niks aan gedaan worden zoals ik het zo lees?
Enting is ook geen optie? :(

Edit; al gelezen.. Hopen dat het door de quarantaine binnen de perken kan worden gehouden, bah..

Ir111

Berichten: 12004
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Equine infectieuze anemie op de renbaan Keulen (dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:24

Volgens het artikel is er geen vaccinatie beschikbaar. Dus nee, dan is enten ook geen optie.