Paard verdronken in Eefde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Paard verdronken in Eefde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:47

tsja dan kan je paard beter ook niet meer op de wei zetten, want ook daar kunnen ze zo het draad door en het water invallen.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:11

...en de openbare weg niet te vergeten ook maar mijden. Alsjeblieft zeg, laten we met z'n allen meeleven met de eigenaar van het paard die zijn/haar maatje voor de ogen heeft zien verdrinken ipv diegene te veroordelen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:53

wemkelover schreef:
tsja dan kan je paard beter ook niet meer op de wei zetten, want ook daar kunnen ze zo het draad door en het water invallen.


Wat een kromme vergelijking is dat nou weer ?
De meeste paarden staan toch echt niet volledig aangespannen met kar en al in de wei, mag ik hopen ?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 10:57

Bonita_Bon schreef:
...en de openbare weg niet te vergeten ook maar mijden. Alsjeblieft zeg, laten we met z'n allen meeleven met de eigenaar van het paard die zijn/haar maatje voor de ogen heeft zien verdrinken ipv diegene te veroordelen.


De gevolgen van een misstap of een zijsprongetje zullen dan over het algemeen ietsjes minder dramatisch zijn, toch ?

En ik veroordeel niemand, heb oprecht medelijden, maar mag me toch wel afvragen waarom dergelijke situaties niet vermeden worden ?
Ik ken ook genoeg mensen die hun paard inladen en ergens heen rijden omdat hun thuisomgeving geen veilige uitrijdmogelijkheden biedt ... nou, daar vallen dan in mijn ogen ook dit soort situaties onder !

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het heel erg vind en niemand wil kwetsen.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Paard verdronken in Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:00

Hier net zo, ik veroordeel niet, zoek alleen naar manieren om dit te voorkomen. Maar tegelijkertijd denk ik dat het haast onmogelijk is. Er zullen altijd situaties zijn, waarin dit niet te voorkomen is.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard verdronken in Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:19

Wij mennen ook regelmatig langs het water. Wel zijn we altijd alert. We (naja, mijn zus dan) ment met een kleine pony (1,01m) en het wagentje is ook erg licht. Eigenlijk kunnen wij zelf in al het water waar we langskomen staan (en de oevers zijn schuin, dus je gaat niet zomaar kopje onder zoals bij een kanaal).
Het tuig zit grotendeels vast met knipjes. En we hadden het er van de week nog over: als we te water gaan hoeven we alleen de singel los te maken (zodat het schofje uit kan) en de gesp van de halsriem. Dan is ze al los. Bovendien zit het lamoen met een borgpen aan de wagen (ijzeren staaf die dan met een pen geborgd is). Dus die borgpen eruit en dan kan je het lamoen (twee delig, linker en rechterhelf) en snel afschuiven (is een stukje van max 10 cm opzij) en dan is de pony iig los van de wagen. Dan heeft ze het lamoen nog wel aan, maar dat is overkomelijk.

Het kan altijd gebeuren, maar zelf ben ik altijd heel bewust bezig met de mogelijke risico's en scenario's en bedenk ik van te voren wat handig is. Aan welke kant spring ik van de wagen? Hoe diep is het water? Kan ik zelf staan? Kan de pony staan? Hoe is de bodem?

Natuurlijk kan het dan nog steeds misgaan, maar de kans wordt wel een stuk kleiner.

Anoniem

Re: Paard verdronken in Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:29

Wat een verschrikkelijke gebeurtenis... Een trauma wat je nooit te boven komt, lijkt me... Ik wil de eigenaar heel veel sterkte wensen met dit enorme verlies!

mbkaatje
Berichten: 8681
Geregistreerd: 07-12-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:30

Natuurlijk probeer je eventuele gevaren te vermijden, maar er kan altijd en overal iets gebeuren. En achteraf weten we het allemaal beter.
Laten we hier dan ook niet zomaar tot een conclusie komen. Het al erg genoeg dat iemand z'n paard verloren heeft.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paard verdronken in Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:10

Bah vreselijk dit!!!

Arme dier en arme eigenaar. Ik zou er ziek van worden zeg als het mijn paard overkwam.

Bestond er maar een kar dat een ingebouwde Air Bags heeft waardoor de kar ineens bij aanraking en klap van water kan blijven drijven en zo het dier ook boven houdt.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard verdronken in Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:11

Iets dat smelt bij contact met zoveel water zodat je paard direct los is van de wagen zou al veel levens kunnen redden denk ik. Sowieso een systeem dat je een paard met een druk op de knop kan loskoppelen zou al veel kunnen doen. Ook in het geval van bijvoorbeeld op hol geslagen paarden. Een op hol geslagen paard met een wagen erachter is een drama, zonder wagen is het alweer een stuk minder heftig/ernstig.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:29

eilleen333 schreef:
een systeem dat je een paard met een druk op de knop kan loskoppelen zou al veel kunnen doen. Ook in het geval van bijvoorbeeld op hol geslagen paarden. Een op hol geslagen paard met een wagen erachter is een drama, zonder wagen is het alweer een stuk minder heftig/ernstig.


Helemaal mee eens. Maar dan een goed systeem dat niet zomaar open schiet, maar wel werkt als het moet! Het paard, Muis, dat jaren geleden in Alkmaar is verdronken had namelijk ook veiligheidssluitingen (strengen) maar ze hebben het niet los kunnen krijgen...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:56

Shirley schreef:
Daar zijn we in ons deel van Brabant ook niet mee gezegend en zijn we ook aangewezen op de openbare weg... mocht ik in een dergelijke omgeving wonen, dan zou ik dus niet mennen.

Ik zou ook niet met mijn kleine kinderen langs een ravijn gaan fietsen bijvoorbeeld.

Maar nogmaals, mijn eerste reactie is ook dat ik verschrikkelijk vind, maar als tweede kan ik toch echt het gevoel niet weg krijgen dat een paard zo in een kansloze gevaarlijke situatie wordt gebracht ! Sorry, absoluut niet kwetsend bedoeld !!


Je kan niet alle gevaren in dit leven ontwijken. En langs een ravijn fietsen vindt ik een ander uiterste.

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Re: Paard verdronken in Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:14

Heel veel sterkte voor de eigenaar. Jeetje wat moet dat heftig zijn dit mee te maken.
Idd muis had ook veiligheidslichtogen maar de kar was te zwaar, en de koetsiers inmiddels bijna onderkoeld. Soms is het niet te voorkomen helaas, bedenk me net dat ik zelfs ook langs een dijk men, al is het daar volgens mij niet mega diep maar toch. Ik heb altijd een mes op zak tijdens het mennen zelfs in de bak, iedereen verklaard me voor gek maar ik wil het perse. En zelfs dan weet ik niet of ik het red om te redden maar goed het is mijn idee erbij. Mennen blijft eigenlijk gevaarlijk, of ze nu op hol slaan raken ze nog verder in paniek om de kar en nu in de sloot kunnen ze geen kant meer op want ze worden onder water getrokken.

r_lolita
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:44

vreselijk! Veel sterkte voor de eigenaar/eigenaresse van het paard.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:08

NatasjavE schreef:
Shirley schreef:
Daar zijn we in ons deel van Brabant ook niet mee gezegend en zijn we ook aangewezen op de openbare weg... mocht ik in een dergelijke omgeving wonen, dan zou ik dus niet mennen.

Ik zou ook niet met mijn kleine kinderen langs een ravijn gaan fietsen bijvoorbeeld.

Maar nogmaals, mijn eerste reactie is ook dat ik verschrikkelijk vind, maar als tweede kan ik toch echt het gevoel niet weg krijgen dat een paard zo in een kansloze gevaarlijke situatie wordt gebracht ! Sorry, absoluut niet kwetsend bedoeld !!


Je kan niet alle gevaren in dit leven ontwijken. En langs een ravijn fietsen vindt ik een ander uiterste.


Dat klopt, maar je hoeft ze ook niet bewust op te zoeken ..

Langs een ravijn fietsen noemde ik als voorbeeld: een vergelijkbare gevaarlijke situatie met een niet voor zichzelf denkende weggebruiker die kan schrikken en daardoor een ongewenste, verkeerde manoeuvre met fatale afloop kan maken :(

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:02

Het zandpad en het kanaal zitten niet super dicht bij elkaar, zit minimaal 3 meter tussen. Dus een paard wat opzij springt komt echt niet direct in het water terecht. Ik rij daar heel veel en het is echt geen gevaarlijke weg om te rijden.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:53

Ik las het op hyves al ja, verschrikkelijk. Ik kreeg er kippenvel van!

branki

Berichten: 563
Geregistreerd: 24-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:51

martina1 schreef:
Het zandpad en het kanaal zitten niet super dicht bij elkaar, zit minimaal 3 meter tussen. Dus een paard wat opzij springt komt echt niet direct in het water terecht. Ik rij daar heel veel en het is echt geen gevaarlijke weg om te rijden.


Ik heb daar in het verleden ook heel vaak gereden met een arabier die voor alles opzij springt. Ik kon daar gewoon galopperen zonder dat ik eigenlijk ooit bang ben geweest dat we in het water terecht zouden komen.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:04

branki schreef:
martina1 schreef:
Het zandpad en het kanaal zitten niet super dicht bij elkaar, zit minimaal 3 meter tussen. Dus een paard wat opzij springt komt echt niet direct in het water terecht. Ik rij daar heel veel en het is echt geen gevaarlijke weg om te rijden.


Ik heb daar in het verleden ook heel vaak gereden met een arabier die voor alles opzij springt. Ik kon daar gewoon galopperen zonder dat ik eigenlijk ooit bang ben geweest dat we in het water terecht zouden komen.


Ja een paard moet daar er echt in blinde paniek vandoor gaan om in het water te belanden. Het is niet zoals je veel in het westen ziet met smalle wegen en nog geen halve meter berm tussen de weg en het water. Hier is het breed en overzichtelijk met niet tot nauwelijks verkeer. Maar dat maakt het niet minder vervelend, of vervelender voor de menner die zijn paard heeft verloren.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:07

He gatsie wat vreselijk! Ik men zelf ook veel langs het water, dit kan ook niet anders helaas.
Gelukkig nog nooit gehad dat we bijna ter water zijn gegaan, denk dat ik dat echt helemaal in paniek zou raken!
Pony proberen los te maken en koppie boven water trekken... he getsie wat naar arme eigenaar |(

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:08

Verschrikkelijk dit gun je niemand, sterkte aan alle betrokkenen.

milja78

Berichten: 233
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: in 't zeeuwse.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:33

wemkelover schreef:
tsja dan kan je paard beter ook niet meer op de wei zetten, want ook daar kunnen ze zo het draad door en het water invallen.


helaas helemaal waar... dit is mijn paard overkomen...

Sjolvir

Berichten: 25281
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard verdronken in Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:03

Heel veel sterkte aan de menner, moet er niet aan denken dat mijn paard het kanaal in gaat met wagen en al...

Ik snap sommige reacties op zich wel, maar ze zijn totaal niet reeel.
Je kan niet overal dit soort dingen ontwijken, waar ik sta met de paarden zijn overal smalle dijkjes met daarnaas water (van slootje, tot heel diep!).
En waar geen water is, overigens ook waar wel water is, rijd ik nog steeds in het verkeer,
dat soms onverwachtere dingen kan doen dan menig paard.

En helaas.. een paard dat een diep water in gaat is bijna nooit te redden, want paard zal spartelen,
daar kan je niet rustig naast gaan staan je panieksluitingen even losmaken of je tuig doorsnijden,
danwel je lamoen lossen van de wagen (wat bij mijn kar voldoende zou zijn).
Het klinkt mooi, maar denk dat hoe hard je het ook probeert, je helaas je paard tussen je vingers door voelt glippen en ook nog aan je eigen veiligheid moet denken.
Dat lijkt me nog het aller ergste.... wel willen maar niet kunnen...
Ben dus ook heel blij dat ik niet in de schoenen sta van de menner die vandaag op deze heel rottige manier
zijn paard heeft verloren.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Paard verdronken in Eefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:48

Omg... dat zal een helse nachtmerrie zijn geweest.

Ontzettend veel sterkte aan de betrokkenen.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:51

Wat een vreselijk naar bericht. gets.....