Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:46

Dat is een heel andere discussie.
Wanneer je op een paard rijdt, dan houdt dat toch niet in dat je de rest ook aan je laars kunt lappen? Het is toch niet zo dat zodra je er op gaat zitten, de rest van het paardenwelzijn, daar altijd ondergeschikt aan is. Want rijden is het ergste wat je kunt doen bij een paard en de rest is dan maar minder vervelend voor een paard?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:47

Maar als het zo'n belangrijk tastorgaan zou zijn zou je het toch moeten merken als een paard dat moet missen. Is er een goed wetenschappelijk onderzoek die bewijst dat een paard niet zonder kan? Het lijkt mij nu gewoon iets wat de sectorraad makkelijk in kan voeren i.p.v. echt belangrijke dingen.

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:48

MarijeR: Als we hier dan toch met katten vergelijken: een kat die de hele dag in een kartonnen doos met kijkgaten opgesloten zit heeft ook geen snorharen nodig. Maar dat zou men dan wel weer zielig vinden.
Paarden moeten maar geknipt, geschoren, gewassen en getrokken worden omdat wij mensen ze anders lelijk vinden.
Wat een onzin

Twist1991
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:50

MarijeR schreef:
Maar waarom is het voor jou belangrijker om het haar erop te laten zitten en niet om gewoon van dat paard z'n rug af te blijven? Als we het dan over welzijn hebben, denk ik dat het paard er lichamelijk beter aan toe is als hij met kale oren staat en happy in zijn lijf.
Het ligt er maar net aan waar jij je prioriteiten legt. Of is het gek om bij een grote vooruitgang te beginnen ipv iets simpels als een paar haartjes?


Wij maken ons allemaal 'schuldig' aan het rijden op paarden. Wij hebben ze gedomesticeerd en daarom moeten wij daar de verantwoordelijkheid voor nemen en zo goed mogelijk voor zorgen. Dus altijd proberen te bedenken watpaardenwelzijn in houdt.

Jouw argument is gewoon ONZIN. En ik ga niet nog een keer uitleggen waarom, dan moet je maar even terug lezenof wat beter nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:52

Sharani schreef:
Maar als het zo'n belangrijk tastorgaan zou zijn zou je het toch moeten merken als een paard dat moet missen. Is er een goed wetenschappelijk onderzoek die bewijst dat een paard niet zonder kan? Het lijkt mij nu gewoon iets wat de sectorraad makkelijk in kan voeren i.p.v. echt belangrijke dingen.

Misschien mist zo'n paard dat prima, maar zie jij het niet. Hetzelfde als jij je tong, vingers, neus of oren mist. Je kan op zich wel zonder, maar het maakt sommige dingen toch echt lastiger. Het is dat een mens kan aangeven dat ie iets niet ruikt bijvoorbeeld, anders heb je het niet door dat iemand dat niet kan, maakt het voor diegene op sommige momenten wel lastiger.

Ik weet niet of je wel eens in de koude wind gelopen hebt, dat je oren er pijn van doen? Dan kun je een muts opzetten of even naar binnen gaan, paarden krijgen die wind ook in hun oren, maar een muts geven we ze er niet bij. Vliegen gaan er ook makkelijker inzitten, want de meeste kale oren zijn villa's zo groot voor vliegen

Madeliefjes
Berichten: 1099
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:56

Het is natuurlijk ook eigenlijk heel raar. Wij hebben paarden kennelijk zo ver van de natuur weten te scheiden dat we nu ook nog vinden dat we ze van zintuigelijke waarnemingen en natuurlijke bescherming kunnen ontdoen.... Omdat wij dat mooier vinden....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:59

Jiwa, ik begin niet te vergelijken met een kat, ik zeg juist dat die vergelijking nergens op slaat.
En waarom zou je een kat of paard de hele dag opgesloten willen houden?

Twist1991, ik zit niet op een paard. Zou wat sneu zijn want de grootste hier is nog geen 90cm.
Over welzijn gesproken... Je kan ook heel veel plezier met paarden hebben zonder dat je erop zit.
Dat jij mijn mening onzin vindt, dat mag hoor :(:)

Mindim, ik denk dat je nu de functie van tastharen ietwat overdrijft met jouw vergelijking met oren, neus, vingers, tong. Als dat nodig is voor jou als overtuiging, helpt dat imo niet echt hoor.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:00

Maar als je op zijn rug gaat zitten is lopen ook lastiger... .
Daarbij scheer ik alleen voor een show dus 3 tot 5 keer per jaar en met een paar dagen zit het haar er weer, lijkt me minder ongemak dan iedere dag rijden.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:02

Ik ben een beetje van de middenweg, zoals de meesten hier. Netjes bijknippen maar niet alles er af.

Voor de liefhebbers van de kale oren en neuzen: letten jullie daar nu ook op bij andere paarden? Het valt mij namelijk niet eens op....meestal zie je op concours of keuring de paarden toch op meer dan 2 meter afstand en ik zie het dan echt niet meer.
Als de plukken uit de oren hangen valt dat wel op, maar nette bijgeknipte oren en neusharen zien er van afstand toch echt niet veel anders uit dan geheel kale paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:05

Dat is voor mij nodig als overtuiging?
Waarom zouden de haren niet belangrijk zijn, omdat wij als mens ze niet hebben? Niet gebruik maken van dit soort zintuigen? Een paard voelt wat onder zijn neus zit met tastharen, want hij ziet daar niets. Dus wat voor jouw misschien een totaal overbodig iets lijkt aan de paardenanatomie, kan voor het paard wel een belangrijk iets voor waarnemen zijn. Alleen omdat jij niet weet hoe het voelt, maakt het dan ook maar gelijk overbodig?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:08

Kendra schreef:
Ik ben een beetje van de middenweg, zoals de meesten hier. Netjes bijknippen maar niet alles er af.

Voor de liefhebbers van de kale oren en neuzen: letten jullie daar nu ook op bij andere paarden? Het valt mij namelijk niet eens op....meestal zie je op concours of keuring de paarden toch op meer dan 2 meter afstand en ik zie het dan echt niet meer.
Als de plukken uit de oren hangen valt dat wel op, maar nette bijgeknipte oren en neusharen zien er van afstand toch echt niet veel anders uit dan geheel kale paarden..

Ja ik zie toch wel een heel groot verschil met de halter shows.
Met haar: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 8699_n.jpg
Zonder haar: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2615_n.jpg

Voor een dressuurpaard zie ik er het nut ook niet in. Maar ja ik heb weinig met dressuurpaarden dus daar bemoei ik me maar niet zoveel mee.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:11

Mijn paard is net een ezel met uitgeschoren oren. :D Eens en nooit weer. :')
Ik doe het niet overigens, oren uitscheren. Maar omdat ik het niet mooi vindt, als een klant of bijv mijn baas het uitgeschoren wil doe ik het gewoon.

Tastharen schoor ik altijd helemaal af, nu laat ik een centimeter, 1.5 ongeveer zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:23

MarijeR schreef:
Ja ik zie toch wel een heel groot verschil met de halter shows.
Met haar: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 8699_n.jpg
Zonder haar: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2615_n.jpg

Voor een dressuurpaard zie ik er het nut ook niet in. Maar ja ik heb weinig met dressuurpaarden dus daar bemoei ik me maar niet zoveel mee.


Nou valt me de vacht meer op dan het haar in de oren.

Waarom zie je het nut voor dressuurpaarden dan niet in, hoeven die niet 'verzorgd' de ring in volgens jou?

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:26

Bij ons maakt het echt uit in de plaatsing, bij dressuur niet.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:28

Denk de vacht er eens af en dan mét wollige oortjes _O-

Bij dressuurpaarden gaat het toch om de rijtechnische prestatie? Bij ons bij de halter shows gaat het om het perfecte plaatje.
Een dressuurpaard zal vast niet op ieder onderdeel een punt aftrek hebben omdat de jury een pluk haar uit de oren ziet steken.
Bij de halter shows is het plaatje 'iets' anders zeg maar met teddybeer oren op een mini arabier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:34

MarijeR schreef:
Denk de vacht er eens af en dan mét wollige oortjes _O-

Bij dressuurpaarden gaat het toch om de rijtechnische prestatie? Bij ons bij de halter shows gaat het om het perfecte plaatje.
Een dressuurpaard zal vast niet op ieder onderdeel een punt aftrek hebben omdat de jury een pluk haar uit de oren ziet steken.
Bij de halter shows is het plaatje 'iets' anders zeg maar met teddybeer oren op een mini arabier.


Toch wordt en masse bij wedstrijdpaarden de oren uitgeschoren. Ik denk dat het gros in dit topic het ook over dat soort paarden heeft. Niet over minipaardjes met wollige oortjes, die schoonheidswedstrijden moeten lopen.

Maar ook dan, men wil dan een paard zo esthetisch gemanipuleerd om er een voldoende aan te geven? Ik vind het met friezen ook vaak zo raar. Die beesten moeten een deken op in de zon tegen het verkleuren, een jury kan daar toch door heen kijken? Zwarte paarden verkleuren nou eenmaal in de zon. Dus peurt zo'n beest maar een dek op in de zomer. Als het een medisch doel of iets dient ala, maar om estethische redenen, dan vind ik het waardeloos.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:37

Dat is ook belachelijk Mindim. :j

Onze Friezen worden in de zomer gewoon wat bruin. :D

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:39

MarijeR schreef:
Kendra schreef:
Ik ben een beetje van de middenweg, zoals de meesten hier. Netjes bijknippen maar niet alles er af.

Voor de liefhebbers van de kale oren en neuzen: letten jullie daar nu ook op bij andere paarden? Het valt mij namelijk niet eens op....meestal zie je op concours of keuring de paarden toch op meer dan 2 meter afstand en ik zie het dan echt niet meer.
Als de plukken uit de oren hangen valt dat wel op, maar nette bijgeknipte oren en neusharen zien er van afstand toch echt niet veel anders uit dan geheel kale paarden..

Ja ik zie toch wel een heel groot verschil met de halter shows.
Met haar: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 8699_n.jpg
Zonder haar: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2615_n.jpg

Voor een dressuurpaard zie ik er het nut ook niet in. Maar ja ik heb weinig met dressuurpaarden dus daar bemoei ik me maar niet zoveel mee.


Mijn ""dressuurpaard" is een keuringspaard. Die worden geschoren, zoals ik aangaf, om het pluspunten naar voren te laten komen en de minpunten te verdoezelen.

Neem het toefje achter de oren. Iets langer kaal maakt de nek optisch langer. Idem voor de staart. Laag opgeschoren, hoog opgeschoren, veel geschoren, weinig geschoren. Dan lijkt het net of ze de staart anders en beter gaan dragen.

Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:40

Er was laatst een topic over een dame met een schimmel, en deze mocht niet maar buiten geloof ik, want dan werd hij vies (en op een vies paard ging ze toch niet rijden...).

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:42

Bij dressuurpaarden wordt door het vlechten toch ook geprobeerd om de hals beter uit te laten komen? Er is zelfs verschil tussen dressuurknotten en de knotjes voor rijpaard keuringen.
Zo wordt er bij ons met scheren geprobeerd om het plaatje zo mooi mogelijk te maken.
Om een beeld te geven, er worden Amerikanen ingevlogen om clinics puur voor het scheren te geven. Het is iets meer dan het haar eraf maaien en als je dat op de juiste manier doet, kan je daar het 'plaatje' mee beïnvloeden.
Net als men dat probeert met het vlechten van dressuurpaarden en ook het type hoofdstel ed, alles om het zo mooi mogelijk te laten lijken, toch?

Hier gaan zwarte paarden trouwens gewoon de zon in hoor, dat maakt voor de kleur niet uit voor de shows, zwart wordt ie wel weer.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:49

MarijeR schreef:
Bij dressuurpaarden wordt door het vlechten toch ook geprobeerd om de hals beter uit te laten komen? Er is zelfs verschil tussen dressuurknotten en de knotjes voor rijpaard keuringen.
Zo wordt er bij ons met scheren geprobeerd om het plaatje zo mooi mogelijk te maken.
Om een beeld te geven, er worden Amerikanen ingevlogen om clinics puur voor het scheren te geven. Het is iets meer dan het haar eraf maaien en als je dat op de juiste manier doet, kan je daar het 'plaatje' mee beïnvloeden.
Net als men dat probeert met het vlechten van dressuurpaarden en ook het type hoofdstel ed, alles om het zo mooi mogelijk te laten lijken, toch?


Jup :j Alleen om het paard optisch beter uit te laten komen.

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:05

MarijeR schreef:
Jiwa, ik begin niet te vergelijken met een kat, ik zeg juist dat die vergelijking nergens op slaat.
En waarom zou je een kat of paard de hele dag opgesloten willen houden?

Twist1991, ik zit niet op een paard. Zou wat sneu zijn want de grootste hier is nog geen 90cm.
Over welzijn gesproken... Je kan ook heel veel plezier met paarden hebben zonder dat je erop zit.
Dat jij mijn mening onzin vindt, dat mag hoor :(:)

Mindim, ik denk dat je nu de functie van tastharen ietwat overdrijft met jouw vergelijking met oren, neus, vingers, tong. Als dat nodig is voor jou als overtuiging, helpt dat imo niet echt hoor.

Een paard in een box van 3 bij 3 is niet minder opgesloten dan een kat in een kartonnwn doos met kijkgaten. ;)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:16

En wil jij een paard dan de hele dag in een box van 3x3 zetten?
Ik niet hoor, zou niet in me op komen zelfs.
(wilde eigenlijk zeggen, geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt maar dan zitten er misschien weer wat mensen op de kast :+ )

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:19

Ik niet, over mijn lijk. maar jij schreef dat een paard op stal geen tastharen nodig heeft. ;)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:27

Buiten ook niet maar hier staan de showpaarden 's nachts op stal en dan zie ik al helemaal het nut niet van tastharen.