Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7673
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:32

Tastharen blijven wij vanaf, geen haar op mijn hoofd denkt erover die af te scheren. Oortjes worden voor de keuring wel netjes weggeknipt, meer dan alleen de uitstekende pukken, maar niet het hele oor leeg met de tondeuse.
Ik knip bij de gehoorgang de plukken weg, maar iets hoger op de oorschelp knip ik alle wol weg, ook de contouren van de oren knip ik bij zodat de vorm van het oor mooi uitkomt. Vooral als het dier een mooi hoofd en dito oor heeft.

Na de keuring doe ik bij de veulens niets meer, die lopen nu dan ook weer lekker met oren vol wol in de wei. Tot ze 3 zijn komt er geen schaar meer aan te pas.
Mijn merrie, waar ik ook op rijd, houd ik netjes, dwz geen uitstekende plukken uit de oren.

Benen worden niet geschoren, maar geknipt omdat ik merk dat een geschoren been sneller gevoelig is voor zonnebrand en mok, dan een been waarbij alleen de uitstekende haren zijn weggeknipt.

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:36

Ik snap uberhaupt de lol van het showpaardengedoe niet, paarden hebben er niks aan. Maar dat is een andere discussie. ;)

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:41

Jiwa schreef:
Ik snap uberhaupt de lol van het showpaardengedoe niet, paarden hebben er niks aan. Maar dat is een andere discussie. ;)


Ik snap dat geitenwollensokkengezweef niet. Maar dat is idd een andere discussie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:42

Ik heb wedstrijdpaarden en nee ik scheer geen oren uit en de tastharen zitten waar ze horen. Maar ja tis in Duitsland al wat langer echt verboden ze eraf te halen. En dan mag ik als zon beetje enigste in de halterklasse staan met tastharen om de mond ed, en niet compleet uitgeschoren oren, I don't care ze hebben ze niet voor niks :D

little_birdy
Berichten: 12234
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:43

scherp eenitraM
ik scheer die van mij ook gewoon en de winter plus de voorbenen
anders is hij drijfnat van het zweten na het rijden en ook zijn de benen dan drijfnat
oren doe ik niks aan vind die niet zo leuk :')

tiwi1969

Berichten: 7673
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:45

Ik snap het wel, als fokker wil je graag laten zien waar je staat met je fokkerij en doe je je best om je paard zo voordelig mogelijk te presenteren. Het is aan aan de stamboeken om de grenzen van het toelaatbare aan te geven. Een regel over de manier van toiletteren en welzijn is een mogelijkheid die in de toekomst zeker opgenomen gaat worden (zal moeten worden).
Werk voor de Koepel fokkerij.

Voor stamboeken is het trouwens ook belangrijk dat dieren op keuringen verschijnen. Dat is de enige/makkelijkste manier om een beeld van de nafok van hengsten en merrielijnen te krijgen en tijdig in te spelen op ongewenste effecten.
Of je het nou keuring of show noemt, is voor mij om het even.

Wel denk ik dat wij als fokkers met beide benen op de grond moeten blijven staan en voorkomen dat we doorslaan in het "opdoffen" van de paarden.

Dit relaas is geschreven op persoonlijke titel en hoeft niet per definitie het standpunt te zijn van het bestuur waarvan ik deel uit maak.

Tammy_

Berichten: 5265
Geregistreerd: 20-09-10
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:47

tastharen blijf ik af, de oren knip ik de uitstekende plukjes uit, maar dat hoeft bij mijn pony zo'n 1x per 2 jaar :+

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:52

Sorry hoor, maar wat een verschrikkelijke onzin is dit.

Dat de sectorraad zich buigt over zaken die er toe doen en niet dit soort kletskoek... Scheren, niet scheren, pfff. ik denk dat varkens hun staart spontaan zouden willen laten ontkrullen en ontharen om maar zo ontzettend verwend te worden als de paarden in Nederland. Dát is namelijk pas dierenleed.

Madeliefjes
Berichten: 1099
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:05

Vind jij een paard 23 uur in een box van 3 bij 3 zetten verwennen??? En je hoeft mij niet te vertellen hoe varkens het hebben in Nederland. Ook daarvoor moeten wij onze ogen uit ons hoofd schamen. En zo kan ik nog een waslijst opnoemen van wat niet goed is. Maar wij zijn niet heel goed voor onze paarden hoor.....

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:14

Madeliefjes schreef:
Vind jij een paard 23 uur in een box van 3 bij 3 zetten verwennen??? En je hoeft mij niet te vertellen hoe varkens het hebben in Nederland. Ook daarvoor moeten wij onze ogen uit ons hoofd schamen. En zo kan ik nog een waslijst opnoemen van wat niet goed is. Maar wij zijn niet heel goed voor onze paarden hoor.....


Precies. Die mensen van de overheid en dan noem ik de grote naam Den Haag roepen maar onzinnige regeltjes op waar naar gestreven moet worden terwijl zij de balle verstand er van hebben. :n

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:45

Jiwa schreef:
Ik snap uberhaupt de lol van het showpaardengedoe niet, paarden hebben er niks aan. Maar dat is een andere discussie. ;)


En dat hebben ze wel aan andere takken van paardensport?

Jiwa

Berichten: 1172
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:54

Tiwi1969: Daar kan ik in meekomen.

eenitraM schreef:
Jiwa schreef:
Ik snap uberhaupt de lol van het showpaardengedoe niet, paarden hebben er niks aan. Maar dat is een andere discussie. ;)


Ik snap dat geitenwollensokkengezweef niet. Maar dat is idd een andere discussie.

Over welk geitenwollensokkengezweef heb je het? ;)
Slappe opmerking hoor.

Sharani, gaat het daar nu over?
Het gaat om wel niet opdoffen.
Boeren recreatieknol wordt over het algemeen niet zo opgetrut als die poedel showpaardjes, geschoren, getrokken en geknipt van alle kanten.
ik denk inderdaad dat er takken zijn in de 'paardensport' waarin een paard meer lol beleeft dan tijdens het opgedoft worden en wel of geen lintje/titeltje verdienen. Eerlijk is eerlijk: da's allemaal voor de fokker, en niet omdat dat beest zo graag met gelakte hoefjes, staart in de krullers en uitgeschoren oren wordt 'geshowd'.
Correct me if i'm wrong.

My_Little_P

Berichten: 1242
Geregistreerd: 25-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:55

Madeliefjes schreef:
Vind jij een paard 23 uur in een box van 3 bij 3 zetten verwennen??? En je hoeft mij niet te vertellen hoe varkens het hebben in Nederland. Ook daarvoor moeten wij onze ogen uit ons hoofd schamen. En zo kan ik nog een waslijst opnoemen van wat niet goed is. Maar wij zijn niet heel goed voor onze paarden hoor.....


23 uur is nog altijd beter dan voor de eerste keer daglicht op de dag dat je wordt geslacht. Wat mij betreft hebben de meeste paarden in NL niks te klagen, zéker niet als het gaat over welk haar waar wordt afgeschoren. Die discussie is werkelijk te dom voor woorden.

amyz

Berichten: 6918
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:28

Een goed showpaard wordt geboren als showpaard en geniet oprecht van het showen. Mijn jaarling kan ik los in de wei scheren, die vindt dat heeeeerlijk en gaat al doezelen zodra hij de tondeuse hoort. Spray en make-up blijft ie altijd heeeel lief stilstaan en op show vindt hij alles machtig interessant.
Denk je nu werkelijk dat een paard dat geen lol beleeft aan een show, zich fatsoenlijk presenteert? Mn vorige pony vond showen prima, maar het boeide hem niet zo bijster veel. Das een echte werker. Mede daardoor heb ik hem ook verkocht, hij loopt nu voor de wagen en heeft de tijd van zn leven. Het verschil is dus wel degelijk merkbaar ;)

En over het nut; wat is voor een paard het nut van de springsport? Mennen?

Snorro
Berichten: 63
Geregistreerd: 07-10-12

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 00:33

Ik duw de oren samen en dan knip ik de plukjes weg die uitsteken, van de tastharen blijf ik af. Kijk daar sowieso niet echt naar om haha, ben ik veel te lui voor en ik vind mijn paard mooi zoals ze is. :+ Ook met uitstekende plukjes en lange tasthaartjes en weet ik het wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:13

MarijeR schreef:
Bij dressuurpaarden wordt door het vlechten toch ook geprobeerd om de hals beter uit te laten komen? Er is zelfs verschil tussen dressuurknotten en de knotjes voor rijpaard keuringen.
Zo wordt er bij ons met scheren geprobeerd om het plaatje zo mooi mogelijk te maken.
Om een beeld te geven, er worden Amerikanen ingevlogen om clinics puur voor het scheren te geven. Het is iets meer dan het haar eraf maaien en als je dat op de juiste manier doet, kan je daar het 'plaatje' mee beïnvloeden.
Net als men dat probeert met het vlechten van dressuurpaarden en ook het type hoofdstel ed, alles om het zo mooi mogelijk te laten lijken, toch?

Hier gaan zwarte paarden trouwens gewoon de zon in hoor, dat maakt voor de kleur niet uit voor de shows, zwart wordt ie wel weer.


Welk zintuig wordt aangetast door knotjes vlechten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:17

eenitraM schreef:
Jiwa schreef:
Ik snap uberhaupt de lol van het showpaardengedoe niet, paarden hebben er niks aan. Maar dat is een andere discussie. ;)


Ik snap dat geitenwollensokkengezweef niet. Maar dat is idd een andere discussie.

Zo'n opmerking vind ik dan weer sneu, jammer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 01:24

amyz schreef:
Een goed showpaard wordt geboren als showpaard en geniet oprecht van het showen. Mijn jaarling kan ik los in de wei scheren, die vindt dat heeeeerlijk en gaat al doezelen zodra hij de tondeuse hoort. Spray en make-up blijft ie altijd heeeel lief stilstaan en op show vindt hij alles machtig interessant.
Denk je nu werkelijk dat een paard dat geen lol beleeft aan een show, zich fatsoenlijk presenteert? Mn vorige pony vond showen prima, maar het boeide hem niet zo bijster veel. Das een echte werker. Mede daardoor heb ik hem ook verkocht, hij loopt nu voor de wagen en heeft de tijd van zn leven. Het verschil is dus wel degelijk merkbaar ;)

En over het nut; wat is voor een paard het nut van de springsport? Mennen?

Ach ze zullen het showen leuk vinden. Maar net als met fifi hondjes die als accessoire worden gebruikt en opgedoft, doet men dat steeds meer met paarden. Mijn hemel, het zijn geen levende my little ponies, het zijn dieren.
Het valt me nog mee dat sommige niet in een tas over de schouder worden mee gedragen. Zelfs nagellak voor paarden is op de markt.

Kijk zolang het welzijn van een dier er niet mee wordt aangetast, prima. MAar als je vind dat een dier het niet nodig heeft omdat hij tussen vier muren zijn weg wel kan vinden, en de natuur maar onzinnige dingen aan je paard heeft gezet, welke gewoon 'niet mooi' zijn, dan vind ik dat maar een teken van kortzichtigheid.
En als je op een keuring paardse kenmerken weg moet halen, omdat je anders niet een voldoende krijgt op verzorging, tja, waar ben je dan mee bezig.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:34

Mindim schreef:
Ach ze zullen het showen leuk vinden. Maar net als met fifi hondjes die als accessoire worden gebruikt en opgedoft, doet men dat steeds meer met paarden. Mijn hemel, het zijn geen levende my little ponies, het zijn dieren.
Het valt me nog mee dat sommige niet in een tas over de schouder worden mee gedragen. Zelfs nagellak voor paarden is op de markt.

Kijk, en zodra jij niet meer het respect kunt op brengen voor mensen die wat anders met paarden doen dan het standaard dressuur rijden, heeft het ook erg weinig zin om nog met jou in discussie te gaan.

Even voor een buitenstaander die niets met dressuur heeft en per ongeluk op een wedstrijd terrein terecht komt, denk je dat die wat snapt van dat geruk en gepluk op de rug van een paard en vervolgens naast de ring standjes van mensen die paarden weer van hun rugproblemen af moeten helpen?
Werkelijk, als je dan het woord welzijn in je mond wilt nemen... Maar dat is volkomen normaal, alleen omdat dressuur rijden hier op bokt de standaard is?

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:44

er wordt nog altijd gedoogd dat trekpaarden gecoupeerd worden, maar staan wel op hun achterste benen omdat er wat haar uit de oren geknipt wordt ...
logica ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:54

MarijeR schreef:
Mindim schreef:
Ach ze zullen het showen leuk vinden. Maar net als met fifi hondjes die als accessoire worden gebruikt en opgedoft, doet men dat steeds meer met paarden. Mijn hemel, het zijn geen levende my little ponies, het zijn dieren.
Het valt me nog mee dat sommige niet in een tas over de schouder worden mee gedragen. Zelfs nagellak voor paarden is op de markt.

Kijk, en zodra jij niet meer het respect kunt op brengen voor mensen die wat anders met paarden doen dan het standaard dressuur rijden, heeft het ook erg weinig zin om nog met jou in discussie te gaan.

Even voor een buitenstaander die niets met dressuur heeft en per ongeluk op een wedstrijd terrein terecht komt, denk je dat die wat snapt van dat geruk en gepluk op de rug van een paard en vervolgens naast de ring standjes van mensen die paarden weer van hun rugproblemen af moeten helpen?
Werkelijk, als je dan het woord welzijn in je mond wilt nemen... Maar dat is volkomen normaal, alleen omdat dressuur rijden hier op bokt de standaard is?


Geitenwollensokkegezweef is ook zeer respectvol naar mensen die het haar er op laten zitten?

Ik bedoel het helemaal niet respectloos, maar het is toch zo. Een paard is toch steeds meer onderhevig aan mode? Men doet strotouwtjes in de mond in de stal voor een fijnere nekspier tijdens, men scheert oren kaal om vervolgens paard wel lekker tussen de vliegen en met harde wind buiten te zetten, ook met koud weer, wel met een deken op, sokken worden weg geschoren, tastharen weggebrand, kroonranden opgeschoren. Alles wat paards is aan een paard wordt in principe weggehaald, omdat men het niet mooi vind. Roze hoofdstellen met veel bling bling, passende dekjes bij de peesbeschermers en het liefst de ruiter ook nog in bijpassend tenue. Laten we wel wezen, een paard wordt steeds en steeds meer een barbiepaard.

Zeg ik dat geruk en gepluk wel goed is dan? Nee, dat zeg ik niet, alleen daar gaat het topic niet over. Dat je er op gaat zitten wil nog niet zeggen dat je niet meer aan het welzijn van je paard moet denken. Ik snap niet helemaal waarom je daar steeds op terug komt. Omdat jezelf niet op je paarden rijdt misschien en dat dan een gemakkelijke vinger is om te wijzen? Rijden is het ergste kwaad wat je een paard aan kan doen, dus wat ik doe is minder erg, want wat jullie doen is erger?

Oja, ik rijdt ook geen dressuur, ik rijd helemaal niet met mijn paarden ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-10-12 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:55

Duhelo schreef:
er wordt nog altijd gedoogd dat trekpaarden gecoupeerd worden, maar staan wel op hun achterste benen omdat er wat haar uit de oren geknipt wordt ...
logica ...

Belachelijk.

tamary

Berichten: 29242
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:03

Duhelo schreef:
er wordt nog altijd gedoogd dat trekpaarden gecoupeerd worden, maar staan wel op hun achterste benen omdat er wat haar uit de oren geknipt wordt ...
logica ...

Het is bij wet verboden, maar wat het stamboek toelaat en het gesleep naar buitenland van fokkers valt weinig aan te doen. Groep paardensporters is een stuk breder en gevarieerder van mening dan de trekpaardfokkers en dan is dit er door krijgen iets simpeler (inderdaad Anky zegt dat ze het niet meer :P doet en de rest hobbelt er achter aan). Bij de trekpaarden is er geen vergelijkbare figuur met zo'n standpunt waar iedereen achteraan loopt.

geshahquille

Berichten: 830
Geregistreerd: 11-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:08

Ik zelf knip ook alleen de lange plukken weg verder niet. Bij de Arabieren mag je in principe niet de tast haren weg knippen en de oren van een veulen niet hellemaal uit scheren. Maar verder helemaal wel en dan zie je dat veulens die echt net opgedroogt zijn waarvan het hoofdje voor een deel al geschoren word echt zo sneu. Ook word bij Arabieren het haar boven de ogen weg geschoren lijkt mij ookniet fijn. Er is wel geprobeert dit te verbieden maar het werd gewoon nog gedaan en uiteindelijk hebben ze het verbod weer ingetrokken.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Sectorraad paarden:Scheer jij de oren van je paard nog kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:26

tsja ik vind dat je naar de omstandigheden moet kijken waarin het dier leeft en wat zijn "baan"is. Ik ken mensen die hondjes fokken en waarbij de honden met haarkrullers inlopen en dus ook niet mogen spelen want dan gaan ze de pappilotten eruit.. En dat mag wel allemaal?