Hoe intelligent is een paard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Hoe intelligent is een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 11:39

* http://www.bokt.nl


Hoe intelligent is een paard? Dat willen veel paardeneigenaren weten en een aantal, zo niet de meerderheid, verklaart (vaak met enige trots) dat hun paard enorm intelligent is. Maar is dat terecht? En kun je de intelligentie van een paard vergelijken met die van een hond of kat?

Volgens Dr. Evelyn Hanggi kan je een paard eigenlijk niet vergelijken met katten en honden. Laatstgenoemde zijn jachtdieren. Zij zijn geëvolueerd tot dieren die met een goed zicht op hun prooi kunnen af sluipen, waarbij ze dat ook heel stil en ongemerkt kunnen doen. Deze dieren hebben aangeboren agressiviteit die op gewenste, maar ook op ongewenste momenten getoond worden. Horsetalk schrijft uitgebreid over de intelligentie van het paard op basis van een eerdere studie van Dr. Evelyn Hanggi.

Paarden zijn prooidieren. Er wordt op hen gejaagd. Hun instinct zegt te vluchten en de complexe communicatie binnen de kudde is onder meer gebaseerd op een basisprincipe: Ontsnap of je wordt opgegeten!

Diverse mensen beweren dat paarden alleen maar instinctief en niet cognitief in hun gedrag reageren. En hoewel paarden altijd wel bepaald vluchtgedrag vertonen, is het onjuist om te stellen dat een paard enkel instinctief kan reageren. Paarden leren snel op basis van commando’s en ook op basis van lichaamstaal. Ze begrijpen de geluiden die etenstijd aankondigt. Dit varieert van de voerschep met biks tot het voertuig dat op de wei het hooi komt brengen.

Er is kuddegedrag, maar elke dier dat in een kudde leeft vertoont dit gedrag. De verhoudingen en relaties binnen een kudde zijn complex te noemen. De leider van een kudde is een oudere merrie en niet de hengst. De leidmerrie is ondubbelzinnig in haar communicatie, de rest van de kudde vertrouwt haar. Hoewel haar gedrag niet altijd zorgt voor vrienden, heeft de kudde wel respect voor haar.

Onderzoekers hebben op drie punten de intelligentie van het paard onderzocht:
De mogelijkheid tot het oplossen van problemen,
De snelheid van het leren (bij het uitvoeren van een taak),
De mogelijkheid om geleerde kennis op te slaan en te gebruiken.

Punten die moeilijk te meten zijn, bij het beoordelen van intelligentie is een bepaalde alertheid nodig, de reactie van het paard op stimulatie, hun gedrag rondom mensen en de interactie met andere paarden.

Volgens Dr. Evelyn Hanggi wordt het perceptievermogen en het cognitieve vermogen van het paard vaak verkeerd begrepen. Paarden zijn heel goed in simpele dingen aanleren, niet verrassend gezien het feit dat mensen ze kunnen rijden en trainen.

Het hele (Engelstalige) artikel van horsetalk lees je hier. Hierin wordt onder andere uitgelegd dat de opmerking dat hersenhelften van paarden niet samenwerken en dat daarom paarden links- en rechtsom kunnen schrikken van hetzelfde object onzin is. Verder zijn er volgens Hanggi vijf manieren waarop een paard kan trainen, waaronder desensibilisatie, gewenning en conditionering.

Lees hier een Engelstalig artikel aan de hand van Hanggi.

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:53

Interessant! Jammer dat het in het engels is.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Hoe intelligent is een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 11:56

ja inderdaad, vind dat vaak vermoeiend om te lezen :D

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:09

Dan lees je het toch niet :') ik vond het iig een erg interessant artikel!

PaysBas

Berichten: 4997
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Somewhere

Re: Hoe intelligent is een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:56

Ontstaat toch ook veel uitgewenning qua IQ bij een paard?!

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:13

Nou er zijn soms gevallen waarvan ik denk, paard is toch intelligenter dan je denkt. Ze begrijpen wel meer dingen hoor dan je denkt, zeker als je er elke dag bent en veel van ze ziet en meemaakt dan maak je dat echt mee, zooooo leuk.

Mijn paard is heel intelligent en soms uitgekookt. Maar godzijdank is het een schat van een paard en heel betrouwbaar en mak dat het hem vergeven wordt, want het is nooit op een manier dat het echt gevaarlijk is/wordt of wat dan ook maar op een leuke en grappige manier.

WolinLotte

Berichten: 4305
Geregistreerd: 31-05-07
Woonplaats: Kranenburg, Duitsland

Re: Hoe intelligent is een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:06

Ben benieuwd, ik ga het later eens lezen..

Al vind ik dat je paarden in hun eigen categorie moet kunnen scoren qua intelligentie.. Ik vind mijn paard ook behoorlijk intelligent uit oogpunt van het paard..

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:00

Nirvana_ schreef:
Dan lees je het toch niet :') ik vond het iig een erg interessant artikel!

fijn meid

Melisding

Berichten: 1893
Geregistreerd: 22-07-11

Re: Hoe intelligent is een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:50

Super interessant! :)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Hoe intelligent is een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:06

jammer dat het in het engels is!!!! want wil hem wel graag lezen maar me engels is te slecht om het te begrijpen

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe intelligent is een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:08

Het is een wat te technisch artikel om zomaar op de bonnefooi te vertalen. Maar een paardenmagazine zou het zeker moeten doen vind ik, ik vond het erg interessant!

Lies_Beuker

Berichten: 430
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:53

Via de Google bar kun je 'redelijk ' vertalen als jouw Engels niet zo goed is.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Hoe intelligent is een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:09

Op het gevaar af dat ik voor een spammer word aangezien: koop anders deze maand de Bit eens, daar staan twee interessante artikelen in over de hersenen van een paard.

Paarden zijn geen bijster slimme dieren, eerlijk is eerlijk. Hun hersenen zijn half zo groot als die van ons (en in hun grote hoofd relatief erg klein), en omgerekend betekent dat 1/800 van hun lichaamsgewicht. Bij een mens (die niet te dik is) is dat 1/50, bij een tuimelaar (dolfijn) 1/100. Ezels zijn ook slimmer dan paarden, al hebben ze de omgekeerde naam. Ze leven namelijk alleen en kunnen minder hard rennen. Dan komt het dus meer op nadenken aan ("is dit gevaarlijk?") als je met roofdieren te maken hebt.

Aan de andere kant: wij hebben een heel groot deel van onze hersenen nodig voor taal en rekenen; een paard hoeft dat niet te kunnen en is dus niet meteen 16 keer zo dom. Hun hersenen zijn ook nog steeds groot en complex genoeg om precies te weten wat er om hen heen gebeurt, en inderdaad om te leren. Maar het zou best eens zo kunnen zijn, dat paarden ons niet op zich lieten rijden als ze slimmer waren. Probeer dat maar eens met een varken, bijvoorbeeld (die zijn slimmer dan chimpansees).

Er zijn de afgelopen jaren wel meer onderzoeken gedaan naar paardenintelligentie. Daaruit bleek dat ze stiekem wel iets slimmer waren dan gedacht. Zo schijnen ze bijvoorbeeld tot vier te kunnen tellen. (Niet verder: een paard weet dus niet of het de wekelijkse dag is waarop jij weer met hem gaat rijden.) En ze kunnen natuurlijk onze been- en stemhulpen begrijpen. Dat laatste is al heel wat, als je bedenkt dat een paard geen taalgevoel heeft, en dus al onze woorden voor hem vreselijk veel op elkaar lijken. Omdat wij ze zo hard nodig hebben, hebben fokkers door selectie de paarden ook intelligenter gemaakt. Dat is ook niet niks, want bij veel dieren is het net andersom gegaan.