Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 00:33

http://www.dressuurstalvanbaalen.nl/



Na jarenlang discussiëren geeft de FEI eindelijk duidelijkheid over de regels voor het dragen van een veiligheidscap op FEI-evenementen. De nieuwe reglementen zijn per 1 januari 2013 van kracht. In principe is het dragen van een cap altijd verplicht op het wedstrijdterrein, maar door de verschillende uitzonderingen mogen reiningruiters nog altijd met cowboyhoed rijden, dressuurruiters een hoedje dragen en turnen voltigeurs zonder hoofddeksel op hun paard.

De basisregel luidt als volgt:
Per 1 januari 2013 zijn alle ruiters op FEI evenementen verplicht een veiligheidshoofddeksel te dragen wanneer ze te paard op het wedstrijdterrein zijn.

Hierop zijn twee uitzonderingen:
1. Binnen de wedstrijdarena gelden de disciplinespecifieke regels. Zo moeten eventingruiters tijdens de crosscountry altijd een helm dragen, terwijl dressuurruiters vanaf bepaald niveau een hoedje mogen opzetten en voltigeurs ook zonder helm te paard mogen.2. De uitzondering hierboven strekt zich uit tot het ritje van de stal naar de inrijbaan en vanaf de inrijring naar de wedstrijdbaan vlak voor aanvang van de wedstrijd en het terugrijden naar stal. Deze regel is met name van toepassing voor dressuur- en reiningruiters, zodat zij niet van hoofddeksel hoeven te wisselen vlak voor aanvang en na afloop van de wedstrijd. De ruiters dienen wel een veiligheidscap te dragen wanneer ze gaan trainen en ze niet direct aansluitend een wedstrijd rijden.
Indien een ruiter weigert de juiste veiligheidshoofddeksel te dragen ontvangt de ruiter een gele kaart en mag de ruiter pas weer rijden als het juiste hoofddeksel wordt gedragen. Bij twee gele kaarten binnen een jaar wordt een ruiter automatisch twee maanden geschorst.

Specifieke disciplinereglementen
Dressuur
Atleten van achttien jaar en ouder met paarden van minimal zeven jaar mogen een hoedje dragen tijdens de wedstrijd in plaats van een veiligheidscap.

Springen
Senioren mogen hun veiligheidscap tijdelijk afzetten voor ceremoniële aangelegenheden zoals de ereronde.

Para-dressuur
Ruiters dragen te allen tijde een veiligheidscap.

Eventing
Cap verplicht, bij dressuur is dressuurhoed toegestaan.

Endurance
Ruiters dragen te allen tijde een veiligheidscap.

Mennen
Volwassenen: Veiligheidscap verplicht voor deelnemers en grooms in sectie E wedstrijden
Kinderen: Ruiters dragen te allen tijde een veiligheidscap.

Voltige
Geen capverplichting

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:39

Goede regel :-)

Alleen zou ik zelf zeggen wissel van hoofddeksel vlak voor de proef en inrijden gewoon met cap. Hoe gaan ze het controleren op stallen dat men een cap draagt?

_lautje_

Berichten: 9269
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:13

Ze bedoelen de stallen van een internationale wedstrijd. En geloofmij maar daaris genoeg controle.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:35

Uh maar je mag toch pas een hoedje vanaf het Z ofzo, of begrijp ik dat nou altijd verkeerd begrepen?

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:57

Ladybird schreef:
Uh maar je mag toch pas een hoedje vanaf het Z ofzo, of begrijp ik dat nou altijd verkeerd begrepen?

Ja uiteraard, dat blijft hetzelfde, er is alleen sprake geweest dat ook Z-ruiters en hoger met cap zouden moeten rijden op wedstrijd. Dat blijkt nu dus toch niet zo te zijn.

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:01

Duidelijke regels, vind het super dat ze een cap op moeten :j

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:03

en waarom voltige niet ?
kunnen die niet vallen ? juist wel lijkt me..

loveSaros

Berichten: 1094
Geregistreerd: 02-09-05

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:23

Klopt het dan dat je vanaf januari 2013 in het Z1 wel gewoon met hoedje mag starten?
Er wordt namelijk in het openingsbericht niet gepraat over het niveau dat de ruiter moet hebben.

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:26

loveSaros schreef:
Klopt het dan dat je vanaf januari 2013 in het Z1 wel gewoon met hoedje mag starten?
Er wordt namelijk in het openingsbericht niet gepraat over het niveau dat de ruiter moet hebben.


Dat blijft nog even de vraag. In dit bericht gaat het om FEI wedstrijden, dus de internationale concoursen.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:28

Nu nog afwachten wat de KNHS gaat doen. Die berichten waren wat onduidelijk.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:29

Ja het gaat inderdaad wel over FEI, KNHS kan wel zelf hoedje verbieden voor de Z. Maar voor FEI zou het dus wel nog mogen als KNHS het niet verbiedt denk ik dan?

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:13

De KNHS regels zijn al wat langer bekend, vanaf april 2013 is het verplicht t/m ZZ-Licht een veiligheidscap te dragen. Vanaf ZZ-Zwaar mag dan alleen nog het hoedje. De Young Riders mogen dan ook nog met hoed starten dacht ik.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:27

Citaat:
waarom voltige niet?

omdat het niet handig is met een cap op je hoofd :P . straks sla je met het uitstekende deel ergens tegen aan.
als je het eens gedaan heb snap je wel dat een cap niet handig is

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:31

Izzy19 schreef:
Ja het gaat inderdaad wel over FEI, KNHS kan wel zelf hoedje verbieden voor de Z. Maar voor FEI zou het dus wel nog mogen als KNHS het niet verbiedt denk ik dan?


Volgens mij is de KNHS verplicht de regels van de FEI over te nemen, omdat de FEI overkoepelend is.
De KNHS heeft zelf besloten een hoedje in de breedtesport (dressuur t/m ZZ-licht) te verbieden.
In de subtop (ZZ-zwaar en hoger) mag een hoedje nog wel, máár moeten de ruiters en amazones op het inrijterrein wel een cap op hebben, zoals de FEI verplicht. In de ring mogen ze wisselen.

Verder valt de breedtesport niet onder de FEI, zijn geen FEI wedstrijden van, dus de kans dat je zo'n maas zult vinden is heel erg klein.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:17

Op het inrijterrein mag je ook al je hoedje op hé, toch als je meteen wedstrijd start. Niet als je gewoon een trainingsrondje doet. Dat staat duidelijk in de FEI reglementen, juist omdat ruiters en amazones niet net voor het binnengaan nog van hoofddeksel moeten wisselen. Gewone nationale wedstrijden mag KNHS volgens mij wel een cap verplichten ook al mag voor FEI nog het hoedje. Internationaal is iets anders, maar zo mag je in Nederland toch op trens GP starten om het zo te zeggen maar internationaal is toch s&t verplicht voor GP dacht ik? Zelfde met de kleuren van de dressuurjassen. Nationaal mag je meerdere kleuren kiezen, internationaal beperkter? Dus volgens mij kan KNHS zeker strengere eisen opleggen dan FEI wat betreft het dragen van een cap?

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:19

En terecht.. Goede regel van de FEI!

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:26

Izzy19 schreef:
Op het inrijterrein mag je ook al je hoedje op hé, toch als je meteen wedstrijd start. Niet als je gewoon een trainingsrondje doet. Dat staat duidelijk in de FEI reglementen, juist omdat ruiters en amazones niet net voor het binnengaan nog van hoofddeksel moeten wisselen. Gewone nationale wedstrijden mag KNHS volgens mij wel een cap verplichten ook al mag voor FEI nog het hoedje. Internationaal is iets anders, maar zo mag je in Nederland toch op trens GP starten om het zo te zeggen maar internationaal is toch s&t verplicht voor GP dacht ik? Zelfde met de kleuren van de dressuurjassen. Nationaal mag je meerdere kleuren kiezen, internationaal beperkter? Dus volgens mij kan KNHS zeker strengere eisen opleggen dan FEI wat betreft het dragen van een cap?


Aah ik las het verkeerd!

In Nederland mag je onder de vlag van de KNHS GP starten op trens (subtop KNHS). Maar start je bijvoorbeeld op Jumping Amsterdam in de GP, moet je starten met S&T (FEI).
Internationaal mag je ook verschillende kleuren jasjes en laarzen dragen, behalve wanneer het gaat om landenwedstrijden. Zoiets was het volgens mij.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 18:51

unihorses schreef:
Citaat:
waarom voltige niet?

omdat het niet handig is met een cap op je hoofd :P . straks sla je met het uitstekende deel ergens tegen aan.
als je het eens gedaan heb snap je wel dat een cap niet handig is

kunnen vast wel een helm uitvinden die geschik is tijdens voltige. vinden tegenwoordig alles uit, lijkt me zo'n helm kleine moeite.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:05

Toch niet, anders droegen ze bij het turnen wel zo`n helm. En dat heb ik in die sport nog nooit gezien.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 19:23

Duidelijker vind ik het er niet op worden... Nationale wedstrijden geen hoedje en internationale wel?

Bomba
Berichten: 1461
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:20

vibabu schreef:
Duidelijker vind ik het er niet op worden... Nationale wedstrijden geen hoedje en internationale wel?


Bij de internationale wedstrijden staat in ieder geval dus vast dat wanneer de ruiter ouder is dan 18 en het paard ouder dan 7 een hoedje gedragen mag worden. De KNHS mag zijn eigen regels trekken. Het zou bijvoorbeeld dus kunnen zijn dat op KNHS wedstrijden tot en met Grand Prix een cap verplicht wordt gesteld, terwijl op de FEI wedstrijden dus wel met hoedje gereden mag worden. Maar dat is nog even afwachten.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Duidelijkheid in FEI-reglementen dragen veiligheidscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:26

De FEI zoekt het maar uit met zijn regels.

En maak vooral uitzonderingen voor de hogere wedstrijd klassen.

Zolang de Nederlandse wetgeving niet voorschrijft dat ik een helm / cap moet dragen bij het paard rijden heb ik maling aan die regels.

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:00

Ariebren schreef:
De FEI zoekt het maar uit met zijn regels.

En maak vooral uitzonderingen voor de hogere wedstrijd klassen.

Zolang de Nederlandse wetgeving niet voorschrijft dat ik een helm / cap moet dragen bij het paard rijden heb ik maling aan die regels.


Gelukkig heb je maar 1 hoofd

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 23:42

Ariebren schreef:
De FEI zoekt het maar uit met zijn regels.

En maak vooral uitzonderingen voor de hogere wedstrijd klassen.

Zolang de Nederlandse wetgeving niet voorschrijft dat ik een helm / cap moet dragen bij het paard rijden heb ik maling aan die regels.


Nou gefeliciteerd!!l *\o/*

Wiek3

Berichten: 689
Geregistreerd: 19-07-09
Woonplaats: Friesland en Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 00:48

Citaat:
waarom voltige niet?


Nou, voltigeren met een cap op zou een ramp zijn tenzij het er een is die niet uitsteekt. Zoals een muts oid. Uit jarenlang eigen ervaring lijkt me een cap niet geschikt. Natuurlijk schuilen ongelukken in een klein hoekje, maar vind dat het wel scheelt dat het paard aan de longe loopt in plaats van bestuurd wordt door de voltigeur. Daarnaast heb je bij eventuele gekke momenten altijd de mogelijkheid de beugels van de singel vast te pakken (tenzij je natuurlijk staat en uit evenwicht gebracht wordt). Verder zou ik esthetisch gezien niet graag een cap zien bij voltige, maar dat is een ander punt.

Goed dat er duidelijke regels zijn verder.