Duitse koetsier vervolgd na ongeluk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Duitse koetsier vervolgd na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:04

http://www.reiterrevue.de/


De koetsier van de koets waarmee vorige week een ernstig ongeluk gebeurde wordt aangeklaagd voor nalatigheid.

Bij het ongeluk vorige week raakte twee paarden dusdanig verwond dat ze ingeslapen moesten worden, de toeristen op de wagen moesten voor hun verwondingen in het ziekenhuis behandeld worden.
De koetsier stond naast de wagen toen de twee paarden schrokken en er vandoor gingen. De wagen was daardoor onbestuurbaar.
De aanklacht is ingediend omdat het niet om een technisch defect gaat.

Zie ook: [VN] Negen gewonden bij ongeluk met aanspanning in Duitsland

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Duitse koetsier vervolgd na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:27

Ik word altijd zo benieuwd naar de precieze toedracht bij dit soort verschrikkelijke voorvallen. Had hij dan al op die wagen moeten zitten? Stapte hij net op? Had 'ie net bezoekers laten instappen? Waren er eerder klachten geweest? Zoals ik het bericht nu lees, denk ik: als je naast een wagen staat en de paarden gaan hollen, kun je helemaal niks. Dat weet iedereen. Dus dan gaat het om de fout dat hij er naast stond en niet op de bok zat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41670
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Duitse koetsier vervolgd na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:31

Ik mis wel een hoop informatie... Ik vind het nogal wat om iemand te vervolgen wegens nalatigheid omdat hij toevallig naast de paarden stond in plaats van dat hij op de bok zat.

Wat is bijvoorbeeld de reden dat hij naast de paarden stond en niet op de bok zat?

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:32

Koetsier hoort bij het rijden met gezelschappen altijd op de bok te zitten, groom staat naast de paarden. Je laat een wagen nooit zonder koetsier stilstaan met gezelschap er nog in. Trouwens ook niet eigenlijk als het gezelschap er al uit is en je wacht of zoiets. Maar zeker niet met gezelschap erin...

Ik vind het vreselijk het ongeluk maar begrijp de aanklacht...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:44

VanHuisUit schreef:
Koetsier hoort bij het rijden met gezelschappen altijd op de bok te zitten, groom staat naast de paarden. Je laat een wagen nooit zonder koetsier stilstaan met gezelschap er nog in. Trouwens ook niet eigenlijk als het gezelschap er al uit is en je wacht of zoiets. Maar zeker niet met gezelschap erin...

Ik vind het vreselijk het ongeluk maar begrijp de aanklacht...


Dank voor het ophelderen! Dat kan dus gewoon niet. Punt. Maar vraag me intussen wel af waarom 'ie ernaast stond en waar de groom was..?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41670
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:46

Sientje schreef:
VanHuisUit schreef:
Koetsier hoort bij het rijden met gezelschappen altijd op de bok te zitten, groom staat naast de paarden. Je laat een wagen nooit zonder koetsier stilstaan met gezelschap er nog in. Trouwens ook niet eigenlijk als het gezelschap er al uit is en je wacht of zoiets. Maar zeker niet met gezelschap erin...

Ik vind het vreselijk het ongeluk maar begrijp de aanklacht...


Dank voor het ophelderen! Dat kan dus gewoon niet. Punt. Maar vraag me intussen wel af waarom 'ie ernaast stond en waar de groom was..?


Idd... Nooit geweten :).

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 05:13

VanHuisUit schreef:
Koetsier hoort bij het rijden met gezelschappen altijd op de bok te zitten, groom staat naast de paarden. Je laat een wagen nooit zonder koetsier stilstaan met gezelschap er nog in. Trouwens ook niet eigenlijk als het gezelschap er al uit is en je wacht of zoiets. Maar zeker niet met gezelschap erin...

Ik vind het vreselijk het ongeluk maar begrijp de aanklacht...


Dat is de eerste regel die je leert bij het mennen: passagiers mogen pas instappen als de koetsier op de wagen zit en controle over de paarden heeft. Dat doet ook iedere koetsier.
Maar of dat ook een wettelijke regel is, die in het Burgerlijk Wetboek staat, betwijfel ik?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 06:15

Het is inderdaad wel erg onzorgvuldig. Misschien gebrek aan groom. Maar idd onder de menner is de basisregel,
niet op de koets als er geen koetsier op zit. Zeker als het je werk is, zul je hier heel nauwkeurig
mee om moeten gaan.

* man is idd wel gestraft door het verlies. En waarschijnlijk het schuldgevoel.
Ze kunnen beter (strengere) regels maken voor dit soort bedrijfjes, dus bijv. een groom verplicht stellen.
Het is wel belangrijk dat dit voorkomen gaat worden. Als er niet op gereageerd wordt, is ook een slechte zaak.
Laatst bijgewerkt door Anke op 16-10-12 06:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 06:21

Inderdaad een gevalletje van slordigheid maar om nou gelijk de boel aan te klagen :n denk dat de man al straf genoeg heeft gehad, twee paarden dood en 9 mensen gewond! Wie wordt er beter van als er een hoop geld tegenaan gegooid wordt om de man aan te klagen? Laten we ophouden met die Amerikaanse praktijken om overal een rechtszaak van te maken, bah!

Man0n89
Berichten: 311
Geregistreerd: 07-02-11

Re: Duitse koetsier vervolgd na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:58

Er zal in het BW vast geen regel staan die exact zegt dat hij op de bok moet zitten maar waarschijnlijk gaat het dan om wanprestatie. Althans dat verwacht ik als ik dit zo lees.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:01

Ik zou het goed vinden. Niet om die man 'een trap na te geven', daar gaat het me niet om natuurlijk. Maar om tot wetgeving te komen (Janouk zegt terecht dat dit nergens staat beschreven, echter het is wel een 'gewoonte' en een regel die bijv geleerd wordt bij koetsiersbewijzen, die overigens in Duitsland strenger (anders, het is verplicht, is hier in Nederland niet) worden afgenomen en meer rechtsgeldigheid hebben volgens mij dan hier in Nederland) moet je vaak eerst jurisprudentie hebben (uitspraken van rechters bij bepaalde zaken), dan kan worden aangetoond dat er in de wetgeving een gat zit, die je vervolgens kunt aanvullen.

Het is aanklagen om nalatigheid, niet dood door schuld of wat dan ook, dus aanklacht is niet eens erg hoog. Maar kan wel degelijk een voorbeeldfunctie van uitgaan naar anderen en dus leiden tot strengere wetgeving (&handhaving).

En twee paarden dood plus negen mensen gewond als gevolg van 'gevalletje van slordigheid' .... vind ik nogal wat. Stel dat je als automobilist door bijv het telefoneren onder het rijden twee paarden doodrijdt en negen mensen verwondt (bijv tegen een koets aanrijdt) hoe zou 'bokt' dan reageren? Gevalletje slordigheid dus so be it? Dacht het niet.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:08

Het is voor een koetsier net zo "not done" zijn zitplaats te verlaten, als dat een kapitein van een schip van boord gaat en de passagiers laat zitten.
Ongeschreven wetten van het aangespannen rijden, de groom staat voor bij de paarden, de koetsier op de bok. Deze koetsier heeft simpelweg een onverantwoord risico genomen.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Duitse koetsier vervolgd na ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:00

maar de reden daartoe lijkt mij ook wel mee te spelen.
Stel de groom wordt ineens onwel, dan is het logisch dat je als koetsier de afweging moet maken om zelf snel iets te doen misschien.
Mocht er geen reden zijn (dat wil zeggen, er was een groom maar die was met andere dignen bezig zoals de passagiers, of er was uberhaubt geen groom) dan vind ik het wel logisch dat er stappen genomen worden.
Vraag me alleen wel af of dit tegen de man zelf is of dat het bedrijf (hoort toch bij het kasteel?) aansprakelijk is aangezien de man daar werkt.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 00:14

linky schreef:
Het is voor een koetsier net zo "not done" zijn zitplaats te verlaten, als dat een kapitein van een schip van boord gaat en de passagiers laat zitten.
Ongeschreven wetten van het aangespannen rijden, de groom staat voor bij de paarden, de koetsier op de bok. Deze koetsier heeft simpelweg een onverantwoord risico genomen.


Dat dat zo hoort te gaan, is volkomen duidelijk. Maar waarom heeft hij dat risico genomen dan? Vraag ik me nog altijd af. Was er überhaupt een groom om bij de paarden te staan en een derde persoon om de mensen de kar in te helpen? Zou dus nogmaals graag meer over de exacte toedracht lezen. En zou, hoe dan ook, niet graag in zijn schoenen staan nu. En vraag me inderdaad ook af of de koetsier wordt aangeklaagd of de werkgever.