Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:13

http://www.bokt.nl


Vorige maand is paardenboekenschrijfster Lesley S. en haar man door de Britse rechter schuldig bevonden aan zes gevallen van verwaarlozing, mishandeling en onnodig lijden. Dat meldt horseandhound.co.nz. Daarnaast moeten beide een boete betalen van 250 Britse Pond. De zaak was enkele malen uitgesteld. Eerder verklaarde het echtpaar onschuldig te zijn.

De 60-jarige Britse schrijfster Lesley S. heeft in de afgelopen jaren diverse boeken geschreven over het welzijn en het houden van paarden, waaronder “Realize Your Horse's True Potential” uit 2003, “Let Horses Be Horses” uit 2005 en “Understanding Horse Behaviour” in 2007.

Een vertegenwoordiger van de Britse dierenbescherming, RSPCA, bezocht de stallen van het echtpaar in juni 2011. Volgens hem stonden de dieren op metershoge oude stalstrooisel, zodanig dat een aantal dieren met hun hoofden bijna tegen het plafond aankwamen. Daarnaast hadden twee merries chronische laminitis, had één merrie ernstige gebitsproblemen en een hengst had verwaarloosde hoeven. Drie paarden zijn ingeslapen. Drie paarden bleven over, waarvan twee door Lesley vrijwillig werden overhandigd aan de RSPCA, de derde is in beslag genomen door de organisatie.

Verwant artikel
[VN] Britse schrijver over paarden aangeklaagd voor verwaarlozing

susannevdv

Berichten: 455
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:14

leiden of lijden?

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:37

Jeetje wat mensen wel niet denken om dit te doen!

Domi_94

Berichten: 2055
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:01

En dat schrijft paardenboeken...

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:37

Boeken over paardenwelzijn nog wel , belachelijk!
Do you practice what you teach, or do you turn the other cheak...

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:39

En dat probeert te anderen mensen te vertellen hoe je voor een paard moet zorgen,
hoe een paard zichzelf moet zijn blabla,
woww zo'n iemand mag zich schamen en van mij de bak indraaien weg ermee,

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:21

Instinctief ga ik met bovenstaande mee, maar ergens rijst bij mij de vraag: wat is er gebeurd dat het zo heeft kunnen escaleren. Ziek, zeer, financiele problemen, als iemand ineens minder goed voor zijn paarden zorgt of kan zorgen, dan zit daar een reden achter. Dan maakt dat wat hij in het verleden heeft gedaan of gepreekt niet minder waardevol, of minder erg (in het geval van een meer negatief verleden)

Dus practice what you preach. Helemaal mee eens. Maar dan kun je je ook nog afvragen in hoeverre er een houdbaarheidsdatum zit op dat wat je loopt te verkondigen, of wat je doet. Een inbreker die berouw toont hoeft ook zijn leven lang niet te boeten voor dat waar hij zijn straf voor heeft uitgezeten. En andersom, iemand die liefdadigheidswerk doet en ineens omslaat en mensen gaat mishandelen of misbruiken, maakt dat wat hij voor die tijd heeft gedaan dan meteen ook slecht?

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:17

Nou Cassidy, het zijn wel 2 mensen.. in mijn ogen is jou praatje/vraagteken acceptabel als het 1 persoon aangaat, maar 2? Nee ,dat gaat er bij mij niet in. Stel dat ik mijn paardjes onbedoelt verwaardeloos is mijn man de 1e (terwijl paarden zijn hobby niet eens is) de 1e die mij op mijn vingers tikt. Nee niet goed te praten in mijn ogen, kwestie van gezond verstand gebruiken, zelfs als het zeer doet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:18

Je gaat er in dit geval van uit dat het twee volwaardige mensen zijn. Een demente partner, een partner met lichamelijke of psychische problemen en je staat er alleen voor.

En verder kan het zeer zeker een geval zijn van te dicht erop zitten en het allemaal niet meer zien. En ook dan is het geen excuus dat je met 2 bent. De partner kan zomaar geen verstand van paarden hebben (en ook door de jaren heen niet hebben bijgeleerd of daar niet bereid toe zijn geweest.)

En is iedereen blind voor wat er op dit moment gaande is? Recessie anyone? Is geen excuus om de paarden tot aan hun knieeen in de mest te laten staan, maar een ziek paard met chronische hoefbevangenheid, daar kun je zomaar blind voor raken.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:28

Recessie praat toch niet goed dat je 6 paarden verwaarloosd?

Als er sprake was van dementie of fysieke beperkingen betwijfel ik of de rechter ze schuldig had bevonden aan mishandeling en onnodig lijden. Met name dat de rechter ze hieraan schuldig bevonden heeft, en niet alleen aan verwaarlozing, maakt dat ik ervan uit ga dat deze mensen bij alle machten waren om de omstandigheden te veranderen en dat verzaakt hebben.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:29

ja klopt, maar trots moet je kunnen inslikken als je echt om je dieren geeft.Helemaal als je anderen heb getracht te overtuigen van jouw inzicht.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:34

Paard paard laten zijn betekende bij hen dus "weinig tot niets aan doen".

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:45

Lusitana schreef:
Paard paard laten zijn betekende bij hen dus "weinig tot niets aan doen".


Daar zijn ze toch echt de enigen niet in...

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:48

dat is een ander verhaal, maar iemand die een voorbeeldfunctie zou moeten hebben en dat nalaat, mag van mij hard gestraft worden. Je kan het in iedergeval niet op onwetendheid gooien :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:51

Er zijn andere redenen dan onwetendheid waardoor dingen serieus kunnen escaleren. Mensen met serieus goede bedoelingen die ineens verworden tot verzamelaars en het allemaal niet meer kunnen bolwerken. De voorbeelden van huizen waar meer dan 40 katten in wonen, of een weiland waar teveel paarden in rondlopen....

En vlak de fanatici niet uit. De Naturals tot op het bot, die preken dat een paard toch echt 24 uur per dag 365 dagen per jaar op het land kan, zonder krachtvoer, deken, die niet aan ontwormen doen en zelf bekappen. En die bij het horen van het woord "deken" acuut in katzwijm vallen.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:57

ja dat kan, maar dan zie ik 6 paarden op een flatje in londen voor me. :+ Nee ze gaan vast niet over 1 nacht ijs met zulke uitspraken.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:58

Cassidy schreef:
Er zijn andere redenen dan onwetendheid waardoor dingen serieus kunnen escaleren. Mensen met serieus goede bedoelingen die ineens verworden tot verzamelaars en het allemaal niet meer kunnen bolwerken. De voorbeelden van huizen waar meer dan 40 katten in wonen, of een weiland waar teveel paarden in rondlopen....

En vlak de fanatici niet uit. De Naturals tot op het bot, die preken dat een paard toch echt 24 uur per dag 365 dagen per jaar op het land kan, zonder krachtvoer, deken, die niet aan ontwormen doen en zelf bekappen. En die bij het horen van het woord "deken" acuut in katzwijm vallen.


6 paarden kan ik niet escaleren noemen. Daarbij zijn deze mensen zo te horen door de rechter bij volledig verstand geacht.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:03

Wie gaat er beoordelen (en de mensen veroordelen) die 6 paarden niet kunnen bolwerken? Ik heb soms mijn handen vol aan 3....Financieel en qua tijd....en ik ben echt geen 60 jaar. Dus als jij roept dat 6 paarden niet escaleren is, dan ben je dingen aan het invullen voor een ander. De een kan lichamelijk zonder problemen de marathon lopen. Voor een ander is het opstaan van zijn bed lichamelijk al een topprestatie....

Wat een rechter beslist, is weer het oordeel van een mens.

Niet dat ik een oordeel heb over wat de situaties is dat er een ingrijpen nodig is van de RSPCA. Maar ook zij vellen een oordeel, een rechter velt een oordeel. Kans is gewoon aanwezig dat ze soms serieus fout zitten.

Dit is geen excuus voor de situatie. Wat ik wil is dat jullie nadenken, jullie fantasie gebruiken, meer informatie willen hebben voordat je een oordeel velt. Want dat is soms maar al te snel gedaan, zonder dat je alle feiten hebt....

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:12

Ik zou zulke uitspraken ook zeker niet doen als mijn overbuurman zo'n oordeel zou vellen. En ja waar mensen werken worden fouten gemaakt. Maar niet iedere veroordeling is fout en daar hou ik me aan vast.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:14

En niet iedere veroordeling is rechtvaardig, genoeg serieuze missers gezien, daders (met voldoende bewijsmiddelen van hun schuld) vrijuit zien laten gaan op grond van procedurefouten: het rechtssysteem (niet alleen in Nederland) zit soms serieus krom in elkaar.

diddletje
Berichten: 453
Geregistreerd: 21-02-08

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:13

Iedereen kan fouten maken en zes paarden kunnen veel werk zijn.
Maar er even van uit gaand dat die mensen bij de rechtbank toch echt wel weten of iemand nog bij zn volle verstand is, vind ik ook dat je een verplichting hebt naar je dieren, dat als je het niet bol kunt werken je aan de bel moet trekkken. Meterhoge mest is niet iets wat overnacht gegroeid is en wat je op je vrije middag weer bijwerkt.
Daarbij als het daaraan ligt, je kan niet voor je paarden zorgen, en er komt iemand langs, dan ga je er toch niet meer over ruzieën?
Er zullen vast wel fouten gemaakt worden maar het over grote deel wordt gewoon rechtvaardig behandelt. Ik ken de mensen niet maar zo te zien is dit een gevalletje eigen schuld, dikke bult

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:21

Ik sluit deze optie ook niet uit. Waar ik meer over val is het oordeel en de veroordeling van de Bokkers in de eerste reacties van dit topic, die impliceren dat er met voorbedachtte rade te werk is gegaan, dat het opzet is geweest, dat alles wat er in het verleden in boeken is geschreven daardoor minder geloofwaardig is. Ik protesteer door deze reacties tegen de snelheid waarmee mensen oordelen en veroordelen. Ik praat neit goed wat er is gebeurt, maar ik wil dat mensen nadenken voordat ze iets roepen....

mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:25

Ik kan me niet voorstellen dat die vrouw het zelf normaal vindt, dat zou te erg zijn.
Dan heb ik eerder het idee dat het echtpaar zo vreselijk in de problemen zit met iets anders, dat de paarden de dupe zijn geworden.
Maar goed, dat is nog erg genoeg.

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:33

Cassidy schreef:
Ik sluit deze optie ook niet uit. Waar ik meer over val is het oordeel en de veroordeling van de Bokkers in de eerste reacties van dit topic, die impliceren dat er met voorbedachtte rade te werk is gegaan, dat het opzet is geweest, dat alles wat er in het verleden in boeken is geschreven daardoor minder geloofwaardig is. Ik protesteer door deze reacties tegen de snelheid waarmee mensen oordelen en veroordelen. Ik praat neit goed wat er is gebeurt, maar ik wil dat mensen nadenken voordat ze iets roepen....


Eens. Ik zie dit dan ook los van de boeken. Ongeacht of ze die boeken geschreven heeft of niet blijft het een kwalijke zaak.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Britse paardenauteur mag levenslang geen paarden meer houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:38

Het blijft een kwalijke zaak. Het maakt dat wat ze in het verleden heeft geschreven echter niet minder geloofwaardig...