Bondscoach springruiters volgt zijn hart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Bondscoach springruiters volgt zijn hart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 20:42

www.devolkskrant.nl


Zonder aarzeling verlengde Rob Ehrens deze week zijn contract als bondscoach van de Nederlandse springruiters. Tenminste tot Rio de Janeiro 2016 blijft hij in functie. Tot nu toe behaalde de Limburger ongeëvenaarde successen. Genoeg vindt hij het nog steeds niet. 'Wie mij kent weet dat goud op de Olympische Spelen mijn volgende doel is.' .

In 2006 leidde Ehrens, zelf voormalig topruiter, de equipe naar goud op de Wereldruiterspelen van Aken. Het betekende een primeur in de historie van de overkoepelende hippische federatie KNHS. Een jaar later won Oranje in Mannheim opnieuw de hoofdprijs, nu bij de Europese titelstrijd. Deze zomer was er zilver op de Spelen van Londen, individueel (Gerco Schröder) en met het team.

Een mooi moment om te stoppen? 'Als die gedachte ook maar een seconde bij me was opgekomen, had ik het gedaan', zegt Ehrens. 'Nee, ik heb er nog lang geen genoeg van. Misschien blijf ik nog wel langer dan 4 jaar. Ik sluit niets uit. Het is een intensieve functie. Je moet het vanuit je hart doen, anders redt je het niet. Er zit heel veel werk in. Ik heb het er graag voor over.'

Gevraagd naar het geheim achter de medailles geeft hij een simpel antwoord. 'Ik beschik over goede ruiters en goede paarden.' De waarheid ligt genuanceerder. Ehrens ging ook wel eens op stap met een team waarvan de kenners vooraf vonden dat hij beter kon thuisblijven. Altijd geloofde hij in zijn missie. 'Dat straal ik uit. Het gaat om het teamgevoel. Als dat er is, kun je zoveel meer. Op stap met de gedachte dat je voor je land actief bent. Dat geeft net dat beetje extra. Er moet passie zijn.'

Hij wordt geprezen om zijn communicatieve eigenschappen. Al jaren houdt Ehrens ruiters, eigenaren en sponsoren op één lijn. Hij ziet dat als zijn
voornaamste verdienste. 'Het is ook een kwestie van investeren. Ik houd me ook bezig met beginnende ruiters die voor het eerst naar het buitenland gaan. Stuur een sms'je, bel een keertje. Dat doet vaak wonderen. Sommige van die ruiters zie je dan uitgroeien tot volwaardige internationals. Dan heb je al een band met ze.'

Ehrens is een man die de zaak bij elkaar houdt, nog los van al zijn technische kwaliteiten. 'Vooral degene die niet wordt opgesteld krijgt van mij een duidelijke uitleg. Dat is belangrijk. Soms zitten combinaties heel dicht bij elkaar en geeft mijn gevoel de doorslag. Dan kan het gebeuren dat iemand daar heel kwaad over wordt en dat is te begrijpen ook. Ik blijf in gesprek. Ik kan dan wijzen op de successen die ik heb behaald door mijn beslissingen, maar dat is me te gemakkelijk. Ik onderbouw mijn visie liever. Dat is veel duidelijker.'

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Bondscoach springruiters volgt zijn hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:01

+:)+ Voor Ehrens

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:32

Leuk artikel :) geweldige bondscoach met echt hart voor het team! +:)+

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Bondscoach springruiters volgt zijn hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:06

Hij doet het goed, hij doet het duidelijk graag, dus alleen maar hoera dat hij het blijft doen!