Olympische Jurering dressuur geëvalueerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Olympische Jurering dressuur geëvalueerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 16:46

http://www.academybartels.nl

Afbeelding
De winnares van de gouden medaille Charlotte Dujardin
Foto: Fei.org

Het niveau van de dressuurjurering tijdens de Olympische Spelen in Londen lag hoger dan ooit tevoren. Dit was de conclusie van de evaluatie deze week tijdens het Global Dressage Forum in Hooge Mierde. Wetenschapper David Stickland en een panel van ruiters, trainers en juryleden bediscussieerde de uitkomsten van een diepgaand statistisch onderzoek naar de jurering tijdens de laatste twee Olympische Spelen. De meerderheid van de 350 deelnemers aan het Global Dressage Forum vond dat de nieuwe manier van jureren, die in de afgelopen jaren geïntroduceerd is door de internationale sportfederatie FEI, goed werkt.

Nadat Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Benedikte van Denemarken maandagmiddag 29 oktober het forum geopend had, werd er een interessant programma gepresenteerd. Naast verschillende lezingen en presentaties werden ook sportdemonstraties gegeven, verzorgd door enkele van de beste trainers en ruiters in de dressuurwereld. Olympisch zilveren medaille winnares Adelinde Cornelissen maakte grote indruk op het publiek door haar fysieke trainingsprogramma te laten zien, met balansoefeningen, gymnastiek en zelfs boksen. „Mijn fysieke programma werd gecombineerd met mentale training wat er voor zorgde dat ik goed voorbereid was op de hectische momenten tijdens de Olympisch Spelen“ aldus Adelinde. Terugkijkend op Londen zorgde deze voorbereiding ervoor dat Adelinde niet teleurgesteld was toen zij op het scorebord zag dat ze zilver won, en geen goud. „Ik heb geleerd om mij niet druk te maken over beslissingen waarop ik geen invloed heb. Ik was dus heel gelukkig met het winnen van de zilveren medaille”, aldus Adelinde.

Andere opmerkelijke sportdemonstraties werden gegeven door de nieuwe Duitse coaches, Monica Theodorescu en Johnny Hilberath, samen met de nummer vier van de Olympische Spelen, Helen Langehanenberg met twee van haar paarden. Olympisch teamgoud winnares Ingrid Klimke (Duitsland) demonstreerde het gebruik van cavaletti’s tijdens de training van haar paarden. Europees medaille winnaar, Patrik Kittel (Zweden), gaf ook een clinic en was zeer open in het beantwoorden van vragen, onder meer over de negatieve internet hetze tegen hem, naar aanleiding van zijn trainingsmethoden.
Onder de vele lezingen en demonstraties was de clinic van de Australische Tristan Tucker duidelijk het meest spectaculair. Vanuit zijn ervaring in western riding en rensport, heeft Tucker geleerd hoe je een paard ontspannen kunt houden tijdens extreme situaties zoals een applaudisserende menigte gedurende prijsuitreikingen. Tijdens de demonstraties werden de paarden blootgesteld aan paraplu’s, zwepen, een elektrische zaagmachine en zelfs een enorme kraanwagen. Tucker legde uit hoe hij de aandacht van de paarden vasthoudt door volledige controle te vragen over de beweging van de benen van de paarden, voorwaarts, achterwaarts en zijwaarts. Voorts leert hij de paarden door een leerproces (conditionering) dat zij niet bang hoeven te zijn van bepaalde voorwerpen, geluiden en situaties.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Olympische Jurering dressuur geëvalueerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:17

suuuuuuuper interessant!! Zullen er daar beelden van te zien zijn??

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:11

Veel oud nieuws en/of op youtube te vinden. Adelindes trainingsprogramma werd tijdens het trainersseminar al breeduit toegelicht en voorgedaan. Dat de conclusie van het onderzoek over dat de jurering in London beter was dan ooit, was op voorhand al duidelijk. Hoe je een paard traint voor spannende situaties, kan elke paardenman je vertellen etc etc. Het zal heus gezellig zijn geweest en leuk om met paardenmensen over de sport te praten, maar om nu te zeggen: vernieuwende onderwerpen? Ik ben benieuwd naar echte doorbraken en vernieuwend nieuws. Misschien kunnen de mensen die er geweest zijn eens een tipje van de sluier oplichten en echt nieuws brengen? Ik wil graag nog bijleren.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Olympische Jurering dressuur geëvalueerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:09

Wel zielig om paarden bloot te stellen aan een electrische zaagmachine :+

Amber000

Berichten: 100
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Rucphen

Re: Olympische Jurering dressuur geëvalueerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:25

Haha jaa idd : Sammyoo