Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:27

www.ed.nl


Dat er dit jaar in Nederlandse slachthuizen zoveel paarden zijn geslacht, is onder meer het gevolg van speculatie in de hoop dat het veulen een goed dressuur- of springpaard wordt. Dat zegt voorzitter Rinus Bakker van De Centrale Bond van Paardenhandelaren in Nederland (Cebopa).

Afgelopen jaar, tot en met augustus, werden in Nederland 5000 paarden geslacht. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 1700 en over het hele jaar 3400. In 2010 ging het om 2500 paarden, blijkt uit cijfers van het Productschap Vee & Vlees.

"Het is net als op de beurs. Daar stapten op een gegeven moment ook een heleboel mensen in om in dit geval met geld te speculeren. En opeens bleek het mode om een veulen te kopen, vaak voor speculatieve doeleinden. Door die toenemende vraag schoten de opfokstallen als paddenstoelen uit de grond’’, weet Bakker.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:34

Aha. :+

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:33

Dat vind ik wel ver gezocht hoor, kan me niet voorstellen dat dit de werkelijke reden is...

Anoniem

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:39

Ik denk dat er tussen die 5000 veel meer huis tuin en keuken zooi zit dan top sport veulens die toch niet de top sport in kunnen.

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:40

Als er nou was gespeculeerd op dat de prijs van paardenvlees zou stijgen ... :+
Ik geloof niet dat dat de reden is. Reden is a) fokkers bleven fokken en b) mensen kunnen nu door de crisis hun afgekeurde paard niet aanhouden als grasmaaier. Veel jonge aanfok gaat nu vermoedelijk jong en gezond richting slager, en veel zieke/onbruikbare paarden ook. Dat laatste is niet zo'n drama voor het paard, en dat eerste is goed voor de kwaliteit van het vlees.

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:56

ibbel,

ik heb horen zeggen, hoe ouder het paard hoe beter dat het vlees is. is alleen name bij paarden.

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:01

Hoe meer de spieren gewerkt hebben hoe malser het vlees, dat klopt. Daarom is hart het malste stukje vlees - en wij voeren dat aan de dieren. Maar oude paarden die niet in sportconditie zijn omdat ze wat mankeren zijn echt minder mals dan jonge.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:09

Ibbel schreef:
Hoe meer de spieren gewerkt hebben hoe malser het vlees, dat klopt. Daarom is hart het malste stukje vlees - en wij voeren dat aan de dieren. Maar oude paarden die niet in sportconditie zijn omdat ze wat mankeren zijn echt minder mals dan jonge.

Wat een onzin, heb je zelf wel eens hart gegeten? Ik wel, en hart is behoorlijk taai, je moet het lang stoven om het eetbaar te krijgen. Reden is de grote hoeveelheid bindweefsel in het hart. En dat heeft weinig met de hoeveelheid werk te maken en alles met de specifieke functie van die spier.
Als je mals vlees wil moet je eens tong proberen.

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:04

Weet iemand dan hoe oud het gros van de paarden is dat geslacht wordt? Want dan kun je pas nagaan of de bewering klopt in dit bericht.

bir

Berichten: 1150
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Sinderen

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:00

alle denkbare leeftijden!

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:03

ik vind de stelling in het artikel ook onzin... de reden dat de slachthuizen goede uren draaien is omdat mensen geen geld meer hebben... landen gaan bankroet, dus is het logisch dan een hobby die maandelijks honderden euro's kost het eerste de deur uit gaat en als je dan gaat rekenen dat gemiddeld een paard minimaal 3 maanden te koop staat... dat is 3x250, dus 750 euro... en als je dan bij de slager er nog 500 voor krijgt, dan ben je dus goedkoper uit hem naar de slager te doen dan hem te verkopen als je vraagprijs 1000 euro is... Geloof echt niet dat bij de slager jonge stamboekpaarden aangeboden worden die alleen al aan fok en opfok een dikke twee duizend hebben gekost... die paarden kunnen wel weer verkocht worden voor meer dan slachtprijs.

En hoe meer bespiering, hoe meer zuurstof in het bloed en vlees en hoe malser het lapje, daarom is paardenvlees idd malser, omdat een paard bespierder is dan een schaap bijv.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:42

Vergezocht nieuwsbericht zou ik zeggen.

En het fokken is echt wel al afgenomen, de cijfers van het stamboek waar ik lid ben laten al een 2 - 3 tal jaar een dalende tendens zien.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:10

En dan te bedenken dat de regelgeving kwa medicatie en aantekenen door da in paspoort niet zo nauw word genomen.. Denk dat veeloudenpaarden zoveel medicatie hebben gekregen dat ik me afvraag of ze nog wel gezond zijn om te eten..

Om die reden eet ik en mijn hond geen paardenvlees...

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:02

Ik denk zelf dat het meer aan de crisis te wijden is.... mensen gaan besparen op luxe dingen.
Als het paard teveel gaat kosten, niet aan de straatstenen kwijt te raken is of ziek word kiezen veel mensen volgens mij voor de slacht

Stormchaser

Berichten: 553
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Alkmaar

Re: Toename paardenslacht gevolg van speculatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:44

Ik denk dat het een combinatie is. Daar waar men vroeger bij een blessure het paard misschien de tijd gaf om te herstellen wordt er nu denk ik sneller gezegd "weg ermee". Dat is wat cru gezegd, maar als je een paard voor de sport hebt dat door een blessure niet meer in de sport mee kan lopen dan worden deze idd niet meer als 'grasmaaier' of recreatiepaard aangehouden maar gewoon verkocht aan de slager. Triest maar waar. Fokkers blijven ook maar aan de lopende band veulentjes produceren, als deze veulentjes toch niet zulke toppers blijken te zijn als dat het papier deed geloven dan belanden deze jonge paarden vaak in een bepaald circuit met meer dan soms de slager als eindbestemming.

Lynn_Nikita

Berichten: 25550
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:52

sigrid1182 schreef:
En dan te bedenken dat de regelgeving kwa medicatie en aantekenen door da in paspoort niet zo nauw word genomen.. Denk dat veeloudenpaarden zoveel medicatie hebben gekregen dat ik me afvraag of ze nog wel gezond zijn om te eten..

Om die reden eet ik en mijn hond geen paardenvlees...



en al die koeien en varkens die zoveel antibiotica krijgen?
Daar zit volgens mij net zo veel troep in

Jolliegirl

Berichten: 33002
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:53

Wat een onzin over mals vlees :=
Mals vlees is juist het vlees van spieren die niet gebruikt zijn. Bijvoorbeeld de paardenhaas uit het achterbeen. Een spier die het paard gedurende zijn leven niet gebruikt. :)

Vaak zijn het jonge dieren of dieren die zomaar op impuls gekocht zijn die bij de slacht belanden.
Vandaag de dag mankeren deze dieren echt niet altijd meer wat.

Heb jaren in het paardenslachthuis gewerkt, en in die tijd kwam er voornamelijk kapot spul..
Maar nu zie je het steeds vaker, dieren die niets mankeren.

Prima,geen problemen met slachten.. sterker nog 't vlees is lekker.
Maar kap in godsnaam met al dat onzin fokken.. Dáárom belanden die dieren bij de slacht, en ik vind het ONZIN...Het is geen slachtproduct zoals koeien en varkens en zal het ook nooit worden..


Wat betreft medicatie : Dat kan niet veel kwaad. :)
Ik eet rustig een stukje vlees van een paard wat buut heeft gehad. Ben er nog nooit ziek van geworden.
De regeltjes vind ik zelf onzin, tot op zeker hoogte dan!