Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 15:15

http://www.bokt.nl


De zesjarige Northstar uit Ohio, Amerika beleefde eind augustus de nachtmerrie van zijn leven. Tot nu toe nog onbekende daders gooiden een onbekende brandbare stof over hem heen en zette hem in brand. Veertig procent van zijn lichaam is eerste, tweede- of derdegraads verbrand, voornamelijk op zijn rug en hals.

De eerste paar weken kon Northstar zijn hoofd niet naar beneden doen om te grazen. Op 5 september arriveerde Northstar op de Galbreath Equin Center. Daar staat hij tot op heden op de intensive care. De kliniek heeft niet eerder te maken gehad met zulke ernstige brandwonden, maar zij hebben recent skin grafting techniek toegepast, waarbij huid in het verbrande vel wordt geplaatst. Dit lijkt nu succes te hebben. Tachtig procent van geplaatste huid heeft zich in het onderliggende weefsel genesteld. Skin grafting is een langzaam proces waarbij je pas na enkele weken het eindresultaat ziet. Twee weken geleden is de eerste huid teruggeplaatst bij Northstar. Huidcellen van onaangetaste gebieden, in dit geval de onderkant van de keel, worden op kweek gezet en in het laboratorium vermenigvuldigd. De locatie waar de nieuwe huid wordt geplaatst wordt behandeld met onder meer lichaamseigen stoffen zodat de kans op succes en genezing optimaal is.

De eerstegraads brandwonden lijken nu te helen, waarbij zelfs haargroei weer zichtbaar is. Volgens de kliniek is Northstar een modelpatiënt met een positief karakter en gaat zijn gezondheid de goede kant op. De tweede- en derdegraads brandwonden vertonen ook genezing. Mogelijke infecties worden onder controle gehouden en het blootliggende weefsel geneest eveneens mooi. De kans dat Northstar zijn avontuur zal overleven wordt met de dag groter. De afgelopen dagen is de behandeling met skingrafting op een lager pitje gezet, omdat Northstar zo goed eet dat hij iets te dik wordt. Het is de bedoeling dat het grootste gedeelte van de verbrandde huid zal genezen door middel van skin grafting.

De daders zijn tot op heden nog onbekend en worden nog altijd gezocht. Er is op dit moment een wet opgemaakt, maar nog niet ingediend en dus nog niet actief, om daders van soortgelijke en deze misdaden zwaarder te kunnen straffen. Als de wet erdoor komt zal deze de naam Northstar’s Law heten.

Voor updates en foto’s http://www.helpnorthstar.com/

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:25

:( Dit soort dingen vind altijd walgelijk en zo egoïstisch van de eigenaar. Voor het paard is het toch veel beter, als die gewoon was ingeslapen, in plaats van maanden door hel te gaan.

Ik heb vorige week mijn vinger verbrand. Wondje van 2cm breed, tweedegraads en ik zat al in tranen omdat het zo'n zeer deed. En dat arme dier heeft 40% van zijn lichaam verbrand!

Suzanne F.

Berichten: 49397
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:26

Ik heb hier ook altijd gemengde gevoelens bij.

fjordie333
Berichten: 813
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:27

ik weet het ook niet hoor...hoeveel pijn moet dat dier hebben (gehad)

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:27

Ben ik het wel mee eens ElineS, hoever moet je gaan....

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:28

Tjonge, waarom kunnen we tegenwoordig onze dieren niet meer loslaten en laten we ze dergelijke dingen in vredesnaam ondergaan. Walgelijk.

suuzepuus

Berichten: 8824
Geregistreerd: 25-11-07
Woonplaats: nep drent!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:28

Ik weet niet of je dit dat paard aan kunt doen. Misschien niet leuk, maar ze hadden hem denk ik beter meteen kunnen afmaken

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:29

Ja, na het zien van de foto's weet ik het zeker. Ik vind het dierenmishandeling.

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:30

Met je eens ElineS, dit vind ik gewoon te ver gaan, arm paard...

Rianne11_42

Berichten: 1510
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Malden (Nijmegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:30

Was inderdaad het eerste wat ik dacht: Zo'n lijdensweg laat je je paard toch niet doorgaan, ook al is er (uiteindelijk) kans op herstel. Tsja. Ik zou 'm hebben ingeslapen denk ik.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:30

Hoever wil je gaan??
Dit is niet gedaan voor het paard in mijn ogen, maar puur voor de eigenaar

:r

Melanie_B

Berichten: 4091
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:30

Idd, gemengde gevoelens bij. Het paard zal, hoe dan ook, nog veel pijn lijden.. En om dan dit hele traject door te gaan met hem, heftig. En daarnaast, wat zal dat een kosten oproepen bij de eigenaar..

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:32

Vreselijk, wat ontzettend wreed dit. Wat een imbecielen om een paard in de brand te steken, en net zo erg om hem dan niet in te laten slapen.. :\

Imre

Berichten: 14211
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:32

Eens met ElineS en anderen. Gaat mij ook veel te ver. Arm, arm paard. :\

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:32

Het arme dier Y;(

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:34

Pfff... en wat een geld zou dat moeten gaan kosten zeg.....

Nee ik vind dit ook tever gaan...

Girassol

Berichten: 1873
Geregistreerd: 13-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:35

Arm paard, ik kan er niet bij dat mensen zoiets doen :n

Ik vind die behandeling in dit geval ook heel dubbel.. Aan de ene kant vind ik het prachtig dat dit mogelijk is, dat een dier op deze manier geholpen kan worden. Aan de andere kant was/is het dier er in dit geval echt heel ernstig aan toe en vraag je je af hoelang het paard verschrikkelijk pijn heeft geleden en hoeveel pijn het paard nu nog heeft. Ik snap dat je als eigenaar je paard wilt helpen met alle mogelijke middelen (dus ook dat je er veel geld voor over hebt), maar je moet ook denken aan de lijdensweg die het paard in deze kwestie dan ondergaat. Ik hoop in ieder geval dat het helemaal goed gaat komen met dit paard en dat hij er verder geen last meer van zal hebben.

BraveSpots

Berichten: 7634
Geregistreerd: 16-10-04
Woonplaats: Brugge (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:35

Dit is in mijn ogen ook weer zo'n extreme vorm van het redden van een zielige dier gewoon 'omdat het kan', of voor de aandacht die erbij hoort.

Zulke brandwonden doen onmenselijk veel pijn. Als je een greintje respect hebt voor je dier laat je hem/haar gewoon zo snel mogelijk inslapen.

Magiccc

Berichten: 1027
Geregistreerd: 05-01-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:36

Ze zouden de daders in de fik moeten steken, kijken of het dan nog zo leuk is. arm paard
ow wat ben ik gewelddadig vandaag :')

Miracle_Jarig

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:37

Ik vind het walgelijk.. En egoïstisch ook. Wat een belachelijk idee. :n

Bijinn

Berichten: 1796
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:38

Anoli schreef:
Dit is niet gedaan voor het paard in mijn ogen, maar puur voor de eigenaar

Ja, de eigenaar heeft vast gedacht: "oeh, kijk mijn dikke portomonnee! Daar gaan we eens lekker veel geld in steken." :j

...........

Ik denk eerder dat de eigenaar dacht: een mens laat je ook niet zomaar inslapen, dus ik ga voor mijn maatje vechten!
En ik vraag me af of ik niet hetzelfde gedaan zou hebben. Er zijn hele leuke, fijne pijnstillers op de markt, die zal dit paard vast wel gekregen hebben.

Ik denk dat je pas werkelijk over een situatie kan oordelen, als je het zelf meemaakt. Daarnaast weet (volgens mij?) niemand hier wat het behandeltraject van dit paard exact is geweest. Zielig is het wel, maar om meteen op te geven.. Ik weet het niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102065
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:38

Ik zal wel heel Bokt over mij heen krijgen maar vinden jullie het niet heel erg verbeterd? Hij zag er vreselijk uit vóór de transplantatie maar zijn hele hals ziet er alweer top uit. Dat het paard geleden heeft is duidelijk, iedereen met brandwonden lijdt. Dit zal ook geen pijnloos proces zijn maar hij heeft een grote kans op genezing en ik vind hem er goed uitzien. Er is volgens mij al eerder een paard geweest die verbrand was...heeft ook op Bokt gestaan. Die hebben ze ook laten leven, ben nu ook wel benieuwd hoe die er inmiddels uitziet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:39

niet eerlijk tegenover het paard, reinste dierenmishandeling... ze hadden hem moeten inslapen....

s6801881

Berichten: 7687
Geregistreerd: 26-09-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:40

Mijn God, arm dier. Als het mijn paard was geweest had ik z.s.m. een DA erbij gehaald om hem een spuitje te geven. Dit vind ik onnodig laten lijden uit eigenbelang van de eigenaar. Niets humaans of diervriendelijks aan :n Dat beest moet maanden pijn lijden en opgesloten zitten. Als hij eenmaal "hersteld" is zal hij toch altijd pijnklachten houden omdat een brandwond nooit helemaal geneest. Nee ik vind dit oneerlijk t.o.v. het dier :n

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:41

Pijnstillers dekken de lading niet.
Dat je dat zelfs maar durft te denken.

Een paard weet niet dat het morgen of over een jaar beter is die weet alleen dat het zich nu op dit moment zwaar klote voelt. Al vanaf augustus!!!!!!

De behandelingen zijn vreselijk pijnlijk.
Hij kan niet met andere paarden.
Volgens mij kan hij ook niet tegen zon met zijn beschadigde huid.


Nou, lekker paardenleven.

Ja die eigenaar doet het sowieso alleen voor zichzelf!!!!
Denk je nu werkelijk dat het paard besef heeft dat het beter wordt? Een paard leeft niet in de toekomst.