Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:43

Maar nu stel ik het eens anders, als een paard in het NU leeft, dan vind hij het toch over een half jaar niet meer erg van 'ik had pijn' want dan staat die weer lekker op de wei te grazen, te genieten tot zijn 25e, als het niet langer is...
Of euhh? :')

adesso
Berichten: 291
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:52

ik vind het goed dat deze mensen hun paard nog een kans geven
ik zou het ook voor mijn paardje doen!
er is al eens een paard geweest dat veel erger was verbrand en leeft nog steeds is dit dan zo erg?
er zijn altijd pijnstillers nog...
En als de eigenaars zagen dat paard pijn leed zoude ze zelf gezegd hebben we stoppe ermee e

StalNollie

Berichten: 9201
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:55

Bellatrix schreef:
Ik zal wel heel Bokt over mij heen krijgen maar vinden jullie het niet heel erg verbeterd? Hij zag er vreselijk uit vóór de transplantatie maar zijn hele hals ziet er alweer top uit. Dat het paard geleden heeft is duidelijk, iedereen met brandwonden lijdt. Dit zal ook geen pijnloos proces zijn maar hij heeft een grote kans op genezing en ik vind hem er goed uitzien. Er is volgens mij al eerder een paard geweest die verbrand was...heeft ook op Bokt gestaan. Die hebben ze ook laten leven, ben nu ook wel benieuwd hoe die er inmiddels uitziet...


volgens mijn word daar geheel weer op gereden en mee gesprongen en weet niet zeker maar geloof ook weer wedstrijden maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

ik zelf zou de keuze op afmaken laten vallen. maar vind het dezelfde discussie als een paard een been /kaak of weet ik het wat breekt dan lijdt het ook pijn.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:00

Jose22 schreef:
Anoli schreef:
Dit is niet gedaan voor het paard in mijn ogen, maar puur voor de eigenaar

Ja, de eigenaar heeft vast gedacht: "oeh, kijk mijn dikke portomonnee! Daar gaan we eens lekker veel geld in steken." :j

...........

Ik denk eerder dat de eigenaar dacht: een mens laat je ook niet zomaar inslapen, dus ik ga voor mijn maatje vechten!
En ik vraag me af of ik niet hetzelfde gedaan zou hebben. Er zijn hele leuke, fijne pijnstillers op de markt, die zal dit paard vast wel gekregen hebben.

Ik denk dat je pas werkelijk over een situatie kan oordelen, als je het zelf meemaakt. Daarnaast weet (volgens mij?) niemand hier wat het behandeltraject van dit paard exact is geweest. Zielig is het wel, maar om meteen op te geven.. Ik weet het niet.

sluit me hier bij aan

xNK

Berichten: 3037
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:02

Dat ze dit bij een mens doen, oké, maar bij een dier :n
Een mens kan zelf aangeven hoe ver je ermee wilt gaan en of het pijn doet, maar een dier kan niet meer dan tegenwerken

Mir_horses

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:04

Ik denk dat je iedereen vrij moet laten in de keuze of ze hun paard gaan behandelen of niet.
Mijn paard heeft 2 jaar geleden zijn been gebroken.. had echt gruwelijk pijn, zelfs soms door de pijnstilling heen. Maar is uiteindelijk volledig genezen dmv operatie. Had ik een 5 jarig paard moeten laten inslapen? Ik heb wel overwogen besloten omdat de kans op genezing groot was.
Een verbrand paard vind ik wel iets anders, omdat het genezing traject onwijs lang duurd, en je het paard redelijk afgesloten moet laten leven ivm infecties.
Dit paard zou ik laten inslapen, maar dan alsnog kunnen wij niet oordelen voor deze eigenaren.

Dagmar_1995

Berichten: 1267
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: Deventer

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:12

Ik heb hier ook hele erge gemengde gevoelens bij.
Maar het enige wat ik hoop is dat dit prachtig paard er zo snel mogelijk bovenop komt! En zo te zien is hij al stukken vooruit gegaan. +:)+
Ik denk dat ik zelf mijn paard had laten inslapen... maar dat kan je denk ik pas op zo'n moment zelf bepalen.....

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 01:31

Ik vind het verschrikkelijk! dit noem ik geen dierenliefde.


Brandenwonden zijn verschrikkelijk! en nog pijnlijk ook (mits de zenuwen nog in tact zijn) een mens kan aangeven dat ie pijn heeft of dat iets niet goed is...een paard niet.

Nee eigenaresse...dit paard had ingeslapen moeten worden..dit doe je je ergste vijand nog niet aan..en dit heeft echt niets met dieren liefde te maken!

Elco
Berichten: 2072
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 02:03

Arrabel schreef:
Frederieke_ schreef:
niet eerlijk tegenover het paard, reinste dierenmishandeling... ze hadden hem moeten inslapen....

Waarom? Zeg je dat ook als het gaat om je kind of om je moeder?
Waarom heeft een dier niet net zo veel recht om te leven als een mens?
Het paard zal echt wel de nodige pijnstillers krijgen hoor!



Helemaal mee eens.. :j

Ik vind degene juist egoistisch om meteen maar af te laten maken, bang voor de kosten.????

jokari

Berichten: 8772
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:45

Maar aan een mens kan je uitleggen dat hij gaat genezen, dat hij "morgen" beter gaat zijn. Aan een paard niet. Ik vind dit persoonlijk niet diervriendelijk, nee.

b_o_k_t
Berichten: 416
Geregistreerd: 24-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:34

Ik heb wel eens gezien hoe een baby kokend water over zich heen gegoten kreeg. (nee, niet expres) Die was ook zo ongeveer voor 40% verbrand, grotendeels 2e graads, stukken 1e graads en wat zeer kleine plekjes 3e graads. En aan een baby kun je ook niet uitleggen dat hij gaat genezen, maar dan pleeg je zeker ook geen euthanasie (toch?) Hoe denken jullie daar dan over? gewoon benieuwd naar meningen

itrichta13
Berichten: 169
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:08

maar waarom laten ze mensen deze behandeling dan wel ondergaan?
die leiden toch ook heel veel pijn maar daar word dan nooit wat over gezegd want die hebben nog een heel leven voor zich... dieren hebben dat ook... tis pas 6 jaar oud dat paard.... ik vind het prachtig dat een kliniek het op zich heeft genomen het dier zo goed te behandelen... het dier is vrolijk en erg vriendelijk en de behandeling gaat heel goed. Hij word met de dag beter...
Ik vind het persoonlijk als je een dier niet door de pijn zou willen laten gaan en dan maar inslapen (waar hij dus zelf niks over te zeggen heeft) en bij een mens dat dan niet doet... dusja...

AaronYve

Berichten: 10505
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:12

adesso schreef:
er zijn altijd pijnstillers nog...
En als de eigenaars zagen dat paard pijn leed zoude ze zelf gezegd hebben we stoppe ermee e


Als je de tekst leest van de link, zie je dat dit paard wel pijn heeft gehad ondanks de pijnstilling.

Ik kan nu ziet zeggen wat ik zou doen maar zou wel een hele overweging maken wat voor mijn paard het beste is.

Dat de eigenaar het heeft laten doen en nu geld vraagt via zo'n site, tja ben je dan een held omdat je je paard laat leven en aan andere daarvoor geld vraagt? met uitkomst in afwachting of het verbeterd..

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:30

Iepoetjuh schreef:
Tja, als mensen zo erg verbranden laat je ze toch ook niet zomaar inslapen omdat ze nog een hele lijdensweg moeten doorstaan om te genezen. Een paard kan niet vertellen of hij het wel of niet wil, maar meteen het dier laten inslapen vind ik ook zielig... Het zal vast heel lang gaan duren voor hij genezen is, maar wie weet heeft hij daarna nog een heel lang leven. Ik ben het ermee eens dat soms voor een andere optie gekozen moet worden als het écht niet meer te redden valt, maar als het dier gewoon nog kan genezen dan zou ik daar wel voor gaan... Ik ben ook zeker niet voor onnodig lijden, maar ik vind wel dat je iets moet proberen. Als je het geld en de tijd ervoor hebt en het dier kan het nog aan, dan zou ik ervoor kiezen hem te laten leven... Het is wel dubbel, maar zoals hierboven ook staat, met goede pijnstiller kan veel pijn weggenomen worden en als hij hersteld heeft hij tenminste nog een eerlijke kans gekregen.



Mensen die grote verbrandingen hebben worden in slaap gehouden!! Omdat het zo verschrikkelijk pijnlijk is, bewegen, wondverzorging noem maar op.

Las even iets over 3de graads brandwondingen dat je daar niks van voelt. Dat klopt, maar rondom de 3de graad zit altijd een 2degraads brandwond. En die doen wel pijn ;)

Vind het niet eerlijk naar het paard toe. Zowel de getransplanteerde huid als de brandwonden blijven zeer kwetsbaar en er zit totaal geen rek in. Nee hoor ik had mijn paarden in laten slapen.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:33

Ik vind het vooral erg triest dat mensen dit doen, het in brand steken van een onschuldig dier.

Over pijn..ja dit is afschuwelijk. Maar het paard toont in mijn ogen wel nog levenslustig. Of ik de eerste dag deze keus had gemaakt? Ik weet het niet, ik zou in paniek zijn en in die stress misschien dezelfde keus maken. Geen idee. Daarover oordelen vind ik niet aan mij.
Maar nu hij al zover is, gun ik hem ook dat hij er bovenop komt. À was het maar om rustig te kunnen scharrelen zonder pijn over een tijd.

jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:58

xSlvna schreef:
Maar nu stel ik het eens anders, als een paard in het NU leeft, dan vind hij het toch over een half jaar niet meer erg van 'ik had pijn' want dan staat die weer lekker op de wei te grazen, te genieten tot zijn 25e, als het niet langer is...
Of euhh? :')


Dat vraag ik me dus af, of dit paard nog wel pijnvrij kan grazen. Zie ook een eerdere post van mij: De vraag is of de huid op de rug straks voldoende stretch-vermogen heeft zodat het dier zonder pijn met zijn mond bij het gras kan.

Mallootje

Berichten: 5620
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Belgie

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:24

Pf, inderdaad heel dubbel.. Knap dat de wetenschap en de medische wereld inmiddels zo ver staat dat ze dat met een paard kunnen doen, maar zoals hier ook al gezegd werd, ik had het dier laten inslapen.. Het blijft een paard, ik vind niet dat een paardenleven en een mensenleven gelijkgesteld kunnen of mogen worden..

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:51

Net zoiets als dat paard met een kunst been... Ik deed het m'n paard niet aan en ik heb Cheyenne al sinds veulen, 12 jaar lang in mijn bezit. De pijn alleen al. Ik las ergens dat het dier niet eens kon grazen voor de eerste tijd... kom op. Snap dat er oefening nodig is voor wetenschap enzo maar ik blijf er een dubbel gevoel over hebben. Het is wel geweldig dat de eigenaar weer een gezonder paard terug heeft maar voor wat voor prijs...

FR_Foto

Berichten: 2485
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:09

wat zielig arm paard hoop dat hij er weer hele maal boven op komt : /3 /3 /3

LS_fotos

Berichten: 1640
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Verbrand paard krijgt nieuwe huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:48

Vreselijk, ik hoop voor het paard dat de pijn meevalt het herstel spoedig verloopt en hij nog pijnvrij oud kan worden.
Wat iemand zou beslissen in de situatie kan je pas zeggen als je zelf in deze plaats staat met jou paard.
En de meningen van artsen zullen daar ook zeker een punt in hebben.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:56

jiehaaa schreef:
xSlvna schreef:
Maar nu stel ik het eens anders, als een paard in het NU leeft, dan vind hij het toch over een half jaar niet meer erg van 'ik had pijn' want dan staat die weer lekker op de wei te grazen, te genieten tot zijn 25e, als het niet langer is...
Of euhh? :')


Dat vraag ik me dus af, of dit paard nog wel pijnvrij kan grazen. Zie ook een eerdere post van mij: De vraag is of de huid op de rug straks voldoende stretch-vermogen heeft zodat het dier zonder pijn met zijn mond bij het gras kan.

Bekijk de bovenste foto op de site eens, het ziet mooi uit voor zn 11 weken genezen, paard is ook nog jong dus het lichaam zal het nog fijn kunnen oplossen, vooral met de hulp die het van buitenaf krijgt :j

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:58

Jeetje wat ziet dat arme dier eruit zeg. |(
Hoe verknipt is iemands ziel om zoiets te kunnen doen laat staan te bedenken? -:(-
Ik vind het ook zwaar om naar de foto's en filmpje te kijken maar ik weet niet hoe ik zou reageren als mijn beesje zoiets zou overkomen.
Ik denk dat het mijn levenswerk zou worden om die dader(s) te vinden en moge god hem/haar bijstaan als die dag dan zou komen! _-:( ~~}> }>
Ik denk dat ik ook alles zou proberen om het leven van mn dier te redden als ik zou zien dat er nog genoeg overlevingsdrang zou inzitten.
Dit paardje eet,drinkt en is alert dus alle hoop dat het dier zelf ook wil leven en ook zal opknappen. :j

Thebestonly
Berichten: 129
Geregistreerd: 05-01-11
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:33

dat paard zal nooit meer normaal een normaal paard worden.
ik denk dat hij heel bang blijft in een stal,
mijn nichtje dr paardje was ook verbrand, en dat paard wou helemaal niks meer, wij wilde niet vast gehouden worden en hij wou never nooit zn stal niet meer in. en hij kon ook niet echt in de wei alleen met toezicht. 4 dagen later hebben ze hem een spuitje gegeven. omdat hij pijn had en niks meer wou...

jiehaaa

Berichten: 5075
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:48

xSlvna schreef:
Bekijk de bovenste foto op de site eens, het ziet mooi uit voor zn 11 weken genezen, paard is ook nog jong dus het lichaam zal het nog fijn kunnen oplossen, vooral met de hulp die het van buitenaf krijgt :j


Laten we hopen dat je gelijk hebt, ik ben bang van niet.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:48

@Yonneponn Dat is dan DAT paard onder die omstandigheden. Dat wil niet zeggen dat het voor alle paarden hetzelfde is!

chimello schreef:
Ik las ergens dat het dier niet eens kon grazen voor de eerste tijd... kom op. Snap dat er oefening nodig is voor wetenschap enzo maar ik blijf er een dubbel gevoel over hebben. Het is wel geweldig dat de eigenaar weer een gezonder paard terug heeft maar voor wat voor prijs...

O ja, want grazen is toch wel het criterium voor leefdesvreugde. :roll:
Daarbij niet al het gras moet van een kaalgevreten weides gehaald. Ik heb hier regelmatig gras op borsthoogte en ze eten ook nog van struiken en bomen bv. Paard kan ook nog gesneden gras gevoerd, bv.

Ik weet niet waar het idee vandaan komt, want het komt meerdere keren voorbij, dat een paard alleen maar gelukkig kan zijn als het kan grazen. Een paard graast om zijn darmen gevuld te houden, niet om "happy" te worden.

Als je denkt dat het contact met zijn mens zo weinig invloed heeft, waar heb je dan een paard voor? Om vet te mesten? Je eet het niet eens op.

We hebben het hier niet over een wild paard, dat verder niks in zijn leven heeft, maar een paard dat een band heeft opgebouwd met een eigenaar en andersom en ze kunnen straks gewoon nog 20 jaar van elkaar genieten.

Ik las nog ergens iets over die strakke huid etc. Paard krijgt volgens mij implantaten met haar en geen onrekbare lapjes huid zoals mensen. Dat de wond een tijd hard is, is logish. Men is ook nog ver met stamcelgebeuren dus regeneratie en wellicht kan dat ook nog wat betekenen voor dit paard.

Er zijn diverse succesverhalen wat betreft zeer zwaar verbrandde paarden, dus ik snap best dat iemand die een paard van geboorte af heeft, en het dier is nog jong, het wil proberen.

Nogmaals, ik had het net zo goed begrepen als paard wel geeuthaniseerd was, maar ik begrijp ook de keuze om het te proberen te redden.

Wat de daders betreft, het helpt denk ik niet om op internet met virtueel brandende paarden aan te komen (google). Als er geen beeld van bestaat, komt het misschien minder snel in iemand op. Hoewel ik daar niet zeker van ben, want zombies etc voor films ontspruiten ook gewoon in het brein van iemand. Maar goed, ik vrees toch dat je eerder copycat gedrag aanwakkerd met dergelijke plaatjes.

Mensen die niet van dieren houden gaan voor "het effect". Dit zijn trouwens, ook al genoemd in het oorspronkelijke artikel, ook mensen die seriemoordenaar kunnen worden.