Springruiter Johan Heins test de paardensprongsensor

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Springruiter Johan Heins test de paardensprongsensor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:41

www.innosport.nl


In de paardensport wordt weinig gebruik gemaakt van wetenschappelijke kennis en technologie om de prestaties te monitoren en te verbeteren. Daar komt nu verandering in met de komst van de paardensprongsensor. Multimediabox ontwikkelde de sensor in samenwerking met InnoSportNL en de KNHS. Springruiter Johan Heins test de sensor nu in de praktijk.

Doel van de sensor is om eenvoudige karakteristieken tijdens het springen te registreren. Bijvoorbeeld het aantal sprongen dat het paard maakt, de tijd in de lucht en de snelheid waarmee het paard afzet. De sensor wordt op het zadel bevestigd en de gegevens worden draadloos doorgestuurd naar een computer waar ze direct kunnen worden bekeken en geanalyseerd.

Aan de hand van deze gegevens kan gerichter getraind worden om zo de fysieke belasting van het paard te optimaliseren en de prestaties te verbeteren. De Faculteit Bewegingswetenschappen van de VU Amsterdam heeft in samenwerking met de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht voorstudies verricht.

In Nederland worden goede paarden gefokt, we hebben uitstekende ruiters en trainingsmethodieken, maar ruiters en coaches maken nog weinig gebruik van de verbetermogelijkheden die technologie biedt. Springruiter Johan Heins is een voorloper op dit vlak. Op de stal van oud-olympiër Johan Heins wordt momenteel getest met het prototype van de paardensprongsensor.

“We kunnen de resultaten pas goed bekijken als we langer aan het testen zijn”, zegt Heins. “Maar ik ben er nu al van overtuigd dat het toegevoegde waarde heeft voor de paardensport”. De komende weken wordt de paardensprongsensor uitvoerig getest op de stal van Heins. De eerste resultaten worden dit najaar verwacht.

Het bedrijf Multimediabox levert oplossingen op maat voor de sport, onder meer aan InnoSportLab De Tongelreep. In de zwemsport worden soortgelijke sensors al gebruikt om de prestaties van de Nederlandse topzwemmers te meten. Vanuit deze succesvolle samenwerking is gekeken naar een logisch vervolg in andere markten. Samen met InnoSportNL is vervolgens ook de paardensprongsensor ontwikkeld.

Na de test bij Johan Heins komt de paardensprongsensor beschikbaar voor de hippische markt. Rob Peeters van Multimediabox geeft aan dat het product in de toekomst bijvoorbeeld ook voor revalidatie van personen ingezet kan worden. “Deze sensor heeft veel mogelijkheden” zegt Peeters. “Het meten van progressie is met deze sensor mogelijk. Die output kan op verschillende plekken ingezet worden.”

Suzanne F.

Berichten: 49465
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:15

Interessant!

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:37

Citaat:
Doel van de sensor is om eenvoudige karakteristieken tijdens het springen te registreren. Bijvoorbeeld het aantal sprongen dat het paard maakt, de tijd in de lucht en de snelheid waarmee het paard afzet. De sensor wordt op het zadel bevestigd en de gegevens worden draadloos doorgestuurd naar een computer waar ze direct kunnen worden bekeken en geanalyseerd.

Persoonlijk zie ik niet echt wat een sensor aan het zadel toe kan voegen aan de training van een paard. Het aantal sprongen en de tijd in de lucht vind ik ook niet echt heel spannend (en dat kunnen we ook wel zonder dure apparatuur meten :P )
Ben dus heel erg benieuwd naar de uitkomsten van dit onderzoek...

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:28

ach, ieder paard springt op zijn eigen manier, dan kun je wel dingen gaan meten maar of het echt waardevol vergelijkingsmateriaal is vraag ik me af

troi
Berichten: 17035
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Springruiter Johan Heins test de paardensprongsensor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:43

Nou, als je bijvoorbeeld weet welke waarden bij meer succesvolle paarden hoger zijn dan bij minder succesvolle (ik noem maar afzettingskracht bijvoorbeeld) en je meet deze waarden voor een training en na een training dan weet je of die training dat succesvol verbeterd. En zo kan je meerdere trainingsmanieren heel precies met elkaar vergelijken. En zo ondek je ook of sommigen trainingen misschien enkel voor een bepaald type paard goed werken bijvoorbeeld. Het geeft dus erg veel info, en zoals bij elk project in de beginfase kan je nu ook nog niet zeker weten wat voor resultaat dat gaat hebben. Misschien wel helemaal niks en misschien zorgt het wel voor veel betere op het individu afgestemde trainingen, vooral dat afstemmen op het individuele paard vind ik erg interessant, niet zelden hebben trainers stokpaardjes immers..

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:48

troi schreef:
Nou, als je bijvoorbeeld weet welke waarden bij meer succesvolle paarden hoger zijn dan bij minder succesvolle (ik noem maar afzettingskracht bijvoorbeeld) ...

Maar dat wordt niet gemeten ;) afzetsnelheid, zweefmoment en aantal galopsprongen onder andere. Krachten die op het paardenlichaam werken zou ik inderdaad ook erg interessant vinden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:59

Loetie84 schreef:
troi schreef:
Nou, als je bijvoorbeeld weet welke waarden bij meer succesvolle paarden hoger zijn dan bij minder succesvolle (ik noem maar afzettingskracht bijvoorbeeld) ...

Maar dat wordt niet gemeten ;) afzetsnelheid, zweefmoment en aantal galopsprongen onder andere. Krachten die op het paardenlichaam werken zou ik inderdaad ook erg interessant vinden.


Dat kan je eenvoudig berekenen. Massa van paard x vertraging bij het neerkomen = kracht, delen door 2x hoefoppervlak = druk op de voorbenen bij het neerkomen.

mytje1986

Berichten: 340
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:12

Heel interessant ben benieuwd naar de verassende resultaten :j