Groot deel van de Britse paarden is waarschijnlijk kreupel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Re: Groot deel van de Britse paarden is waarschijnlijk kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:57

Ik snap niet dat horseandhound hier op bokt eigenlijk word gelinkt.

Het is hier algemeen bekend dat horseandhound een lachtertje is.

Ik word ook constant dood gegooit met horse and hound zuster tijdschriften of sub-tijdschriften waar in ze mij proberen uit te leggen hoe je in een verlichte zit moet zitten of hoe ik mijn paard moet borstelen.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Groot deel van de Britse paarden is waarschijnlijk kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:59

Niet zo heel raar he ;).
Alles wat niet goed op dee foto's is gaat naar de UK (ook als sportpaard).
Ken meerdere grote stallen die eens in de zoveel tijd een vrachtwagen die kant op doen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:04

NatasjavE Die namen zeggen me niet zoveel dus vast nog eerder. "Crack" (Jack, Black, schiet mij maar lek) iets, zou dat kunnen?
Het is verder ook niet van belang, waar het om gaat is dat er bij best wel een en ander de schouders wordt opgehaald of dingen door de vingers worden gezien in het belang van "de toekomst van de sport" of zoiets.

In hetzelfde kader heb ik ook wel eens een andere keuring genoemd waarbij 3 jarigen Friezen bereden worden (Eurobottle cup ) voorgesteld, wat wil zeggen dat de vroeg veulens vaak als tweejarigen al worden klaargestoomd en waar ik dan het meeste bezwaar tegen heb, ze worden in de verzameling gereden of in de krul getrokken om zo voorgesteld.
Ik denk dat het niet eens een eis is, maar ruiters/fokkers willen zelf opvallen dus een "goedgereden" paard laten zien, terwijl het , neem ik aan, alleen maar gaat om bruikbaarheid en de basisgangen te tonen.
De basisgangen kun je prima, zelfs beter, tonen zonder te proberen verzameling te bereiken of ze in de krul te trekken. (Let wel op het woordje OF, ik zeg niet dat het ene verband houdt met het ander!)
Hup voorwaarts met die hap. Maar dat zie je bijna nooit.

(En ja er is ook voorwaarts in verzameling, ;) maar ik bedoel nu even het paard "vrij" laten lopen)


Het is dus niet alleen dat men in de fokkerij nog wel eens scheef gaat of is gegaan (ik weet niet hoe streng het er nu toe gaat), maar ook, misschien wel vooral (want al eerder genoemd dat zelfs een paard met een genetische dispositie vaak alleen de kwaal krijgt bij overbelasting),door de ruiters zelf.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:36

Ik denk dat we het in NL toch niet slecht doen...voor zover ik weet bestaat er geen stamboek dat strenger op gezondheid selecteert dan het KWPN.
De directe verbinding tussen lichte onregelmatigheid of stijfheid waarover in het artikel wordt gesproken en het fokbeleid van het kwpn is trouwens niet echt een schoolvoorbeeld van een causaal verband...
Niet dat er geen verband is...er worden nogal wat paarden naar Engeland verkocht die hier net niet goed zijn op de foto maar waar daar niemand zich druk over maakt.

Raponsje

Berichten: 4090
Geregistreerd: 11-01-12
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:39

Kendra schreef:
Ik denk dat we het in NL toch niet slecht doen...voor zover ik weet bestaat er geen stamboek dat strenger op gezondheid selecteert dan het KWPN.
De directe verbinding tussen lichte onregelmatigheid of stijfheid waarover in het artikel wordt gesproken en het fokbeleid van het kwpn is trouwens niet echt een schoolvoorbeeld van een causaal verband...
Niet dat er geen verband is...er worden nogal wat paarden naar Engeland verkocht die hier net niet goed zijn op de foto maar waar daar niemand zich druk over maakt.


Dat een paard op de foto niet goed is wil niet meteen zeggen dat een paard meteen kreupel is.
Ik heb mijn paard uit Nederland gehaald en had voor hem een ander paard op het oog die inderdaad een bemerking had na het keuren, dat paard heb ik laten staan omdat ik opzoek was naar een geheel gezond paard wat goed moet kunnen op die leeftijd.

Overigens zijn de kwpners die hier staan geen drol waard.
Als er eentje word verkocht voor £2500 dan is dat veel.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:46

Diaz schreef:
wow.. nou.. bij maarlieft 30 paarden onderzocht...


Ik vnd het al 'schokkend' dat er bij de 30 al zoveel problemen zijn te zien.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Groot deel van de Britse paarden is waarschijnlijk kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:53

Kan de conclusie niet beter zijn dat er maar weinig paarden perfect symmetrisch zijn en daarmee 100% rad, waar er dus veel meer net een tikje scheef zijn en daarmee 99.9 % zuiver?

Bij wat voor paarden is dit onderzocht? Hoe oud waren die paarden?
Waarvoor worden de paarden ingezet?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:58

Lusitana schreef:
NatasjavE Die namen zeggen me niet zoveel dus vast nog eerder. "Crack" (Jack, Black, schiet mij maar lek) iets, zou dat kunnen?
Het is verder ook niet van belang, waar het om gaat is dat er bij best wel een en ander de schouders wordt opgehaald of dingen door de vingers worden gezien in het belang van "de toekomst van de sport" of zoiets.


Krack C is niet door haar in de hengstencompetitie en zelf PAVOcup niet voorgesteld. Om dat paard was vanweg zijn expresieve bewegingsmeganisme heel wat te doen maar kreupel was ie niet en zijn ruiter was op dat moment Nick Wagman. Anky is hem pas veel later gaan rijden.

Ik vind het weldegelijk van belang want er wordt iets geroepen over de broodwinnig van een ander en dan moet hetgeen wat geroepen word wel waar zijn. Krack nakomelingen zijn niet vaker ongezond(of gezond FTM) dan andere KWPNers dus er moet niet zomaar wat geroepen worden.

Famke160301

Berichten: 705
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:52

Ik denk dat scheefheid heel normaal is, net als bij mensen. Stijfheid of "aan 1 kant vast zitten" met als gevolg onregelmatige gangen, daarin tegen niet. Dat is niet de fokkers of stamboeken te wijten, maar aan onkunde van de ruiter.

Verder vind ik het verhaal van ongelijke voeten ook wat vreemd. Wordt er verschil in grootte van de hoeven bedoeld of juist de stand van de hoeven (steil/week)? Verschil in stand bij de voorbenen is niks vreemd aan. Immers een veulen wat met zijn hoofdje bij het gras wil komen zal 1 been naar voor en 1 naar achter moeten plaatsen om uberhaupt de grond te kunnen bereiken. Met als gevolg dat als een veulen hierin een voorkeurs houding aanleert en steeds hetzelfde been naar voren zet, uiteindelijk een verschil zal ontstaan in stand van beide voorbenen. Niks raars aan en hoeft ook geen problemen te geven.

OCD wordt hier ook veel aangedragen, maar ik denk dat dat niet de hoofdoorzaak is van "stijfheid en onregelmatig lopen" van een paard. Nogmaals wij ruiters verpesten veel meer.

Edit: verschil in grootte van de hoeven is niet mooi, maar hoeft beslist geen belemmering te zijn in de beweging van het paard. Dit als reden aanvoeren voor de vele onregelmatige/kreupele paarden vind ik niet terecht.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 01:29

NatasjavE schreef:
Lusitana schreef:
NatasjavE Die namen zeggen me niet zoveel dus vast nog eerder. "Crack" (Jack, Black, schiet mij maar lek) iets, zou dat kunnen?
Het is verder ook niet van belang, waar het om gaat is dat er bij best wel een en ander de schouders wordt opgehaald of dingen door de vingers worden gezien in het belang van "de toekomst van de sport" of zoiets.


Krack C is niet door haar in de hengstencompetitie en zelf PAVOcup niet voorgesteld. Om dat paard was vanweg zijn expresieve bewegingsmeganisme heel wat te doen maar kreupel was ie niet en zijn ruiter was op dat moment Nick Wagman. Anky is hem pas veel later gaan rijden.

Ik vind het weldegelijk van belang want er wordt iets geroepen over de broodwinnig van een ander en dan moet hetgeen wat geroepen word wel waar zijn. Krack nakomelingen zijn niet vaker ongezond(of gezond FTM) dan andere KWPNers dus er moet niet zomaar wat geroepen worden.


Ik roep niet zomaar wat, ik heb het over een SITUATIE die gefilmd is en dus controleerbaar en heb dus ook bewust geen naam genoemd omdat ik het gewoon niet met zekerheid kan zeggen en ik toetste even of zo'n naam iets zei bij jou (en anderen die meer daar in thuis zijn) omdat het in me op kwam. Ik zei niet dat het paard met zekerheid zo heette of wel?
Ik noemde het hele gebeuren ook totaal niet om een bepaald paard zwart te maken, maar om te laten zien dat er wel eens een oogje wordt dichtgeknepen als er belangen zijn en dat de veel van de aanhang dat ook nog normaal vindt, want in de discussie werd de situatie verdedigd.

Je gaat ook alleen maar in op Crack, niet op Black of Jack of wat dan ook met zo'n klank. Als je een lijstje geeft van paarden die ze heeft voorgesteld van 2000 tot 2008 haal ik hem er misschien wel uit en dan is het filmpje ook wel te vinden.
Het gaat zeker niet om expressief gaan" wat ik trouwens ook al meer een "kwaal" vind dan iets positiefs, maar om een kreupel paard, punt.

Natuurlijk is het wel zo, en gek genoeg kwam dat in de discussie niet voor, dat niet elke kreupelheid van een erfelijke kwaal komt, in die zin hoeft het dus helemaal geen effect te hebben op nakomelingen, maar als je een paard dat kreupel gaat niet naar huis stuurt om later ter keuring te komen, is er gewoon wat mis.

Nogmaals het gaat totaal niet om welk paard, maar DAT er een kreupel paard gewoon A: geaccepteerd wordt in de ring en B: een goede oordeling krijgt, klopt gewoon niet.

Dit zou met dressuur niet kunnen, dan wordt je gewoon uitgebeld. Waarom mag een dekhengst dan wel doorklooien? Zo kun je de gangen toch helemaal niet goed beoordelen?

Het discussiepunt was de mentaliteit van betrokkenen en niet het paard zelf.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:39

Lusitana schreef:
Natuurlijk is het wel zo, en gek genoeg kwam dat in de discussie niet voor, dat niet elke kreupelheid van een erfelijke kwaal komt, in die zin hoeft het dus helemaal geen effect te hebben op nakomelingen, maar als je een paard dat kreupel gaat niet naar huis stuurt om later ter keuring te komen, is er gewoon wat mis.


Daarom ook, vind ik het hele onderzoek niet zo interessant. Je koopt een gezond paard (RX en klinisch gekeurd), vervolgens liggen ze een keer flink vast in hun box of krijgen een klap op de wei van een maatje en je hebt een niet meer zo gezond paard. :D
Interessanter zou ik het vinden om een aantal hengsten en merries en hun nakomelingen te volgen in hun carriere, 1 x per jaar op de foto en dan te kijken hoe zo'n paard zich ontwikkelt.
Overigens is ook Totilas goedgekeurd op zijn prestaties.

Was het niet Painted Black Lusitana?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:48

Ik denk in Nederland idem dito.....en als het echt niet te missen valt, valt het pas op, maar dan is het vaak al te laat....

Ook jury's zouden eens een extra training in een geoefend oog moeten krijgen om te zien dat de paarden onregelmatig zijn en soms toch echt wel kreupel...op wedstrijden op de zelfde plaatsen, met de zelfde mensen, vaak landelijke omgeving en kleinschalig......armoedig gewoon, maar dan lijkt het wel of naam en plaatselijke bekendheid geldt.....

Als je het zelf niet voelt, mag je verwachten dat je lesgeever het wel ziet en dat is ook niet, wordt niet gezegd??

Anoniem

Re: Groot deel van de Britse paarden is waarschijnlijk kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:08

Ik snap niet dat er na zo'n flutbericht uit Engeland gelijk naar een Nederlands stamboek gewezen wordt, waar HKO zo goed als verbannen is en een actief programma loopt voor OCD
Wie zegt dat de onderzochte dieren überhaupt stamboekdieren waren? Papierloze dieren worden helemaal nergens op gecheckt voor ze de fokkerij ingaan.

Commentaar op Anky, terwijl Bonfire nog fit in het land loopt en ze nog meedoet aan de OS op een 18! jarig paard.

En wie zegt dat het een representatieve groep was voor de gehele paardenstapel?

Bovendien denk ik dat de geconstateerde 'kreupelheid' eerder te zoeken is in vastzittende spieren, slechte voeding, beroerde training, lichamelijke problemen door niet passende zadels, zware trainingsbodems, vette amazone's etc.

We gaan nooit een paard fokken, ook bij het KWPN niet, die bestand is tegen zoveel onbenulligheid.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:17

HKO verbannen?Volgens mij moet jij eens met een paardenkliniek gaan praten,dan gaat er een wereld voor je open ;)

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:02

Famke160301 schreef:
Ik denk dat scheefheid heel normaal is, net als bij mensen. Stijfheid of "aan 1 kant vast zitten" met als gevolg onregelmatige gangen, daarin tegen niet. Dat is niet de fokkers of stamboeken te wijten, maar aan onkunde van de ruiter.

Verder vind ik het verhaal van ongelijke voeten ook wat vreemd. Wordt er verschil in grootte van de hoeven bedoeld of juist de stand van de hoeven (steil/week)? Verschil in stand bij de voorbenen is niks vreemd aan. Immers een veulen wat met zijn hoofdje bij het gras wil komen zal 1 been naar voor en 1 naar achter moeten plaatsen om uberhaupt de grond te kunnen bereiken. Met als gevolg dat als een veulen hierin een voorkeurs houding aanleert en steeds hetzelfde been naar voren zet, uiteindelijk een verschil zal ontstaan in stand van beide voorbenen. Niks raars aan en hoeft ook geen problemen te geven.

OCD wordt hier ook veel aangedragen, maar ik denk dat dat niet de hoofdoorzaak is van "stijfheid en onregelmatig lopen" van een paard. Nogmaals wij ruiters verpesten veel meer.

Edit: verschil in grootte van de hoeven is niet mooi, maar hoeft beslist geen belemmering te zijn in de beweging van het paard. Dit als reden aanvoeren voor de vele onregelmatige/kreupele paarden vind ik niet terecht.


Verschil in hoeven..{steil hoef en weke hoef} veroorzaakt vaak HKO...graasvoetje is meer een slap excuus..paard heeft er aanleg voor ofniet en je hoeft maar even de laatste lichting ggk hengsten door te lezen om te zien dat ze daar gewoon mee ggk worden.Uiteraard allemaal wel allemaal zo minimaal gehouden voor een vakkundige smid.

En dit is niet "het" probleem..maar een van de..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Groot deel van de Britse paarden is waarschijnlijk kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:06

Ik zit zo op die naam Lusitana omdat iemand in dit topic roept dat er hele bekende hengsten kwalen vererven. Mijn betoog is dat je zo iets niet kan roepen zonder dat zo iets is aangetoont.
Stamboeken hebben er niets aan slechte hengsten te laten dekken. Dus als zo iets waar is weet dan een ding er komen van zo'n hengst geen goedgekeurde zonen.(of maar zeer sumier)
Ook zal een hengstenhouder niet zo veel geld in een hengst pompen door Anky op dat dier te zetten.
Als een hengst overigens ergens een keer kreupel verschijnt betekent niet autimatisch een erfelijke aandoening. Het dier kan zich ook verstapt hebben.

NoekAa_

Berichten: 1465
Geregistreerd: 24-05-06

Re: Groot deel van de Britse paarden is waarschijnlijk kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:26

wat een flutonderzoek.. 30 paarden lijkt mij geen representatieve steekproef voor de gehele britse paardenpopulatie.. en daar hebben ze 2 jaar over gedaan.

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:26

Er zijn genoeg hengsten die kwalen vererven en dat zullen ze zelf niet gaan toegeven. Geen enkele hengstenboer gaat zijn eigen hengst onder slecht daglicht steken daarvoor is de concurrentie te groot + dat ze er verschrikkelijk veel geld hebben ingestoken en ze dus echt zo een hengst niet aan de kant willen schuiven.

Men roept vaak van "paarden zijn niet van porselijn" , maar toch krijg ik het gevoel dat meer en meer paarden wel degelijk richting porselijn gaan en zou het tegenwoordig mischien niet slecht zijn om nieuw bloed te gebruiken van wat sterkere paarden zoals bvb gelderse.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:52

betadine schreef:
Er zijn genoeg hengsten die kwalen vererven en dat zullen ze zelf niet gaan toegeven. Geen enkele hengstenboer gaat zijn eigen hengst onder slecht daglicht steken daarvoor is de concurrentie te groot + dat ze er verschrikkelijk veel geld hebben ingestoken en ze dus echt zo een hengst niet aan de kant willen schuiven.

Men roept vaak van "paarden zijn niet van porselijn" , maar toch krijg ik het gevoel dat meer en meer paarden wel degelijk richting porselijn gaan en zou het tegenwoordig mischien niet slecht zijn om nieuw bloed te gebruiken van wat sterkere paarden zoals bvb gelderse.


Begrijp me vooral niet verkeerd, ik gun iedere paardenliefhebber een Gelders Paard. Maar jij denkt dat de oplossing tegen erfelijke bewegings aandoeningen Geldersbloed inkruisen is?

Je weet toch hoop ik dat een Gelderse een KWPNer is en dat de rijpaarden van get KWPN zeer nauw verwant zijn aan de Gelderse paarden populatie?

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Groot deel van de Britse paarden is waarschijnlijk kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:09

ja maar ik doel dan ook niet pressé op het kwpn.
Ik zie het ook niet als de oplossing voor alles, maar denk wel dat gelders bloed een positieve effect kan hebben voor een nieuw bestand paarden die statistiek gezien dan waarschijnlijk minder fragiliteit gaan vertonen.
Want fokken met prestatiestammen of volbloeden zijn heel competitiegericht, maar als je een aantal percent van de paarden al voor zijn 6de levenjaar moet gaan uitsluiten door blessure dan kun je dat toch echt niet alleen gaan wijten aan stalmanagement of ruiteronkunde. Een sterk paard zal niet zo snel kreupel lopen ook al wordt die door een beginner gereden terwijl de andere 2x per jaar wel iets zal mankeren.
Volgens mij kunnen we echt een hoop kreupele paarden gaan voorkomen door te gaan fokken met een sterkere/gezondere soort paarden.

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:26

Ik vind het bericht maar stemmingsmakerij! Nagenoeg ieder mens en dier heeft een vorm van asymetrie en als we dat allemaal als kreupelheid moeten gaan afdoen kunnen we geloof ik 99 % van de vee stapel naar de slager brengen..

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:59

Levende wezens zijn nu eenmaal geen robots, er zal nooit een 100% zuivere beweging aanwezig zijn.
Om alles wat niet zuiver is meteen maar 'kreupel' te noemen vind ik erg ver gaan. Kreupel is in mijn ogen gevolg van een pijnlijke oorzaak.

99% naar de slager, doe dat dan ook maar bij de mensen :D
Als ik zie wat hier allemaal zeer sportief voorbij komt rennen (alle respect voor), kan je een groot gedeelte ook als 'kreupel' beschouwen.

Ik ben zelf, in paardentaal, zo toontredend als wat. En als ik hardloop ziet het er niet uit.
Maar dat is nu eenmaal mijn natuurlijke loopje, en ik ben dus niet kreupel.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:12

NatasjavE schreef:
Ik zit zo op die naam Lusitana omdat iemand in dit topic roept dat er hele bekende hengsten kwalen vererven. Mijn betoog is dat je zo iets niet kan roepen zonder dat zo iets is aangetoont.
Stamboeken hebben er niets aan slechte hengsten te laten dekken. Dus als zo iets waar is weet dan een ding er komen van zo'n hengst geen goedgekeurde zonen.(of maar zeer sumier)
Ook zal een hengstenhouder niet zo veel geld in een hengst pompen door Anky op dat dier te zetten.
Als een hengst overigens ergens een keer kreupel verschijnt betekent niet autimatisch een erfelijke aandoening. Het dier kan zich ook verstapt hebben.

Als je het hebt over stelen van employees uit de kassa, blijf je dan ook doorhameren op het merk van de kassa?
Het ging mij om de mentaliteit die heerst onder een deel van mensen die bij fokkerij/stamboekgebeuren verbonden zijn, en dat er misstandden zijn/waren komt regelmatig naar boven als er weer een iemand ontevredenheid toont.
Ik kan me bv nog herinneren dat Zangersheid zich de rug toekeerde aan het stamboek. Zulke dingen gebeuren niet zomaar.
Ik weet dat zeker in de tijd dan mijn interesse er nog wel lag (en dan heb je het over de jaren 70-80) er flinke toestanden aan de hand waren, met als voorbeeld de Lucky Boy XX affaire, maar dat is echt maar 1 van een heleboel.
Je kunt echt niet gaan beweren dat welk stamboek dan ook onfeilbaar is en dat er uitsluitend met kerngezond materiaal gefokt wordt.
Dat is wel de opzet, maar de praktijk wijst echt wel anders uit.

Maar ik ben dus wel weer iemand die, als je het goed leest steeds er op wijst dat kreupeheden veel vaker de schuld zijn van de ruiter. Want zelfs bij een genetische dispositie komen dingen vaak pas naar boven bij OVERBELASTING.

Ik heb ook genoemd dat niet elke kreupelheid overerfelijk is.

Wat "Geen geld in pompen om Anky op dat dier te zetten" ... Ik kreeg het idee dat ze juist er op was gezet om een en ander te verbloemen of de jury te beinvloeden.
Maar het kan ook best zijn dat het paard op de dag kreupel raakte.
Maar je mist de kern: Een paard dat kreupel in de ring komt, moet worden uitgesloten omdat het niet te beoordelen is, ongeacht de oorzaak.
Dus of hij al kreupel was, of zich net verstapt, hij moet gewoon uitgesloten worden voor die dag.
En of hij wel of niet dekdienst zou mogen doen, is iets heel anders dat pas beoordeeld kan worden als het paard weer rad beoordeeld kan worden, lijkt mij!


[***] schreef:
Commentaar op Anky,....

Waar haal je dat nou weer vandaan?
Het enige dat ik zeg is dat het paard waarschijnlijk zijn hoge beoordeling te danken heeft aan het feit dat zij er op zat. Want juries zijn wel degelijk gevoelig voor zoiets, al zouden we willen van niet. Een kreupel paard hoort nl gewoon weggestuurd te worden.
Anky zelf heeft er verder helemaal niets mee te maken, die deed gewoon wat haar gevraagd was. Dus al waar ik commentaar op had, Anky was het in elk geval niet. Niet zo gevoelig meteen als je de naam Anky ziet staan, hoor. ;)
Wat ik aanval is dat een kreupel paard een prima beoordeling kreeg en niet uit de ring gestuurd werd. Dan is er wat mis met de mentaliteit van de mensen die dat toelaten, punt.
Waarom is het zo moeilijk de essentie van het verhaal te begrijpen?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:23

zimbabwe schreef:
Ik vind het bericht maar stemmingsmakerij! Nagenoeg ieder mens en dier heeft een vorm van asymetrie en als we dat allemaal als kreupelheid moeten gaan afdoen kunnen we geloof ik 99 % van de vee stapel naar de slager brengen..


Mousmous schreef:
Levende wezens zijn nu eenmaal geen robots, er zal nooit een 100% zuivere beweging aanwezig zijn.
Om alles wat niet zuiver is meteen maar 'kreupel' te noemen vind ik erg ver gaan. Kreupel is in mijn ogen gevolg van een pijnlijke oorzaak.

In het artikel komt duidelijk naar boven dat
* het gaat om paarden die voor het oog goed liepen
* het ging om de ruiter invloed

En wat kreupel noemen betreft, dit staat er letterljk:

"These are horses that are not particularly lame. When they move they just feel stiff or restricted. It's not something that can be easily seen," she said.

Deze paarden zijn niet byzonder kreupel. In beweging voelen ze stijf of beperkt. Het is niet iets dat makkelijk gezien wordt.

Nogmaals, ik denk dat we goed in moeten zien dat dit onderzoek gefocussed was op de invloed van de ruiter en niet het gefokte materiaal.

Er wordt bv ook gemeld dat ruiters gewoon veel te laat door lijken te hebben dat er wat mis is.

Er wordt trouwens ook meteen gemeld dat er veel meer onderzoek gedaan moet worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:27

Lusitana schreef:
Ik kan me bv nog herinneren dat Zangersheid zich de rug toekeerde aan het stamboek. Zulke dingen gebeuren niet zomaar.
Ik weet dat zeker in de tijd dan mijn interesse er nog wel lag (en dan heb je het over de jaren 70-80) er flinke toestanden aan de hand waren, met als voorbeeld de Lucky Boy XX affaire, maar dat is echt maar 1 van een heleboel.
Je kunt echt niet gaan beweren dat welk stamboek dan ook onfeilbaar is en dat er uitsluitend met kerngezond materiaal gefokt wordt.
Dat is wel de opzet, maar de praktijk wijst echt wel anders uit.


Zangersheide staat hier buiten. Was een fiscale aangelegenheid en had niets met gezondheid van paarden van doen. Bovendien lieten de fokkers massaal een wereld vererver staan...prestatie fokkerij moest nog uitgevonden worden.

Lucky Boy XX kon het stamboek ook niet veel aan doen. Dat was een hengstenhouder die de kluit belazerde.

Het KWPN is heel niet heilig. Ik kan wel een boompje opzetten met dingen waar ik het niet over eens ben binnen het stamboek.
Ook op het gebied van gezondheid doen ze het niet perfect. Maar de hengsten worden zo goed als mogenlijk is gescreent.

Maar wie zonder zonde is werpen de eerste steen. F-AM is een gedeelte van bokt met een zeer groot subgedeelte Exterieus en hengstenkeuze....hoop van harte dat alle merries die daar voor een fokadvies komen zo grondig gescreent zijn als de goedgekeurde hengsten van de diverse sportstamboeken.
Om maar te zweigen van de merries zonder papieren die ook nog eens onder de hengst van de buren gaat.
Zeg daar iets van en je wordt in een dergelijk topic gegrilt.

En als dan iemand roept....de grote verervers zijn niet gezond.....nou daar wordt ik dan een beetje kriegelig van.