Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:27

* http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Sientje


Het Grand Prix paard Rusty (v. Rebus) is afgelopen week overleden. Dat heeft Ulla Salzgeber, zijn amazone bekend gemaakt. Volgens Salzgeber was het paard op en wilde hij niet meer. De dierenarts heeft hem ingeslapen. Volgens Salzgeber is alles rustig verlopen.

Salzgeber heeft de Letse warmbloed in 1994 zelf ontdekt en opgeleid tot Grand Prix niveau. Rusty heeft onder Salzgeber diversen successen weten te behalen, waaronder individueel brons tijdens de Oympische Spelen van 2000. Vier jaar later werd ze individueel tweede. Met het Duitse team wonnen ze twee keer goud. Tijdens de wereldkampioenschappen in 1998 en 2002 werden ze met het Duitse team eerste. Individueel twee maal brons. De combinatie kon verder ook nog twee wereldbekerfinales op hun naam zetten, in 2001 en in 2002. Sinds 2005 was Rusty met pensioen.

Salzgeber: “Zeven jaar heeft Rusty op de wei gestaan samen met zijn vrienden. Het doet mij goed dat hij nog zoveel goede jaren heeft gehad. Ik denk nog met regelmaat terug aan onze mooiste zege. De eerste overwinning bij de Duitse kampioenschappen in 2000 in Balve. Vaker denk ik terug aan het geweldige gevoel dat hij me in zoveel proeven gaf. Hij zal voor mij altijd speciaal blijven. Bedankt Rusty”.

Dit jaar zijn er twee klonen geboren van Rusty.

Rusty is 25 jaar oud geworden.



verwant artikel
[VN] Twee klonen van Olympisch dressuurpaard Rusty

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:42

Mooie leeftijd..geweldig paard was het!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:52

Ach, good old Rusty.
Briljant paard, kon eigenlijk alles (al liet z'n stap wel te wensen over := ). Hij kon ook goed piafferen, alleen had hij soms dagen dat hij met zijn achterbeen hakkelde (ook te zien in dit filmpje) en dat drukte de punten natuurlijk flink. Desondanks had Ulla altijd wel flink wat piaffe in de proef zitten (compleet met pirouette), want soms liet hij het hakkelen achterwege en dan waren ze onverslaanbaar.
En wat kon hij goed passageren en een O jurylid heeft zijn changementen eens beschreven als de meest loepzuivere changementen ooit. Vooral de eners waren altijd super om naar te kijken. En wat een front :oo

Ulla was ook gek op deze kur trouwens en heeft hem echt jaren gereden. Ze weigerde om met een nieuwe kur te komen :D

Jammer dat hij er niet meer is, maar wat een dier was het!

Wanted2003

Berichten: 2661
Geregistreerd: 29-06-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:59

Dit filmpje doet mij er ook weer aan herinneren hoe fijne amazone Ulla is. Mooie leeftijd voor een geweldig paard.

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:24

Sammie schreef:
Salzgeber: “Zeven jaar heeft Rusty op de wei gestaan samen met zijn vrienden. Het doet mij goed dat hij nog zoveel goede jaren heeft gehad. Ik denk nog met regelmaat terug aan onze mooiste zege. De eerste overwinning bij de Duitse kampioenschappen in 2000 in Balve. Vaker denk ik terug aan het geweldige gevoel dat hij me in zoveel proeven gaf. Hij zal voor mij altijd speciaal blijven. Bedankt Rusty”.

Dit jaar zijn er twee klonen geboren van Rusty.

Rusty is 25 jaar oud geworden.



Dat is afknappen, of is uitknijpen beter gesteld? Arm paard moet nog dankbaar zijn ook dat hij zeven jaar weidegang gekregen heeft,
hoe zou het komen dat hij "op" was. Waarschijnlijk omdat hij keihard moest werken.
Ik houd niet van soortgelijke redeneringen.

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:42

@purkie: menig sportpaard moet die leeftijd nog zien te bereiken! 7 jaar pensioen is voor een gemiddeld sportpaard best veel.

Jammer voor Rusty, was idd een mooi paard dat goed gepresteerd heegt in de sport.

Anoniem

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:23

Ik had en hele bericht getypt maar drukte per ongeluk op een verkeerd knopje en weg was alles.

Deze combi is een van de weinigen die mij áltijd kippenvel heeft bezorgd met deze kur. Wat een GEWELDIG duo, ik kan niet anders zeggen. Hij heeft een geweldig leven gehad.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:36

Ik vind 25 jaar voor een sportpaard een hele mooie leeftijd. Bewijst m.i. des te meer dat er goed mee omgegaan wordt.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:41

ik vind 25 jaar voor een paard van dat niveau juist bewonderenswaardig hoog eigenlijk purkie.
Jammer dat ze afscheid heeft moeten nemen, maar zo te lezen een eerlijke beslissing.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er met een overleden toppaard gebeurd, neem eigenlijk aan dat die niet gewoon naar de Rendac gaan zeg maar?

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:55

In het licht van Rusty's eeuwigheid(dit jaar 2 klonen geboren van Rusty) zag ik de term met pensioen gaan een fractie verschuiven.

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:59

Leg eens uit, purkie?
Klonen kost het gekloonde dier toch geen inspanning? Als je 1 vitale lichaamscel hebt, kun je klonen, daar kan Rusty toch zelf bij in de wei blijven staan?

Of bedoel je dat anders?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:15

Begrijp de opmerking ook niet helemaal, het probleem is blijkbaar dat hij met pensioen mocht op de wei na zijn sportcarriëre?

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:16

Wat een negatief bericht Purkie...als je wat meer van Ulla weet dan weet je bijv. dat zij Rusty toen ie GP liep iedere dag in het bos reedt omdat :" hij z'n oefeningen toch wel kende". Denk dat dit paard een beter leven heeft gehad dan menig ander paard.

Prachtige kur hadden Ulla en Rusty..was er "vroeger" helemaal verslingerd aan..kreeg er ook echt kippenvel van.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:18

Het lijkt erop dat Purkie embryotransplantatie verwart met klonen??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:21

Ik blijf de muziek ook briljant gekozen bij dit paard. Niet iedereen zal er van houden, maar ik krijg nog steeds kippenvel.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:21

horseyfries schreef:
Het lijkt erop dat Purkie embryotransplantatie verwart met klonen??

Dat is wel een heule dommige verwarring dan maar zou kunnen :+

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:48

Marije_jiplover schreef:
Leg eens uit, purkie?
Klonen kost het gekloonde dier toch geen inspanning? Als je 1 vitale lichaamscel hebt, kun je klonen, daar kan Rusty toch zelf bij in de wei blijven staan?

Of bedoel je dat anders?


Ik ben tegen klonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:50

purkie schreef:
Marije_jiplover schreef:
Leg eens uit, purkie?
Klonen kost het gekloonde dier toch geen inspanning? Als je 1 vitale lichaamscel hebt, kun je klonen, daar kan Rusty toch zelf bij in de wei blijven staan?

Of bedoel je dat anders?


Ik ben tegen klonen.

Fijn dat je tegen klonen bent, maar dit topic gaat over Rusty en niet over klonen. :wave:

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:02

hihi arme rusty,op zn oude dag nog gekloond worden wat vreselijk,wat zal dat vermoeiend voor m zijn geweest :+ logisch dat hij op was :+

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:02

Idd, back on topic. Ben zelf nooit echt fan geweest van Rusty, maar respect voor zijn prestaties en wat Ulla allemaal met hem bereikt heeft.

Hahaha deess *\o/*

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:15

wat een mooie leeftijd heeft die behaald zeg.

wat ik trouwens afvraag, waarom staat er rusty 47.

wat houd 47 in voor getal?

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:23

purkie schreef:
Sammie schreef:
Salzgeber: “Zeven jaar heeft Rusty op de wei gestaan samen met zijn vrienden. Het doet mij goed dat hij nog zoveel goede jaren heeft gehad. Ik denk nog met regelmaat terug aan onze mooiste zege. De eerste overwinning bij de Duitse kampioenschappen in 2000 in Balve. Vaker denk ik terug aan het geweldige gevoel dat hij me in zoveel proeven gaf. Hij zal voor mij altijd speciaal blijven. Bedankt Rusty”.

Dit jaar zijn er twee klonen geboren van Rusty.

Rusty is 25 jaar oud geworden.



Dat is afknappen, of is uitknijpen beter gesteld? Arm paard moet nog dankbaar zijn ook dat hij zeven jaar weidegang gekregen heeft,
hoe zou het komen dat hij "op" was. Waarschijnlijk omdat hij keihard moest werken.
Ik houd niet van soortgelijke redeneringen.


Ja en wat wil nou zeggen dan. Vind jij tot 18 jaar werken te lang? Moet en paard zijn halve leven in de wei lopen luieren?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:36

Cayenne schreef:
Ach, good old Rusty.
Briljant paard, kon eigenlijk alles (al liet z'n stap wel te wensen over := ). Hij kon ook goed piafferen, alleen had hij soms dagen dat hij met zijn achterbeen hakkelde (ook te zien in dit filmpje) en dat drukte de punten natuurlijk flink. Desondanks had Ulla altijd wel flink wat piaffe in de proef zitten (compleet met pirouette), want soms liet hij het hakkelen achterwege en dan waren ze onverslaanbaar.
En wat kon hij goed passageren en een O jurylid heeft zijn changementen eens beschreven als de meest loepzuivere changementen ooit. Vooral de eners waren altijd super om naar te kijken. En wat een front :oo

Ulla was ook gek op deze kur trouwens en heeft hem echt jaren gereden. Ze weigerde om met een nieuwe kur te komen :D

Jammer dat hij er niet meer is, maar wat een dier was het!


Zijn zijwaardse draf gangen (appuyementen) waren altijd machtig en krachtig en zuiver, maar dat haperen dat vond ik altijd zo storend in het beeld. Verder was het altijd zo zuiver en dan dat gehakkel, dat vond ik zo jammer. Wat een groot paard was het toch.

Ssuuz92
Berichten: 462
Geregistreerd: 23-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:38

Hmmmm even rekenen 25-7= 18. Paard word pas op 3 jarige leeftijd ingereden. -3 is al 15. Elke dag een uur/anderhalf uur rijden.

Elke dag de beste verzorging, voer en huisvesting. Phoe Wat heeft dat paard hard moeten werken zeg.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Rusty van Ulla Salzgeber overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:43

Ik doe meer ;)