Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:45

kan iemand zien of dit die zaadjes zijn ? In de wei kan ik ze (gelukkig niet vinden) maar naast de (inmiddels vermoorde boom) van de buren wel

Afbeelding

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:03

Nee, als ze niet samen hangen kun je niet zeggen als ze recht hangen of een hoek maken. Kun je niet kijken op de boom zelf?

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:42

het heeft vannacht gevroren hier, ergens las ik ook dat na de vorst, het gevaar geweken is.
wie weet of dit klopt?

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:54

Ja, maar moet meer vriezen dan een paar keer -1 hoor. Moet echt een paar dagen echt goed vriezen, dan zijn de zaadjes minder gevaarlijk.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:46

Tjady heeft andere ervaringen. Die heeft er ook een veulen aan verloren in december terwijl het toen behoorlijk had gevroren. Daar zou ik dus niet zomaar van durven uitgaan.

Als je goed kijkt op de foto van Mist kan je zien waar het andere "vleugeltje" heeft vastgezeten. Dat is een recht stukje aan het bolletje. Als je daar zo'n zelfde tegenaan zet maken ze duidelijk een hoek, zoals de zaden van de gewone esdoorn.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:05

ik heb er uiteindelijk een stuk of 8 gevonden, maar allemaal met maar 1 "vleugeltje" toeval ? ik kan ook heel moeilijk beslissen of de esdoorn die mijn buurman had ( O:) ) de eerste of de 2e is in de afbeelding van een blz geleden.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 00:34

Mist, volgens mij zijn ze allebei "mogelijk" giftig. Het probleem is namelijk dat hetzelfde soort esdoorn niet even giftig is, het ene jaar is het anders dan het andere jaar en zelfs binnen een jaar ( seizoen) kan het per plek waar de boom staat weer verschillen... Het is nog niet helemaal duidelijk waarom dat zo is, maar ik weet bv. dat eiken en beuken ook jaren hebben dat ze heel veel zaden geven en jaren dat ze minder zaden geven. Bij de esdoorns schijnt de giftigheid ook ngo eens af te hangen van het weer in juni van dat jaar. Hoe dat ook al weer precies zat weet ik even niet, of nou een droge junimaand juist giftiger zaden geeft of juist een nattere, dat ben ik kwijt. Ik kan het artikel ook niet meer terugvinden, ik heb er al weer naar gezocht.