Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:53

NeverGiveUp schreef:
Nee maar alsnog, gelijk zo angstig je paarden niet op de wei zetten is toch overdreven.
Even wat meer onderzoek is ook wel handig, dan kan je een overwogen beslissing maken, ipv gelijk uit angst heel impulsief je paarden niet meer op het gras te zetten.

Ze kunnen zoveel krijgen op de wei, en het is niet dat ze met bosjes neervallen dus ik vind het ook onzin om ze niet meer op het gras te zetten.


Waarom denk je dat er mensen zijn die daarom hun paarden niet meer op de wei zetten?
Waar haal je die informatie vandaan?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:54

Als je een esdoorn in de wei hebt kun je in ieder geval de zaden uit de wei halen.
Dat zijn die dingen die je als helikopter kunt gooien.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:04

Volgens mij heb ik die niet...maar ben geen bomen expert en die blaadjes zijn leuk maar ik haal hem er niet uit. Die helicopter dingen zie ik niet..ken ik wel van vroeger dus zal geen esdoorn staan. We hebben hier een oerwoud aan bomen en struiken en leer elke dag nog nieuw bij. Zowel natuurlijk streek eigen als uitheemse soorten. We kregen laatst te horen dat hier ooit een parkachtige tuin heeft gelegen waar ze ook bomen en struiken kweekte en daar lijkt het ook wel op. Alleen er was voor ons 10 jaar niets meer gedaan;) Dus je kan je voorstellen wat we nog dagelijks op 2,7 hectare grond ontdekken waarvan we niets wisten dat we het hadden. Sommig stukken zijn nu door nat ook onbegaanbaar geworden helaas..te nat..zit je echt moeras bijna.

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:19

Niet alle esdoorns hebben helicopter zaden, en niet alle esdoorns hebben van die canadese vlag bladeren. Zoek maar eens op acer campestre (die wordt veel als heg gebruikt) en acer palmatus.
Ik weet niet of het echt aan de esdoorns ligt, en of dan de zaden of de bladeren van elke soort esdoorn giftig is, maar ik ga alles controleren op elke soort esdoorn en de wei zo vrij mogelijk maken van de blaadjes.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:37

Het gift is in de esdoorn fruiten, die soortjes helicopters die overal rond vliegen. Misschien heb je die bomen niet op uw land, maar uw buurman wel, en met de harde winden van de laatste dage kunnen die fruitjes tot 4km verder vliegen...dus...zoeken naar die helicopters is belangrijk. Mijn 2 jarige is op het land en zal daar blijven, alleen eiken in zijn wei maar toch bos in de omgeving. 3ha weides is moeilijk te onderzoeken ook...

Marjo

Berichten: 37294
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:55

44Myrthe44 schreef:
NeverGiveUp schreef:
Nee maar alsnog, gelijk zo angstig je paarden niet op de wei zetten is toch overdreven.
Even wat meer onderzoek is ook wel handig, dan kan je een overwogen beslissing maken, ipv gelijk uit angst heel impulsief je paarden niet meer op het gras te zetten.

Ze kunnen zoveel krijgen op de wei, en het is niet dat ze met bosjes neervallen dus ik vind het ook onzin om ze niet meer op het gras te zetten.


Waarom denk je dat er mensen zijn die daarom hun paarden niet meer op de wei zetten?
Waar haal je die informatie vandaan?


De eerste post in dit topic :Y)

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:22

Vandaag in de kliniek in Merelbeke ook geschrokken hoeveel paarden er stonden met atypische myopathie... En het loopt helaas vaak slecht af.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:23

Nou lekker, onze paarden staan op kale weides nu waar ook nog eens veel bladeren liggen omdat de ligging van onze wei niet ideaal is. Ze worden wel uiteraard bijgevoerd maar die van mij lopen dus in principe een groot risico? /:

Ilse_123

Berichten: 3781
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:41

Ik vraag me ook een beetje af hoe groot het risico is... Aangezien er zoveel mensen zijn die er nog nooit van gehoord hebben vraag ik me af hoeveel gevallen er nou eigenlijk zijn en of die dezelfde leefomstandigheden hebben... De meeste paarden die 24/7 buiten staan overkomt tenslotte niks.
Komt het toevallig in een bepaald gebied meer voor?
Is er ergens nog een actueel onderzoek?
@ptiteblue: waar heb jij dan gehoord dat het aan de esdoorn zaden ligt?
@joketje: Zijn het er dan 'zoveel' dat het aantal eruit springt of komt dit elk jaar voor zonder dat veel mensen het door hebben?

Het is allemaal te vaag om je echt gelijk super erg zorgen te maken... Al ga ik toch even controleren of er esdoorns langs de wei staan, just to be sure. Ik vind het verloop erg eng, dat het zo snel een fatale afloop kan hebben.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:45

de esdoorn zaadjes liggen hier ook in de paddock.
Ze komen niet in de wei.
Er word veel bijgevoerd maar de kans dat ze esdoorn zaadjes binnenkrijgen, is aanwezig, ik zie ze deze niet eten.
wat ik zie liggen, haal ik weg.

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:54

Ilse_123 schreef:
Ik vraag me ook een beetje af hoe groot het risico is... Aangezien er zoveel mensen zijn die er nog nooit van gehoord hebben vraag ik me af hoeveel gevallen er nou eigenlijk zijn en of die dezelfde leefomstandigheden hebben... De meeste paarden die 24/7 buiten staan overkomt tenslotte niks.
Komt het toevallig in een bepaald gebied meer voor?
Is er ergens nog een actueel onderzoek?
@ptiteblue: waar heb jij dan gehoord dat het aan de esdoorn zaden ligt?
@joketje: Zijn het er dan 'zoveel' dat het aantal eruit springt of komt dit elk jaar voor zonder dat veel mensen het door hebben?

Het is allemaal te vaag om je echt gelijk super erg zorgen te maken... Al ga ik toch even controleren of er esdoorns langs de wei staan, just to be sure. Ik vind het verloop erg eng, dat het zo snel een fatale afloop kan hebben.


Ik kan het mij niet herinneren dat het er vorig jaar rond deze tijd ook zo veel waren. Nu staan er ongeveer evenveel paarden met atypische myopathie als met koliek (om een idee te hebben), en daarom viel het mij ook echt op... Misschien doordat het de afgelopen dagen ook zo veel gewaaid heeft? Als ik de fiches lees valt het ook op dat het vaak om meerdere paarden op dezelfde weide gaat, meestal verhaal van: al één paard dood gevonden, ander paard(en) vertoont ook symptomen. In de kliniek zeiden ze dat het aan de esdoornbladeren ligt. Maar dat er nog helemaal niet veel over geweten is, en daardoor ook enkel symptomatisch behandeld kan worden.

sarahJB
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:01

Helaas mijn haflinger 5 dagen na het begin van de eerste symptomen moeten laten inslapen ten gevolge van AM. Van de kliniek in Utrecht heb ik ook begrepen dat het aantal gevallen dit jaar drastisch is gestegen. Al kan ik me, zoals Ilse_123 zich al afvraagt, voorstellen dat het voorheen niet als dusdanig werd herkend.
De aanwezige veearts dacht bij mijn haflinger aan koliek, nadat de conditie van Heidi niet verbeterde heb ik mijn eigen veearts gebeld die eigenlijk vrijwel meteen aan AM dacht.

ZarcoTje

Berichten: 2061
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: België

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:15

Ik krijg hier nogal de rillingen van, ik zit met 3 paarden en 1 pony die komen nog bijna dagelijks buiten in de herfst/winter maar niet de ganse dag, van 's morgens tot een uur of 5/6 's avonds en dan gaan ze op stal en krijgen ze daar nog brok en hooi. Maar de weide ligt wel nat, dat is volgens mij ook niet te vermijden met de hoeveelheid regen die er de laatste dagen is gevallen, de weide ligt niet volledig kaal maar hoog staat het gras natuurlijk niet meer. Mijn paarden gaan wel van de afgevallen bladeren eten, misschien moet ik er toch ook eens werk van maken om de bladeren op te ruimen. Ik heb wel een buitenpiste ter beschikking maar dat is 1 grote modderpoel dat ik ze daar niet op kan/ga zetten.

Ik moet nu zeggen al jaren houden wij onze paarden zo in de herfst/winter zoals ik het hierboven beschrijf, nog nooit hebben we problemen gehad, ik had al van de ziekte gehoord, maar ik wist niet dat het zo ernstig kon zijn..

thijsseninge

Berichten: 119
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:16

Mijn jonge ruin van 3 is helaas ook op de nacht vrijdag op zaterdag overleden, en hij had precies deze symptomen. De veearts zei dat hij waarschijnlijk een te hoog suiker gehalte had, dus spuitje gehad dat het bloed beter ging stromen. En hij knapte op :) maar helaas heeft hij de nacht niet overleefd. Dus juich niet te vroeg als ze weer op lijken te knappen want hoeft niet zo te zijn :(

sarahJB
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-03-08

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:25

Veel sterkte thijsseninge....Heidi is van woensdag tot vrijdag eigenlijk redelijk stabiel geweest. Zaterdag voelde ze zich duidelijk een heel stuk beter, waarbij de veearts licht positief was en wij nog een kleine hoop hadden dat ze er goed doorheen zou komen. Zondag lag ze in haar stal en hebben we verschillende pogingen gedaan haar weer op de benen te krijgen. Toen dat eenmaal was gelukt merkt we duidelijk dat het gedaan was en haar lichaam het had opgegeven. Dus idd zelfs als het beter lijkt te gaan, kan het snel de verkeerde kant uit gaan. Neemt gelukkig niet weg dat er gelukkig een aantal uitzonderingen op de regel zijn die het wel overleven....

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:26

Tsjah, ik ga onze paarden maar op de wei zetten het verst van de straat af... Eigenlijk moest die bijkomen voor de lente maar zit niets anders op. Dus het is de bladeren en zaden? Ik zien nl sowieso geen zaden hier maar wel eikeltjes. Walnoten, zijn die ook gevaarlijk?

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:36

walnoten zijn idd ook giftig.
Ook voor honden, maar er zijn hier veel noten gegeten door onze honden. Soms lukt het niet om het te voorkomen.

roombolletje
Berichten: 1212
Geregistreerd: 06-06-12
Woonplaats: Daar

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 20:47

Zijn walnoten giftig voor honden?

Ontopic: Is dit alleen als paarden lang op de wei staan of kan dit ook na een paar uurtjes al?

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 21:11

Marjoow schreef:
44Myrthe44 schreef:

Waarom denk je dat er mensen zijn die daarom hun paarden niet meer op de wei zetten?
Waar haal je die informatie vandaan?


De eerste post in dit topic :Y)


Ik zie het anders nergens staan hoor..

pandabeertje

Berichten: 1615
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:15

Dit klinkt mij deels bekend in de oren.
Op een stal waar ik vroeger kwam is een jaarling overleden die koffiekleurige urine had en spierkrampen. (in 1999 meen ik)
Deze stond op een afgegraast weiland en kregen niet overmatig hooi bij.

De rest van de koppel had hele gele slijmvliezen trouwens, en donkere urine.
Deze zijn naar stal gehaald en hersteld.
De oorzaak was toen niet duidelijk.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:18

Ik heb ook een korte wei met veel bladeren (probeer ik zo goed mogelijk weg te harken).
Heb standaard een hooinet in de wei hangen, dan kunnen ze kiezen. Ze eten deels gras en deels hooi.
Misschien een idee om hooi in de wei aan te bieden?
T blijft wel enggggg

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:19

Er zijn weteschappelijke artikels uitgekomen, canadese en belgische universiteit van Luik hebben de link gemaakt met de esdoorn. Ik heb de artikels alleen maar in het frans, maar dit werd uitgevonden na 10 jaar onderzoek, en alle gevallen kloppen. Er zijn vorige jaar ook al veel gevallen gebeurd, in Belgie toch veel, in Frankrijk ook. Niemand weet waarom die gevallen ineens gebeuren since 2000, iets veranderd waarschijnlijk in de fruit van de esdoorn door het klimaat? Dat weten ze nog niet. In de herfst omdat de fruitjes lekker vers zijn, en in de lente als die fruitjes zaadjes hebben gemaakt.

thijsseninge

Berichten: 119
Geregistreerd: 24-10-11
Woonplaats: Limburg

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:26

Hooi bijvoeren wil niet zeggen dat ze het dan niet krijgen, want die van ons werden super bijgevoerd en toch is onze 3 jarige er aan overleden! En de andere 2 die al wat ouder waren niet.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 09:35

Hier een artikel vanuit Utrecht

Alert voor Atypische Myopathie
Gezien het feit dat wij de afgelopen weken veelvuldig zijn gebeld over paarden met atypische myopathie, ook wel weidemyopathie genoemd, willen wij een en ander graag nog een keer voor het voetlicht brengen.

Inleiding
Atypische myopathie is een zeer ernstige myopathie (met stijve spieren en koffiekleurige urine), die vooral in het najaar optreedt met slecht weer bij (jonge) dieren met weidegang. Soms worden paarden met deze aandoening dood gevonden. Het gaat om een biochemisch defect in de vetstofwisseling, een enzymdeficiëntie in de bètaoxidatie (MADD: Multiple Acyl-CoA Dehydrogenase Deficiency).
Er is in Nederland een sterke correlatie gevonden tussen Atypische Myopathie en het eten van esdoornbladeren. Recent onderzoek in Amerika heeft aangetoond dat paarden Atypische Myopathie krijgen door opname van Hypoglycine A dat in esdoornzaden zit. In samenwerking met Amerika gaan we dit in Nederland ook verder onderzoeken.

Anamnese

Grazende paarden (gras grootste deel vd voeding)
Acuut begin symptomen
Vaak meerdere dieren in een koppel
Meestal in de herfst, kan ook winter en lente
Typisch weer: koud, nat, wind en dus losse bladeren en zaden
Bij een uitbraak paarden soms dood gevonden
Symptomen

Spierzwakte en stijfheid
Ademhaling sneller en/of moeilijk
Tachycardie
Geen koorts
Spiertremoren
Liggen
Snel verergerende symptomen
Dier eet meestal nog wel
Myoglobinurie (koffiekleurige urine)
Bij rectaal onderzoek vaak volle blaas
Snelle dood (meestal binnen 3 dagen)
Laboratorium

Enorme stijging spierenzymactiviteit in bloed (ook hartspierenzym-activiteit)
Myoglobinaemie
Pathologie

Geen andere oorzaken dood gevonden
Geen duidelijke macroscopische laesies
Verkleuring spieren met name van hart, ademhaling en staan/houding
Bij histologie degeneratie spiervezels in bovengenoemde spieren
Met name necrose van type I vezels
Vetstapeling in type I vezels
Zeker wanneer er meer paarden op eenzelfde weide staan is bij een dood gevonden paard sectie aanbevelenswaardig. Deze kan worden uitgevoerd bij het Veterinair Pathologisch Diagnostisch Centrum van de faculteit Diergeneeskunde (030-253 3195) te Utrecht. Hier zijn kosten aan verbonden. Als de eigenaar dit niet wil, kunt u overwegen het dode dier nog te catheriseren en de urine te bekijken. Donkerbruine urine is wel erg suggestief.
Therapie / management

Onmiddellijk absolute rust van de patiënt en warm houden
Altijd dierenarts naar paard in plaats van paard naar dierenarts transporteren
Indien mogelijk alle dieren van weiland verwijderen, liefst opstallen of naar ander weiland en bijvoeren; indien verplaatsen niet mogelijk het weiland zo goed mogelijk schoon maken voor wat betreft paddenstoelen, bladeren, zaden, eikels etc. en de paarden bijvoeren met goed hooi of eventueel kuil
Klinisch onderzoek en bloedonderzoek (CK, AST, LDH, lactaat, glucose) om diagnose te bevestigen.
Veel infuus (minimaal tot urine weer normale kleur heeft) met NaCl 0.9%. Pijnstilling met NSAID’s (pas op met dosering, liefst samen met infuus geven)
Indien mogelijk:
o 2,5 tot 5% glucose bij infuus (liefst onder begeleiding bloedwaarde van glucose) en therapie met insuline om glucose optimaal op te nemen (onder begeleiding bloedwaarden glucose) (insuline 0.4 IU/kg LG)
o Carnitine iv 15 mg/kg lg, in een halve liter NaCl langzaam toedienen (verestering tot carnitine-ester van vetzuurmetabolieten maakt metabolieten onschadelijk en zorgt voor excretie via urine); carnitine is (beperkt) eventueel bij de Universiteitskliniek voor Paarden te krijgen
o Vitamine E en B2 (riboflavine) als supplement verstrekken
Patiënten kunt u altijd telefonisch overleggen met Inwendige Ziekten 030-253 1111
Meewerken aan onderzoek
Urine en heparineplasma verzamelen op acute moment (heparinebuis afdraaien op centrifuge en urine en plasma zo snel mogelijk in duplo invriezen op -20°C). Graag voor onderzoek esdoornbladeren en –zaden verzamelen uit de weide. Indien mogelijk graag digitale foto’s maken van de weide waar een patiënt stond en zo goed mogelijk omgeving en omstandigheden bekijken (vreemde gewassen fotograferen/opsturen). Dit alles na overleg met de kliniek (kantoortijden via 030-253 1111 vraag naar Cornélie Westermann of bij afwezigheid naar Robin van den Boom en anders dienstdoend internist via dierverzorger (030-253 1032) naar de UKP opsturen. Tevens naar de website http://www.myopathieatypique.be gaan en de enquêtes voor dierenartsen en eigenaren invullen en een (digitale) print hiervan graag ook naar de UKP opsturen.

Bron http://faculteitdierge.m12.mailplus.nl/ ... yVOpletten

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 10:13

Dat staat ook in de OP ;)