Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:55

Eikeltjes zijn hier niet de oorzaak van, en de paarden eten de eikeltjes inderdaad heel graag.
Zelfde geld voor bladeren, is hier ook niet de oorzaak.
Oorzaak zijn de fruitjes van een bepaald esdoorn, die de paarden niet speciaals lekker vinden, maar wel opeten als hun weide kaal ligt.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:00

Er is een soort van esdoorn die giftig is, zie foto. Het fruitje, ook helicopter genoemd is gevormd uit 2 stukken en vormen een hoek, dit is wat giftig is als ze die opeten.

Afbeelding

Hieronder is een ander soort van esdoorn, die niet giftig is, de bladeren zijn een beetje anders, en het fruitje is gevorme uit 2 stukken maar die bijna een rechte lijn vormen.
Ik hoop dat die fotos een beetje helpen.

Afbeelding

fanta2
Berichten: 452
Geregistreerd: 08-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 23:13

maar is dan alleen dat helicopter ding giftig of ook de bladeren?

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:06

hoe heet die eerste? ik kan de naam niet goed lezen, dan kan ik hem even googlen

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 00:18

Pblue mijn veulen is dood en stond heus niet op kale weide

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:10

jolandje, die eerste is de gewone esdoorn ( zo wordt hij in Nederland genoemd).

Ik zou mijn paard niet in een paddock willen laten lopen waar die zaadjes zijn. Als ze erg giftig zijn ( dat verschilt, daar wordt nog onderzoek naar gedaan), zijn 165 zaadjes per paard op één dag genoeg om dodelijk te zijn. Die 165 zaadjes zijn zo bij elkaar gescharreld, ook als er ruwvoer te vinden is.

PtiteBlue, welke is die onderste? De veldesdoorn is namelijk ook schadelijk bevonden, dus dat zijn al twee typen esdoorn. Ik zou dus oppassen met alles wat erop lijkt. Je weet niet of er al onderzoek naar gedaan is of deze ook giftig zijn of niet.

Misschien zijn die bladeren met die zwarte vlekken ( inktvlekkenziekte) ook wel schadelijk, dat is volgens mij ook nog niet verder onderzocht.

Er is nu een beetje bekend, maar naar mijn idee nog lang niet alles.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:47

Ik heb alleen de namen in het frans, sorry kan die niet vertalen. Die giftig is de esdoorn sycomore.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:54

PB, wat is de franse naam van die onderste dan? Dan kijk ik wel even of ik eruit kom.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:55

Titsia schreef:
Pblue mijn veulen is dood en stond heus niet op kale weide

Hoe groot was die wei? Hangt ook af van oppervlakte.
Ik zie dat je in Neerijse bent, ik ken iemand die ook een veulen verloren heeft in Bertem in 2009.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:56

"Erable plane" die 2de.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:39

Jet schreef:
jolandje, die eerste is de gewone esdoorn ( zo wordt hij in Nederland genoemd).

Ik zou mijn paard niet in een paddock willen laten lopen waar die zaadjes zijn. Als ze erg giftig zijn ( dat verschilt, daar wordt nog onderzoek naar gedaan), zijn 165 zaadjes per paard op één dag genoeg om dodelijk te zijn. Die 165 zaadjes zijn zo bij elkaar gescharreld, ook als er ruwvoer te vinden is.

Er is nu een beetje bekend, maar naar mijn idee nog lang niet alles.



ik heb geen andere mogelijkheden, we hebben geen stallen om ze in op te sluiten, het is ook niet dat er honderden zaadjes in de paddock liggen. bovendien eten ze deze niet, dat heb ik geobserveerd.
zelfs als er hooi bij ligt.

Hoe betrouwbaar zijn de plaatjes? want als dit echt betrouwbaar is, betekend dit voor ons dat wij de niet giftige esdoorn hier hebben staan.

http://wilde-planten.nl/gewone%20esdoorn.htm
deze hebben wij staan.

fanta2
Berichten: 452
Geregistreerd: 08-11-12

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:13

is het ook voor mensen schadelijk om ze op te pakken met blote handen

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 12:17

Fanta, het is niet schadelijk om ze met de hand op te pakken. Het eten ervan is wel schadelijk, ook voor mensen. In Akerika komt een vrucht voor, de Ackee, die onrijp hetzelfde gif heeft en die bij mensen ook één of andere heftige ziekte veroorzaakt met braken ed.

Die tweede heet in het nederlands Noorse esdoorn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Noorse_esdoorn . Ik denk dat ik er toch erg mee zou oppassen.

Joyfordogs, Ik zou ze inderdaad dan goed bijvoeren en toch zoveel mogelijk van de zaadjes en bladeren weghalen. Het schijnt ook zo te zijn, dat als ze er al een paar jaar lopen, het risico op ziek worden kleiner is.
Ik kijk zo even bij jouw link.
Edit: even gekeken, maar dat is dus de gewone esdoorn en die is dus echt giftig. Wel verschilt het per boom en per jaar hoe giftig, dus hoeveel ze ervan moeten eten om ziek te worden, maar goed.
Als jij zegt dat er bijna niets ligt en dat ze ze echt niet eten, kan je de gok wagen ze er te laten staan.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:34

we wonen hier nu ruim 7 jaar met de paarden,. ze komen niet op de wei en hebben geen direct contact met de boom.
Ik zal eens foto's maken en proberen te plaatsen, er schijnen enorm veel esdoorn soorten te zijn, niemand kan mij vertellen welke we precies hebben.
Vorig jaar om deze tijd had ik de paarden ook nog gewoon op de wei lopen.
ons veulen is nu ruim een half jaar en loopt nog gewoon bij zijn moeder.
ik kan de paarden nergens anders neer zetten, hier worden ze op deze manier gehouden, ze hebben een loopstal, paddock, pad van zo'n 200 meter naar een stukje bos en het stukje bos.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 20:16

joyfordogs schreef:
Jet schreef:
jolandje, die eerste is de gewone esdoorn ( zo wordt hij in Nederland genoemd).

Ik zou mijn paard niet in een paddock willen laten lopen waar die zaadjes zijn. Als ze erg giftig zijn ( dat verschilt, daar wordt nog onderzoek naar gedaan), zijn 165 zaadjes per paard op één dag genoeg om dodelijk te zijn. Die 165 zaadjes zijn zo bij elkaar gescharreld, ook als er ruwvoer te vinden is.

Er is nu een beetje bekend, maar naar mijn idee nog lang niet alles.



ik heb geen andere mogelijkheden, we hebben geen stallen om ze in op te sluiten, het is ook niet dat er honderden zaadjes in de paddock liggen. bovendien eten ze deze niet, dat heb ik geobserveerd.
zelfs als er hooi bij ligt.

Hoe betrouwbaar zijn de plaatjes? want als dit echt betrouwbaar is, betekend dit voor ons dat wij de niet giftige esdoorn hier hebben staan.

http://wilde-planten.nl/gewone%20esdoorn.htm
deze hebben wij staan.



Dit is wel de giftige, de fruitjes maken een hoek.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 21:38

vandaag naar iemand toegeweest, onze esdoorn is niet 1 van die 2 plaatjes. Welke het wel is.....geen idee.
Ik zal eens een foto plaatsen, moet deze nog maken.
In de paddock liggen erg weinig zaadjes, gelukkig staat de wind meestal de andere kant op waardoor de zaadjes niet de paddock inwaaien.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 23:17

joyfordogs, ik ben inderdaad wel benieuwd naar foto´s van de esdoorn die bij jullie staat. Kan je foto´s van de hele boom, van het blad en van de zaden maken? Jij zal dus goed uit moeten kijken als er een storm komt vanuit een andere richting, misschien komen er dan wel meer zaadjes in jullie paddock.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:49


Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:30

Joyfordogs, als ik het zo bekijk is het wel een esdoornsoort en ook eentje waarvan de vruchten giftig kunnen zijn. Kijk maar eens: https://www.google.nl/search?newwindow= ... LpBB5e64RM .

OVerigens zijn er ook wel in de veldesdoorn weer typen te vinden, dus je moet even goed kijken, maar de baldvorm en vleugeltjesvorm van jouw boom staat er naar mijn idee wel tussen.

Je ziet dan wel geen twee tegenover elkaar staande vleugeltjes op jouw foto, maar je ziet wel heel duidelijk het vleugelvormpje met een bolletje waar de andere tegenaan heeft gezeten.

Als het maar weinig is dat bij jullie in de paddock komt en als je goed bijvoert zodat ze er neit van gaan eten zal het wel kunnen denk ik.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:44

het is gewoon lastig te bepalen welk soort het is, we zijn er gisteren mee naar een soort van tuincentrum geweest, daar een groot boek erbij gepakt, en dan kan de vinger er ook niet helemaal opgelegd worden. Als ik kijk naar de geplaatste plaatjes, daar lijkt het op maar ook weer net niet. We nemen geen onnodig risico, de paarden komen niet op de wei en gelukkig waait het meeste de andere kant op. Bedankt voor je antwoord, Jet.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 16:16

joyfordogs, je kan van de zomer in juni nog eens goed naar die boom en zijn vruchten gaan kijken. Dan zijn ze nog vers. Misschien kan je dan duidelijker zien hoe ze eruit zien.

Verstandig hoor om ze daar nu even niet bij in de buurt te zetten.

joyfordogs
Berichten: 2112
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: brabant

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:28

ja lastig he. ik ben niet overtuigd of het nu juist wel of toch niet de gevaarlijke esdoorn is. de paarden hebben hier onbeperkt voer en niet op plaatsen waar mogelijk een zaadje kan liggen. ik ben niet in paniek of zo. Maar blijf wel allert.

ptiteblue

Berichten: 1391
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Belgïe

Re: Herfstweer: Wees alert op atypische myopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 20:46

Het lijkt wel op de sycomore esdoorn.

Jet

Berichten: 12091
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 00:28

Volgens mij is die het niet, die hebben een soort van karteltjes per "vinger". http://www.bomengids.nl/fruit.html . Het is even scrollen, maar hier vind je de sycomore ( gewone esdoorn in het nederlands, giftig dus), de es ( is een totaal ander soor tboom met een totaal ander soort vrucht) en de spaanse eik, waarvan ik het blad dus erg op dat van jfd vind lijken. OVerigens de zaadjes ook wel, alleen zie je bij jfd geen dubbele.

janouk
Blogger

Berichten: 17922
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 08:29

http://www.deheimanshof.nl/
Je kan hier je foto's heen sturen. Ze hebben boomkenners die je zo kunnen helpen. Toen ik vorig jaar een hele vreemde paddenstoel in de wei vond, hebben ze het voor mij uitgezocht.