Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:15

* http://www.bokt.nl


Afbeelding
Het boek van Lisanne Thomas
foto: © Sammie
Het boek van Lisanne Thomas: "De kracht van dressuur" is sinds het najaar van 2013 te koop. Het is het vierde boek van Thomas bij uitgeverij Bloemendal. Ik had zelf nog nooit van deze dame gehoord, maar een aantal andere teamleden wel. Thomas is een dressuuramazone die, volgens het verhaal op de achterkant van het boek, zich heeft gespecialieerd in het stressvrij beleren van jonge paarden en bitloos rijden volgens de academische principes. Verder heeft ze een opleiding gehad als dans- en bewegingstherapeute.

Terug naar "De kracht van dressuur". Wat direct opvalt is het handzame formaat. Het boekje is niet heel groot noch heel dik en is daardoor makkelijk te hanteren. Wat mij tegenviel aan de foto op de cover, zet zich door in het boek zelf. Op geen enkele foto wordt een cap gedragen. In de hogere dressuursport zijn er steeds meer ruiters die beseffen een voorbeeldfunctie te hebben. Persoonlijk vind ik dat dat besef ook mag doordringen in de 'tussenlaag' van de dressuursport. Voor fotosessies die in een boek terecht komen zou ik ook niet snel kiezen voor het opzetten van een zonnebril. Het zijn dingen die werkelijk bijzaak zijn, maar mij wel opvielen.

Het boek heeft een voorwoord van David de Wispelaere, gevolgd door een voorwoord van Thomas zelf. De inleiding die volgt gaat over de reden van het schrijven van het boek. Hierin gaat ze in op het feit dat veel ruiters wel weten dat je aanleuning nodig hebt, maar niet precies uit kunnen leggen waarom. De volgende hoofdstukken richten zich op de functie van het rijkunstig gymnastiseren en de beweging van het paardenlichaam begrijpen. Na deze inleidende hoofdstukken volgen oefeningen die beginnen met de basis, gevolgd door buigzaamheid met stelling, buiging en rechtrichten. In deel drie komen de oefeningen voor de achterhand aan bod, gevolgd door oefeningen voor het rechtrichten, verzameling en de fijne aanleuning. Als laatst komt het versterken, gedragenheid en verzameling van de achterhand aanbod. Thomas volgt hiermee netjes het Skala der Ausbilding. En dat doen veel dressuurboeken, dus wat is er dan zo bijzonder aan dit boek? Als ik een willekeurig dressuurboek uit mijn kast pak dan valt mij op dat ook hier wel in staat dat je paard voorwaarts moet zijn en impuls moet hebben en dat door training de achterhand moet zakken. Loop je vast, ga dan weer terug naar de basis. Maar dit gegeven wordt vaak als feit gepresenteerd. Wat Thomas goed weet te doen is uitleggen waarom je dressuur zo moet doen. In de hoofdstukken waar de oefeningen worden uitgelegd wordt eerst de uitvoering uitgelegd, daarna wat de oefening doet voor het paard of voor de ruiter (mits juist uitgevoerd), gevolgd door de inwerking op het lichaam. De oefening eindigt met de problemen en de valkuilen die je tegen kan komen. De meeste oefeningen hebben ter illustratie een foto, waarbij soms ook de 'valkuil' afgebeeld wordt. Dit is soms een foto van Thomas zelf, maar er staan ook een aantal foto's in van ruiters met een balk voor de ogen, of afgeknipte bovenlijven. En dat laatste vind ik dan weer jammer en doet mijn inziens wat afbreuk aan het boek. In veelvoud kom ik dergelijke foto's ook tegen op websites die uit frustratie allerlei foto's misbruiken van ruiters, maar daar kan elke gek achter zitten. Thomas is, naar mijn idee, een zelfrespecterende amazone die deze foto's niet nodig heeft (en de foto's ook niet voor dit doel gebruikt). Hoewel het puur gaat om de valkuil te illustreren en niet, in tegenstelling tot de websites, het benadelen van de desbetreffende ruiter geven de foto's, hoe weinig het er ook zijn, mij een licht bittere smaak in de mond. Omdat het niet nodig is.

In het laatste hoofdstuk, wanneer de volledige verzameling is bereikt, wordt naast onder meer de piaffe en de passage ook de levade besproken. Het is geen onderdeel van onze Grand Prix proef, maar de oefening is wel onderdeel van de hogere (Spaanse) dressuur. Het is weer eens wat anders dat deze oefening in een boek besproken wordt. In de meeste dressuurboeken kom je dit namelijk niet tegen, terwijl het wel de ultieme verzameling is. Echter, ik zou het niet aandurven om de oefening aan te leren enkel op basis wat er in het boek in staat. Daarvoor vind ik de beschrijving bij deze oefening te summier. Maar het is zeer zeker leuk en afwisselend dat het besproken wordt.

Voor wie zou dit boek geschikt zijn? Voor de gemiddelde Orun 2 instructeur zou het boek niets nieuws behoren te brengen, maar er is allicht niets mis mee om dat eens te testen. Het boek is wat mij betreft prima leesbaar voor jongeren vanaf 12 jaar die meer willen weten over dressuur, voor de wat oudere ruiter die (voor het eerst) kennis wil maken met dressuur en wat mij betreft is dit boek ook een aanrader voor een ieder die eens wat anders dan een gemiddeld dressuursportboek lezen. Dit boek richt zich namelijk niet op wat er enkel in de ring moet gebeuren en kan dus ook geraadpleegd worden door iedereen die alleen thuis wil oefenen. Aangezien het Skala der Ausbilding gevolgd wordt, kan het ook door de basisstartende dressuurruiter gelezen worden.

Zie ook:
[VN] Recensie van pas verschenen boek: Het Tevreden Paard
[VN] Recensie over informatief boek: "Hoe beweegt uw paard?"
[VN] Boekrecensie "Kijken door de ogen van het paard"
[VN] Boekrecensie "Paardenfotografie"
[VN] Boekrecensie "Oefenboek Hippotherapie"
[VN] [Recensie] Vrijheidsdressuur: meer dan een kunstje

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:35

Leuke, nuttige recensie! Ik ben wel benieuwd geworden naar het boek :j

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:26

Sammie schreef:
De meeste oefeningen hebben ter illustratie een foto, waarbij soms ook de 'valkuil' afgebeeld wordt. Dit is soms een foto van Thomas zelf, maar er staan ook een aantal foto's in van ruiters met een balk voor de ogen, of afgeknipte bovenlijven. En dat laatste vind ik dan weer jammer en doet mijn inziens wat afbreuk aan het boek. In veelvoud kom ik dergelijke foto's ook tegen op websites die uit frustratie allerlei foto's misbruiken van ruiters, maar daar kan elke gek achter zitten. Thomas is, naar mijn idee, een zelfrespecterende amazone die deze foto's niet nodig heeft (en de foto's ook niet voor dit doel gebruikt). Hoewel het puur gaat om de valkuil te illustreren en niet, in tegenstelling tot de websites, het benadelen van de desbetreffende ruiter geven de foto's, hoe weinig het er ook zijn, mij een licht bittere smaak in de mond. Omdat het niet nodig is.


Ernest van Loon was óók een zelfrespecterende ruiter, die echter ook in zijn boek (Ruiters en Rechters) bij iedere illustratieve foto van fout of valkuil, de ruiter onherkenbaar maakte :j . En dat was ver voor het Internet tijdperk :')

Ik denk dat het niets met "zelfrespecterend" of "niet nodig" te maken heeft. Uiteindelijk berust het portretrecht gewoon bij de afgebeelde persoon. En ik kan me heel goed voorstellen, dat je geen toestemming geeft om herkenbaar afgebeeld te worden, wanneer het om foto´s met jouw fouten gaat :j :Y).

Autumnn

Berichten: 8058
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:09

ben erg benieuwd naar het boek! Heb 2 andere boeken van haar en heb er erg veel van geleerd :j

SabinaS
Berichten: 84
Geregistreerd: 12-06-11

Re: Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:23

ik heb het boek ook aangeschaft, en vind het een leuk boek, makkelijk om te lezen, makkelijk te begrijpen, ikzelf heb er veel aangehad, vind de afbeeldingen ook leuk om te zoeken naar wat ze bedoeld, verder over prentjes met andere mensen erop, had ik niet bij stilgestaan, mij ging het er vooral om dat ik zag wat ze bedoelde..

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:53

Sammie: Jouw eigen geschreven recensie? Ik zie geloof ik geen bron?

Kortom prima boek, alleen wat geneuzel over de foto's :+

Baily12

Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-07-09

Re: Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:33

Ik heb dit boek ook gelezen en vond het een duidelijk boek en heb er nog wat van opgestoken ook! :D
De mening over de foto's zonder cap ben ik het helemaal mee eens. In haar andere boek die ik ook heb gelezen, draagt ze ook zelden een cap terwijl het in dat boek over net beleerde of zelf net zadelmakke paarden gaat. Idd beetje een slecht voorbeeld. Maar naast dat vind ik het makkelijk weg te lezen boeken zonder al te moeilijke termen en goed uitgelegd!

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:13

Een cap dragen op foto's kan ik geen geneuzel noemen. Je hebt nu eenmaal een voorbeeld functie wanneer je een boek uitgeeft. Daarnaast vind ik dat een boek van goede illustraties moet zijn voorzien. Dus inderdaad geen balkjes voor de ogen of bovenlijf afknippen. Met de huidige digitale fotografie moet het heel makkelijk zijn om goede foto's in je boek te plaatsen.

De vergelijking met Ernest van Loon vind ik niet echt van toepassing. Niets ten nadele van de schrijfster maar Ernest was een grootheid op dressuurgebied daarnaast is het boek Ruiters &Rechters 40 jaar geleden uitgegeven. Das was lang voor het tijdperk van de digitale fotografie.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 21:08

Maartje1990 schreef:
Sammie: Jouw eigen geschreven recensie? Ik zie geloof ik geen bron?

De bron of bronnen staan vrijwel altijd bovenaan in de OP :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:13

Als de prents een goed voorbeeld geven (van een slecht uitgevoerde oefeningen of wat dan ook) dan hebben ze toch zeker wel een functie in het boek? En als de ruiters onherkenbaar zijn gemaakt, hoe worden zij dan voor het publiek in nadeel gesteld?

Maartje1990

Berichten: 22285
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:18

Sammie schreef:
Maartje1990 schreef:
Sammie: Jouw eigen geschreven recensie? Ik zie geloof ik geen bron?

De bron of bronnen staan vrijwel altijd bovenaan in de OP :)


Er staat alleen www.bokt.nl verder niet wie het geschreven heeft

Odysseus

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:30

Dat betekent inderdaad dat het een zelfgeschreven recensie is Maartje1990.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 22:23

Dat houdt dus in dat het artikel (geheel) is geschreven door de Nieuwsredactie. Als er AD.nl oid had gestaan is het (grotendeels of geheel) geschreven door het AD. :)

Als je meer vragen hebt, raad ik je aan om even een pb te sturen. Het is hier nogal off topic :)

YOURLOVER

Berichten: 340
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Eijsden

Re: Boekrecensie: "De kracht van dressuur" van Lisanne Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:45

Leuk, ze woont bij me in de buurt.
Ben wel benieuwd naar het boek :)

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:09

Maartje1990 schreef:
Kortom prima boek, alleen wat geneuzel over de foto's :+

:D

Maar leuk, ben er wel benieuwd naar! We hebben sinds kort les van haar en dat bevalt echt supergoed, enorm vooruitgegaan in korte tijd, op een hele fijne manier.