Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Giftige plant (Herfsttijloos) gevonden in paardenhooi

 
Profiel   

http://www.sectorraadpaarden.nl/ / Gezondheidsdienst voor Dieren


Begin van deze week werd bij de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) in Deventer een monster hooi aangeleverd voor onderzoek. Het monster hooi kwam uit een grote partij natuurhooi, die geïmporteerd was vanuit Duitsland (de Eifel).

Een deel van deze partij is geleverd op een stoeterij in Brabant waar het gedurende circa vier weken is gevoerd. Er zaten onbekende planten in, die de meeste paarden lieten liggen. Twee dieren aten echter wel alles op: zij werden na een week of vier ziek. Het ene paard kreeg koliek, werd apathisch en is ge-euthanaseerd, het andere paard kreeg diarree en bleef leven. De rest van de dieren heeft tot op heden gelukkig geen klachten.

De onbekende planten in het hooi bleken Herfsttijloos (Colchicum autumnale) te zijn. Herfsttijloos is in Nederland hoogst zeldzaam maar komt in zuidelijkere gebieden veel voor. De plant is giftig voor meerdere diersoorten, waaronder het paard. Ze bevat colchicine wat onder meer schadelijk kan zijn voor ongeboren veulens, irriterend is voor de slijmvliezen, diarree veroorzaakt en problemen kan opleveren met de nierfunctie en het centraal zenuwstelsel. Uiteraard is de leverancier van het hooi ingelicht. Onderaan dit bericht vindt u een foto van de betreffende plant (grijze achtergrond) en een foto van de plant in gedroogde vorm (blauwe achtergrond).

Het is nog niet duidelijk of de partij hooi in zijn geheel reeds achterhaald is, de NVWA is momenteel druk bezig dit uit te zoeken. Mocht u ruwvoer hebben liggen waaraan u twijfelt, mogelijk omdat het uit een natuurgebied afkomstig is en/of omdat het planten bevat die u niet herkent, is het mogelijk dit te laten onderzoeken.


Foto's van Herfsttijloos


Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 31-03-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 00:26 



 
Profiel   

Geen 1 aprilgrap dit?

Beide fotos lijken een gedroogde plant te zijn waar je niks uit op kunt maken. Als het geen grap is is er dan een betere foto van een levende plant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 00:30 



 
Profiel   

Onbegrijpelijk dat men vier weken doorgaat met het aanbieden van dergelijk voer ...

Er moet bij iemand toch een lichtje gaan branden als de meeste paarden het laten liggen :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 00:31 



 
Profiel   

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Herfsttijloos

Lijkt op de krokussen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 00:59 



 
Profiel   

karuna schreef
Geen 1 aprilgrap dit?


Nee absoluut niet!!!

Een kennis van me, ook uit Zuid Duitsland, heeft een paar maand geleden precies hetzelfde gehad. Bij haar is 1 paard, die ook alles at, er goed ziek van geweest. Hebben ze alles op alles moeten zetten het te redden.

Ik kan dus ook alleen maar aanraden dat diegene die hooi uit Duitsland hebben dit goed onderzoeken. Herfststijlloos (Herbstzeitlose op z'n Duits) is erg giftig en schijnt meer voor te komen in het hooi van vorig jaar. Die kennis van me heeft de hele lading kunnen laten vernietigen (500 balen).

Shirley het valt niet gelijk op. Vergelijk het maar met JJK, het is een sluipmoordenaar. Alleen is de werking van Herfststijlloos een stuk sneller dan van JJK.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 02:10 



 
Profiel   

Ik begrijp wel dat de gevolgen niet gelijk zichtbaar zijn, maar het zou toch moeten opvallen dat de meeste dieren de planten laten liggen, dan zou je al gewaarschuwd moeten zijn dat er iets aan de hand is en het hooi goed moeten (laten) onderzoeken !

Als ik na een voerbeurt zie dat er veel hooi blijft liggen, ga ik echt op zoek naar de reden, zeker wanneer de restanten bestaan uit vreemde planten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 02:23 



 
Profiel   

Ik hoop dat mensen(algemeen) er nu wel bij stil staan dat natuurhooi/biologisch hooi dus niet per definitie beter/gezonder is en gewoon standaard een monster laten onderzoeken alvorens het te voeren. Feit blijft dat het niet je eigen land is en je dus helemaal niet weet wat je koopt.

Heel erg sneu voor de eigenaars van de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 03:27 



 
Profiel   

Jeetje, dit is wel echt erg.
Denk je mooi natuurhooi te gaan voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 08:52 



 

Ik hoop dat hier bij blijft. Schrikken zeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 09:34 



 
Profiel   

Ik ben zelf altijd erg achterdochtig bij natuurhooi. IN veel natuurgebieden staan er giftige planten en de beheerders kennen ze niet of weten niet dat ze giftig zijn voor dieren. In gedroogde vorm kennen de dieren die planten dan ook niet meer en eten ze ze op. Gelukkig heb ik voldoende land om zelf te hooien en heb ik erg kieskeurige paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 09:42 



 
Profiel   

wat zijn de kosten van een hooionderzoek eigenlijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 09:47 



 
Profiel   

Herfststijloos is een naaktbloeier. Bloemen komen in de herfst en verdwijnen en in het voorjaar komt het blad. Zie nu foto's van blad en bloem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 11:17 



 
Profiel   

De reden waarom ik het niet zo'n fan ben van kruidenhooi (uit een onbekend gebied).
Hopelijk zijn er niet meer slachtoffers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 14:35 



 
Profiel   

Ik heb gister een grote baal gekocht bij willem kooter fourage in hazerswoude. Ik heb hem ook gelijk gebeld en hij vertelde mij dat dit hooi uit het noorden komt van duitsland en niet uit de eifel. Ik ga morgen even heel goed naar het hooit kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 18:26 



 
Profiel   

karuna schreef
Geen 1 aprilgrap dit?

Beide fotos lijken een gedroogde plant te zijn waar je niks uit op kunt maken. Als het geen grap is is er dan een betere foto van een levende plant?

https://www.google.nl/search?q=Herfstti ... 66&bih=667
Dit staat er op google, ziet er veel anders uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 18:29 



 
Profiel   

De welbekende krokus dus..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-14 18:38 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
wat zijn de kosten van een hooionderzoek eigenlijk?


Te vinden op www.gddeventer.com

Toen ik er nog werkte was het microscopisch beoordelen ongeveer 40 euro en het chemisch onderzoek 130 euro. maar dat kan uiteraard veranderd zijn. Je kunt ook even bellen, 0900-1770.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 12:10 



 
Profiel   

katjalove schreef
Ik heb gister een grote baal gekocht bij willem kooter fourage in hazerswoude. Ik heb hem ook gelijk gebeld en hij vertelde mij dat dit hooi uit het noorden komt van duitsland en niet uit de eifel. Ik ga morgen even heel goed naar het hooit kijken.


Je kunt het zelf erg lastig zien volgens mij. Gedroogd lijkt alles op elkaar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 12:10 



 
Profiel   

Het is heel goed te herkennen, ik ben meteen gaan zoeken in onze balen Duits hooi en ja, hoor, Bingo! De paarden lieten er al steeds veel van liggen nu weet ik waarom. Maar het is waarschijnlijk wel de verklaring van het hoesten en dat een dikke koker heeft; het irriteert de slijmvliezen namelijk. Het hooi voeren we niet meer en we gaan de leverancier bellen over hoe dit op te lossen; er liggen nl. nog zo'n 80 balen van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 15:33 



 
Profiel   

hopelijk krijg je het opgelost ElCid. Voorlopig maar wat stro voederen als ruwvoer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 15:37 



 
Profiel   

ElCid schreef
Het is heel goed te herkennen, ik ben meteen gaan zoeken in onze balen Duits hooi en ja, hoor, Bingo! De paarden lieten er al steeds veel van liggen nu weet ik waarom. Maar het is waarschijnlijk wel de verklaring van het hoesten en dat een dikke koker heeft; het irriteert de slijmvliezen namelijk. Het hooi voeren we niet meer en we gaan de leverancier bellen over hoe dit op te lossen; er liggen nl. nog zo'n 80 balen van.


heb je er misschien een foto van want ik heb eergisteren ook een grote baal gehaald en ben toch wel heel benieuwd hoe het eruit ziet. Ik heb wel gevraagd waar dit hooi vandaan kwam en hij zei uit het noorden van duitsland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 15:38 



 
Profiel   

Citaat
Het paard dat afgelopen week is overleden door de giftige herfsttijloos blijkt een volle broer van de bekende Glock's Voice (foto) te zijn. Lees meer: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... plant.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 18:18 



 
Profiel   

Oh jeetje Elcid, jij ook dus. Heb je misschien fotos gemaakt? Ik voer ook duits kruidenhooi namelijk. Geen idee waar het precies vandaan komt, maar ik ga het even goed uitpluizen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 18:38 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Oh jeetje Elcid, jij ook dus. Heb je misschien fotos gemaakt? Ik voer ook duits kruidenhooi namelijk. Geen idee waar het precies vandaan komt, maar ik ga het even goed uitpluizen!!


waar haal jij het vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 18:57 



 
Profiel   

"Herfsttijloos is in Nederland hoogst zeldzaam maar komt in zuidelijkere gebieden veel voor."

Dus Limburg heeft het wel? Of? Want het kan niet zeldzaam zijn en "veel voorkomen" in het zuiden, toch? Of andere landen?
Aangezien ik hier wel woon... Moet er niet aan denken dit te voeren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-14 19:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen