Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ontwikkelingen naar aanleiding paardenleed Tros Radar

 
Profiel   

Persbericht Eyes on Animals / http://www.bokt.nl


Er is veel positiefs gebeurd sinds dagblad Trouw en Tros Radar op maandag 24 maart het onderzoek ‘De wrede waarheid achter paardenvlees in Nederland‘ hebben gebracht van Eyes on Animals en haar internationale partners, Tierschutzbund Zurich/Animal Welfare Foundation, Animals’ Angels USA, L214 en GAIA. Wij zetten wat ontwikkelingen op een rij.

  • COOP en DEEN supermarkten kondigden direct aan te stoppen met de import van het ‘foute paardenvlees’ uit Latijns- en Noord-Amerika. De realiteit is echter dat daarmee de vraag van consumenten naar paardenvlees niet is verdwenen. Daarom heeft COOP aan Eyes on Animals – omdat wij door de jaren heen vele slachthuizen hebben geïnspecteerd – advies gevraagd welke slachthuizen wij kennen die zo zorgvuldig mogelijk omgaan met dierenwelzijn.
  • PvdA-Tweede-Kamerlid Sjoera Dekkers, die was uitgenodigd bij Tros Radar om te reageren op onze onderzoek, heeft de dag daarop direct in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Schippers over de controle op dierenwelzijn en op voedselveiligheid. Ze heeft de minister gevraagd zich in Europees verband sterk te maken voor betere controle op vlees dat de EU inkomt. Lees Verslag van het Vragenuur dinsdag 25 maart in de Tweede Kamer over paardenvlees.
  • Naar aanleiding van ons onderzoek heeft de Partij voor de Dieren in de Tweede Kamer voorgesteld om nog voor de zomer een debat in te plannen waarin uitgebreid aandacht wordt besteed over de herkomst van het Nederlandse paardenvlees. Een Kamermeerderheid heeft hiermee ingestemd. Zie hun Kamervragen.
  • Karen Soeters, hoofdredacteur van PiepVandaag.nl, startte een consumentenprotestactie. Al ruim 63.000 mensen ondertekenden een petitie die eist dat Nederlandse importeurs, supermarkten en snackfabrikanten stoppen met de inkoop en verkoop van dit paardenvlees. Binnen 24 uur na de Radar-uitzending stond de teller al op ruim 30.000: die protestmails zijn beland in de inboxen van deze importeurs, supermarkten en snackfabrikanten.
  • De Europese Food and Veterinary Office (FVO), de inspectieorganisatie die in Latijns- en Noord-Amerika belast is met het toezicht of de EU-normen daar in slachthuizen worden nageleefd, heeft Eyes on Animals laten weten ons onderzoeksrapport goed te zullen bestuderen.
  • Snackfabrikant Ad van Geloven welke achter het merk Mora zit, die paardenvlees verwerkt in de snacks die worden verkocht aan snackbars, horeca en (sport)kantines, heeft een eigen auditteam naar Mexico gestuurd. Dit auditteam heeft de beschikking over al ons onderzoeksmateriaal gekregen en wil zelf de situatie bekijken. De directeur van Ad van Geloven/Mora heeft gezegd open te staan voor een gesprek met Eyes on Animals om naderhand elkaars bevindingen te bespreken.
  • Op maandag 31 maart besteedde de redactie van Radar aandacht aan de reacties op ons onderzoek. In de uitzending vertelt Gerard Koning, commercieel directeur van COOP, hoe zijn supermarkt met ons onderzoek rondom paardenvlees is omgegaan.

Verwant artikel
[VN] Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 17:09 



 
Profiel   

super!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 18:26 



 
Profiel   

Wat een goede ontwikkelingen allemaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 18:26 



 

Dan kun je je ook afvragen of er nu niet een grijs gebied ontstaat. Nu paarden niet meer geslacht worden voor consumptie, worden ze dan als ze ziek zijn, of men heeft geen geld meer, aan hun lot over gelaten?

Een flink afzet gebied is er nu weg.

Natuurlijk moet je mogen kiezen of je paardenvlees wil eten..maar volgens mij gebeurd dit al in den eeuwigheid....

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 18:48 



 
Profiel   

russel schreef
Dan kun je je ook afvragen of er nu niet een grijs gebied ontstaat. Nu paarden niet meer geslacht worden voor consumptie, worden ze dan als ze ziek zijn, of men heeft geen geld meer, aan hun lot over gelaten?

Een flink afzet gebied is er nu weg.

Natuurlijk moet je mogen kiezen of je paardenvlees wil eten..maar volgens mij gebeurd dit al in den eeuwigheid....


Als ze slim zijn zorgen ze er daarvoor dat slachthuizen en vervoer verbetert gaat worden.
Het product zal duurder worden maar het probleem 'teveel paarden' word dan niet opgeschoven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 19:14 



 
Profiel   

Als ze slim zijn gooien ze de slachthuizen in Amerika weer open voor paarden, dat scheelt een enorme lijdensweg op het lange transport naar Canada en Mexico waar ze nu heen moeten, omdat het in Amerika verboden is om paarden te slachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 19:26 



 
Profiel   

Jumbo heeft gewoon het vlees nog in de schappen liggen zag ik van de week.

Toch jammer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 19:30 



 
Profiel   

Er zijn in Amerika inmiddels alweer enkele slachthuizen open. En de reden dat deze in eerste instantie dicht moesten was omdat de omstandigheden bij die slachthuizen weinig anders waren dan wat er te zien was op de buis. (i.i.g. te grote schietboxen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 19:31 



 
Profiel   

Snacks van Buitenhuis, fabrikant Royaan, zijn op dit moment ook niet leverbaar. Dit ivm herschrijven van recepturen ivm mogelijke aanwezigheid van paardenvlees. Ik hoop dat ze al dat paardenvlees eruit laten.

Maar ja, paardenvlees is relatief goedkoop, waarbij de gemiddelde fabrikant roept dat het om smaak gaat. Tuurlijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 20:05 



 
Profiel   

Ik dacht altijd dat juist paardenvlees niet zo goedkoop was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 21:13 



 
Profiel   

Misschien hele stomme vraag. Maar waarom niet gewoon paardenvlees uit Nederland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-14 23:09 



 
Profiel   

Er worden onvoldoende paarden geslacht binnen de eu om te voldoen aan de vraag, ongeveer 1/3 van het paardenvlees is geïmporteerd uit Mexico, Argentinië en Canada. Dit vlees is idd goedkoper dan rund. Een rund wordt er speciaal voor gefokt, dat kost geld. Een paard is vaak slechts het restprodukt, na gebruik in sport, recreatie, fok, enz. Slachtpaarden die vanuit de vs naar de slachthuizen in bovengenoemde landen gebracht worden zijn slechts een paar tientjes waard voor de handelaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 00:04 



 
Profiel   

Fijn dat er vooruitgang is geboekt. Het is nog niet wat het zou moeten zijn, maar iedere stap in de goede richting is er 1!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 05:33 



 
Profiel   

Goed dat ze in ieder geval hun best doen iets te veranderen!
Maar controleurs naar die slachthuizen sturen..? Die mensen daar zorgen gewoon dat het er een paar dagen netjes uit ziet, en zodra die 'zeikerds uit nederland' weer weg zijn gaan ze waarschijnlijk net zo hard door, en maken ze hier de consument wijs dat ze een hoop hebben veranderd daar..
De enige goede oplossing is gewoon géén vlees meer importeren, maar ons eigen vlees gebruiken, en simpelweg minder vlees in producten stoppen. Waarom moet er bv vlees in groentesoep zitten?? Ik had graag eens af en toe kant en klaar blikken groentesoep gekocht, maar overal zit vlees in.. Loempia's smaken ook prima zonder vlees, dat hóórt er helemaal niet in te zitten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 07:03 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Goed dat ze in ieder geval hun best doen iets te veranderen!
Maar controleurs naar die slachthuizen sturen..? Die mensen daar zorgen gewoon dat het er een paar dagen netjes uit ziet, en zodra die 'zeikerds uit nederland' weer weg zijn gaan ze waarschijnlijk net zo hard door, en maken ze hier de consument wijs dat ze een hoop hebben veranderd daar..
De enige goede oplossing is gewoon géén vlees meer importeren, maar ons eigen vlees gebruiken, en simpelweg minder vlees in producten stoppen. Waarom moet er bv vlees in groentesoep zitten?? Ik had graag eens af en toe kant en klaar blikken groentesoep gekocht, maar overal zit vlees in.. Loempia's smaken ook prima zonder vlees, dat hóórt er helemaal niet in te zitten..


Jij vind dat er geen vlees in hoort, anderen kunnen daar anders over denken..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 10:12 



 
Profiel   

De originele vietnamese loempia bevat geen vlees hoor. En zo zijn er heel veel buitenlandse gerechten die eigenlijk zonder vlees worden bereid, maar omdat nederlanders overal maar vlees bij willen wordt overal maar wat in gegooid voor het idee. Groentes zijn zo lekker, en toch moeten overal balletjes vleesafval in.. ik snap dat niet -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 10:43 



 
Profiel   

Klinkt als mooie praatjes maar nog weinig feitelijke verbeteringen...... Ik denk dat er voor de paarden nog weinig veranderd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 10:52 



 
Profiel   

Het begin is er iig vanuit NL!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 10:57 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
De originele vietnamese loempia bevat geen vlees hoor. En zo zijn er heel veel buitenlandse gerechten die eigenlijk zonder vlees worden bereid, maar omdat nederlanders overal maar vlees bij willen wordt overal maar wat in gegooid voor het idee. Groentes zijn zo lekker, en toch moeten overal balletjes vleesafval in.. ik snap dat niet -O-


Dat kan, maar ieder maakt zn gerecht op zijn manier.. Omdat er veel vraag is naar vlees in gerechten blijft het aanbod wel.

Dit is geen aanval op jou, maar ik probeer uit te leggen hoe er van bovenaf geredeneerd kan worden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 11:10 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
Klinkt als mooie praatjes maar nog weinig feitelijke verbeteringen...... Ik denk dat er voor de paarden nog weinig veranderd is.


Dit is ook precies mijn gedachte. De reactie van de bedrijven zijn door een pr manager geschreven. Er wordt misschien een belletje naar de leverancier gedaan. Die zegt: nee hoor jullie vlees is niet zo.

En we wachten tot het is overgewaaid.

Ik vraag me af hoeveel mensen in hun eigen eet patroon iets hebben verandert aan de hand van dit programma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 11:14 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Ik vraag me af hoeveel mensen in hun eigen eet patroon iets hebben verandert aan de hand van dit programma.

Ik :+

Een auditteam naar Mexico sturen.. Reken maar dat pittig kan worden. Ik ben bekend met het auditsysteem van Mora en daar wordt je niet vrolijk van. Alleen jammer dat ze dit niet eerder hebben bedacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 11:18 



 
Profiel   

Sammie +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 11:23 



 
Profiel   

Sammie schreef
Jennyj01 schreef
Ik vraag me af hoeveel mensen in hun eigen eet patroon iets hebben verandert aan de hand van dit programma.

Ik :+

Een auditteam naar Mexico sturen.. Reken maar dat pittig kan worden. Ik ben bekend met het auditsysteem van Mora en daar wordt je niet vrolijk van. Alleen jammer dat ze dit niet eerder hebben bedacht.[/

In dit geval wordt ik er wel vrolijk van als het echt zo streng is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 11:23 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Goed dat ze in ieder geval hun best doen iets te veranderen!
Maar controleurs naar die slachthuizen sturen..? Die mensen daar zorgen gewoon dat het er een paar dagen netjes uit ziet, en zodra die 'zeikerds uit nederland' weer weg zijn gaan ze waarschijnlijk net zo hard door, en maken ze hier de consument wijs dat ze een hoop hebben veranderd daar..
De enige goede oplossing is gewoon géén vlees meer importeren, maar ons eigen vlees gebruiken, en simpelweg minder vlees in producten stoppen. Waarom moet er bv vlees in groentesoep zitten?? Ik had graag eens af en toe kant en klaar blikken groentesoep gekocht, maar overal zit vlees in.. Loempia's smaken ook prima zonder vlees, dat hóórt er helemaal niet in te zitten..

Dan kun je je afvragen wat er met die paarden gaat gebeuren als eigenaren daar er niet meer vanaf komen. Dan is er al helemaal geen zicht meer op wat er met die paarden gebeurt... Maar Nederland werkt er dan niet meer aan mee dus eigen straatje is dan in ieder geval schoon geveegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 11:26 



 
Profiel   

Nederland is ook maar een kleine afnemer, vanuit de fabrikanten denk ik ook niet dat we er heel veel invloed opuit kunnen oefenen. Het enige wat zij kunnen doen is het paardenvlees vervangen door ander vlees, waardoor zij geen zaken meer hoeven te doen met die slachterijen. Gevolg hiervan zal zijn dat de kosten omhoog gaan en dat moet doorberekend worden aan de consument.

Ik denk en hoop dat de beelden de ergste gevallen zijn. Er zullen slachterijen zijn waar minder dieronvriendelijk gewerkt wordt. Desondanks geeft dit hele verhaal mij wel een rare bijsmaak.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-04-14 11:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen