Paarden in galop rond duizenden bedevaarders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Paarden in galop rond duizenden bedevaarders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 09:53

http://www.nieuwsblad.be/ / www.bokt.nl


Naar eeuwenoude traditie vindt op paasmaandag 21 april de internationale Paardenprocessie in Hakendover plaats. Duizenden bedevaarders en zo’n tweehonderd paarden verzamelen dan op de Tiense Berg.


De Paardenprocessie is de derde grootste processie in België geworden. Ruim 15.000 bezoekers overrompelen het kleine dorp Hakendover. Vooral broederschappen uit Breda en Tilburg zijn talrijk vertegenwoordigd. ‘De Nederlanders komen naar Hakendover sedert 1890. Toen waren processies bij hen verboden. Hakendover was populair omdat de kerk hier naar Christus zelf is genoemd: de Goddelijke Zaligmaker. Meestal dragen kerken de namen van heiligen en die waren bij de Nederlanders niet populair vanwege de protestantse invloeden’, vertellen Bart Adriaensens en Johan Dewolfs.

In het eerste deel beeldt de processie de legende uit van de stichting van de kerk in het jaar 690. Het verhaal werd verwerkt in een houten retabel uit 1400 waarvan de gerestaureerde versie in de kerk te bezichtigen is. ‘In de processie dragen enkele sterke figuranten het beeld van Christus Zaligmaker. Het hoogtepunt is de paardengalop op de Tiense Berg. Honderden ruiters galopperen drie rondjes op de akkers rond de bedevaarders heen om bescherming af te dwingen. Hakendover was al in de middeleeuwen een belangrijke bedevaartplaats waar vele mensen te paard en te voet naartoe kwamen’, vertellen Bart en Johan nog.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:19


luijs

Berichten: 134
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 11:27

@ seacario vind jou bijdrage niet echt toepasselijk
Is zo ie zo 3 jaar geleden gebeurd en er staat duidelijk in het stuk, dat het een ongeluk was..
Had overal kunnen gebeuren.
Vind het een mooie traditie zelfde als de strao in zeeland

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Re: Paarden in galop rond duizenden bedevaarders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 12:52

sommige mensen zien de waarde van tradities en sommigen niet, blijf je houden...

De paardenprocessie in Hakendover is megagroot in die regio. Heb er meer dan 10x aan meegedaan in mijn jonge jaren toen ik nog in België woonde. We werden als ruiterclub uit Limburg door privémensen uitgenodigd, verbleven de hele dag bij die mensen, kregen er eten en drinken, plek om de paarden te stallen en 's avonds nog bbq. Het leeft daar echt, van groot tot klein. Het is ook niet alleen die paar rondjes op het veld, het is alles eromheen. Er is kermis, een zegening dor priester voor iedereen doe mee doet en een echte bedevaart voor gelovigen. Er staan tientallen bussen met bedevaarders, zelfs tot uit NL die komen bidden.

Voor de ruiters die meedoen is de galop rond het altaar wel het hoogtepunt maar er is zoveel ruimte dat er weinig tot geen ongelukken gebeuren. Je kan aan de buitenkant van de ronde blijven en rustig rondgalopperen en er is ruimte genoeg om rond te stappen als je niet mee wil galopperen.

Iedere jaar weer heb ik zin om mee te doen maar de reis van hier in NL tot Hakendover is me net te ver maar ik krijg iedere keer weer kippenvel als ik het verslag op de Belgische tv zie :D

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:31

Ik heb een jaar of 3 terug meegereden, erg mooi om mee te maken!

Edit; inderdaad meer dan genoeg plek, netjes afgezet en na de galop ga je nog een hele route naar beneden met veel toeschouwers en wordt je gezegend, verliep alle keren dat ik er was goed :).

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paarden in galop rond duizenden bedevaarders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:37

Dat moet een mooi gezicht en gevoel zijn, om daar deel van uit te maken.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Paarden in galop rond duizenden bedevaarders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:10

Ja was echt gaaf, als ik een nieuw paard heb om te rijden en die is goed zadelmak wil ik weer een keer meerijden. You never know misschien helpt die zegening wel :D.

(Je kan overigens gewoon inschrijven als je mee wilt rijden hoor!) en anders is het super gaaf om te gaan kijken :).

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:26

Hoop dat dit soort traditie's nooit verloren gaan. Wij kunnen niet kijken omdat het samenvalt met de jonge paarden competitie van de regio Antwerpen anders had ik zeker de moeite waard gevonden.