Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Strenge controles in België op identificatie en registratie

 
Profiel   

FAVV / www.landbouwleven.be / www.bokt.nl


Het Belgisch koninklijk besluit van 26 september 2013 betreffende de identificatie en encodering van paardachtigen in een centrale gegevensbank trad in werking op 21 oktober 2013. Dit besluit bracht belangrijke wijzigingen aan in de bestaande wetgeving. “De omzendbrieven met betrekking tot de controle van de identificatie van de paarden door de slachthuizen zijn dienovereenkomstig aangepast. Er is ook een omzendbrief opgesteld met de bepalingen die specifiek van belang zijn voor de paardenhandelaars. De effectieve controles op de naleving van die nieuwe bepalingen zullen van toepassing zijn vanaf 2 mei 2014”, zo meldt het Voedselagentschap.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

Voor paarden afkomstig uit andere lidstaten
U heeft geen 90 dagen meer, maar slechts 30 om de paarden in regel te brengen met de Belgische wetgeving. Wanneer het paard echter binnen deze termijn van 30 dagen van houder verandert moeten de regels toegepast worden voor deze wijziging.

Volgende paarden moeten niet in overeenstemming worden gebracht met de Belgische voorwaarden
    de paarden die bestemd zijn om geslacht te worden binnen de 10 dagen na aankomst in België;
    de hengsten die enkel voor het dekseizoen op het Belgische grondgebied verblijven;
    de paarden die om medische redenen in een Belgische dierenkliniek verblijven.

Nieuw hierbij :
    de paarden die deelnemen aan een wedstrijd, competitie, een tentoonstelling of een training voor een maximale duur van negentig dagen;
    de paarden gebruikt voor sleepwerk op het Belgisch grondgebied voor een duur van minder dan negentig dagen.

Voor alle paarden
Informatie moet worden geregistreerd of gewijzigd in de databank binnen acht werkdagen.

Naast de reeds bestaande verplichtingen voorziet de nieuwe regelgeving ook in registratie van
    de wijziging van bedrijf van de paardachtige, indien deze wijziging langer duurt dan 90 dagen;
    het einde van het houderschap van een paardachtige : de overdrager moet het einde van het houderschap aan BCP melden, de nieuwe houder moet zijn gegevens melden.

De handelaar dient de verandering van houder niet te melden wanneer het paard minder dan 30 dagen in zijn bezit is, behalve wanneer het paard geslacht wordt of sterft binnen de 30 dagen.

Uitwerking van een online procedure
De identificatieaanvragen en wijzigingen van informatie van de centrale databank kunnen naar keuze worden uitgevoerd via de “papieren” procedure of via een “online” procedure.

Deze online procedure is echter nog niet beschikbaar. De meldingen van wijziging van houder, wijziging van bedrijf, wijziging van statuut en andere moeten worden uitgevoerd door het invullen van het geschikte mutatieformulier en het terugsturen ervan naar de Belgische Confederatie van het Paard, via brief, fax of e-mail.

De effectieve controles op de naleving van die nieuwe bepalingen zullen van toepassing zijn vanaf 2 mei 2014.

De omzendbrieven zijn beschikbaar op : http://www.favv-afsca.fgov.be/dierlijke ... aarden.asp

Voor meer informatie over het nieuwe koninklijk besluit en de procedure kan de website worden geraadpleegd van de Belgische Confederatie van het Paard (http://www.cbc-bcp.be/nl) of van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (http://www.health.belgium.be/eportal/An ... odnlang=nl).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 09:10 



 
Profiel   

Betekend dit nu dat mijn paard op mijn naam gezet moet worden?
Hij is door de vorige eigenaar wel uitgeschreven op zijn naam (met zo'n formulier), maar ik heb hem nooit op mijn naam gezet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 09:16 



 
Profiel   

Moet je sowieso doen.
Daarom niet bij het stamboek, maar wel bij de BCP.

Soit, dat ze zelf eerst eens orde op zaken stellen, de online procedure werd met veel bombarie aangekondigd tegen 1 januari. We zijn ondertussen half april en er is nog steeds niks...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 09:40 



 
Profiel   

Hier in Nederland worden ze ook steeds strenger met de controles. Dit ga je krijgen door al die vleesschandalen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 09:44 



 
Profiel   

Maar als ik het goed lees, kan ik nu alleen nog het adres waar hij op de pensionstal staat opgeven. En niet mijn eigen naam.
het mutatie document heb ik nog wel maar die is dus niet meer geldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 10:10 



 
Profiel   

Kan het hele systeem niet gewoon makkelijker eigenlijk? Want ik snap er helemaal niks van. Ik heb des tijds 2 papieren bij het paard gekregen en die allebei ingevuld en opgestuurd want het was mij helemaal niet duidelijk welke ik nu moest invullen(vorige eigenaar + veearts zeiden beiden totaal iets anders). Blijkbaar was het een papier waarvan het rechteronderhoekje afgeknipt moet worden en dat houdt de vorige eigenaar bij, maar dat is toch helemaal niet veilig? Iemand die dat papier in handen krijgt, kan het gewoon invullen en opsturen en hupla het paard staat op hun naam? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 10:15 



 
Profiel   

Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen voor de gewone particulier die als hobby paarden heeft. Dit heeft meer te maken met de slachtpaarden dan eigenlijk met de recreatie/sportpaarden. De plaatselijke politie heeft in 90% van de gevallen niet eens een chiplezer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 10:18 



 
Profiel   

mag schreef
Maar als ik het goed lees, kan ik nu alleen nog het adres waar hij op de pensionstal staat opgeven. En niet mijn eigen naam.
het mutatie document heb ik nog wel maar die is dus niet meer geldig.


Als je uw paard heb gekocht, heeft de vorige eigenaar dit mutatie document getekent voor verkoop en een stukje papier als bewijs meegenomen. Hij heeft niet meer met dat paard te maken.
Jij hoeft dit ondertekend papier terug sturen en invullen "wijziging eigenaar gegevens" die erop staat ergens.

Als je dit niet doet, is je paard niet van jou en is er eigenlijk geen verantwoordelijk meer voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 11:12 



 
Profiel   

petraaken schreef
Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen voor de gewone particulier die als hobby paarden heeft. Dit heeft meer te maken met de slachtpaarden dan eigenlijk met de recreatie/sportpaarden. De plaatselijke politie heeft in 90% van de gevallen niet eens een chiplezer.


Je hebt nog meer controlerende instanties dan alleen de politie :(

Je bent nu verplicht je paspoort en medische gegevens bij het paard te houden. Dus staat je paard op een pensionstalling dan moeten daar alle papieren bescheiden liggen.

Als je toch niet van plan bent om de paard naar de slacht te brengen dan kan je een aantekening laten maken in het paspoort. Dan heb je met veel minder regels te maken. Deze beslissing is dan niet meer terug te draaien en wordt het een 100% hobby dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 11:13 



 
Profiel   

Het was mij een heel gedoe om Lady op mijn naam te krijgen bij het BCP... In oktober een aanvraag gedaan, vorige week pas volledig in orde. Het struikelpunt : "niet geschikt voor de slacht". Blijkbaar moet dit nu duidelijk vermeld worden bij de medische fiche in het paspoort. Eerst had de veearts het bij de signalementen geschreven, maar was niet goed genoeg :n Daarnaast wil ik wel even zeggen, heel hulpzaam waren ze bij het BCP niet : "je veearts weet wel wat je moet doen" of "je veearts weet waar hij dat moet zetten". Ja niet dus.... :roll: Ach soit, nu is dat eindelijk in orde!

Maar moet ik dit ook laten schrijven in het paspoort van mijn ander paard? Dit staat wel vermeld op haar chip, maar niet in haar paspoort....

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 11:23 



 
Profiel   

ptiteblue schreef
mag schreef
Maar als ik het goed lees, kan ik nu alleen nog het adres waar hij op de pensionstal staat opgeven. En niet mijn eigen naam.
het mutatie document heb ik nog wel maar die is dus niet meer geldig.


Als je uw paard heb gekocht, heeft de vorige eigenaar dit mutatie document getekent voor verkoop en een stukje papier als bewijs meegenomen. Hij heeft niet meer met dat paard te maken.
Jij hoeft dit ondertekend papier terug sturen en invullen "wijziging eigenaar gegevens" die erop staat ergens.

Als je dit niet doet, is je paard niet van jou en is er eigenlijk geen verantwoordelijk meer voor hem.


Maar op de website die in de op staat lees ik het volgende:
3. Sinds 01/01/2014 geeft de BCP geen “mutatiedocument” meer uit.

De BCP levert nu een document af "Bevestiging van encodering van een paardachitge in de databank" om een houder over de volledig identificatie van zijn paardachtige te informeren. Dit document is GEEN eigendomsbewijs.

4. Elke wijziging aan een paardachtige gelinkt (wijziging van bedrijf waar de paardachtige gehouden wordt, export, sterfte, uitsluiting, eind van houderschap en nieuwe houder, aanpassing van de conctactgegevens van de houder of hermerking) moet aan de hand van de blanco formulieren worden doorgegeven. Deze kan u downloaden via onze website. De ingevulde formulieren moeten per mail, fax of met de post naar de BCP doorgestuurd worden.


Dat zou dus betekenen dat ik dat formulier niet meer kan opsturen. Of gaat dit nu over 2 verschillende dingen :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 11:24 



 
Profiel   

Waarom zou uw mutatiedocument niet geldig zijn?
Sinds 1 januari wordt die niet meer uitgegeven, maar dat wil niet zeggen dat de mutatiedocumenten die daarvoor zijn uitgegeven meteen vervallen. Het belangrijkste en eigenlijk het enige doel is dat het paard in de centrale databank staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 11:31 



 
Profiel   

zwieke schreef
Maar moet ik dit ook laten schrijven in het paspoort van mijn ander paard? Dit staat wel vermeld op haar chip, maar niet in haar paspoort....


Hiervoor is in het paspoort een speciale pagina aanwezig, welke zowel door de eigenaar van het paard als door de dierenarts kan worden afgetekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 12:05 



 
Profiel   

Radionx schreef
zwieke schreef
Maar moet ik dit ook laten schrijven in het paspoort van mijn ander paard? Dit staat wel vermeld op haar chip, maar niet in haar paspoort....


Hiervoor is in het paspoort een speciale pagina aanwezig, welke zowel door de eigenaar van het paard als door de dierenarts kan worden afgetekend.

Ja dat weet ik ondertussen. Hoewel in de oude paspoorten staat dit nog niet :) Bij mijn nieuwe hebben we dat uiteindelijk bijgeschreven op de pagina van medische gegevens.

Maar mijn vraag is of mijn ander paard, welke ik nu een 5 jaar heb, ik hiervoor ook hetzelfde moet doen (dit vermelden in haar paspoort).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 12:07 



 
Profiel   

@Zwieke, nee geen idee. Ik zou het doen zoals je het bij je andere paard hebt gedaan. Bij de medische gegevens, waar daar gaat het de controleurs om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 12:22 



 
Profiel   

Omg daar gaan we weer.
Ik zit met de Appaloosahengst. Dat dier is goedgekeurd geweest voor de dekdienst en heeft een paspoort met foto, DNA-getest, chip erin,... en bij de schets met haarwervels wervels staat hij omschreven als bruin panterbont met gestreepte hoeven en gemarmerde geslachtsdelen ofzoiets.
Nou heb ik een poging gedaan destijds om hem te registreren, hele handel opgestuurd en weer teruggekregen want mijn veearts moet alle stippen gaan intekenen. |o
Nog even afgezien van dat het de veearts wel een dag gaat kosten om alles te schetsen, zit ik met het probleem dat appaloosa's ware toverballen zijn. Die hengst heeft bij elke vachtwisseling plus geschoren versus ongeschoren weer een ander stippenpatroon. Het zou erop neerkomen dat de DA vier keer per jaar bij mij op stal moet komen om de schets aan te passen :$ Want ja, straks sta ik op wedstrijd, controleren ze die schets en kloppen de stippen niet omdat hij net geschoren is, of in zijn wintervacht zit, ...
Daar hadden ze dus geen boodschap aan.
AAARRRRGGGHHHH.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 13:18 



 
Profiel   

Ik denk dat niet dat ze alle stippen gaan tellen op een wedstrijd hoor Urielle. Wat moeten ze dan met eentje die geen aftekeningen heeft en zelfs geen haarwervels? Als ze controleren zal het enkel de chip zijn en de rest niet. Ze hebben wel wat anders te doen dan en veeartsen ook. In al die jaren dat ik wedstrijden rij en de paspoorten al bestaan zijn ze me nog nooit gevraagd op wedstrijd en op den duur heb ik het maar gelaten om ze zelfs mee te nemen. Je auto zal maar gestolen worden op het terrein en daaaaaaaag paspoort van je paard. Nope ik doe ze niet meer mee op wedstrijd. Enkel nog naar de merriekeuringen in Nederland omdat a) ze ze daar soms nodig hebben en B) je toch naar het buitenland gaat. Voor verplaatsingen in België in eigen provincie of zelfs maar gemeente liggen ze nu gewoon thuis en als ze willen zien moeten ze maar naar mijn huis komen. België geraakt vol van de regeltjes en al die regeltjes zorgen er voor dat niemand nog de bomen door het bos zien en in Brussel ze al helemaal niet nadenken over wat met de hobbyisten. Of dat nu paarden of kippen zijn of andere huisdieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:01 



 
Profiel   

Bij ons ligger er kopie's van de stamboekdocumenten in... moeten ze maar tevreden mee zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:06 



 
Profiel   

Dat ze het ergens steken daar waar heel weinig zonlicht komt....

Toen ik Di net had tot 3 x toe een mutatiedocument opgestuurd... de eerste 2 x nooit ontvangen de derde keer direct nagebeld... ja, hij was erbij... 3 weken later nog niets gehoord dus maar weer gebeld... Ze waren het kwijt... of ik er niet nog een kon opsturen (en laten intekenen en alles weer door de DA...).

BCP kan in een hele hoge boom gaan kruipen... als hun tot 3 x toe hun zooi niet in orde kunnen maken moeten ze ook niet komen klagen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:07 



 
Profiel   

Bij de LRV denk ik het ook niet snel, hoewel ik daar nu net pas met een paard bij rijd en dus voor het eerst naar een kampioenschap ga (misschien daar wel?) , maar de hengst loopt KNHS en bij gewone wedstrijden heb ik het nog niet gehad maar bij selecties en kampioenschappen wordt het paspoort wel gecontroleerd. Dan wil ik niet naar huis gestuurd worden omdat de schets zogezegd niet klopt.
Het paard wat LRV loopt is wel in orde maar daar ben ik denk ik toch snel een jaar of twee, drie mee bezig geweest toen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:08 



 
Profiel   

s0173957 schreef
Bij ons ligger er kopie's van de stamboekdocumenten in... moeten ze maar tevreden mee zijn.

Dat doe ik ook :j

Bij LRV kijken ze enkel of het chipnummer correct is en bij het paard hoort. Meestal alleen op het provinciaal en nationaal. Op de gewone wedstrijden heb ik het (persoonlijk) nog niet meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:09 



 
Profiel   

Als je bij het BCP iets gedaan wilt krijgen moet je eigenlijk naar het secretariaat van het BWP stamboek bellen. Paar jaar geleden belandde ik toch daar tot mijn stomme verbazing. In geen tijd was alles dan in orde. Voorheen kreeg je enkel Franstaligen aan de telefoon die amper nederlands spreken en dan ben je inderdaad nog niet aan de nieuwe aardappelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:12 



 
Profiel   

Dilayla schreef
Dat ze het ergens steken daar waar heel weinig zonlicht komt....

Toen ik Di net had tot 3 x toe een mutatiedocument opgestuurd... de eerste 2 x nooit ontvangen de derde keer direct nagebeld... ja, hij was erbij... 3 weken later nog niets gehoord dus maar weer gebeld... Ze waren het kwijt... of ik er niet nog een kon opsturen (en laten intekenen en alles weer door de DA...).

BCP kan in een hele hoge boom gaan kruipen... als hun tot 3 x toe hun zooi niet in orde kunnen maken moeten ze ook niet komen klagen...

Voortaan dus maar kopietjes nemen. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:13 



 
Profiel   

Maar het BWP helpt je niet verder wanneer je paard in een ander stamboek is ingeschreven.... Of ben ik fout?

Ik heb naar de mensen in Korbeek Lo gebeld, maar hej, niet vriendelijk zenne :n Precies of ze deden hun job niet graag. Ja sorry dat ik het niet weet, maar dat moeten ze niet afkomen dat mijn veearts het wel wist (wat dan ook niet het geval bleek). Na verschillende telefoontjes later (oa. door de veearts zelf) toch gedaan gekregen hoe het moest... Maar ben ik blij dat het achter de rug is! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:16 



 
Profiel   

Kopietjes accepteerden ze niet Petra, heb voor mijn zwarte ook een keer of zes een formulier op kunnen sturen, zelfde geval als Dilayla.
Alles wat via het BWP kon ging wel hartstikke snel trouwens, maar buitenlandse stamboeken zoals KWPN, pfffff, om gek van te worden!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-14 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen