Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 14:23

http://www.equsana.dk / http://www.horses.nl / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Andreas Helgstrand. Foto: Agnes Tenwolde

Andreas Helgstrand verliest zijn sponsor Equsana nadat er ophef is ontstaan over een aantal foto's van de ruiter die op Facebook zijn gepubliceerd. Epona.tv plaatste afgelopen woensdag, 16 april, enkele foto's van Helgstrand op het paard Akeem Foldager waarop te zien is dat het paard een blauwe tong heeft en beschadigingen op zijn buik, mogelijk door verkeerd spoorgebruik.

De foto's veroorzaakten grote internationale ophef en het paard werd onderzocht door een onafhankelijke dierenarts. Deze vond naast een aantal kleine scheurtjes in de mondhoeken ook een gat van een centimeter groot aan de binnenkant de lip van het paard. Ook vond de dierenarts dat het paard ongewoon gevoelig reageerde op druk aan de rechterkant van zijn mond. De dierenarts kon echter geen abnormaliteiten vinden op de flanken van het paard, op een klein bultje na. Andreas Helgstrand verklaarde de plekken die op de foto's van Epona.tv te zien waren als kleurverschillen door het scheren. Andreas plaatste op zijn website: "Akeem krijgt een pauze en wij zullen zijn spullen eens goed na laten kijken. We hebben onder andere met de fabrikant van de bitten gesproken om een bit te vinden dat beter bij Akeem past. Wij begrijpen de discussie die ontstaan is door deze foto's en we zullen er alles aan doen om de noodzakelijke veranderingen door te voeren, inclusief het veranderen van het hoofdstel."

De sponsor van Helgstrand, Equsana, meldt echter gister via hun website dat de sponsorovereenkomst met wederzijdse toestemming is opgeheven. Zij melden dierenwelzijn erg hoog in het vaandel te hebben staan en dat het rapport van de dierenarts voor hun de doorslag was om het sponsorcontract met Helgstrand op te zeggen.

Klik hier om de foto's van Epona.tv te zien.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 22-04-14 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:27

Dat vind ik niet echt een normale onderleg trens.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:30

Jeetje, hoe strak kun je hem houden zeg.. z'n tong ziet helemaal blauw en grijs, dat kan nooit goed zijn.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:31

We zullen zijn spullen eens goed na laten kijken zegt de beste man !
Als je de foto"s ziet dan hoef je toch geen deskundige te zijn om te zien
dat dit niets meer met dressuur te maken heeft !
Ongelooflijk dat mensen die zo op een paard zitten dan op dat niveau kunnen komen :D

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:31

Ik vraag me af hoe Epona aan dat bijschrift komt... Dat vind ik misschien nog wel het meest schokkend.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:33

Oh dat arme paard |(
In de amateursport lijken ze soms wel strenger te zijn dan in de topsport..
Een paard op deze manier dwingen heft helemaal niets meer met teamsport en harmonie te maken. Dit is gewoon walgelijk.. :r

En dan de schuld geven aan het hoofdstel vind ik helemaal... 8)7

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:38

Citaat:
"Akeem krijgt een pauze en wij zullen zijn spullen eens goed na laten kijken. We hebben onder andere met de fabrikant van de bitten gesproken om een bit te vinden dat beter bij Akeem past"

Ik zou niet alleen het materiaal onder de loep nemen maar zeker ook de ruiter en de trainer.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:39

Krissis schreef:
Citaat:
"Akeem krijgt een pauze en wij zullen zijn spullen eens goed na laten kijken. We hebben onder andere met de fabrikant van de bitten gesproken om een bit te vinden dat beter bij Akeem past"

Ik zou niet alleen het materiaal onder de loep nemen maar zeker ook de ruiter en de trainer.


Da's Andreas zelf :P Zal hij vast niet over zichzelf zeggen...

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:39

Ziet er niet heel fijn uit...

Elfie

Berichten: 772
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:39

Ik heb de foto's gezien en dit heeft in mijn ogen niets met paardrijden te maken. Hoe hard moet je niet aan het bit hangen vooraleer een tong blauw wordt? Ik kan dus volledig begrijpen dat de sponsor zich terug trekt. Ik vind het zelfs heel positief dat er steeds meer protest tegen dit soort praktijken komt, hopelijk gaan meerdere ruiters, op topniveau en in het algemeen, beseffen dat dit soort dingen echt niet door de beugel kunnen.

Annelove16x

Berichten: 1012
Geregistreerd: 21-04-13

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:43

Dit is echt erg. Goed dat de sponsor zich terug trekt.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:44

Die ruiten zou nooit meer op een paard mogen stappen! De stang veel en veel te strak, afdrukken bande sporen en dan ook nog sporen met rolletjes.. _-:(

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:44

Het hangt helemaal niet af van de spullen die er in hangen, maar hoe je er mee om gaat. Gooi er een vriendelijk bit in en doe de sporen af, maar als er niks veranderd aan de rijstijl van de ruiter dan zal zo'n paard nog steeds pijn blijven ervaren.

Dat er gewoon doorgereden wordt terwijl de flanken kapot zijn en de mond blauw is, dát vind ik erg. Dat zie je toch van tevoren al, wanneer je opzadelt, in de omgang, tijdens trainingen thuis, dat wéét je, en toch kiest hij er voor. Dát vind ik erg.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 21-04-14 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:44

donnar schreef:
Die ruiten zou nooit meer op een paard mogen stappen! De stang veel en veel te strak, afdrukken bande sporen en dan ook nog sporen met rolletjes.. _-:(


Oooh ja, wielsporen... Vreeeeeselijk...
Waarom eigenlijk? :o?

Krissis

Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:45

Janine1990 schreef:
Krissis schreef:
Ik zou niet alleen het materiaal onder de loep nemen maar zeker ook de ruiter en de trainer.


Da's Andreas zelf :P Zal hij vast niet over zichzelf zeggen...

Dat snap ik :) Maar het materiaal aanpassen is hier geen oplossing, het gebruik van het materiaal is waar het hier om gaat. Andreas zal toch moeten inzien met zo'n paardenkennis dat ie niet goed bezig is.

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:46

is hij de WEG even kwijt? Sponsor is iig consequent!

Lisette0

Berichten: 1909
Geregistreerd: 25-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:47

Brr, wat een misselijke vent. Het arme dier ;(
En dan het materiaal de schuld geven... tuurlijk _-:(

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:49

Ik hoop dat hij zelf ook geschrokken is van deze foto's.

Hoe kan je nou zo'n kracht op je teugels hebben dat de tong gewoon wordt afgekneld? De foto's zien er echt enorm pijnlijk uit.. En hoe kan je nou presteren in de topsport als zo'n zwaar contact nodig is? Kan me niet voorstellen dat het paard in dezelfde houding loopt op een veel lichter contact want dan zou hij dat toch wel hebben?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:51

donnar schreef:
Die ruiten zou nooit meer op een paard mogen stappen! De stang veel en veel te strak, afdrukken bande sporen en dan ook nog sporen met rolletjes.. _-:(



Wiel sporen zijn juist vriendelijker. Die blijven niet in de huid haken(mits ze niet vast zitten)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:52

Krissis schreef:
Dat snap ik :) Maar het materiaal aanpassen is hier geen oplossing, het gebruik van het materiaal is waar het hier om gaat. Andreas zal toch moeten inzien met zo'n paardenkennis dat ie niet goed bezig is.


Ooh hihi, had ik niet door. Ik zag het zelf de eerste keer namelijk niet. Zag maar drie foto's, tot ik las dat er vijf waren geplaatst.

Je zou het inderdaad zeggen ja... Ik vind het heel bizar, en ben op zoek gegaan naar de reden dat hij niet meer bij Blue Hors reed. Was een conflict, maar geen idee wat voor conflict... Destijds (2008) waren er ook al mensen die riepen dat hij geen fijne rijstijl had. Maar verder dan zeggen dat ze vonden dat hij geen fijne rijstijl had, kwam het ook niet.

Ik heb in ieder geval nog nooit eerder gelezen dat op dat niveau een paard van de medicijnen af werd gehaald om maar te kunnen meedoen aan een wedstrijd. Ging om de europese kampioenschappen in Herning vorig jaar... Respiratory illness is volgens mij iets met de longen?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:53

NatasjavE schreef:
donnar schreef:
Die ruiten zou nooit meer op een paard mogen stappen! De stang veel en veel te strak, afdrukken bande sporen en dan ook nog sporen met rolletjes.. _-:(



Wiel sporen zijn juist vriendelijker. Die blijven niet in de huid haken(mits ze niet vast zitten)


Niet te vergeten dat dit paard overduidelijk geschoren is en er op sporenplekken wel vaker een donkere plek zichtbaar wordt. Wellicht is een geschoren huid ook meer geïrriteerd, waardoor haren sneller afbreken bij aanraking met sporen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:56

Heeft zo'n onderlegtrens zoals op de foto ook nog een hefboomeffect?

NikkivanOlst

Berichten: 7829
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 14:58

Iris82 schreef:
Heeft zo'n onderlegtrens zoals op de foto ook nog een hefboomeffect?



:j -O-

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:01

Goede beslissing van de sponsor. Dat zouden er meer moeten doen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 15:04

Kijk even verder op de Epona fb site, daar zie ook hoe het paard met de sporen word geschopt om te gehoorzamen, dressuur gaat toch om onzichtbare hulpen? Nou, hier gaan de benen van de ruiter ver naar voren om dan met flinke kracht te schoppen, iets anders kun je er niet van maken.