Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:55

Ik vind het niet zo raar dat een sponsor zich terugtrekt. Die trens staat niet normaal strak en die sporen zijn ook verre van stomp.
nombrado schreef:
Het is eens tijd,dat dit openbaar allemaal bekend wordt. Het gebeurd namelijk vaker dan dit ene geval.
Een paard bijt niet zomaar even op zijn tong. Dan zou hem dat met eten ook regelmatig gebeuren
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Er is een kans van 1 op 10000 dat een paard op zijn tong bijt. Bij ons heeft een manegepony'tje een tijdje geleden ook op zijn tong gebeten. En die wordt gereden door kleine kinderen en een enkelgebroken trensje. Het komt in het nieuws omdat het een bekend paard is. Ik heb tenminste geen camera's gezien toen die pony op zijn tong beet.
Hopelijk wordt die ruiter binnenkort nog uit de sport gehaald want dit is gewoon niet fijn om naar te kijken :(

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:57

Lara_Silver schreef:
Ze heeft in dit topic geen woord over Charlotte gerept.. en dan moet jij die discussie hier maar weer eventjes dunnetjes over doen? Ik heb getemt, dit bericht heeft hier niets te zoeken. Ik vind Gast5428 wel degelijk fijne posts schrijven met een goede onderbouwing, daar ontbreekt het anderen nog wel eens aan in die discussies. Laat het toch gewoon rusten en blijf ontopic hier!


Ik geloof dat ik behoorlijk ontopic ben hoor, gezien Gast5428 zelf over haar eigen kritiek begint :+

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:58

Joolien schreef:
Ik denk dat als iedere topruiter wordt aangepakt op de rijstijl dat er weinig overblijft van de dressuur-en springtop :=

Niet iedere topper maakt zich schuldig aan gedrag dat niet door de beugel kan. Deze manier van rijden vind je helaas in elke tak van paardensport, ook bij de pony's. En meestal zijn het de "net niet" ruiters die over de schreef gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:59

bigone schreef:
Joolien schreef:
Ik denk dat als iedere topruiter wordt aangepakt op de rijstijl dat er weinig overblijft van de dressuur-en springtop :=

Niet iedere topper maakt zich schuldig aan gedrag dat niet door de beugel kan. Deze manier van rijden vind je helaas in elke tak van paardensport, ook bij de pony's. En meestal zijn het de "net niet" ruiters die over de schreef gaan.

Moah, ik kan je zo uit eerste hand en eigen ervaringen een stuk of wat toppers noemen die bloed en pijn niet schuwen.

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:04

Dan heb je het over een stuk of wat toppers, die ken ik ook wel en ook genoeg semi toppers of mensen die denken het te zijn. Het gaat erom dat je beweert dat er waarschijnlijk niemand overblijft als ze op hun rijstijl worden aangesproken en daar ben ik het niet helemaal mee eens. De echte toppers hebben vaak ook toppaarden waarvoor de 1.50 of piaffe kinderspel is, de bijna toppers proberen vaak met mindere paarden dit er toch uit te halen met dit soort gedrag vaak als gevolg. Dat is net als het geval Power en Paint, ondanks dat ze toen zijn vrijgesproken(waar ik het dus echt niet mee eens was) beest moest net iets meer door de nek, dus rijtechnisch lukt het niet, kans op een medaille laten we niet lopen dus hoppa, opknopen dat beest. En diegenen die over dit soort zaken moeten oordelen zijn zeker niet onpartijdig, helaas.

Hermelientje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:10

bigone schreef:
Joolien schreef:
Ik denk dat als iedere topruiter wordt aangepakt op de rijstijl dat er weinig overblijft van de dressuur-en springtop :=

Niet iedere topper maakt zich schuldig aan gedrag dat niet door de beugel kan. Deze manier van rijden vind je helaas in elke tak van paardensport, ook bij de pony's. En meestal zijn het de "net niet" ruiters die over de schreef gaan.



Inderdaad het is veel te generaliserend. Bovendien komt er vanzelf een andere rij- en omgangsstijl bovendrijven als dit soort dingen worden afgestraft door bonden en FEI. Ik begrijp dat deze foto's niet van een wedstrijd zijn dus of de Deense bond iets kan/mag/wil doen weet ik niet, maar sponsors die zich terugtrekken vind ik een goed begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:10

bigone schreef:
Joolien schreef:
Ik denk dat als iedere topruiter wordt aangepakt op de rijstijl dat er weinig overblijft van de dressuur-en springtop :=

En meestal zijn het de "net niet" ruiters die over de schreef gaan.


In de Nederlandse top zijn helaas ook genoeg blauwe tongetjes te vinden... -O-
Deze compositie: 4 foto's, gemaakt op een Nederlands evenement. Slechts 4 voorbeelden op 1 avond, uit in totaal zo'n 20 á 30 paarden.

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:11

anneliesdj schreef:
Ja daar ben ik het ook wel mee eens, er moet maar een smoesje verzonnen worden om het goed te praten. Maar hoe groot is die kans nu echt dat een paard op zijn tong bijt oid?
Het gebeurt ook nooit degenen die altijd vriendelijk rijden.


Dat is niet helemaal waar. Ik heb wel een paard gekend dat ook met longeren aan een halstertje al zo enthousiast kon worden dat hij regelmatig op zijn tong beet.
Maar hoe dan ook een paard met bloed hoort niet in de ring.
En de gepubliceerde foto's vind ik behoorlijk naar om te zien.

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:15

Deze zaken zijn niet bevorderlijk voor de toekomst van de paardensport. Zie het er ondanks de miljoenen of misschien wel miljarden die er in omgaan nog wel eens van komen dat het paardrijden compleet verboden gaat worden. En dat is dan eigenlijk wel terecht gezien deze praktijken, ook al is er een hele groep mensen die zich wel verantwoord en eerlijk naar het paard kunnen gedragen.

Gini
Berichten: 17967
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:23

En dan worden die foto's altijd afgedaan als momentopname. Dergelijke beelden zou je nooit mogen zien, zelfs niet 1 seconde. Die tongen, gewoon blauw, gewoon afgekneld.
Bijt eens heel hard op je tong, dat doet pijn, en zelfs dat is nog niet genoeg kracht om de tong zo af te knellen dat die blauw ziet (geen bloedtoevoer en dus eigenlijk aan het afsterven).

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:28

ankie2013 schreef:
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=8019


Dit was t filmpje die bij de foto's hoorde. Geen idee of iemand die al geplaatst had.
Ik moet helaas ook constateren dat hij idd wel erg streng met met name zijn handen is. Paard is nou niet echt een happy athlete zo.... Maar ook ik weet dat dit op zo;n beetje iedere iedere basis wedstrijd ook voor komt. Hoe vaak hoor je niet een ruiter roepen "hij laat me zitten in de ring" en vervolgens een "gepaste straf". Hoewel ik de foto's verschrikkelijk vind denk ik dat we niet met z'n allen naar 1 ruiter moeten wijzen. Want dit is een probleem wat overal voor komt op alle niveau's helaas. Topsport is keihard, sponsors zijn keihard en de ruiters kunnen t zich niet permitteren om een keer met slechte punten thuis te komen. Belachelijk iedereen en ieder paard heeft weleens een off day. De hele mentaliteit moet veranderen.

Ik denk dat Andreas inmiddels al wel een goede wake-up call heeft gehad....Laten we hopen dat hij hier wat van leert, op de goede manier.


Het filmpje is bij mij in nogal slechte kwaliteit helaas.
Maar wat ik wel kan zien, is dat als ik zo zou rijden, ik de volgende dag geen plak brood meer op kon tillen.

Maar waarom in *naam is er in die hele zaal niemand maar dan ook NIEMAND die even naar voren stapt en zegt 'he kerel, heb je wel door dat...' Die trainer staat ernaast als hij in piaffe zover spert dat je er een hele hand in kunt steken. En wel allemaal juichen en klappen op 't einde.
En die commentator zit met zijn kop in zijn kont, ja 'beautyfull expression' idd. _-:(

Zowieso vind ik de hele manier van trainen niet lekker, 2,5 minuut lang nonstop piaffe en passage, welgeteld 12 seconden stap en weer een halve minuut piaff/pass.

Paarden worden veel te werkwillig gefokt de laatste tijd, dat is hier meer dan duidelijk.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:30

Oh... mijn maag draait hier van om... vreselijk verdrietig.
Ik heb een ruin gekocht met kapotte lagen vol schiefels... het arme dier kon niet meer ontspannen zodra er ook maar een bit in de buurt kwam.
Bit ligt nu dan ook in de kast.
Hij heeft dus mazzel..... maar hoeveel paarden moeten doorlopen met een kapotte bek? Dat zijn er nogal wat zo te zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:30

Idd Annelies,we moeten gewoon meer kutbokken gaan fokken :P ;)

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:33


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:34

Joolien schreef:
Idd Annelies,we moeten gewoon meer kutbokken gaan fokken :P ;)

Nou dat meen ik echt, ik heb liever een paard wat een keer omhoog gaat of me eraf flikkert als ik zo zit te rukken dan een die maar dom doorsjouwt.
Ik snap ook niet dat dat dier met zo'n pijn in zijn mond die benen nog zo gecontroleerd kan bewegen.
Zelfs als je graag wilt heb je toch na 30 seconden passage zoiets van 'ik trek het niet meer' en klap je eruit?
Ik kan ook niet geconcentreerd zitten werken als ondertussen iemand mijn tenen afbind of met een rasp over mijn rug aan het raggen is.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:38

Femke schreef:
In de Nederlandse top zijn helaas ook genoeg blauwe tongetjes te vinden... -O-
Deze compositie: 4 foto's, gemaakt op een Nederlands evenement. Slechts 4 voorbeelden op 1 avond, uit in totaal zo'n 20 á 30 paarden.

[ Afbeelding ]


vreselijk |(
Wordt er in en in verdrietig van.....Arme paarden

Fred_Kroket
Berichten: 3116
Geregistreerd: 15-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:40

Joolien schreef:
Ik denk dat als iedere topruiter wordt aangepakt op de rijstijl dat er weinig overblijft van de dressuur-en springtop :=


Dan zou de sport een andere invulling moeten krijgen met andere vormen van het uitten van gehoorzaamheid en het rijden van oefeningen. Er moet nu ergens een grens worden getrokken, kijk naar takken van paardensport zoals de saddlebreds, als er niet wordt ingegrepen door instanties en sponsoren eens kritisch kijken en juryleden anders gaan beoordelen en fokkers weer anders gaan fokken. Anders wordt het zo een zooitje en een verkapte vorm van dierenmishandeling omdat er geld mee wordt verdiend.

Laten ze de ruitersport ook eens goed onder de loep nemen net zoals de wielersport!

Ik vind paardensport allang niets meer te maken hebben met rijkunst of harmonie. Er zijn uitzonderingen maar over het algemeen is het een ruk en trekwerk van jewelste en is er geen springpaard meer wat op een trens gereden kan worden.

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:40

anneliesdj schreef:
Joolien schreef:
Idd Annelies,we moeten gewoon meer poedersuiker gaan fokken :P ;)

Nou dat meen ik echt, ik heb liever een paard wat een keer omhoog gaat of me eraf flikkert als ik zo zit te rukken dan een die maar dom doorsjouwt.
Ik snap ook niet dat dat dier met zo'n pijn in zijn mond die benen nog zo gecontroleerd kan bewegen.
Zelfs als je graag wilt heb je toch na 30 seconden passage zoiets van 'ik trek het niet meer' en klap je eruit?
Ik kan ook niet geconcentreerd zitten werken als ondertussen iemand mijn tenen afbind of met een rasp over mijn rug aan het raggen is.


Vaak zijn de paarden al wel eens in protest gekomen, alleen daar weten bepaalde mensen ook wel raad mee. Op een gegeven moment laat zo'n paard het wel om nog te protesteren, ook al heeft hij pijn of ongemak. Zo sneu eigenlijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:41

O ja hoor, tijdens losrijden, veel blauwe tongetjes.....wordt nooit iets van gezegd. Als ze daar op gaan letten, vallen er ineens een hoop toppers uit.......want dan wordt paardrijden toch nog een stukje moeilijker....

Dit paard zal best ook wel verzet hebben gegeven, maar als je als antwoord nog meer grofheid krijgt, laat je het...het zijn tenslotte prooidieren, roofdieren zullen zich anders laten gelden..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41786
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:42

anneliesdj schreef:
Joolien schreef:
Idd Annelies,we moeten gewoon meer kutbokken gaan fokken :P ;)

Nou dat meen ik echt, ik heb liever een paard wat een keer omhoog gaat of me eraf flikkert als ik zo zit te rukken dan een die maar dom doorsjouwt.
Ik snap ook niet dat dat dier met zo'n pijn in zijn mond die benen nog zo gecontroleerd kan bewegen.
Zelfs als je graag wilt heb je toch na 30 seconden passage zoiets van 'ik trek het niet meer' en klap je eruit?
Ik kan ook niet geconcentreerd zitten werken als ondertussen iemand mijn tenen afbind of met een rasp over mijn rug aan het raggen is.

Als het paard de keuze heeft tussen pijn of heel veel pijn... Sja ;(.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:42

Ben het met Jolien eens. Dit is een klein topje van de ijsberg. Er zijn meer topruiters die zo rijden als die netjes zo rijden zoals de meeste zich dat hier voorstellen. Ik denk ook zolang er zoveel perfectionisme gevraagd word dit ook niet zal minderen. Ik zit zelf in de hondensport en daar zie je op hoog niveau precies hetzelfde. (Me niet verkeerd begrijpen, ik praat het absoluut niet goed). Dan is er van elke ruiter of het nou hoog niveau is of gewoon recreatie wel zulke foto's te maken. Op recreatieniveau wil ik ook niet weten wat een ellende daar speelt. Hoe vaak zie je wel niet dat mensen door hobbelen op kapotte ruggen enz. De topsportpaarden krijgen nog een goede begeleiding op medisch gebied anders zouden ze op dat niveau niet kunnen presteren.

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:49

purkie schreef:
http://www.tv2nord.dk/arkiv/2014/04/21? ... autoplay=1

verstaat hier iemand Deens? wat zegt Andreas?


Wat die zegt? Die zal z'n eigen der wel uitlullen, + er nog een veearts bijhalen die het allemaal goedpraat door te zeggen dat een paard wel iets kan verdragen.

Ergste is gewoon dat dit nog veel te veel als algemeen aangenomen wordt ervaren, in alle niveau's van de paardensport. Je komt gewoon niets anders tegen als je op een LRV-(of andere) wedstrijd gaat kijken. Overal paarden die het bit door de mond worden getrokken, met de sporen in de flanken worden geprikt, met de zweep worden afgerost etc.... Nog veel te veel ruiters die zichzelf niet kunnen beheersen en hun geduld verliezen als paardlief even niet doet wat zij willen en het maar logisch vinden dat hun paard gestraft moet worden. En echt waar, veel wordt gewoon algemeen AANVAARD. Alsof het zo MOET. Dat leeft nog veel te veel, en er zullen nog heel wat zoden aan de dijk moeten gebracht worden eer dit uit de wereld is geholpen.

Daarom dat ik echt waar niet graag meer naar een wedstrijd ga kijken, wordt daar veel te verdrietig van.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 22-04-14 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:50

N0a schreef:
Als ik dit filmpje ook kijk, ook van de epona facebook. Bah! Verschrikkelijk. Ik snap niet dat hij niet gediskwalificeerd is met losrijden. Filmpje was overigens op een andere wedstrijd.

https://www.youtube.com/watch?v=ZnHh_KfFlsw


En dan wel een bontje om de singel %)
Bang dat hij plekjes krijgt van de singel denk ik :D

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:51

The_Stig schreef:
anneliesdj schreef:

Nou dat meen ik echt, ik heb liever een paard wat een keer omhoog gaat of me eraf flikkert als ik zo zit te rukken dan een die maar dom doorsjouwt.
Ik snap ook niet dat dat dier met zo'n pijn in zijn mond die benen nog zo gecontroleerd kan bewegen.
Zelfs als je graag wilt heb je toch na 30 seconden passage zoiets van 'ik trek het niet meer' en klap je eruit?
Ik kan ook niet geconcentreerd zitten werken als ondertussen iemand mijn tenen afbind of met een rasp over mijn rug aan het raggen is.


Vaak zijn de paarden al wel eens in protest gekomen, alleen daar weten bepaalde mensen ook wel raad mee. Op een gegeven moment laat zo'n paard het wel om nog te protesteren, ook al heeft hij pijn of ongemak. Zo sneu eigenlijk.....

Ja dat is natuurlijk ook zo.
Zucht, waar doen al die patatzakken op de tribune dan niets? :n

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:55

anneliesdj schreef:
Zucht, waar doen al die patatzakken op de tribune dan niets? :n


Veel mensen die het werkelijk stoort, zijn lang geleden al afgehaakt en bezoeken dergelijke wedstrijden niet meer.

Verder is zeiken over dit soort zaken taboe lijkt het. Je moet je eens kritisch uitlaten op een evenement als Jumping A'dam oid.... dan wordt je toch lelijk aangekeken, je moet gewoon een biertje drinken en genieten. Dit is topsport zegt men, daar vallen wel eens spaanders.
Kritiek durft men onderling niet echt te leveren.

Ik begreep een tijd terug dat het KNHS het gebruik van stang en trens ter discussie wilde stellen..... die discussie is overduidelijk verstomd.
Men zou de kunstjes maar eens moeten tonen zonder dwangmiddelen, dan kunnen de meeste mensen naar huis.