Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:56

Mijn deens is niet denderend, maar hij vindt iig de ophef overdreven, niets mis met het paard.
Ik weet uit een andere post dat de blauwe tong door de fabrikant van het bit komt en dat de deense bonsd betwijfelt of er wel plekken van sporen zijn (Helgstrands pa is voorzitter van die bond)
Verder heeft de d.a. geconstateerd dat het paard gezond is, maar wel een pijnlijke zwelling heeft in een mondhoek (tja, kan de beste overkomen he... heeft verder nergens iets mee te maken dan behalve misschien dat fout gemaakte bit) en het paard staat dus op rust totdat de mond niet meer pijnlijk is.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 22-04-14 14:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:56

cam schreef:
N0a schreef:
Als ik dit filmpje ook kijk, ook van de epona facebook. Bah! Verschrikkelijk. Ik snap niet dat hij niet gediskwalificeerd is met losrijden. Filmpje was overigens op een andere wedstrijd.

https://www.youtube.com/watch?v=ZnHh_KfFlsw


En dan wel een bontje om de singel %)
Bang dat hij plekjes krijgt van de singel denk ik :D

Lekker hypocriet he :+

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:56

The_Stig schreef:
Deze zaken zijn niet bevorderlijk voor de toekomst van de paardensport. Zie het er ondanks de miljoenen of misschien wel miljarden die er in omgaan nog wel eens van komen dat het paardrijden compleet verboden gaat worden. En dat is dan eigenlijk wel terecht gezien deze praktijken, ook al is er een hele groep mensen die zich wel verantwoord en eerlijk naar het paard kunnen gedragen.


Deze foto's zijn juist bevordelijk voor de toekomst van de ruitersport.
Hoe meer dit onder de aandacht gesteld word hoe meer men zal gaan vragen om verandering.
Dat zal waarschijnlijk nog jaren duren maar je moet ergens beginnen.

20 jaar geleden vond men stands heel gewoon en stonden de paarden s'winters 24/7 op stal. Als je ziet hoe het al aan het veranderen is, hoe men toch anders gaat denken over de huisvesting dan is dat toch weer een stap in de goede richting.

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:57

liljebo schreef:
Mijn deens is niet denderend, maar hij vindt iig de ophef overdreven, niets mis met het paard.
Ik weet uit een andere post dat de blauwe tong door de fabrikant van het bit komt en dat de deense bont betwijfeld of er wel plekken van sporen zijn (Helgstrands pa is voorzitter van die bond)
Verder heeft de d.a. geconstateerd dat het paard gezond is, maar wel een pijnlijke zwelling heeft in een mondhoek (tja, kan de beste overkomen he... heeft verder nergens iets mee te maken dan behalve misschien dat fout gemaakte bit) en het paard staat dus op rust totdat de mond niet meer pijnlijk is.


Hoe serieus kun je mensen nog nemen. _O-

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:59

tja... mevrouw ECCO, (mede?) eigenaresse van het paard stond erbij en vond het allemaal geweldig, en pa met een hoge positie en veel in de melk te brokkelen... dan kun je je wel het eea permitteren.
Mag duidelijk zijn dat er van een objectieve kijk geen sprake is en dat ze dit gewoon goed proberen te l*** hopend dat de commotie na bepaald moment weer zakt en ze lekker op de oude voet kunnen doorgaan.

Telpeva

Berichten: 14812
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:04

Toch vraag ik mij dan af hoe een bit voor een blauwe tong kan zorgen, als het volgens hem niet door de rijstijl komt. Heeft het soms magisch blauw smurvensnot van binnen, dat alleen los komt tijdens het rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:09

Telpeva schreef:
Toch vraag ik mij dan af hoe een bit voor een blauwe tong kan zorgen, als het volgens hem niet door de rijstijl komt. Heeft het soms magisch blauw smurvensnot van binnen, dat alleen los komt tijdens het rijden?

Roest kan ook blauw uitslaan :+

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:11

Ik vind de foto's en filmpjes ook werkelijk afschuwelijk. Maar... we werken dit allemaal in de hand. Het is nu niet zo dat mensen, als ze eenmaal op een bepaald niveau zijn, denken "zo, nú is de tijd daar om eens flink te trekken en prikken". Kijk eens rond je op gemiddelde regionale wedstrijden; hoeveel mensen rijden daar heel vriendelijk met hun paard rond? Bijzonder weinig. En zo groeit het verder en verder. We staan er allemaal bij en kijken er naar, maar doen niets. Want "een ander moet dat maar doen" of "er wordt kwaad naar je gekeken als je je mond opentrekt" (ja logisch, het zal je inderdaad niet in dank worden afgenomen). Als we allemaal, mezelf incluis, stoppen met roomser zijn dan de paus komen we misschien wel ergens.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:25

chevax schreef:
Ik vind de foto's en filmpjes ook werkelijk afschuwelijk. Maar... we werken dit allemaal in de hand. Het is nu niet zo dat mensen, als ze eenmaal op een bepaald niveau zijn, denken "zo, nú is de tijd daar om eens flink te trekken en prikken". Kijk eens rond je op gemiddelde regionale wedstrijden; hoeveel mensen rijden daar heel vriendelijk met hun paard rond? Bijzonder weinig. En zo groeit het verder en verder. We staan er allemaal bij en kijken er naar, maar doen niets. Want "een ander moet dat maar doen" of "er wordt kwaad naar je gekeken als je je mond opentrekt" (ja logisch, het zal je inderdaad niet in dank worden afgenomen). Als we allemaal, mezelf incluis, stoppen met roomser zijn dan de paus komen we misschien wel ergens.


Helemaal mee eens, en dan gaan we er vanuit dat de meeste ruiters zich in het zicht van vreemde zich nog een soort van inhouden.
Vraag je je toch af wat er in de gemiddelde rijbak bij (basis) wedstrijdruiters thuis gebeurd. :(

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:27

Chevax: Maar waarom zou het fout zijn als het in de top ook gewoon voorkomt? Daar gebeurt het dus dan zal het wel goed zijn. Dat is de reden dat mensen het op hun eigen paard na doen en dat ook heel gewoon vinden. Zolang het in de top gedoogd wordt zullen mensen het na blijven doen en ben je ''apart'' als je het anders aanpakt, laat staan er wat over zegt....

Cowgirl: helemaal met je eens.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:28

Air schreef:
Chevax: Maar waarom zou het fout zijn als het in de top ook gewoon voorkomt? Daar gebeurt het dus dan zal het wel goed zijn. Dat is de reden dat mensen het op hun eigen paard na doen en dat ook heel gewoon vinden. Zolang het in de top gedoogd wordt zullen mensen het na blijven doen en ben je ''apart'' als je het anders aanpakt, laat staan er wat over zegt....

Cowgirl: helemaal met je eens.


Wij rijden hier toch ook geen van allen in de top en weten toch ook dat het fout is? Dus die redenering klopt imo niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:34

Ik denk dat de topsporters in de dressuur zich allemaal schuldig maken aan dieronvriendelijke praktijken. Alleen doet de één het meer dan de ander.
Wat er bij ruiters thuis gebeurd zien de meeste niet. Om dan toch op Air te antwoorden. Charlotte rijdt thuis wel degelijk met de slof. Natuurlijk wordt dat verzwegen, en wordt verteld dan de paarden buitenritjes maken en op de wei lopen. En dat zal zo af en toe best gebeuren maar topsport is hard en geen enkele ruiter komt op wereld nivo zonder het afdwingen van het paard.
Alleen zijn er een groot aantal ruiters die nog meer negatief opvallen dan anderen. maar geloof me maar. Een dressuurpaard wat op nivo loopt doet het echt niet alleen voor een lief woord en een suikerklontje.
Sprookjes bestaan niet en zeker niet in de dressuur.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:44

Gast5428, ik bekijk liever feiten dan dingen die 1 iemand roept zonder enige vorm van bewijs.


Chevax: Kijk dan eens om je heen en bekijk wie er nog meer onze denkwijze hebben.. er zijn er veel die de top alleen maar nadoen. Ook omdat ze niks ander geleerd krijgen van intructie. En dat voeren ze uit zonder er over na te denken,want anders doe je zoiets niet.

Anoniem

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:49

Ik ben het wel eens met Gast5428....hoorde laatst dat de meeste topparden ook van alles mankeren...heel wat blessures waarbij wij in de recreatie en basissport niet meer met onze paarden gaan rijden....,maar in de toppsort wordt ingespoten," behandeld" etc.

Deze paarden zijn ook hard en hebben mentaliteit van zich zelf, waar handig (mis)bruik van wordt gemaakt.

M.i. Zijn paarden niet grbouwd voor topsport, maar dat is mijn persoonlijke mening..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:50

Air, wat zijn jouw feiten dan? Waarom is jouw verhaal wel de waarheid en de mijne niet?
Ik heb je al eens eerder gezegd dat ik al heel wat jaartjes in de dressuur(sport) mee loop en ook Charlotte persoonlijk ken.
Wat is jouw ervaring dan? Volgens mij ben je nog erg jong en onervaren. Je hebt toch een verzorgpony? Of vergis ik mij nu enorm.
Kortom, ik wil nu wel eens weten waarom jij zo zeker van je zaak bent. Ik weet wat ik zie dus nu jij met de billen bloot graag. :))

Overtuig mij van mijn ongelijk. Enne, wel met echte feiten komen dan hé. Dus niet omdat anderen het goed vinden dat het dus ook goed is. Kijk maar eens naar Andreas helgstrand. Die kon ook niet stuk tot nu dan.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:59

Mijn verhaal berust op de feiten die er te zien zijn Gast5428, iedereen kan beweren wat ie wil maar zolang je geen bewijs hebt en de beelden er lijnrecht tegenover staan kan je net zo goed een jong meisje zijn die van alles uit dr grote duim loopt te zuigen. Als je dat zelf niet wil inzien en denkt dat het van je profielnaam oid. afstraalt dat jij gelijk hebt dan is dat behoorlijk naïef. :+

The_Stig
Berichten: 887
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:08

Een slofteugel op een correcte manier gebruikt vind ik niet te vergelijken met de beelden die je hier voorbij ziet komen. Snap ook niet waarom dat in elk topic waar de naam Carl en Charlotte in voorkomt genoemd moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:26

Air schreef:
Mijn verhaal berust op de feiten die er te zien zijn Gast5428, iedereen kan beweren wat ie wil maar zolang je geen bewijs hebt en de beelden er lijnrecht tegenover staan kan je net zo goed een jong meisje zijn die van alles uit dr grote duim loopt te zuigen. Als je dat zelf niet wil inzien en denkt dat het van je profielnaam oid. afstraalt dat jij gelijk hebt dan is dat behoorlijk naïef. :+

Sinds dat mijn foto's uit mijn profiel worden gestolen om op een ander forum mij te kunnen afzeiken blijft mijn profiel leeg.
Maar jij leest mijn berichten al langer na dus dan weet je zo ongeveer wat ik doe en wat mijn ervaringen zijn. Ik ben daar open over geweest.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:34

russel schreef:
M.i. Zijn paarden niet grbouwd voor topsport, maar dat is mijn persoonlijke mening..


Eerlijk gezegd denk ik ook dat hier de kern van het probleem zit...En gezien de enorme hoogte van de lat in de dressuur denk ik dat je zonder afdwingen en grenzen overschrijden niet meetelt.


Vergelijk het met mensen in de topsport. Menig jong turnster bv gaat vet over eigen grenzen, met vaak pijnstillers slikken en betaalt later en hoge prijs. En zo is het met veel takken in de topsport. Alleen...de mens verloot zijn eigen lijf/passeert eigen grenzen uit eigen wik (kinderen daar gelaten)Een paard heeft niets te winnen in de topsport...Die met daar dus tot gedwongen worden. misschien wordt het tijd om paarden uit de sport als zodanig te halen

purkie

Berichten: 1720
Geregistreerd: 26-04-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:01

liljebo schreef:
Mijn deens is niet denderend, maar hij vindt iig de ophef overdreven, niets mis met het paard.
Ik weet uit een andere post dat de blauwe tong door de fabrikant van het bit komt en dat de deense bonsd betwijfelt of er wel plekken van sporen zijn (Helgstrands pa is voorzitter van die bond)
Verder heeft de d.a. geconstateerd dat het paard gezond is, maar wel een pijnlijke zwelling heeft in een mondhoek (tja, kan de beste overkomen he... heeft verder nergens iets mee te maken dan behalve misschien dat fout gemaakte bit) en het paard staat dus op rust totdat de mond niet meer pijnlijk is.


Dank je, jouw deens is veel beter dan mijn zweeds :D

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:07

purkie schreef:
liljebo schreef:
Mijn deens is niet denderend, maar hij vindt iig de ophef overdreven, niets mis met het paard.
Ik weet uit een andere post dat de blauwe tong door de fabrikant van het bit komt en dat de deense bonsd betwijfelt of er wel plekken van sporen zijn (Helgstrands pa is voorzitter van die bond)
Verder heeft de d.a. geconstateerd dat het paard gezond is, maar wel een pijnlijke zwelling heeft in een mondhoek (tja, kan de beste overkomen he... heeft verder nergens iets mee te maken dan behalve misschien dat fout gemaakte bit) en het paard staat dus op rust totdat de mond niet meer pijnlijk is.


Dank je, jouw deens is veel beter dan mijn zweeds :D


:')

Jouw zweeds kan bijna niet anders dan beter zijn dan mijn zweeds én deens bij elkaar. :+

liljebo:
Citaat:
En gezien de enorme hoogte van de lat in de dressuur denk ik dat je zonder afdwingen en grenzen overschrijden niet meetelt.


Héél eerlijk: zweep, sporen en bit zijn echt slechts gemaakt met een enkel doel: een dier dat groot, sterk is afdwingen om dingen te doen, waar het uit zichzelf slechts zelden de neiging toe voelt.

Op een slagveld gehoorzamen bijvoorbeeld. Of hele zware karren of een ploeg trekken, of in een drukke stad de hele dag koetsen rondzeulen. Kunstjes doen ter meerdere glorie van de ruiter is ontstaan in dezelfde tijd, als dat men een noodzaak had paarden in mijnen loodzware karren te laten trekken en de methodes om die beesten ertoe te dwingen verschillen niet veel van elkaar.

Tegenwoordig is men zich wel meer bewust van wat men nu eigenlijk doet om een dier ergens toe te brengen. Maar aan een groot deel van de ruiterij is die Verlichting geloof ik voorbij gegaan.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:22

Meiske1577, ben flink in de bonen, je hebt helemaal gelijk, je mag idd met een trens rijden vanaf Z1, had schijnbaar even de regel van het hoedje in gedachten of zo. :)

En Nombrado, sorry, maar Gast5428 had het over het staartzwiepen.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:30

Als we het hebben over zweep, sporen en stang en trens, moeten we de neusriem niet vergeten. Of beter gezegd, de strak aangesnoerde neusriem. Veel subtieler dan de andere drie genoemde hulpmiddelen, maar vlak de strakke neusriem niet uit. Ik denk dat daar veel verborgen leed door veroorzaakt wordt. Zie hier (in het Engels) een mooi stuk over de neusriem en de ontwikkeling ervan in de loop der jaren en de vraagtekens die erbij gezet worden. http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... der-better

BigOne
Berichten: 38438
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Andreas Helgstrand verliest sponsor na ophef om foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:34

Bitloos op GP nivo, de eerste ruiter die dit lef heeft op wedstrijden krijgt van mij een medaille.

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:36

bigone schreef:
Bitloos op GP nivo, de eerste ruiter die dit lef heeft op wedstrijden krijgt van mij een medaille.

Ik denk dat dat gewoon nog niet màg. Of ben ik nu mis?