Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:48

Korpsen moeten beter getraind worden, het komt zovaak voor dat er een dier in de sloot ligt.

Er zijn ook debiele die het dier er zo uithalen, en dan met name de DIERENARTS die dit zo voorstelde.... :
Afbeelding
En dit dier was nog in LEVEN!!

DENK NA!
Je bind een paard NIET aan de koten, je bind een paard NIET aan het hoofd!
Je doet het paard een broek om, of zoals eerder gezegd een band over de rug en onder de oksels door.
Bij nood aan de man trek je aan een halster!


En dat is geen beterweterigheid, dat is logisch nadenken.

Er zijn korpsen die hiervoor al getraind worden, en hopelijk blijft dat doorgaan.
Evenals de trainingen om paarden uit brandende stallen te krijgen. Da's ook geen makkelijke klus...


hyppolyte : lezen is voor veel mensen moeilijk hoor :j
Al denk ik dat je niet alle panieksituaties voor kunt zijn, en je paard echt niet altijd naar jou zal luisteren, zeker niet in blinde paniek...

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:53

Ziet er inderdaad heel naar uit en ik ben het ook volledig met je eens, maar soms kan het niet anders. Dat weet je bij dit verhaal ook niet.

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:34

bliver schreef:
Ziet er inderdaad heel naar uit en ik ben het ook volledig met je eens, maar soms kan het niet anders. Dat weet je bij dit verhaal ook niet.


Jij moet niet oordelen of ik dit verhaal wel of niet ken.... ;)

Sommige dingen DOE je niet... Een paard van 600 kilo aan zn hoofd(40 kilo) optillen....

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:41

Jolliegirl schreef:
bliver schreef:
Ziet er inderdaad heel naar uit en ik ben het ook volledig met je eens, maar soms kan het niet anders. Dat weet je bij dit verhaal ook niet.


Jij moet niet oordelen of ik dit verhaal wel of niet ken.... ;)

Sommige dingen DOE je niet... Een paard van 600 kilo aan zn hoofd(40 kilo) optillen....



als dit de enige en laatste optie was wel. al zou ik het persoonlijk ook nooit zo doen. Je weet trouwens dat wanneer je een touw door de mond doet en achter zijn (wel op de goede plek ander brekt ie zijn nek en op de juiste manier geknoopt) een van de beste manieren is om een paard uit de sloot te trekken. Veel beter dan aan de benen.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:43

Ook al ziet die foto er niet en zou ik het persoonlijk ook zeker anders proberen te doen, je kan die kilogrammen echt niet vergelijken, dat je met 40 kg 600 kg optilt, zo werkt het niet. Het gaat er niet om hoe zwaar dat hoofd is, maar om de stevigheid van de verbinding, in dit geval de nek. Ik weet niet of dat een dierenarts weet dat dit een heel stevige verbinding is of niet, maar ik ben er wel zeker van dat zo'n dierenarts dat paard ook niet dood wil hebben. Het punt is dus dat jij denkt dat er nog veel meer opties waren dan de oplossing die ze nu hebben gebruikt, terwijl zij daar op dat moment blijkbaar heel anders over dachten...

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:52

Dit kan bij een koe maar nooit bij een paard , kan er niet bij dat een DA dit adviseerde, dat is gewoon een paard dood afleveren ;(

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:54

spatter schreef:
Dit kan bij een koe maar nooit bij een paard , kan er niet bij dat een DA dit adviseerde, dat is gewoon een paard dood afleveren ;(


waarom zou het bij een koe wel kunnen dan??? die heeft net zoveel wervels als een paard hoor

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:56

nekpees bij een koe is vele malen sterker :j

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:57

bliver schreef:
spatter schreef:
Dit kan bij een koe maar nooit bij een paard , kan er niet bij dat een DA dit adviseerde, dat is gewoon een paard dood afleveren ;(


waarom zou het bij een koe wel kunnen dan??? die heeft net zoveel wervels als een paard hoor



Omdat een nek van een koe/stier veel meer pezen en spieren bevatten. Neemt niet weg dat het voor een koe ook geen pretje is hoor.

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:58

bliver schreef:
Je weet trouwens dat wanneer je een touw door de mond doet en achter zijn (wel op de goede plek ander brekt ie zijn nek en op de juiste manier geknoopt) een van de beste manieren is om een paard uit de sloot te trekken. Veel beter dan aan de benen.


Achter zijn wat?

Je zin is niet compleet.

Het beste is om het hoofd met rust te laten, en een broek aan te doen of een boegtuig te maken.


Zunzuncito schreef:
Ook al ziet die foto er niet en zou ik het persoonlijk ook zeker anders proberen te doen, je kan die kilogrammen echt niet vergelijken, dat je met 40 kg 600 kg optilt, zo werkt het niet. Het gaat er niet om hoe zwaar dat hoofd is, maar om de stevigheid van de verbinding, in dit geval de nek. Ik weet niet of dat een dierenarts weet dat dit een heel stevige verbinding is of niet, maar ik ben er wel zeker van dat zo'n dierenarts dat paard ook niet dood wil hebben. Het punt is dus dat jij denkt dat er nog veel meer opties waren dan de oplossing die ze nu hebben gebruikt, terwijl zij daar op dat moment blijkbaar heel anders over dachten...



Neem me niet zo letterlijk met de gewichten. Ik benoem gewoon even het verschil.
En er waren op dat moment zeker andere oplossingen.
Is tdt een heel topic over geweest, en een fikse rel tegen die dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 24-04-14 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:58

klopt maar op het moment dat je aan zijn hoofd trekt zoals op de foto gaat het hoofd naar achter (strekt) dan gaat de druk van die band af en leunt hij dus niet op die band

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:59

Jolliegirl schreef:
bliver schreef:
Je weet trouwens dat wanneer je een touw door de mond doet en achter zijn (wel op de goede plek ander brekt ie zijn nek en op de juiste manier geknoopt) een van de beste manieren is om een paard uit de sloot te trekken. Veel beter dan aan de benen.


Achter zijn wat?

Je zin is niet compleet.

Het beste is om het hoofd met rust te laten, en een broek aan te doen of een boegtuig te maken.


sorry achter zijn oren moest het zijn. een broek is indd beste manier maar lang niet altijd mogelijk

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:21

Jezus, een paard aan zijn hoofd optrekken, who in his right mind verzint dat :n.... beest hangt nog hoog ook :=. kan me niet voorstellen dat ie dat overleefd heeft... als het wel zo is mag het een wonder heten.

Valt weer mee, dit hebben ze in ieder geval niet gedaan, thank god.

@jolliegirl, natuurlijk kun je niet op alles voorbereid zijn, maar het gaat er meer om dat je wel het punt wanneer ze die blinde paniek bereiken, kunt rekken. Mijn paard stopt met flippen als ze mij aan ziet komen en kalmeert dan lang genoeg voor mij om haar te bevrijden. Dat is een heel belangrijk punt om te trainen i.m.o. :j. Houdt niet in dat ze dat dan ook zo doet bij een ander hoor, maar ze blijven toch langer rustig :j.

Ipsilonka

Berichten: 5864
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:06

Ik heb vanmorgen nog even staan kijken, maar het paard van dit filmpje staat gewoon tevreden gras te eten met zijn vrienden. Wat betreft het taalgebruik van het meisje haha dat zouden mijn woorden ook kunnen zijn. Zo direct zijn we hier nou eenmaal.

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:44

hyppolyte schreef:
Juist, maar dat snappen de mensen hier schijnbaar niet :+... Begrijpend lezen is ook lastig hoor.

Citaat:
Het feit dat dit paard in de sloot beland omdat hij ergens niet langs durft zegt denk ik al genoeg dat hij echt niet stil blijft in de sloot

Zucht, hoe moeilijk is het nou? Dat kun je dus TRAINEN....


Je roept nu wel elke keer hard Trainen.. Maar ik zal vertellen dat ik een geval heb mee gemaakt in de sloot waar zijn achterhand achteraf verlamd bleek te zijn ( waarschijnlijk hersenbloeding en zo het water in gerold).. Als ik daar naast zou gaan staan zou hij zo boven op mij kunnen vallen. Een paard wat valt in een sloot kan ook iets verrekken, breken etc etc en vaak door het slootwater is dit niet eens te zien. Dit paard ( van mn beschrijving) was ook niet hard gevallen of raar gevallen. Een paard weegt (ongeveer) 600 kilo, die wil je niet bovenop je hebben ook niet als je zoooo goed aan het trainen bent. Of hij nu perongeluk weg glijd en stapje opzij doet en op je voet staat, of dat hij weldegelijk een beschadiging heeft en dus minder evenwicht..

Ik zou elk geval het risico niet zo maar nemen, heb helaas een sloot geval bijgewoond met dodelijk afloop van het paard en niemand wist van de verlamming af.. Je weet het gewoon niet. Er kan ook een stuk glas in de sloot liggen.

Een paard blijft een vluchtdier hoe goed je hem ook traint. Je haalt het instinct niet zo maar weg hoor :) Als een paard echt in paniek raakt, ben je als trainer nergens. Zelfs mensen in paniek reageren onverwachts en die hebben een veel betere hersen capaciteit dan paarden.

Goed gehandeld hier, namelijk het doel is bereikt het paard is levend uit de sloot.

Aileen_Noël

Berichten: 880
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:49

Oh wat erg hey!!!! Meisje lacht zich er slap om... ik had staan janken als een kind. Petje af hoor van de brandweer, alleen please niet op die manier,brrrrr!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:47

@nessah, daar beschrijf je natuurlijk een uitzonderlijk geval en ik zeg ook nergens dat het zonder risico is, ik heb het alleen over het punt dat je als je je paard traint om rustig te blijven in panieksituaties, je dan dus best ernaast kunt staan in de sloot.
Je gaat natuurlijk niet met blote voeten de sloot in mag ik aannemen, dus glas o.i.d. is niet echt van toepassing. Ik heb altijd schoenen met stalen neuzen aan, ongelukje kan altijd gebeuren.

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:51

hyppolyte schreef:
@nessah, daar beschrijf je natuurlijk een uitzonderlijk geval en ik zeg ook nergens dat het zonder risico is, ik heb het alleen over het punt dat je als je je paard traint om rustig te blijven in panieksituaties, je dan dus best ernaast kunt staan in de sloot.
Je gaat natuurlijk niet met blote voeten de sloot in mag ik aannemen, dus glas o.i.d. is niet echt van toepassing. Ik heb altijd schoenen met stalen neuzen aan, ongelukje kan altijd gebeuren.


Maar je paard valt niet met transport beschermers in de sloot neem ik aan, dus die kan zich zelf heel goed beschadigen.

Instinct train je er niet uit, zeker niet wanneer er een grote hoeveelheid adrenaline in het lichaam is. Het ene paard zal minder heftig reageren dan de ander, maar er zal heus een reactie plaats vinden. En dat in een sloot met een dier van 500 kilo.. Mij een te groot risico.

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:01

Ik ben blij dat ik met een brandweerman op stal sta die wel al een specifieke paardentraining met dummypaard achter de rug heeft.
Want je kan wel zeggen, 'gered is gered', maar dat vind ik persoonlijk niet. Je redt namelijk niks als je de benen van een paard aan gort trekt. Ja, je hebt een paard uit het water gehaald, maar je hebt niks gered.

Dat het meisje niet het water in is gegaan om het zadel af te doen, is goed, zeer goed. Stel je voor dat ze een klap van het paniekerige paard had gekregen of dat die boven op haar sprong. Dan was het niet met een sisser afgelopen, zoals het nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:12

De meeste hier zouden dat paard al horsemanshippend met een suikerklontje voor zijn neus aan een leadropeje naar de kant willen halen denk ik. Kom op zeg 8)7

Nessah

Berichten: 8954
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:13

Joolien schreef:
De meeste hier zouden dat paard al horsemanshippend met een suikerklontje voor zijn neus aan een leadropeje naar de kant willen halen denk ik. Kom op zeg 8)7


Hahaha.. Dat dus :')

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:35

Jaaa joh, ik denk het ook :j. Begrijpend lezen blijft echt heeeeel ingewikkeld. Ik heb mijn paard in de sloot gehad en die heb ik inderdaad niet met een suikerklontje eruit gehaald, maar met een shovel-loonwerker-hijsbanden-capabel persoon-zonder prutswerk......

Ik quote mezelf nog maar even voor de mensen die niet kunnen lezen
Citaat:
natuurlijk kun je niet op alles voorbereid zijn, maar het gaat er meer om dat je wel het punt wanneer ze die blinde paniek bereiken, kunt rekken. Mijn paard stopt met flippen als ze mij aan ziet komen en kalmeert dan lang genoeg voor mij om haar te bevrijden. Dat is een heel belangrijk punt om te trainen i.m.o. :j. Houdt niet in dat ze dat dan ook zo doet bij een ander hoor, maar ze blijven toch langer rustig :j.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 12:46

Joolien schreef:
De meeste hier zouden dat paard al horsemanshippend met een suikerklontje voor zijn neus aan een leadropeje naar de kant willen halen denk ik. Kom op zeg 8)7

_/-\o_

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:22

Ipsilonka schreef:
Ik heb vanmorgen nog even staan kijken, maar het paard van dit filmpje staat gewoon tevreden gras te eten met zijn vrienden. Wat betreft het taalgebruik van het meisje haha dat zouden mijn woorden ook kunnen zijn. Zo direct zijn we hier nou eenmaal.


Dat zei ik ook. Mocht niet. :')

Ipsilonka

Berichten: 5864
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 13:46

Roos_M schreef:
Ipsilonka schreef:
Ik heb vanmorgen nog even staan kijken, maar het paard van dit filmpje staat gewoon tevreden gras te eten met zijn vrienden. Wat betreft het taalgebruik van het meisje haha dat zouden mijn woorden ook kunnen zijn. Zo direct zijn we hier nou eenmaal.


Dat zei ik ook. Mocht niet. :')


Maar het is wel zo, en dan ben je echt geen dierenbeul hoor. Volgens mij rijd het meisje niet met sporen/zweep ofzo, dus ik snap het wel. :') Maar het is hier gewoon smal, weg ong een meter berm en dan sloot aan allebei de kanten.