Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pony's in natuurgebied ziek van brood en suikerklonten

 
Profiel   

http://www.bokt.nl


De mensen bedoelen het ongetwijfeld goed, maar doen meer kwaad dan daadwerkelijk goed. De kleine pony's zien er voor de onwetende toerist best koddig uit. De shetlanders die op de Vroongronden in de Kop van Schouwen grazen worden echter ziek van het vele voer dat zij van de fietsers en wandelaars krijgen. Deze week werden er weer twee pony's opgenomen in de ziekenboeg van Staatsbosbeheer in de Gadraboerderij. Eerder is het bijvoeren een aantal pony's al fataal geworden.



Eén pony is inmiddels alweer beter. "De mensen bedoelen het goed, maar het pakt helemaal verkeerd uit", aldus lokale boswachter Dirk Fluijt tegenover PZC.nl. "De dieren worden erg ziek van oud brood, suikerklontjes en aardappelschillen. En het is niet nodig, want op de Vroongronden groeit meer dan voldoende voedsel voor ze." Met de kudde wordt gefokt en dus zorgt het onnodig bijvoeren bij Fluijt voor lichte stress. "Er zijn nu drie veulens en nog tien onderweg. Als een merrie ziek wordt, voedt ze haar veulen niet meer."

Inmiddels staat er een bord bij het natuurgebied met uitleg dat het niet de bedoeling is de dieren de voeren, alsmede waarom het voeren niet de bedoeling is. Staatsbosbeheer hoopt dat het werkt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-14 22:48 



 
Profiel   

Ik hoop maar dat dit goed afloopt en dat alle pony's + veulens in leven blijven.. Mensen bedoelen het goed, maar verstand van paarden hebben ze duidelijk niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-14 22:57 



 
Profiel   

Vreselijk! Waarom wil de mensen toch altijd gaan voeren?????

Kan er boos om worden.

Ga zelf al dat troep op eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-14 23:14 



 
Profiel   

altijd zo vervelend als mensen dat zomaar doen, ik spreek altijd mensen er op aan als ze pony's langs de weg aan het voeren zijn. Ongetwijfeld zal het goed bedoeld zijn maar ze weten de consequenties er niet van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-14 23:19 



 
Profiel   

Ik gok niet dat de mensen zich er ook maar iets van aan zullen trekken , helaas.

Snap ook niet waar de behoefte van mensen altijd vandaan komt als ze ergens pony's zien ze te moeten voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-14 23:26 



 
Profiel   

Gezinnetjes met kinderen.
Het is zo leuk voor de kinderen als ze de beesten mogen voeren.
Dat gaat dan voor de gezondheid van die beesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-14 23:27 



 
Profiel   

En dan gaat een bordje met Niet Voeren werken? Dat zal voor het eerst zijn. Mensen raken wel vaker spontaan slechtziend en analfabetisch als ze schattige paardjes kunnen voeren. Misschien zou het beter werken als ze borden neerzetten met dat die dieren vals en levensgevaarlijk zijn? En dan wat onsmakelijke plaatjes van afgeknauwde knuistjes erbij en een demonisch kijkende shet met een hand in de mond.

Ze bedoelen het goed, en het is inderdaad het toppunt van plezier voor die kleintjes om een paardje te kunnen voeren, maar het is dan zo zonde dat die ponies er de dupe van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-14 23:41 



 
Profiel   

Andermans dieren moet je gewoon daarvan afblijven en niet gaan voeren.

Doen men toch ook niet bij hun huisdieren zoals honden en of katten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-14 23:54 



 
Profiel   

Misschien moeten ze bij de plek waar het vaakst gevoerd wordt, foto's ophangen van de overleden pony's.
Met een tekst erbij als:
"Overleden doordat bezoekers ze doodgevoerd hebben met brood en suiker".

Misschien komt zoiets aan? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 00:02 



 
Profiel   

Mensen niet meer toelaten. Probleem opgelost. Ze luisteren toch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 07:12 



 
Profiel   

Zoiets hadden wij op de plaatselijk kinderboerderij. Foto van rachel de geit (ik weet het ook nog :j ) en de tekst:

Dit was Rachel, dood door plastic.

Wie weet werkt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 07:15 



 
Profiel   

In het duin hier bij ons (Nationaal Park Zuid-Kennemerland) moet ik ook regelmatig aan meisjes van 6-16 jar uitleggen dat voeren en aaien niet mag, omdat ze dan tam, opdringerig en ziek worden (en bedelen leren ze niet meer af, als ze opdringerig worden moeten ze uit de kudde naar een gebied zonder bezoekers, dat is voor het paardje echt niet leuk).

Maar het blijft blijkbaar zoooooo aantrekkelijk om paarden te voeren... Snap ik op zich ook wel, bijna elk kind wordt gefascineerd als hij/zij een dier kan aaien. Is toch ook iets waar wij alelmaal van genieten bij onze tamme paarden? Maar dan is het toch aan de ouders (en de oudere kinds zelf) om er bij na te denken.
Niet voeren in elk geval, dat moet je bij geen enkel dier doen zonder overleg met de eigenaar/ verzorger.
Aaien moet je de meeste dieren ook niet, zonder het eerst aan de eigenaar te vragen (bv honden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 08:44 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
Andermans dieren moet je gewoon daarvan afblijven en niet gaan voeren.

Doen men toch ook niet bij hun huisdieren zoals honden en of katten.


Je zou eens moeten weten. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 08:46 



 
Profiel   

Hierom ben ik zó blij dat onze pony's achteraf staan.......
Bij ons op het dorp is ook een pony overleden. Álles ging over het hek. Chocolade, patat...... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 08:50 



 

Het zal nooit stoppen, velen gaan met de kids juist daar om te voeren......

Kijk eens langs een weg? Staan ze weer klaar met hun zakken brood, ken ook een oudere dame die dan trots verteld, hij zag mij en kwam aan gerend.....ja natuurlijk...

Brood is heel slecht voor de darmbacterien....de gist die er in zit...en dan de schimmelplekken.....aardappels zijn even goed giftig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 08:52 



 
Profiel   

Dat bedoel ik... mensen luisteren niet. En het zijn niet zelden de ouders die er juist mee beginnen.
Heb wat dat betreft geen vertrouwen in het verstand van de gemiddelde mens.

Denk daarom ook dat de enige optie is het weren van de mens in een dergelijk gebied. Jammer, maar het gaat nu eenmaal niet samen. Nog niet al behang je het hele pad met posters dat de paarden niet gevoerd mogen worden. Want hé.... wat maakt die ene boterham of dat ene klontje nu uit?

(nog even afgezien van de mensen die het een gemakkelijke dumpplaats van overbodig eten vinden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 09:56 



 
Profiel   

mika11 schreef
Gezinnetjes met kinderen.
Het is zo leuk voor de kinderen als ze de beesten mogen voeren.
Dat gaat dan voor de gezondheid van die beesten.


Precies! Hier hetzelfde meegemaakt, onze shetten mogen ook niet gevoerd worden, hangt ook een bordje dat dat van levensbelang is. Uitleg gegeven aan huurders van de vakantiewoning bij de wei, pony's kunnen er zo ziek van worden dat ze overlijden, was het antwoord "ja maar, de kleinkinderen vinden het zo leuk om te voeren!"
Tsja, dat dat boven het leven van een dier gesteld wordt gaat mijn pet te boven.........
Het is net zoals hier gezegd wordt, wat maakt die ene boterham nu uit? En appels zijn toch gezond?! Mensen weten het altijd beter helaas......

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 17:54 



 

Hoe kan dat ze bij andere dieren dit probleem niet hebben in begrazingsgebieden.
Zit probleem niet in dat paarden gewoon geen wilde dieren zijn?
En waarom zet je ze zo los lopen dat de mensen de paarden wel kunnen aanraken terwijl dat niet mag?

De oplossing hoeft niet moeilijk te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 18:29 



 
Profiel   

chocobroodje schreef
Zoiets hadden wij op de plaatselijk kinderboerderij. Foto van rachel de geit (ik weet het ook nog :j ) en de tekst:

Dit was Rachel, dood door plastic.

Wie weet werkt het.



zou het?Zwarte longfoto's op pakjes sigaretten helpt ook niet echt...

Weet ook niet wat dat is,dat mensen altijd moeten voeren....ik ga toch ook niet bij een school staan en kinderen volproppen met ijs en snoep?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 18:35 



 
Profiel   

geerke schreef
zou het?Zwarte longfoto's op pakjes sigaretten helpt ook niet echt...

Weet ook niet wat dat is,dat mensen altijd moeten voeren....ik ga toch ook niet bij een school staan en kinderen volproppen met ijs en snoep?

Ik heb wel is geroepen dat ik een zak lolly's ga neerleggen op stal.
Elk kind wat met ouders mijn pony's komt staan voeren is een paar lolly's in hun giegel stoppen , kijken of er dan een lampje gaat branden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-04-14 22:41 



 

Ja....boze moeders en ik denk dat dat helpt hoor.... :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-14 22:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen