Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 23:22

http://www.noordhollandsdagblad.nl/ / http://www.anp.nl / http://www.bokt.nl


De zwarte temperamentvolle ruin Kirow in de bak van de Hollandsche Manege in Amsterdam meende wellicht dat hij een soortgenoot tegenover zich heeft. En geen pop, wat het paard tegenover hem, Joey genaamd, toch echt is.

Joey gaat de hoofdrol spelen in de voorstelling ’War Horse’ die op 14 juni in Carré in première gaat. Joey laat zien hoe bedrieglijk echt hij is. Geen betere plek daarvoor dan een manege.

War Horse-acteur Kay Greidanus vond het 'te gek' om donderdag zijn 'paard' Joey te laten kennismaken met een echt paard. "Het is zo bijzonder om dit te zien. Dat je het paard ziet ruiken en twijfelen of hij met een soortgenoot te maken heeft."

Hoefgetrappel. Gesnuif. Een schrikreactie van paardenpop Joey bij een onverhoedse beweging van deze of gene in de bak. Oren naar voren. Wapperende staart. "Hij voelde wel dat het anders was, vooral vanwege het geluid dat de pop maakte", zegt amazone Esther van Rijswijk. "Kirow vond het wel spannend, hij twijfelde een beetje maar hij wilde er duidelijk meer van weten."

Joey wordt bediend door een driespan dat speciaal voor deze demonstratie is overgevlogen uit Berlijn: drie Duitse acteurs die Joey momenteel op de planken tot leven brengen. Eén bedient het hoofd van het paard en de twee anderen lopen voorovergebogen tussen de voor- en de achterbenen. Je ziet ze, maar je vergeet ze, je ziet vooral een paard.

Neuscontact
De genodigden onderdrukken de neiging poppenpaard Joey te aaien. Het zou niet gek zijn, want de pop wordt gerustgesteld alsof-ie echt is.

Maar moet je ruin Kirow zien; die is nieuwsgierig. Hij maakt neuscontact. Hij moet wel even wennen aan het feit dat het andere paard meer geluid maakt doordat het poppenframe rammelt. Maar verder? Joey's doorzichtige stoffen huid is voor het echte paard niet iets om doorheen te kijken. ,,Het werkt alleen als je geen ego hebt. Als jij de ene kant op wilt en de andere twee begrijpen het niet, dan moet je je plan laten varen’’, vertelt acteur Markus Schabbing die het hoofd bedient.

Hij en zijn twee collega’s, sterk en atletisch, beamen dat het paard spelen net zoiets is als paardrijden. Want bij beide speelt sensibiliteit, het aanvoelen van de stemming en de wil van de ander, dier of mens, een rol. De poppenspelers bedienen in de voorstelling nog 22 andere poppen, waaronder een tweede paard, een gans, twee zwaluwen en twee kraaien.

Vijf teams van Nederlandse acteurs en dansers proberen het poppenspel nu ook tot in de finesses onder de knie te krijgen om hiermee straks zes grote Nederlandse theaters in te kunnen gaan.

Acteur Kay Greidanus is straks de ruiter. Hij moet zo zitten dat hij de ruggen van de poppenspelers ontlast. Die torsen tenslotte ook al een pop van pakweg 50 kilo mee.

Het theater
’War Horse’ speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog, hier ’de vergeten oorlog’ maar in Engeland ’The Great war’ genaamd. Sinds de wereldpremière in 2007 is de voorstelling een daverend succes in Londen en in een groot deel van de rest van de westerse wereld. Steven Spielberg verfilmde het verhaal, maar verzuchtte later dat hij ’t, helaas, met echte paarden moest doen.

Momenteel is de cast van het theaterstuk druk aan het repeteren en dat gaat volgens hoofdrolspeler Kay heel goed. "Het gaat ook heel snel, we zijn al begonnen aan het tweede bedrijf. En als het allemaal lukt, doen we volgende week een eerste doorloop van het hele stuk in de studio", vertelt de 22-jarige acteur enthousiast. De poppenspelers, die de paarden besturen en in levensgrote pakken zitten, zijn twee weken eerder begonnen met repeteren.

Kay vertelt dat het pak waarin zij zitten heel zwaar is. Hij is er zelf laatst ook eens ingekropen. "Het is ongelooflijk. Ik heb heel veel respect voor de poppenspelers." In het stuk moet Kay verschillende keren op de rug van zijn paard springen. "Dat hebben we veel geoefend, want ik moet ook voor de spelers zorgen dat ik er niet te hard tegenaan spring. Dat gaat gelukkig heel goed, ik ben er wel een keer overheen gevlogen", zegt hij lachend.

War Horse gaat over een bijzondere vriendschap tussen een jongen en het paard Joey, dat tijdens de Eerste Wereldoorlog wordt verkocht aan het leger. Kay kruipt in de huid van de eenvoudige boerenjongen Albert die op zoek gaat naar zijn paard. "Het is heel bijzonder dat je door de onschuld en de neutraliteit van het dier de verschrikkingen van de oorlog meemaakt." Kay vindt het dan ook prachtig dat hij deze hoofdrol mag spelen. "Voor mij speelt Joey trouwens meer de hoofdrol", zegt hij.

Kay voelt zich al erg vertrouwd met zijn 'paard'. "Ik kijk er ook steeds naar uit om met hem te werken. Maar ik schrik ook nog steeds als hij ineens een onverwachts geluid of een gekke beweging maakt." Zelf heeft hij helemaal geen ervaring met paardrijden. "Helemaal niet, behalve een keer zo'n toeristische paardentocht op vakantie."

video

Zertab

Berichten: 12274
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:25

Haha vet! :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:26


Celine_Famke

Berichten: 6739
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:27

Paard is hartstikke bang voor de 'war horse' haha.

VillaNeusjes

Berichten: 6100
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:40

dat paard: wtf is dat! ik kan niet wachten om het stuk te zien, ik ga er heen met dinnetje!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:44

Oh wat gaaf zeg, ook die link van Giolli meteen gekeken en echt elk paard heeft een leuke reactie :D

Hij ziet er echt heel echt uit, vergeet idd gewoon dat er benen onderuit steken. Heel knap! Wil dr graag naar toe :D

Fritt_J
Berichten: 142
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:19

Vind het bijzonder gemaakt, voor meer geïnteresseerde zie een filmpje op TedTalk.
Maar dat paard denkt volgens mij 'uh, baas wat is dit?????'

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:22

wat zijn de bewegingen van een paard enorm mooi nagebootst! Echt super mooi gedaan!

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:36

Wow echt leuk om de reactie's van de paarden te zien.

Gwahir

Berichten: 755
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: ʕ·ᴥ·ʔ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:36

Het echte paard denkt volgens mij ècht niet dat de pop echt is, hij is niet nieuwsgierig maar bang voor dat gekke ding

Roosje_

Berichten: 6245
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Donkerbroek

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:08

Haha wat leuk! Ik ga ook naar de voorstelling, erg benieuwd!

fleurtjeuh
Berichten: 10334
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:17

Paard is doodsbenauwd xD
Arm beest

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:21

Haha een van onze shetlanderhengsten zou ook helemaal uit zijn doen zijn als hij hier kennis mee zou maken. In ons dorp staat een standbeeld van een paard (helemaal niet spectaculair overigens, ding is zo'n 60 cm hoog en van witte steen. Zie je wel eens in van die tuincentra). Maar als hij daar langs komt begint hij altijd te roepen en te dribbelen. Is ook al eens die voortuin in gedraafd := en dat doet hij al jaaaaaaren. Dus zo'n war horse paard zou voor hem helemaal het einde zijn hahaha

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:58

Om eerlijk te zijn denk ik helemaal niet dat dat paard zich af vraagt of het met een soortgenoot te maken heeft het ziet gewoon een groot raar obstakel wat het niet kent, net als wat je bij schriktraining gebruikt. Ik denk dat een paard namelijk meer op geur af gaat dan op zicht..

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Paard uit War Horse maakt kennis met echt paard [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:00

In dit filmpje denk ik inderdaad ook niet dat dit paard het als een soortgenoot ziet. In de meeste gevallen zal een paard meer op geur afgaan dan op zicht. Maar bij één van onze paardjes ligt het toch net iets anders. Die hinnikt ook als hij zichzelf in een raam ziet :roll: en op dat standbeeld reageert hij dus ook heel erg (heb daar ook nog wel een filmpje van ergens) _O-