Paard koningin Elizabeth positief getest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Paard koningin Elizabeth positief getest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 21:53

http://www.nos.nl / http://www.bokt.nl


Een paard van koningin Elizabeth is positief getest op doping. De vijfjarige merrie Estimate blijkt morfine te hebben gehad. Estimate won vorig jaar de belangrijke paardenrace van Ascot; Elizabeth zelf keek toe op de tribune.

Dit jaar finishte het paard als tweede. Mogelijk verliest het paard die tweede plaats en moet Elizabeth het prijzengeld, 100.000 euro, terugbetalen.

Volgens de trainer van het paard heeft Estimate de verboden stof binnengekregen door besmet voer en zijn er nog vier andere paarden betrapt. Hij zegt mee te werken aan het onderzoek om te kijken waar het fout is gegaan.

Elizabeth is van kinds af aan geïnteresseerd in fokken en de paardensport. Met de overwinning van Estimate vorig jaar werd ze de eerste Britse vorst die de Gold Cup van Ascot won.

Verwant artikel
[VN] Paard van Queen Elisabeth wint Ascot Gold Cup -video-

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard koningin Elizabeth positief getest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:05

Ik gok dat ze er zelf niet vanaf wist. :=
Ik hoop maar dat het van het voer is anders is het best een blunder.

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:44

Alleen omdat ze een hoge positie heeft zou ze van niets weten?? Sjeiks rommelen ook aan alle kanten, verschil met gewone mensen is dat zij genoeg mensen onder zich hebben om een zondebok te vinden.

senna21

Berichten: 11851
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:46

En wat zegt Maxima dan: "dat is een beetje dom" :+

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:46

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
senna21 schreef:
En wat zegt Maxima dan: "dat is een beetje dom" :+

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:48

bigone schreef:
Alleen omdat ze een hoge positie heeft zou ze van niets weten?? Sjeiks rommelen ook aan alle kanten, verschil met gewone mensen is dat zij genoeg mensen onder zich hebben om een zondebok te vinden.


Ik zie Koningin Elizabeth niet echt vals spelen... Zij heeft zo'n groot hart voor de paarden en paardensport, ik denk dat dit een behoorlijke klap voor haar is.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:50

senna21 schreef:
En wat zegt Maxima dan: "dat is een beetje dom" :+

:') :') :') :') :')

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:20

bigone schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
senna21 schreef:
En wat zegt Maxima dan: "dat is een beetje dom" :+


:j

Of ze er wel of niet vanaf wist, ik hoop dat ze net als ieder ander wordt behandeld.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard koningin Elizabeth positief getest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:23

jee...moet ze 100.000 pond terug betalen?Arm mens,die moet onder een brug slapen dan...

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 23:24

Moet eerlijk zeggen dat ik haar in de documentaire over haar dagelijks leven alles behalve aangenaam vond. :=

Maar goed, daar gaat het niet over!
Hopelijk wordt dit snel opgelost, gelukkig zal ze dit zakcentje niet snel missen.

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 01:12

geerke schreef:
jee...moet ze 100.000 pond terug betalen?Arm mens,die moet onder een brug slapen dan...

senna21 schreef:
En wat zegt Maxima dan: "dat is een beetje dom" :+

Veeg me op := :')

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 01:17

Furrow schreef:
Moet eerlijk zeggen dat ik haar in de documentaire over haar dagelijks leven alles behalve aangenaam vond. :=

Maar goed, daar gaat het niet over!
Hopelijk wordt dit snel opgelost, gelukkig zal ze dit zakcentje niet snel missen.


Laten we even niet vergeten dat QEII door omstandigheden op een plek is gebonjourd waar ze misschien zelf nooit voor zou hebben gekozen.

En dat en hoe ze deze functie al die jaren heeft ingevuld, is echt een gigantische prestatie. Ik neem mijn petje voor haar af, ik zou het haar niet nadoen.

Ik denk dan ook niet dat ze enige weet heeft gehad van het gebruik van doping op haar paarden. En zoals het altijd gaat: de baas wordt er op aangekeken als een van de medewerkers een scheve schaats rijdt. Al dan niet bewust.....

xkimmie

Berichten: 431
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:09

Er zijn in totaal 5 paarden positief getest voor morfine, verschillende trainers en eigenaren. Al deze trainers gebruiken voer van dezelfde leverancier die al bekent heeft dat het voer mogelijk in aanraking is gekomen met morfine.
Dit heeft niks met de koninging of de trainers te maken..

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:12

Wat mij dan weer een raadsel lijkt is hoe je veevoeder 'per ongeluk' in aanraking kan komen met morfine. Dat ligt ook niet zomaar in 't rond in een fabriek (lijkt me)...

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard koningin Elizabeth positief getest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:16

En dat de hoeveelheid daarvan ook nog eens zo groot is dat meerdere paarden het in het bloed hebben zitten.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:19

Hanmar schreef:
Wat mij dan weer een raadsel lijkt is hoe je veevoeder 'per ongeluk' in aanraking kan komen met morfine. Dat ligt ook niet zomaar in 't rond in een fabriek (lijkt me)...


http://www.gva.be/cnt/aid726009/hoogste ... -antwerpen

Misschien via die weg, al denk ik dat voederfabrieken wel zorgen dat ze proper water hebben.
Volgens mij is het gewoon gegeven door een persoon, trainer, de queen of iemand anders.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard koningin Elizabeth positief getest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:48

Nou, zo vreemd hoeft dat blijkbaar niet te zijn, wat denk je van het nieuwsbericht een paar dagen geleden over het veevoeder dat besmet is met een of ander geneesmiddel. Op tientallen bedrijven hebben de varkens en kalveren dit voer gegeten.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Paard koningin Elizabeth positief getest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:20

Omdat het dus bljkbaar vaker gebeurt maakt het nog niet normaal. En het is wettelijk niet eens toegestaan om geneesmiddelen zo dicht in de buurt van voedsel te bewaren.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:37

Nee, natuurlijk is het niet normaal, het zou helemaal niet mogen gebeuren. Maar zoals met zoveel dingen komt het dus wel voor. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, en het is heel slordig als het zo'n grote fout betreft. Het gaat er mij om dat juist omdat het vaker voorkomt dat het ook het geval bij QEII zou kunnen zijn.

Daarbij kan het wettelijk wel niet toegestaan zijn, maar iedereen weet dat er mensen zijnn die nu eenmaal wetten overtreden. Op welk gebied dan ook.

Amandavd
Berichten: 12105
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:13

Mousmous schreef:
Nee, natuurlijk is het niet normaal, het zou helemaal niet mogen gebeuren. Maar zoals met zoveel dingen komt het dus wel voor. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, en het is heel slordig als het zo'n grote fout betreft. Het gaat er mij om dat juist omdat het vaker voorkomt dat het ook het geval bij QEII zou kunnen zijn.

Daarbij kan het wettelijk wel niet toegestaan zijn, maar iedereen weet dat er mensen zijnn die nu eenmaal wetten overtreden. Op welk gebied dan ook.


Dusssss? Dat maakt het nog steeds niet goed.

Maar ben eens benieuwd, kunnen inderdaad tal van verklaringen zijn.

romy_paard
Berichten: 429
Geregistreerd: 16-04-14
Woonplaats: ergens in dit kleine kikkerlandje

Re: Paard koningin Elizabeth positief getest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 09:57

Oke, vreemd gevalletje

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 10:43

Nee, geen vreemd gevalletje. Op de granenvelden waar de granen die voor de fabricage van de brokken worden gebruikt, vanaf komen, groeien ook papavers. Bij het oogsten van de granen, gaat dus ook papaver zaad (maanzaad!) mee de combine in. En hierdoor wordt de brok "verontreinigd" met morfine.
Dit is in rensport kringen al sinds jaar en dag bekend.
En let wel, 1 boterham waar maanzaadjes op zitten, is al voldoende om een paard positief te laten testen op morfine.
En ik geloof best dat Queen Elizabeth niks afweet van de "doping" van haar paarden.

Tomos
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 12:53

Misschien een gevalletje hooi-leverancier natrekken... het is bekend dat de klaproos (poppy, op z'n Engels) voor morfine-achtige sporen kan zorgen.
Van de Engelse wikipedia pagina voor klaproos:

Wikipedia schreef:
False positive drug tests
Although the drug opium is produced by "milking" latex from the unripe fruits ("seed pods") rather than from the seeds, all parts of the plant can contain or carry the opium alkaloids, especially morphine and codeine. This means that eating foods (e.g., muffins) that contain poppy seeds can result in a false positive for opiates in a drug test. However the results provided will not be the same for someone who abuses opiates.[23] Hence someone claiming that he or she had a poppy seed bagel prior to a drug test as the reason for his or her false positive should be considered suspect at least.

Morphine levels in poppy seeds range between 4–200 mg/kg. According to an article published in the Medical Science Law Journal, after ingesting "a curry meal or two containing various amounts of washed seeds" where total morphine levels were in the range 58.4 to 62.2 µg/g seeds, the urinary morphine levels were found to range as high as 1.27 µg/mL (1,270 ng/mL) urine. Another article in the Journal of Forensic Science reports that concentration of morphine in some batches of seeds may be as high as 251 µg/g. In both studies codeine was also present in the seeds in smaller concentrations. Therefore it is possible to cross the current standard 2,000 ng/mL limit of detection, depending on seed potency and quantity ingested. Some toxicology labs still continue to use a cutoff level of 300 ng/mL.

Discovery Channel's MythBusters series episode "Poppy Seed Drug Test" demonstrated that eating both poppy seed bread and poppy seed bagels resulted in both of the hosts testing positive for opiate use, 30 minutes later.

A fictional example of such a false positive test in popular culture was in the Seinfeld episode "The Shower Head", where the character Elaine Benes was not allowed to visit Kalahari Bushmen with J. Peterman after testing positive for opium from the consumption of poppy seed muffins.

The sale of poppy seeds from Papaver somniferum is banned in Singapore because of the morphine content. Despite its present use in Arab cuisine as a bread spice, Poppy seeds are also banned in Saudi Arabia for various religious and drug control reasons. In one extreme case in the United Arab Emirates, poppy seeds found on a traveler's clothes led to imprisonment.


En de klaproos heeft weer uitbundig gebloeid dit jaar...

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:56

Dit is wel een leuk BBC foutje, nu weten we ook ineens wie de dader is.
Afbeelding

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:04

Maar wordt je van morfine juist niet harstikke suf en relaxed, kan me niet voorstellen dat het paard er harder bvan gaat lopen of heb ik het nu mis ?