Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

 
Profiel   

http://rotterdam.groenlinks.nl/ / www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker vragen


GroenLinks-fractievoorzitter Judith Bokhove wil in heel Rotterdam een verbod op zogenoemde kattenverjagers. Deze apparaatjes produceren een hoge toon die ook hoorbaar is voor andere huisdieren, wilde dieren, paarden, vogels én voor mensen.

Kattenverjagers zijn legaal te koop in Nederland en zenden ultrasone of hoogfrequente geluiden uit die het zenuwstelsel verstoren. Niet alleen katten, maar ook paarden, honden, kanaries, konijnen, reigers en veel andere dieren hebben last van de hoge pieptoon. ‘Ook kinderen en pubers kunnen het irritante geluid horen’, zegt Bokhove. ‘Je zou er maar naast wonen en in alle rust je huiswerk willen maken.’

Hoge tonen leiden bij kinderen en bij volwassenen die er gevoelig voor zijn, tot oorsuizen, hoofdpijn en oorpijn. Sommige kattenverjagers werken zelfs met hoogfrequent geluid vanaf 10KHz, wat per definitie hoorbaar is voor de meeste mensen. Bokhove: ‘Dit soort overlast in de woonomgeving ervaren mensen als terreur. Bovendien worden ook vogels en diertjes als egels en steenmarters verjaagd. Die apparaatjes zijn de dood in de pot voor onze stadsnatuur.’

Ook paarden kunnen dus de meeste tonen horen die dit apparaat produceert. Ook als de toon niet hoorbaar is voor mensen, kunnen paarden nog steeds ernstige last ondervinden van dit apparaat. Er is geen geluidsnorm ingesteld op dit moment, dus een eigenaar kan het geluid erg hard zetten. Paarden kunnen vervolgens onrustig en zenuwachtig gedrag vertonen.

Bokhove heeft demissionair wethouder Alexandra van Huffelen gevraagd om een verbod in te stellen voor particulieren. ‘Mensen die overlast ervaren hebben dan een troef in handen om in te grijpen’, zegt ze. ‘De gemeente mag ook niet zomaar een mosquito ophangen om hangjongeren te verdrijven, en terecht. Waarom zouden particulieren dan wel de vrije hand moeten krijgen om het gebied rondom hun woning tot een hel te maken voor anderen.’

Mensen die overlast ervaren van katten kunnen volgens Bokhove beter biologische kattenschrik gebruiken. Dat zijn kleikorrels met een naar geurtje voor katten. ‘Dat is net zo effectief, maar zonder schadelijke gevolgen.’
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-14 22:22 



 
Profiel   

Ik hoop dat ze die dingen snel verbieden. Had vroeger iemand in de straat met zo'n ding. Moest altijd mijn oren dichtstoppen voor dat verschrikkelijke geluid. Deed echt pijn in mijn oren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-14 22:27 



 
Profiel   

Maar dat de mus uitsterft omdat iedereen katten mag houden vind Groen Links dan weer niet erg, lekker politiek voeren op de populariteit van een diersoort :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-14 22:30 



 
Profiel   

ik hoop het zo! akelig ding, we kunnen niet meer in onze tuin buiten zitten, ik wordt helemaal gek. al horen ouderen het niet...
en dan echt overal. overigens staat hier een illegale...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-14 22:31 



 

voor katten dezelfde regels maken als voor honden, probleem opgelost.

vind het afschuwelijke dingen, ik hoor ze nl prima en mijn honden ook. Thank God hier er geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-14 22:39 



 
Profiel   

Gauw verbieden inderdaad. Vreselijk je buurman zou er een hebben. Heb er gelukkig zelf geen last van gehad in de buurt en hoop het nooit mee te maken. Hoor ze namelijk zelf heel goed en voor mijn beestjes zou ik het ook niet willen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 01:17 



 
Profiel   

ruitje schreef
Maar dat de mus uitsterft omdat iedereen katten mag houden vind Groen Links dan weer niet erg, lekker politiek voeren op de populariteit van een diersoort :)

Mussen worden niet met uitsterven bedreigd omdat ze kattenvoer worden, maar voornamelijk omdat Nederlandse tuinen steeds meer verstenen (minder heggen, struiken en bomen) en huizen hyper worden geïsoleerd (geen ruimte onder dakpannen) :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 05:41 



 

Goh grappig. Mijn buurman heeft zon ding en ikword er heeeelemaal gek van.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 05:47 



 
Profiel   

Ik ben één keer langs een huis gekomen waar ze zo'n ding hadden, maar wat een vreselijke herrie maken die dingen! Mag van mij direct worden afgeschaft.
Hier in de buurt gelukkig nooit eentje gehoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 06:23 



 
Profiel   

ruitje schreef
Maar dat de mus uitsterft omdat iedereen katten mag houden vind Groen Links dan weer niet erg, lekker politiek voeren op de populariteit van een diersoort :)

Dan mag jij mij uitleggen waarom, waar mijn verzorgknollie staat, het versterft van de loslopende katten én mussen...

Maar inderdaad een pleurisherrie wat er uit die dingen komt. Er hangt er zo eentje bij de AH tegen hangjongeren. Gék word ik er van, die hangjeugd niet. Die hangt er nog net zo hard. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 07:06 



 
Profiel   

Mijn buurman had zo'n soort ding geplaatst tegen de mollen.
Na twee dagen en twee nachten wakker gelegen te hebben heb ik hem gevraagd om dat ding terug te brengen naar de winkel.
Elke twee minuten een kleinharde hoge piep toon. VERSCHRIKKELIJK!!!!
Gelukkig heeft hij naar me geluisterd en dat ding weg gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 07:25 



 
Profiel   

Lijkt me heel fijn als deze rotdingen verboden worden want je trommelvliezen scheuren bijna van die dingen, wat een verschrikkelijk naar hoog rotgeluid :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 07:31 



 
Profiel   

Nadat onze tuin jaren lang vol werd gescheten door de katten in de buurt hebben wij ook zo kastje opgehangen. Ideaal! Hadden van alles geprobeerd. Dit was het enige dat hielp. Kon hem ook zo instellen dat alleen katten er last van hebben. Nooit klachten gehad van de buren. Honden liepen gewoon rustig langs en we hadden ook gewoon egeltjes in de tuin.

Daarbij als mensen de katten binnen houden hoef ik niet zo ding op te hangen. Heb zelf 2 katten en die komen niet buiten. Zal dan last hebben van andermans kat >;)


Laatst bijgewerkt door Sophie83 op 24-07-14 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 07:53 



 
Profiel   

Zoals ik al in een ander topic schreef.
Heb ook zo'n "klereding" die alleen voor katten vervelend is. Heeft te maken welk deel van het geluidsspectrum er wordt gebruikt. Heb een tuin vol met vogels ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 07:59 



 
Profiel   

ruitje schreef
Maar dat de mus uitsterft omdat iedereen katten mag houden vind Groen Links dan weer niet erg, lekker politiek voeren op de populariteit van een diersoort :)


Wat een onzin; ik heb hier op mijn erf 8 katten lopen en een jaarlijks groeiende populatie mussen, maar ook zwaluwen, vinken, koolmezen, merels, duiven tot winterkoninkjes aan toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 08:48 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Zoals ik al in een ander topic schreef.
Heb ook zo'n "klereding" die alleen voor katten vervelend is. Heeft te maken welk deel van het geluidsspectrum er wordt gebruikt. Heb een tuin vol met vogels ;)

Het hangt ook van je eigen gehoor af. Ik hoorde zelfs het anti-marter apparaatje dat in mijn auto zat... Niet luid, maar een hele irritante toon... Werd gek van mijn eigen auto. :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 09:01 



 
Profiel   

Hier ook twee katten en een tuin vol vogels :) Een kat slaapt alleen maar :z en de ander vangt wel eens wat en haalt ook wel eens nestjes uit.. niet leuk, maar dat is de natuur, en er komen hier alleen maar meer vogels. Als je bedenkt dat een vogel om de populatie in stand te houden in zijn hele leven maar twee jongen hoeft groot te brengen, en een mus zo'n 6 jaar oud wordt en dus in z'n leven zo'n 30 tot 40 eieren legt, dan kan het helemaal geen kwaad dat ze het niet allemaal overleven :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 09:02 



 
Profiel   

Bij mijn opa en oma in de straat hebben ze ook zo'n ding. Alleen wonen zij in limburg. T is echt n vreselijk geluid en ik vermeid buiten zitten als ik daar ben! Mijn vader hoort het niet maar ik en mijn zusje wel en hij geloofd ons niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 09:08 



 
Profiel   

Een volgevreten huiskat die voor de lol vogels doodmaakt vind ik niet onder "natuur" vallen, vind dat altijd zo'n flauwe uitspraak -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 09:37 



 
Profiel   

onze buren hadden er ook 1. Toen hebben wij geklaagd, werden er compleet gestoord van. Konden geen minuut rustig in de tuin zitten. Sindsdien hoor ik hem niet meer gelukkig. Die dingen moeten echt afgeschaft worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 09:43 



 
Profiel   

pmarena schreef
Een volgevreten huiskat die voor de lol vogels doodmaakt vind ik niet onder "natuur" vallen, vind dat altijd zo'n flauwe uitspraak -O-


Hoezo "lol" , dat heet instinct en hier eten ze de vogels meestal op; is dat beter, dan? Net of zo'n rotapparaat natuur is, of de manier waarop mensen overal mee omgaan...........

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 09:48 



 
Profiel   

Ik hoop dat ze inderdaad verboden gaan worden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 09:52 



 
Profiel   

Yamcha schreef
voor katten dezelfde regels maken als voor honden, probleem opgelost.

vind het afschuwelijke dingen, ik hoor ze nl prima en mijn honden ook. Thank God hier er geen last van.


Helemaal mee eens. Zelfde regels voor katten als voor honden en we zijn van een boel gezeur af. Hoeven die nare dingen ook niet meer gebruikt te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 10:03 



 
Profiel   

Heel vervelend dat geluid. Hier ook ervaring met het apparaatje. Mijn paard wordt helemaal gestrest als ik een bepaald huis passeer. Ik hoor de toon ook. Ik kan me erg goed voorstellen dat je er knettergek van wordt als je erbij woont of moet leven als dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 10:04 



 

Wij hebben 3 katten op het erf om de muizen te vangen en dat doen ze goed
En we hebben een hele mussenkolonie, een merelnest en dit jaar al 3 nesten zwaluwen
De schade aan de vogelstand is veel groter als mensen zonder katten de muizen te lijf gaan met vrij verkrijgbaar muizengif. Je wilt niet weten hoeveel dieren daar aan doodgaan. Dat mogen ze van mij ook verbieden

Ik heb trouwens tegen de muizen zo'n hoge tonending geprobeerd maar dat hielp helemaal niks. Mooi dat ze het afschaffen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-14 10:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen