GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:08

Rocamor, ze worden ook voor het verjagen van andere dieren gebruikt, dus het is geen garantie dat de apparaten dan weg zijn.

(En het zou wel ironisch zijn als verscherpte regels tegen katten zouden leiden tot meer muizen waardoor men om nieuwe redenen hetzelfde apparaat gaat inzetten. Al heb je natuurlijk ook nog dit soort katten: http://www.nrc.nl/ik/2014/07/22/poes-en-muis/ :) )

Goede regels en handhaving voor geluidsoverlast - ook als het voor een deel van de mensen buiten de gehoorgrens valt, lijkt mij prima.

Anoniem

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:09

Apparaat tegen katten is zwaarder dan die voor muizen

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:46

pmarena schreef:
Een volgevreten huiskat die voor de lol vogels doodmaakt vind ik niet onder "natuur" vallen, vind dat altijd zo'n flauwe uitspraak -O-


De eigenaar geeft zijn kat te eten, dus die kat wil wat terug doen. Mijn kat neemt voor mij muisjes of kleine vogeltjes mee. Als ik ze afwijs vreet hij ze zelf op.

libra

Berichten: 981
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: limburg

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:55

Als mensen hun katten op eigen terrein houden is zo'n apparaatje ook niet nodig.

Anoniem

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:02

Ik ga zo maar eens naar de buurman want ik lees hier dat je hem.dus zachter kunt zetten?
Het is niet eens mijn naaste buurman... word er helemaal gek van. As we speak zit ik im de tuin en het is zo"n rotgeluid!! Wil best van die korrels voor m kopen anders...

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:24

Dat zijn echt klote dingen, inderdaad niet alleen katten jaagt je er mee weg...
Ik ging er zelf ook hard voor aan de hobbel :+

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:29

Ayasha schreef:
Morganlefay schreef:
Zoals ik al in een ander topic schreef.
Heb ook zo'n "klereding" die alleen voor katten vervelend is. Heeft te maken welk deel van het geluidsspectrum er wordt gebruikt. Heb een tuin vol met vogels ;)

Het hangt ook van je eigen gehoor af. Ik hoorde zelfs het anti-marter apparaatje dat in mijn auto zat... Niet luid, maar een hele irritante toon... Werd gek van mijn eigen auto. :x

Eeehhh mijn werkgever heeft "stil" alarm.
Dat stil kan je gevoegelijk vergeten, als er onderhoud wordt uitgevoerd krijg ik een dag vrij.
Ik hoor het niet maar mijn evenwicht raakt van slag.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:45

Volgens een Amerikaanse studie doodt een kat tussen de 70 en 200 vogels en kleine zoogdieren per jaar. Vogelbescherming Nederland zou daarom graag zien dat alle katten binnengehouden worden. Maar de ‘massale’ sterfte van deze dieren is niet toe te schrijven aan het jachtinstinct van de huiskat, maar aan het overschot aan katten in ons land.In Nederland leven naar schatting bijna 3 miljoen katten en dat aantal groeit gestaag. 


Voor iedereen die mij quote en het onzin noemt, maar nogmaals, uitstervende vogels kun je politiek gezien lang niet zoveel punten mee scoren natuurlijk :+

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:48

ruitje schreef:
Volgens een Amerikaanse studie doodt een kat tussen de 70 en 200 vogels en kleine zoogdieren per jaar. Vogelbescherming Nederland zou daarom graag zien dat alle katten binnengehouden worden. Maar de ‘massale’ sterfte van deze dieren is niet toe te schrijven aan het jachtinstinct van de huiskat, maar aan het overschot aan katten in ons land.In Nederland leven naar schatting bijna 3 miljoen katten en dat aantal groeit gestaag. 


Voor iedereen die mij quote en het onzin noemt, maar nogmaals, uitstervende vogels kun je politiek gezien lang niet zoveel punten mee scoren natuurlijk :+


Geen onzin. Ga maar eens kijken wat er in Australië en New Zeeland is gebeurt met de inheemse vogels,
nadat wij onze huiskatten daar hadden losgelaten.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:56

Klein detail is wel dat het daar gaat om wilde katten, en dat het aanpakken van huiskatten dus minder zin heeft. Ook weet ik niet in hoeverre je dergelijke cijfers zomaar kunt algemeniseren naar Nederland.
(Plus, ze doden ook muizen en ratten, da's dan weer niet gek.)

Maar goed, dat staat nog steeds los van het feit dat dit gewoon erg veel overlast kan geven, ook voor mensen die er niets mee te maken hebben, en dat ook andere dieren er last van kunnen hebben. Het lijkt me volkomen terecht dat daar dan wat grenzen aan gesteld worden.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:43

Ik krijg dus ook avuut koppijn van die apparaten.... Takkedingen...
Als idd kattenlievend nl gewoon de tuin katproof maakt dan zijn die apparaten helemaal niet nodig( en ja, ik val ook onder kattenlievend nl... Hoop volgend jaar weer katten te hebben en dan komt er dus ook een draad op de schutting.)

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:50

Sonja_vR schreef:
Ik krijg dus ook avuut koppijn van die apparaten.... Takkedingen...
Als idd kattenlievend nl gewoon de tuin katproof maakt dan zijn die apparaten helemaal niet nodig( en ja, ik val ook onder kattenlievend nl... Hoop volgend jaar weer katten te hebben en dan komt er dus ook een draad op de schutting.)


Idd. Zie liever dat het probleem bij de wortel wordt aangepakt: zorgen dat katten geen overlast meer veroorzaken.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:13

Sonja_vR schreef:
Ik krijg dus ook avuut koppijn van die apparaten.... Takkedingen...
Als idd kattenlievend nl gewoon de tuin katproof maakt dan zijn die apparaten helemaal niet nodig( en ja, ik val ook onder kattenlievend nl... Hoop volgend jaar weer katten te hebben en dan komt er dus ook een draad op de schutting.)


Bedoel je hiermee dat je je eigen tuin kattenproof moet maken als je geen buurtkatten in je tuin wilt hebben? Of bedoel je dat kattenlievend NL de tuin zo moet inrichten dat de katten niet naar andere tuinen gaan?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:26

Danique_G schreef:
Sonja_vR schreef:
Ik krijg dus ook avuut koppijn van die apparaten.... Takkedingen...
Als idd kattenlievend nl gewoon de tuin katproof maakt dan zijn die apparaten helemaal niet nodig( en ja, ik val ook onder kattenlievend nl... Hoop volgend jaar weer katten te hebben en dan komt er dus ook een draad op de schutting.)


Idd. Zie liever dat het probleem bij de wortel wordt aangepakt: zorgen dat katten geen overlast meer veroorzaken.


Om te beginnen een verbod op het fokken van pretnesten. Castratie plicht , chipplicht. Dumpers keihard aanpakken. Snellere actie voor zwerfkatten kolonies daarmee bedoel ik vangen, helpen en uitzetten voor de lente. Ik heb in 2weken tijd al 6gedumpte kittens naar de opvang gebracht. Echt gedumpt want ze waren mens mak. En dat is het begin van alle ellende.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:28

Heel graag, dat verbod, al zal mijn inmiddels overleden blinde Schotse Collie er niets meer aan hebben. Die viel eens van schrik van boven naar beneden van de trap, omdat de piep in de tuin van de (dove) onderbuurvrouw (keihard) afging, net toen hij bijna boven was.

Ken ook een stal waar zo'n apparaat bij in de buurt hangt. Als het aan staat, zijn de honden continu aan het blaffen, en de pony's onrustig. Zelf hoor ik die piep ook, en vind ik het vreselijk irritant, maar ik zie nog waar het vandaan komt. Echt, waardeloze ondingen zijn het.

Raineri
Berichten: 6236
Geregistreerd: 21-02-11

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:49

cowgirl, dat zou al een super begin zijn! En dan niet alleen voor katten maar voor alle diersoorten meteen.

Ook buurtkatten hier veroorzaken overlast. Ze zitten vaak bij onze vijver en poepen in tuinen. Ik heb er wel eens goed de tuinslang opgezet en dat helpt een hoop. Maargoed, je bent er lang niet altijd bij. Er zit er zelfs 1 bij die onverwachts uithaalt. Ook naar kinderen, en ja dan heb ik het gewoon over langslopen. Eigenaren nemen geen verantwoordelijkheid.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:22

Rocamor schreef:
Sonja_vR schreef:
Ik krijg dus ook avuut koppijn van die apparaten.... Takkedingen...
Als idd kattenlievend nl gewoon de tuin katproof maakt dan zijn die apparaten helemaal niet nodig( en ja, ik val ook onder kattenlievend nl... Hoop volgend jaar weer katten te hebben en dan komt er dus ook een draad op de schutting.)


Bedoel je hiermee dat je je eigen tuin kattenproof moet maken als je geen buurtkatten in je tuin wilt hebben? Of bedoel je dat kattenlievend NL de tuin zo moet inrichten dat de katten niet naar andere tuinen gaan?

Ik heb even twee zinnetjes uit mijn bericht dikgedrukt gemaakt. Maar lijkt me vrij duidelijk dat ik bedoel dat ik mijn katten, in mijn tuin ga houden. ik heb een hond waar ik een ander geen overlast van mag en wil bezorgen. Ik ben van mening dat een ander ook geen last hoeft te hebben van iemands katten.
Iets met eigenaren en verantwoordelijkheid nemen idd. als ik om me heen kijk is dat blijkbaar erg moeilijk...

Typo's thanks to mobiel bokken :+

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:38

Sonja_vR schreef:
Ik heb even twee zinnetjes uit mijn bericht dikgedrukt gemaakt. Maar lijkt me vrij duidelijk dat ik bedoel dat ik mijn katten, in mijn tuin ga houden. ik heb een hond waar ik een ander geen overlast van mag en wil bezorgen. Ik ben van mening dat een ander ook geen last hoeft te hebben van iemands katten.
Iets met eigenaren en verantwoordelijkheid nemen idd. als ik om me heen kijk is dat blijkbaar erg moeilijk...

Typo's thanks to mobiel bokken :+


Ik dacht, voordat ik hier gefrustreerd ga zitten wezen, maar even vragen. Ik zi :o Ik zie namelijk ook zat kattenliefhebbers die mij (als niet katteneigenaar) melden dat ik maar moet zorgen dat mijn tuin "anti-kat" wordt. Met emmers water, waterslangen, draadjes op schuttingen, nou ja, u snapt vast wel. Vandaar.

Maar ik ben het volledig met je eens!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:50

Wanneer huiskatten in de tuin gehouden worden kan de wilde katten populatie ook beter in geperkt worden zonder het risico dat minoes of Tommie of billie niet meer thuis komt. Net zoals ze met andere wilde dieren doen.

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:21

Voor een tv programma ben ik opzoek naar mensen die er nog steeds last van hebben door inzet van de buren.

Meester Visser bekend van de rijdende rechter heeft gezegd dat deze apparaten niet mogen:

http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht- ... toegestaan

De SP is er mee bezig de verkoop hiervan te stoppen:
http://paulusjansen.sp.nl/weblog/2014/0 ... squito-ii/

De apparaten produceren 140 decibel aan volume waarvan je direct gehoorschade krijgt. Er is een meldpunt die je adviezen kan geven als je last hebt van deze geluiden: http://www.pieptonen.nl tel. 06 49 13 77 77.

Anoniem

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:26

Mijn buurman heeft m uit gezet!!! Eindelijk rust. ..

vragen
Berichten: 50
Geregistreerd: 01-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:32

Mocht je er niet uit kunnen komen dan kun je de gemeente waarin je woonachtig bent verzoeken tot handhaven. In de Algemeen Plaatselijke Verordening staat vaak een artikel over geluidshinder:

Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Besluit op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.

En het burgerlijk wetboek 5:37

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.



Er zijn bovendien ook dieren verjagers te koop die de mensen niet kunnen horen. En het mag niet zo zijn dat je buren een apparaat gebruiken daar waar jij last van hebt. Een rechter maakt belang van je buren katten vrij of jouw gezondheid/geluidsoverlast.

Ik heb op kosten van de krant geluidsmetingen kunnen laten verrichten die deze apparaten maken en die zijn zodanig hard dat het buiten de wettelijke kaders doet vallen. De verkoop mag wel, maar het gebruik hiervan niet, tenminste als de betreffende buren hiervan hinder hebben.

Voor wat betreft geluiden die de mens absoluut niet kunnen horen: daarin zijn geen enkele normen voor dus als iemand wil kan hij of zij het geluid zodanig hard maken dat het gehoor van de dieren zoals paarden beschadigd wordt........Helaas biedt de wet hier geen bescherming voor dieren omdat wij als mensen kennelijk alleen aan ons zelf denken.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:15

Is het niet lastig om concreet met die verordeningen iets voor elkaar te krijgen?

Want wat is "geluidhinder", dat is toch ook een probleem wanneer buren gewoonweg luidruchtig zijn met muziek / een feestje?

Er staat vaak nergens exact wat nu precies (te grote) hinder is, qua tijden op de dag of qua decibellen ofzo.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: GroenLinks wil verbod op geluidsapparaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:40

Ben ik even blij dat wij niet zulke dingen in de buurt hebben, als ik deze berichten zo lees (ben daar enorm gevoelig voor). Wij hebben gelukkig geen zeikende mensen hier. Katten lopen lekker buiten (en tot voor kort ook honden) en dat wordt ze gegund.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:48

Cowgirl schreef:
Om te beginnen een verbod op het fokken van pretnesten. Castratie plicht , chipplicht. Dumpers keihard aanpakken. Snellere actie voor zwerfkatten kolonies daarmee bedoel ik vangen, helpen en uitzetten voor de lente. Ik heb in 2weken tijd al 6gedumpte kittens naar de opvang gebracht. Echt gedumpt want ze waren mens mak. En dat is het begin van alle ellende.


Daar zit dan ook meteen het probleem; hier in de buurt woont minstens 1 boer die op het moment ca. 30 katten heeft rondlopen en die katten fokken weer vrolijk verder. Door diverse mensen is al tegen hem gezegd om er wat aan te doen; zijn antwoord is altijd hetzelfde nl: "och, ze lopen weg, ze worden doodgereden, ze worden doodgebeten ( door honden, etc.), etc. etc.! Echt verzorgen doet hij ze niet, ze krijgen een schotel verse koe melk en sommige kittens sterven voordat ze een paar weken oud zijn. Dierenbescherming doet er niks aan, dat mogen ze niet.
Een van zijn katten is, vrijwillig, naar mij verhuisd en is gecastreerd........Ik denk dat dit probleem minstens net zo groot is als het fokken van pretnestjes en hier is helemaal geen toezicht wat er komt en gaat, daarbij worden deze katten nooit geënt en is de kans groot dat er katten aids in die kolonie heerst...........Hij is echt niet de enige.