Grand-Prix merrie Finesse overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Grand-Prix merrie Finesse overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 20:31

http://www.bokt.nl
Ingezonden door Bokker Ketaki

Deze week is bekend geworden dat het voormalig Grand-Prix keur sport merrie Finesse (v. Aktion) is overleden. Finesse is gefokt door Marianne Dorresteijn. Dorresteijn leidde de merrie zelf op en bracht haar uit op Grand-prix niveau. In 1996 werd Marlies van Baalen met de merrie Nederlands Kampioen bij de junioren. In 2003 kwam de merrie onder het zadel bij Sheela van Bregt. Zowel voor als na haar sportcarrière is Finesse ingezet als fokmerrie.

Dorresteijn fokte Finesse uit de keur pref prest sport merrie Wendelien (Onyx x Wachtmeester). De kroon pref Wachtmeester-merrie Fresia is een dochter van de kroon pref merrie Zinnie van Wittenstein (v. Luitenant). Aan de basis van de Van Wittensteintak staat de Otrichta-stam. Het is een grote, vertakte familielijn waaruit meerdere succesvolle paarden zijn gekomen. Zo komt onder meer de KWPN-hengst Inpekteur (Darwin x Amor x Officier x Wachtmeester), KWPN-hengst Ivoor (Eros x Wachtmeester) en de NRPS goedgekeurde Florentino DBG (v. Florencio) uit Zinni van Wittenstein.


Wendelien zelf is uitgebracht in de Z1 is tevens de moeder van de Grand-Prix paarden Habibi (v. Ulft) en Graffiti (v. Sultan). Habibi is ook gereden door Marlies van Baalen. Tijdens het EK junioren van 1998 werden zij individueel en met het team eerste. Twee nakomelingen werden aangewezen voor het KWPN verrichtingsonderzoek. Diverse andere paarden kwamen uit het Z1 of Z2.

De eerdergenoemde Florentino DBG komt uit een Fruhling dochter van Finesse. Uit een ster pref prest sport halfzus van Florentino; Ostara (v. Inspecteur) komt Waldemar (v. Negro). Dit paard wordt door Dorresteijn op Lichte Tour niveau uitgebracht. Een directe nakomeling van Finesse; Don Sinclair (v. Sir Sinclair) werd onder Sheela tweede in het M2 tijdens het NK (64,89% ). Verder is een Chronos-merrie uit Finesse uitgebracht in het Z2.

Finesse is 27 jaar oud geworden.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 25-07-14 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38255
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Grand-Prix merrie Finesse overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:49

Mooie leeftijd en is het geen Sheela van Bregt?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Grand-Prix merrie Finesse overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:23

Ik heb mijn veulen destijds naar haar vernoemd :)

Goldwynn

Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Helaas weer in Nederland

Re: Grand-Prix merrie Finesse overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:25

Is het niet Marian Dorresteijn? Dat is in ieder geval wel de naam die ze gebruikt, en ook hoe ik haar ken. Of het moet de moeder van zowel Marian Dorresteijn als Coby van Baalen betreffen..?


Finesse ken ik zelf niet, maar Ostara en Waldemar zeker wel, net als enkele andere nakomelingen van Ostara. Vind persoonlijk Waldemar echt een waanzinnig paard, toch leuk om zo een stukje history te lezen.


Mooie leeftijd heeft ze gehaald :)

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Grand-Prix merrie Finesse overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:32

Finesse heeft, ook op mij, grote indruk gemaakt. De merrie werd tot vorig jaar nog succesvol in de basis-dressuur uitgebracht door haar verzorgster. Sheela; sterkte.