Bleekman en Van Giersbergen Nederlands eventingkampioen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Bleekman en Van Giersbergen Nederlands eventingkampioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 22:06

http://www.knhs.nl

Tot het laatst bleef het spannend bij het Nederlands eventingkampioenschap voor Junioren en Young riders. Uiteindelijk trokken Janou Bleekman en Quint van Giersbergen aan het langste eind. Het kampioenschap werd van 23 tot en met 27 juli verreden tijdens de Coral Estate Renswoude Horse Trials.

Bij de junioren gingen dertien combinaties de strijd aan. Na de dressuur en cross was het Amber Kuijpers die met haar ervaren Kondeen de Scye aan de leiding ging op de voet gevolgd door Janou Bleekman. Helaas gooide het afsluitende springen roet in het eten voor Amber en zakte ze met 12 strafpunten terug naar de vierde plaats. De zeer sterk rijdende Janou Bleekman profiteerde optimaal en greep de titel. Janou deed dit met de pas zesjarige Dasj. Janou Bleekman woont in Engeland, maar heeft in haar Nederlandse vader Edward een enthousiast fokker. Dasj is een zelf gefokte afstammeling van de hengst Karandasj uit een zeer veel bloed voerende merrie. Het zilver ging naar Olivia Pleysier met Zimbali, brons was er voor Joyce van de Kuilen met Izalco.

Janou Bleekman: “Dasj is geweldig, mijn zus Althea heeft haar als vierjarige gereden en daarna ben ik met haar verder gegaan. De cross was zeker niet makkelijk, maar Dasj wil altijd en ze is snel en voorzichtig.” Bleekman had toch een goed weekend want bij de Young riders wist ze beslag te leggen op het zilver met Catch up Quick. “Catch heeft veel meer ervaring. Ze stond al langer bij ons op stal, toen haar eigenaar ging studeren, mocht ik haar gaan rijden. Ik heb dit jaar het enorme geluk dat ik echt een aantal hele fijne paarden heb om te rijden. Op het EK junioren eind augustus hoop ik Granatevka Prince te kunnen rijden. Dat paard heeft al vier sterren wedstrijden gelopen, maar zijn eigenaren vonden dat hij wat rustiger aan mocht doen op één en twee ster niveau. Voor mij een unieke kans”, vertelt Janou enthousiast.

Bij de Young riders ging de titel naar Quint van Giersbergen met zijn stoere vos Chester. Zijn uitgangspositie na de dressuur, waar hij al 70 strafpunten verzamelde, was weinig hoopvol. Na een foutloze cross binnen de tijd en slechts één springfout wist hij toch de titel de pakken. Quint: “Na de dressuur hoopte ik misschien nog derde of vierde te kunnen worden, maar dit had ik zeker niet verwacht. Ik heb dressuurles bij reining amazone Rieky Young, en het ging eigenlijk heel goed, jammer dat het in de wedstrijd niet wilde lukken en er weer veel te veel spanning kwam bij Chester. Voor mijn paard was dit pas de tweede wedstrijd dit jaar, hij is er door een blessure een jaar uit geweest. Hij was ook enorm blij dat hij weer mee mocht, echt leuk om te merken dat hij zo graag wil.” Brons in dit NK ging naar Brigit de Man met Toscane.

Het kampioenschap van de junioren werd verreden als onderdeel van een CCI* wedstrijd. De winst in de internationale wedstrijd ging naar de Belgische Lisa Sabbe met D.V.8. Beste Nederlander was Tim Lips op een goede tweede plaats met zijn aanwinst uit Nieuw-Zeeland Tobruk, een paard dat zeer nauw verwant is aan zijn huidige toppaard Keyflow N.O.P. Kampioen Bleekman eindigde in het internationale veld op een nette zevende plaats.

De Young Riders streden als onderdeel van de CCI**. Winnaar van de internationale wedstrijd werd de Duitse Stephanie Böhe met Haytom. Ook hier kwam het beste Nederlandse resultaat met alweer een tweede plaats op naam van Tim Lips, maar nu met Bayro. Van Giersbergen en Bleekman kwamen op plaats 12 en 13.

Tijdens de Coral Estate Renswoude Horse Trials werd ook een CIC** en CIC *** wedstrijd verreden. In de CIC** ging de winst naar de Duitse Julia Krajewski met Samourai du Thot. In de CIC*** ging de zege naar de Belgische Karin Donckers met Lamicell Unique. Beste Nederlandse prestatie kwam hier op naam van Raf Kooremans met MC B Vulcano.

Uitslag NK Junioren

1. Janou Bleekman – Dasj, 53.40 strafpunt
2. Olivia Pleysier – Zimbali, 58.50 strafpunt
3. Joyce van de Kuilen – Izalco, 60.30 strafpunt

Uitslag NK eventing Young riders

1. Quint van Giersbergen – Chester, 74.60 strafpunt
2. Janou Bleekman – Catch up Quick, 76.70 strafpunt
3. Brigit de Man – Toscane, 88.90 strafpunt