Kloon van Rusty onder het zadel [video]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Kloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 00:12

http://www.bokt.nl


In 2013 werd bekend dat het Grand Prix dressuurpaard van de Duitse dressuuramazone Ulla Salzgeber tweemaal was gekloond door Cryozootech. Eén kloon is geboren in de Verenigde Staten, het andere paard bij Cryozootech in Sonchamp, Frankrijk.

Rusty (Rebus x Akzent) is een Lets warmbloedpaard en ging in 2004 na de Olympische Spelen in Athene met pensioen. Hij won dat jaar individueel zilver en teamgoud. Tijdens de Olympische Spelen van 2000 in Sydney won hij teamgoud en individueel brons. Rusty won ook teamgoud en individueel brons op de Wereldruiterspelen in 1998 en teamgoud en individueel brons in 2002. Hij zat ook vier keer in het team van de Europese Kampioenschappen van 1997 tot 2003 en was individueel kampioen in 1999, 2001 en 2003. Rusty overleed in 2013.

Rusty CL1 is het exemplaar dat in Frankrijk is geboren. Al die tijd is hij opgegroeid op het bedrijf van Cryozootech. Hij is nog steeds hengst en is inmiddels 2,5 jaar oud. Het bedrijf plaatste deze week een video op YouTube. Daarin is het jonge paard net ingereden. "We hebben hem uit de kudde gehaald, omdat de kans op verwondingen toenam. We zijn licht werk met hem gaan doen en daaruit blijkt dat hij heel bewerkbaar is", aldus het bedrijf.

Rusty CL2 staat nog steeds in de VS. Ook dit paard wordt ter zijner tijd ingereden.



Verwant artikel
[VN] Twee klonen van Olympisch dressuurpaard Rusty
[VN] Rusty van Ulla Salzgeber overleden

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:17

Een 2,5 jarige uit de kudde halen en erop gaan rijden >;)

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:30

Jammer dat bokt hier op deze manier aandacht aan besteedt...

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:33

meiske1577 schreef:
Een 2,5 jarige uit de kudde halen en erop gaan rijden >;)


Welkom in de wereld van de commerciële belangen. ;)

Vind dat 'ie het heel zoet doet trouwens, al lijkt 'ie soms achter niet altijd even rad, maar dat kan jeugdige slapheid zijn.

emma525

Berichten: 2517
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 00:36

Ik vind hem niet echt heel erg puppy aandoen. Maar gaaf dat we al zover kunnen klonen.

MJDR
Berichten: 218
Geregistreerd: 25-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 01:22

meiske1577 schreef:
Een 2,5 jarige uit de kudde halen en erop gaan rijden >;)

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 06:43

Jep in sommige landen is het nog steeds twee en een half. Maar je doet er niks aan.

ik dacht ook te zien dat hij niet rad liep maar dan links voor dacht ik iig klopte er iets niet in zijn lopen

jaleesa89

Berichten: 517
Geregistreerd: 15-07-14
Woonplaats: Boven stal :D

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:35

Laat mij maar een tr*tmuts wezen dan maar ik vind dat klonen dood eng.. 't hoort in mijn ogen niet. Als iets eenmaal dood is moet je er geen tweede of derde van op de wereld zetten.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:45

Ben absoluut tegen klonen, laat iets dat speciaal was ook speciaal blijven. Maar ja, ik ben ook tegen embryo transplantatie. Het is allemaal alleen maar weer in het belang van de mens, en vaak voor het geldelijk gewin.

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:46

Hij ziet er echt niet uit als een 2,5 jarige. Eerder als een dier dat al een jaartje ouder is. Het ene paard is nu eenmaal sneller volwassen dan het andere.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:19

Ben sowieso benieuwd hoe de klonen het onder het zadel gaan doen.
En of ze qua gezondheid helemaal 100% zijn. Of ze geen verkorte levensduur ofzo hebben net zoals Dolly het schaap.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:22

Nou ik vindt het wel een 2.5 jarige om te zien qua slapte etc. Hij is nog lang niet uitgegroeid...ik hoop dat ze hem niet door rijden maar nog een jaartje terug zetten oid.

Verder zie je wel de gelijkenissen met Rusty...maar ik vraag me af wat het op schiet dat klonen. Er zijn inmiddels veel betere en completere hengsten beschikbaar voor de fokkerij.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:29

Suzanne F. schreef:
Ben sowieso benieuwd hoe de klonen het onder het zadel gaan doen.
En of ze qua gezondheid helemaal 100% zijn. Of ze geen verkorte levensduur ofzo hebben net zoals Dolly het schaap.



De technieken en de gebruikte cellen zijn ondertussen al serieus verandert hoor, zou er geen schrik van hebben.
De jonge klonen van oa Chellano doen het toch top.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:42

petraaken schreef:
Hij ziet er echt niet uit als een 2,5 jarige. Eerder als een dier dat al een jaartje ouder is. Het ene paard is nu eenmaal sneller volwassen dan het andere.


Wat een BS! Natuurlijk is dat niet het geval. Alle botten groeien even snel en even langzaam. En ze zijn allemaal pas volwassen (uitgegroeid) rond een jaar of 7, 8.

Het heeft vast een lieve duit gekost om zo'n paard te klonen. Vanuit commercieel oogpunt snap ik dan helemaal niet waarom ze het zo aanpakken.

Of je hebt de káns dat het paard in de wei iets overkomt in dit laatste jaar (waar ze dus niet voor kozen) óf je weet 100% zeker dat je hem verpest door er nu al op te rijden... Bijzonder hoor.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:49

We halen hem uit de wei omdat de kans bestaat dat hij zich verwond en dan gaan we hem lekker berijden als 2 jarige >;)
Dat is wel goed voor zijn gezondheid?
I don't get it...

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:52

Gezondheid is niet meer van belang.
Als het weer een toppaard blijkt te zijn en hij gaat niet lang mee kloon je er toch gewoon weer 1....

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:36

Als in hij stuk gaat maken ze gewoon een nieuwe :+ . Maar alle gekheid van zo'n bedrijf verwacht ik toch wel een beter filmpje. Vind het er allemaal een beetje amateuristisch uitzien.

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:51

Olympia96 schreef:
petraaken schreef:
Hij ziet er echt niet uit als een 2,5 jarige. Eerder als een dier dat al een jaartje ouder is. Het ene paard is nu eenmaal sneller volwassen dan het andere.


Wat een BS! Natuurlijk is dat niet het geval. Alle botten groeien even snel en even langzaam. En ze zijn allemaal pas volwassen (uitgegroeid) rond een jaar of 7, 8.

Het heeft vast een lieve duit gekost om zo'n paard te klonen. Vanuit commercieel oogpunt snap ik dan helemaal niet waarom ze het zo aanpakken.

Of je hebt de káns dat het paard in de wei iets overkomt in dit laatste jaar (waar ze dus niet voor kozen) óf je weet 100% zeker dat je hem verpest door er nu al op te rijden... Bijzonder hoor.

Precies wat ik dacht..

Dat klonen is maar creepy, ik weet niet goed wat er van te denken..

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:53

Ongezonde toestand...2,5 jaar...ontzettend triest...gebruikersvoorwerp...geld.....0 paard welzijn... ;(

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:59

Ach ja zo werkt het in de professionele wereld. Dit dier heeft verschrikkelijk veel geld gekost en nu wordt het tijd dat hij wat gaat opbrengen, de hypotheek moet wel betaald worden natuurlijk. Such is life.

Overigens voor mij reden om nooit prof te willen worden...

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:01

Ja, weet eerlijk niet wat ik hiervan moet denken. Filmpje ziet er ook niet uit alsof dit de eerste of de tweede keer is geweest dat ze erop stappen. Paard is zeker al een paar maand (al dan niet meer) onder het zadel...en tja klonen, ga mee met de rest dat het erg onnatuurlijk is.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:03

Ik zou cloon veranderen naar Kloon in de titel..
Paar maanden onder het zadel? Er zijn paarden die nou eenmaal makkelijk aanbieden... Dit kan best de 3e of 4e keer zijn. Als hij maanden gereden werd zou hij minder slap zijn achter en meer bespiering hebben

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:05

troi schreef:
Ach ja zo werkt het in de professionele wereld. Dit dier heeft verschrikkelijk veel geld gekost en nu wordt het tijd dat hij wat gaat opbrengen, de hypotheek moet wel betaald worden natuurlijk. Such is life.

Overigens voor mij reden om nooit prof te willen worden...


Inderdaad, dat somt het helemaal op. Het gaat hier om een investering! Dat die investering gevoel heeft is niet van belang.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Cloon van Rusty onder het zadel [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:30

Mooi paard , alleen erg jammer dat ze er nu al op rijden!

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 11:36

ElCid schreef:
troi schreef:
Ach ja zo werkt het in de professionele wereld. Dit dier heeft verschrikkelijk veel geld gekost en nu wordt het tijd dat hij wat gaat opbrengen, de hypotheek moet wel betaald worden natuurlijk. Such is life.

Overigens voor mij reden om nooit prof te willen worden...


Inderdaad, dat somt het helemaal op. Het gaat hier om een investering! Dat die investering gevoel heeft is niet van belang.


Klopt, zolang hij maar heel blijft...