[WEG] Terugblik op de tweede Grand Prix dag: Nederland brons

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

[WEG] Terugblik op de tweede Grand Prix dag: Nederland brons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 21:46

* http://www.bokt.nl


Afbeelding

En we zijn door de tweede dressuurdag heen. En wat voor een dag. In de afgelopen twee dagen hebben we 100 combinaties gezien. Slechts een combinatie die voortijdige afgroette vanwege spanningen en één ruiter die de baan vanwege een kreupel paard voortijdig moest verlaten. Het werd tot en met de laatste ruiter echt spannend wie wat waar zou eindigen. Dat Duitsland er met het goud van door zou gaan was al snel duidelijk, maar meerdere landen zaten te azen op het zilver en brons. Uiteindelijk parkeerde Groot-Brittannië zich tussen Duitsland en Nederland in. Zilver voor Groot-Brittannië en brons voor Nederland.

In de ochtend ging Isabell Werth met Bella Rose als eerste van start en pakte gelijk de eerste plek in met 81.529 procent. Werth: "Bella Rose voelde goed aan, ik was erg benieuwd wat ze zou doen. Maar eigenlijk ben ik onder de indruk van haar prestaties. Bella Rose is een bijzonder paard met een bijzondere rijstijl. We hebben haar rechtstreeks van de fokkers gekocht toen ze drie jaar was. Ik ben trouwens blij dat de fokkers vandaag aanwezig waren. Maar bij een jong paard is het altijd afwachten hoe ze zich ontwikkelen. Het is altijd even afwachten hoe het loopt. Maar ze is fantastisch, het is leuk om haar de rijden. Het is een goed paard." Inmiddels is bekend geworden dat Bella Rose is terug getrokken voor de rest van het toernooi.

Voor Spanje kwam Morgan Barbançon in de ring. Zij reed een goed proef met Painted Black (v. Gribaldi) en kreeg 75,143 procent. Later in de ochtend kwam Edward Gal in de ring met Voice (v. De Niro). Voice is zijn tweede paard, maar hij moest noodgedwongen voor Voice kiezen omdat Undercover (v. Ferro) een blessure opliep. Gal, na de proef, zichtbaar niet blij: "Dit is de eerste keer dat Voice in een dergelijke arena was. Hij was nerveus en niet constant in mijn hand. Ik heb geprobeerd om de ontspanning op te zoeken. Elke keer dat ik dacht hem te hebben, was ik hem weer kwijt."

Victoria Max-Theurer reed naar een score van 77,114 procent. Zij reed de Oldenburgse Augustin (v. August der Starke). "Ik ben erg tevreden. Hij was erg geconcentreerd, ondanks dat we in een druk stadion waren. We hebben ons doel bereikt. De piaffe-passages, pirouettes en de wissels om de twee waren goed. In deze omstandigheden was het best lastig voor het paard. De bak was erg nat en er was veel geluid in het stadion."

Valentina Truppa reed met Fixdesign Eromo Del Castegno (v.Rohdiamant) een veilige proef. De combinatie kreeg 73,814 procent. Dat beaamt ze desgevraagd ook: "Het was een goed rit zonder fouten. We hadden meer kunnen doen, maar ik wilde hem voorzichtig rijden. Dit in verband met de proef van morgen."En hoe heeft Truppa zich voorbereid? "We hebben thuis veel geoefend. In de voorbereidingen hebben we expres gekozen voor wedstrijden zoals Aken en soortgelijke competities. Je komt dan namelijk dezelfde jury's tegen en zo kun je trainen voor de Grand Prix en de Special. Niet voor de Kür, maar ik ben al lang blij als we daar terecht kunnen komen.", aldus Truppa.

De Spaanse Jose Daniel Martin Dockx met de PRE-hengst Grandioso reed een goede proef en ontving ruim 74 procent. Martin Dockx: "Ik was erg tevreden. We hadden geen grote fouten. Het paard vind het in het begin spannend. Dat maakte het wat moeilijk in het begin. Dit was voor het eerst dat ik met dit paard op een dergelijk evenement uitkomt."

Adelinde Cornelissen was de laatste ruiter voor Nederland. Dit zorgt meestal voor wat extra spanning bij de ruiter. Maar dat is voor Cornelissen geen enkel probleem. "Parzival is superfit en relaxed. We hebben geen grote risico's genomen, omdat we geen fouten wilden hebben. Ik ben blij met het resultaat en ik hoop in de Special hoger te kunnen scoren. Parzival oogt jong en hoe voelt voor mij aan alsof hij nog zeven jaar oud is, in plaats van zeventien. Ik krijg nu een heleboel vragen over of hoe lang ik hem nog ga rijden. Maar hij voelt goed aan, voorlopig gaan we gewoon door."

Steffen Peters liet met Legolas (v. Laomedan) een nette proef zien. Het lijkt alsof er voor deze combinatie zeker nog meer in zit. Peters: "Ik had een goed gevoel vandaag. Er was veel lawaai, maar het paard concentreerde zich echt op mij. Ik had voor het team graag beter willen scoren." En wat moet je doen als je als ruiter zelf ooit zover komt? "Elke dag trainen, stap voor stap, zeker niet gaan focussen op het feit het zulke belangrijke wedstrijden zijn."

Voor België kwam Claudia Fassaert nog in de ring vandaag. Haar paard Donnerfee liet helaas wat fouten in onder meer de wissels zien. De merrie heeft een tijd vrij gehad en is pas sinds kort weer vol in training. Zelf zegt ze hier over: "Ik ben wel blij met de proef, maar ik had wat problemen in de wissels."

Maria Caetano kwam met de Lusitano Xiripiti (v. Qualificado) in de ring. De combinatie is niet door naar de Special. Caetano: "De wedstrijd ging niet zoals ik had gehopt. Hij was wat achter mijn been en miste expressie. Misschien kwam het door het weer, want dat sloeg snel om. Maar ik ben trots op het feit dat ik op dit niveau met een Lusitano heb gereden. Ze worden steeds meer gewaardeerd door de FEI en het publiek!"

Charlotte Durjardin kwam, zag en overwon weer als vanouds met Negro-zoon Valegro. Dujardin over Valegro: "Valegro voelde goed aan. Hij voelde op het voorterrein echt goed aan, ik was bang misschien zelfs te goed. Maar in de ring was hij fantastisch."

Flinke pech voor Inesse Merkulova uit Rusland. Zij reed na Charlotte Dujardin en op dat moment gingen de sluizen boven weer flink open. Haar paard Mister X is nog maar tien jaar. Jong voor dit niveau. Merkulova: "Dit paard is echt nog een baby, hij blijft daarom ook erg bij mij. Dit is zijn eerste jaar op Grand Prix niveau. Er zit nog werk aan, maar hij gaf alles dat hij kon geven. Het was best lawaaiig in de ring, hij was daarom wat bangig. Hij doet echter altijd zijn best." De combinatie kreeg 71,157 procent en mag de Special rijden.

Tinne Vilhelmson Silfven voor Zweden reed met Don Auriello (v. Don Davidoff) naar 76,185 procent. De combinatie had wat fouten in de proef dat het resultaat drukte. "Hij maakte een paar foutjes, normaal gesproken doet hij dat niet. We hadden beter kunnen doen. We misten een vloeiende overgang in de piaffe en de passage. Toch ben ik wel tevreden."

Huldiging landen
Na de huldiging van de Nederland, Groot-Brittannië en Duitsland werd er nog een persconferentie gegeven. Op de vraag of en waarom vrouwen beter zijn dan mannen, hiermee doelend op het feit dat het Duitse team volledig uit vrouwen bestaat, zegt Isabell Werth: "Ik heb geen idee. Uiteindelijk zijn wij ook een man verloren uit ons team. Mijn hart gaat echt uit naar hem." Hiermee doelt Werth op het uitvallen van Matthias Alexander Rath die zeer kort voor de WEG moest afhaken vanwege een blessure bij Totilas (v. Gribaldi). "Dat was verschrikkelijk nieuws, zo kort voor de weg. Misschien zijn mannen beter in voetbal, maar als je naar Nederland kijkt (drie mannen en 1 vrouw, red.) is dat misschien ook niet helemaal waar.", besluit Werth al lachend. Over het winnen van goud zegt ze: "Ik ben trots op dit team. Dit was een sterk team, Fabienne had een lastige uitgangspositie om als eerste starten. Alle ruiters reden eigenlijk gewoon goed." Juryvoorzitter Stephan Clarke zei over de top drie het volgende: "We hebben fenomenale dingen gezien. De laatste jaren wordt het niveau steeds hoger en dat is ook voor ons leuk. Dat maakt het minder voorspelbaar."

Wim Ernes zei over de bronzen medaille: "We zijn blij en trots op dit resultaat. Zeker omdat we zo kort voor de WEG twee goede paarden verloren. We zijn blij met brons."

Carl Hester desgevraagd over de zilveren medaille: "Ja, Charlotte heeft het goed afgesloten voor ons.", grapt hij. "Nee, heel eerlijk. We hebben als team goed gepresteerd. Charlotte kan echter goed met de druk overweg."

Charlotte Dujardin


Adelinde Cornelissen


Edward Gal


Foto's van vandaag: [EV-ITP] De tweede dag op de Wereldruiterspelen: Fotoverslag

Kijk, lees en klets mee: [VN] [HK][WEG] De dressuur is begonnen! - kijk en klets mee!

De eerste foto's: [VN] [WEG] De eerste foto's! *Update*
En nog meer foto's: [EV-ITP] Fotoverslag van de eerste dag Wereld Ruiterspelen dressuur
Foto's dag twee: [EV-ITP] De tweede dag op de Wereldruiterspelen: Fotoverslag

Allerhande informatie vind je in dit artikel
[VN] [WEG] Waarheen leidt de WEG?

Blog's:
[VN] Blog WEG: T-minus 36 hours and counting..
[VN] [WEG] De nieuwsredactie is gearriveerd in Normandië..! (interessante starts van beide dagen en de hele startlijst vind je hier!)
[VN] [WEG] Blog: Regen, regen, regen, regen en.. brr regen..

Lees ook:
[VN] [WEG] Eerste dressuursessie van dag 1 zit erop
[VN] [WEG] Dressuur dag 1: quotes, terugblikken, video's en meer
[VN] [WEG] Samenvattingen van dag 2 Grand Prix
[VN] [WEG] Eerste dressuursessie van dag 2 zit erop [video's]
[VN] [WEG] Nederland naar brons 'dankzij' Charlotte Dujardin
[VN] [WEG] En dan nu officieel: Nederland naar brons!
[VN] [WEG] Terugblik op de tweede Grand Prix dag: Nederland brons