Hippiade mennen 2014: dressuurkampioenen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Hippiade mennen 2014: dressuurkampioenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:37

http://www.knhs.nl


Afbeelding

Tijdens de Hippiade mennen werd in de dressuurbanen gestreden om de vele titels voor de enkel- en tweespannen in de klassen L tot en met ZZ voor paarden en pony's. De winnaars werden gehuldigd op het hoofdterrein waar aan het eind van de middag de parade der kampioenen een indrukwekkend plaatje opleverde. Van de vier mendistricten won Oost de Hatro Cup.

ZZ-dressuur pony’s - Yvonne de Ruyter pakt het goud
Routine zegevierde in de klasse ZZ. Yvonne de Ruyter stond na twee proeven bovenaan het klassement met haar pony Cupido. Kimberley van Ede uit Houten eindigde met haar schimmelpony Habibi's Vladi Sereno op de tweede plaats.

ZZ-dressuur paarden - “Super afsluiting van het seizoen”
“Het was altijd net niet in de vier keer dat ik hier heb meegedaan, nu dan de titel.” Aan het woord is Jeannette Veldboom uit Zeewolde, de kampioene ZZ dressuur bij de paarden met Veldstar Risk, een kruising tussen een Groninger en een Fries. “Vorig jaar was ik derde met een ander paard. We hebben verschillende paarden verkocht en daardoor kon ik me helemaal focussen op een paard, maar dat geeft ook wel meer druk. Na het kampioenschap samengesteld was Risk kreupel. Gelukkig was hij halverwege de week weer goed. Dit is een hele mooie afsluiting van het seizoen. Heel blij mee.”

Z-dressuur paarden - Met veel vertrouwen naar de winst
Liesbeth van de Wal beleeft een super weekend. Een dag na de winst in de nationale mencompetitie voor Friese paarden in Drachten kreeg de menner uit Creil de kampioenssjerp omgehangen als winnares van de klasse Z-dressuur met de zesjarige hengst Bindert H. “Het ging geweldig vandaag. Ik heb lekker gereden. Bindert H. liep mooi ontspannen. En dat terwijl de voorbereiding niet optimaal was na de koliekaanval in augustus. Ik heb hem deze week gelongeerd en maar een keer aangespannen. Dat we gisteren wonnen gaf veel vertrouwen. Bindert H. is 1.76m groot en dat maakt het niet altijd makkelijk omdat ik daardoor niet alles zie wat er voor me gebeurt.” Liesbeth is zelf meninstructrice, krijgt zelf les van Paul Versluis en sinds een half jaar ook van Lammert Haanstra.

Z-dresssuur pony’s - Nieuwkomer wint in de klasse Z pony’s
“Ik men pas sinds vorig jaar mei.” Dat belette Chantalle Boogaarts niet om met Ruiten A Leroy dressuurkampioen te worden in de klasse Z. “Ik heb altijd dressuur gereden en ben jaren groom geweest van Ellen Bontje, tot en met de Olympische Spelen. Mijn lichaam laat het me niet meer toe om te rijden en als docent paardenhouderij op het VMBO vind ik dat ik ook actief de sport moet beoefenen. Daarom heb ik gekozen voor de mensport. Mijn dochter rijdt Ruiten A Leroy onder het zadel. We doen het echt samen. Zij rijdt L dressuur en helpt me met alles.”

M-dressuur pony’s - Suzanne Roman prijst het karakter van haar pony
“Klein maar dapper en ze doet alles wat ik van haar vraag. Alle oefeningen zijn makkelijk voor Petra v ’t Boereveen. Dit was na de districtskampioenschappen in Haaksbergen pas de eerste wedstrijd. Het ging heel goed.” Het was voor kampioene Suzanne Roman (20) uit Rhenen de laatste wedstrijd die ze met haar pony reed. De afgestudeerd para-veterinair maakt nu de overstap naar de klasse Z.

M paarden dressuur - M-titel is voor wereldkampioen een bevestiging
In juni won Jacques Poppen met P.P. de wereldtitel para-dressuur in Engeland. Vandaag op de Hippiade eiste de menner uit Groningen met overmacht de titel in de klasse M dressuur voor zich op. “Ik won in beide ringen met ruim 70 procent. Voor mij is dit de bevestiging dat de dressuur echt goed is. Maar ook dat de band met P.P. er echt is. Hij laat me nooit zitten. Ook niet als hij of ik een mindere dag heb. Maar het is in deze sport toch echt het hele team dat het moet doen. Wereldkampioen worden is mooi, maar ook met deze titel ben ik heel blij.”

L dressuur pony’s - “Streven naar perfectie”
Francisca Lanke uit Zelhem won met Llandyfai Jac Flash (roepnaam Jack) de titel in de klasse L dressuur pony’s. “Een goede dag vandaag, want ik was ook tweede met in het M met mijn andere pony Amber. Waarom ik vandaag gewonnen heb? Ik doe gewoon mijn ding, met passie en plezier. Maar eigenlijk ben ik niet snel tevreden. Ik wil zo snel mogelijk rijden. Het is denk ik mijn streven naar perfectie.”

L-dressuur paarden – Titel met paard van vriendin
L-dressuurkampioen Mike van Wijk uit Nieuwegein heeft zijn hart eigenlijk bij de tweespannen liggen. “Maar ik heb mijn tweespan verkocht en ben nu weer aan het opbouwen.” Hij won de titel met de achtjarige Baci (v.Florencio). “Baci is het paard van mijn vriendin. Ik rijd nu anderhalf jaar met hem. Hij wordt steeds rustiger. Sinds een paar weken heb ik driejarige Ampère om samen met Baci een tweespan te vormen.”

Tweespan pony’s – Thuiswedstrijd omgezet in winst
Voor Renske van der Reijden uit Vierhouten was de Hippiade bijna een thuiswedstrijd, en met succes. Ze reed haar tweespan Welshjes naar de reserve-titel in de M vaardigheid en pakte de titel in de dressuur. “Het kan niet mooier. Vorige week waren we ook nog derde in het kampioenschap klasse III samengesteld. Mijn pony’s willen heel graag werken en in de dressuur valt hun gelijkheid op. Het is nog een jong span. Ze zijn 7 jaar oud en door mij zelf opgeleid.”

Tweespan paarden - Wito Mink zet tweespan in de etalage
“Ze zijn te koop”, zegt Wito Mink over zijn tweespan 7-jarige Friese hengsten waarmee hij de Hippiade titel in de klasse L/M/Z/ZZ dressuur won. “Het zijn super brave paarden. Daar kan iedereen mee wegrijden. Vandaag reed ik lekker ontspannen in de proef. Vorig jaar werden we al kampioen vaardigheid, maar daar mochten we dit seizoen reglementair niet in starten.”

Foto's: Karen Stork

KNHS Kampioenen 2014:
Dressuur:
Enkelspan paarden Z
1. Liesbeth van de Wal - Bindert H. - Noord - 66.620

Enkelspan pony’s Z
1. Chantalle Boogaarts - Ruiten A Leroy - West - 66.765

Enkelspan paarden M
1. Jacques Poppen - Pp - Noord - 70.125

Enkelspan paarden L
1. Mike van Wijk - Baci - West - 66.295

Enkelspan pony's M
1. Suzanne Roman - Petra v 't Boereveen - Oost - 66.250

Enkelspan paarden ZZ
1. Jeannette Veldboom - Veldstar Risk - Oost - 67.535

Enkelspan pony's ZZ
1. Yvonne de Ruyter - Cupido - West - 66.835

Tweespan paarden L/M/Z/ZZ
1. Wito Mink - Wouter / Yde - Oost - 66.765

Tweespan pony's L/M/Z/ZZ
1. Renske van der Reijden - Lars B / Mr.Thor - Oost - 68.420

Enkelspan pony's L
1. Francisca Lanke - Llandyfai Jac Flash - Oost - 65.750