Hippiade mennen 2014: kampioenen vaardigheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Hippiade mennen 2014: kampioenen vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:37

http://www.knhs.nl


Afbeelding

Mendisctrict Oost won vandaag op de Hippiade mennen de Hatro Cup. In de kampioenschappen vaardigheid waren spannende barrages nodig om de titels te verdelen. Nieuwe gezichten en routiniers bepaalden de zonnige en mooie dag mensport op de zandbanen van het hoofdterrein van het Nationaal Hippisch Centrum.

Paarden Z/ZZ vaardigheid - Veelzijdige routinier snelt naar titel Z/ZZ-vaardigheid

“Kanway is echt heel snel en op de millimeter te wenden. Zijn kracht is ook dat hij super kan schakelen. Een super fijn paard met een geweldige mentaliteit. In 2012 waren we ook kampioen.”, prijst kampioene Carola Timmer haar kampioen in de klasse ZZ –vaardigheid. “Kanway is keihard en mankeert nooit wat. Hij is nu 18 jaar en heeft als draver ruim 150.000 euro verdiend op de baan. Ik rijd hem ook in het Z-dressuur mennen en start in de klasse III endurance tot 120 kilometer.”

Pony’s Z/ZZ vaardigheid - “Plezier en genieten”
Natasja Verschure uit Klarenbeek was de snelste in de barrage klasse ZZ met haar Welsh schimmel Compas Genius. “Heel tevreden”, is de eerste reactie. “Onze kracht is de samenwerking, het plezier en genieten. Ook als het als het een keer wat minder gaat. Vandaag heb ik echt met lef gereden. Daarmee hebben we de winst behaald.”


Vaardigheid tweespan paarden - “Eindelijk gerechtigheid”
“Ik ben er heel blij mee”, zegt Herman Simmelink, de eerste kampioen op de Hippiade mennen. Met zijn tweespan Friezen Jelle S en Hilke S is de menner van district Oost winnaar van vaardigheid klasse L/M/Z/ZZ. “Ik ben hier al vaak tweede geweest, nu eindelijk gerechtigheid. Het was een technisch en pittig parcours, waarin je flink moest sturen. Daardoor was de optimale tijd ook heel moeilijk. Je kunt wel sneller rijden, maar dan vallen er ballen.” Met zijn 11- en 12-jarige Friezen die Simmelink zelf beleerde, rijdt hij marathons in klasse 3. “In de middenmoot, niet in de top.”

Tweespan pony’s M/Z/ZZ - “Een grote familie”
Harry Venema (55) uit Ten Post is met zijn pony’s Liefje en Fleur de kampioen vaardigheid klasse M/ZZ handicap. Ze reden een foutloze barrage. “Dit is de tweede keer dat ik hier meedoe en nu ook kampioen. Heel blij mee. Ik rijd normaal marathons in de klasse 3, maar dan eindig ik altijd in de staart van het klassement. Daarom is het mooi dat ik hier vandaag win.” “Het was een leuk parcours met van alles er in. Het is belangrijk dat je de lijnen die de pony’s lopen ook verkent. Dat is iets wat ik opsteek van mijn instructeur Ito Werkman. Je kunt altijd van elkaar leren. Dat is het mooie van de mensport, dat is een grote familie”, besluit Venema, die zijn pony’s zelf opleidde.

Tweespan pony’s L - “Helemaal naar mijn zijn”
“Het ging helemaal naar mijn zin”, zegt Kessy de Feber, de gelukkige kampioene van de klasse L vaardigheid pony’s. “Mijn pony’s Caris en Odillo deden alles wat ik wilde, waren fijn te sturen en super braaf. Ik rijd dit span een half jaar en het is de eerste keer dat ik kampioen word. Mijn vader Wout van Veluw heeft deze pony’s in zijn vierspan als achterspan en rijdt in klasse 3. Zelf kom ik met dit span in klasse 1 uit. Dressuur is niet mijn sterkste kant. Thuis hebben we acht pony’s die ik samen met mijn vader train”, vertelt de 23-jarige kampioene uit Putten, die het mennen combineert met een duo-baan als telefoniste en poelier op de markt.

Pony’s eenspan L Vaardigheid- Kostverdiener kampioen vaardigheid
“Ik organiseer kinderfeestjes en Jente is onderdeel van het bedrijf. Hij staat voor de koets”, vertelt een stralende Marjo van Wezel uit Zwolle. “Die smile gaat de hele dag niet van mijn gezicht. Jente luisterde vandaag heel goed en maakte lekker tempo in het parcours. Ik heb haar zelf gefokt en zelf beleerd. Ik men pas drie jaar op wedstrijden en heb daarvoor een paar jaar recreatief gereden toen ik nog in Brabant woonde. Sinds mijn verhuizing naar Zwolle les ik bij Christine van Lohuizen en ben ik aangesloten bij een vereniging.”

Paarden eenspan L vaardigheid - Rollen omgedraaid
Nieuwkomer Peter van de Steeg (62) won met zijn snelle vosmerrie Areda (v.Manno) het kampioenschap vaardigheid paarden klasse L. “Ik men pas drie jaar. Normaal grroom ik, dus nu zijn de rollen een keer omgedraaid. De kracht van Areda is dat ze heel graag wil. Ik moet gewoon leren er de rust wat in te krijgen. In de ring is ze in haar element.”

Paarden eenspan M vaardigheid - “Op safe en op twee wielen in de barrage”
M-kampioen vaardigheid bij de paarden René van Beek reed met Allright (v.Uromast) een bekeken kampioenschap. “Ik reed de eerste manche op safe en voornamelijk in draf. Ik startte als vijfde in de barrage en zag dat er al heel wat ballen waren gevallen. Ik heb in het tweede deel flink aangezet en ging zelfs op twee wielen door de wendingen. Ik ben hier heel bij mee. Allright was hier goed bij de les. In de dressuur was hij vandaag erg kijkerig. Daardoor werden we zevende en veertiende in de M-dressuur.”

Pony’s eenspan M vaardigheid - “Smaakt naar meer”
Linda Voskamp uit Tonden reed jarenlang recreatief met haar Shetlander Macarena. “Ik rijd pas sinds vorig jaar november officieel wedstrijden. Dat ik nu win smaakt naar meer”, vertelt de kampioene vaardigheid pony’s klasse M. “Macarena is super wendbaar en super snel. Ze was vandaag goed heet. Ik rijd met een sulky. Dat is voor de pony lichter en je bent wendbaarder, maar daardoor is het risico van vallende balletjes ook groter.”

Foto's: Karen Stork

KNHS Kampioenen 2014:
Vaardigheid:
tweespan paarden L/M/Z/ZZ
1. Herman Simmelink - Jelle S. / Hilke S. - Oost - 5/155,05

enkelspan pony's M
1. Linda Voskamp - Macarena - Oost - 0/83,2

enkelspan paarden M
1. Rene van Beek - Allstar - West - 0/91,32

enkelspan pony's Z/ZZ
1. Natasja Verheul - Kompas Gerwin - Oost - 0/83,35

enkelspan paarden Z/ZZ
1. Carola Timmer - Kanway - Oost - 0/83,86

tweespan pony's L
1. Kessy Feber - Caris/Odillo - Oost - 0/71.60

tweespan pony's M/Z/ZZ
1. Harry Venema - Liefje/Fleur - Noord - 0/87,97

enkelspan pony's L
1. Marjo van Wezel - Jinte - Oost - 0/64,14

enkelspan paarden L
1. Peter van de Steeg - Areda - Oost - 0/80,18

Uitslag Hatro District Cup: Oost 27 punten

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Hippiade mennen 2014: kampioenen vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:43


Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Hippiade mennen 2014: kampioenen vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:45

Heb het aangepast!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Hippiade mennen 2014: kampioenen vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:10

Leuk zeg Carola; gefeliciteerd ~!!

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: Hippiade mennen 2014: kampioenen vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:00

Bedankt! Ik ben ook erg blij met dit paard! 18 jaar oud en hij draait nu al 15 jaar mee op hoog niveau in drafsport, endurance, mennen dressuur, vaardigheid én we starten ook nog eens klasse 3 samengesteld (marathons).
Hij heeft een fantastische mentaliteit en enorm sterk gestel. Dat we nu voor de tweede keer dezelfde titel winnen is ook heel gaaf, dat geeft wel aan dat het de vorige keer geen 'toevalstreffer' was.

Als hengst is hij prima te rijden op een simpel happy-mouth trensje (zonder hefboom!) en zonder oogkleppen. Het spreekt denk ik voor zich dat ik apetrots op dit paard ben?!