EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 20:52

* http://www.vmt.nl / http://www.bokt.nl


Afbeelding
Het paardenpaspoort van het KNHS en het KWPN
Experts van EU-lidstaten hebben een voorstel van de Europese Commissie om de regels voor de identificatie van paarden te herzien goedgekeurd. De strengere regels vormen een respons op het paardenvleesschandaal.

Elk paard heeft straks een eigen paspoort met uniek nummer dat ook als medisch dossier wordt gebruikt.

De herziene regels moeten het bestaande Europees systeem voor de registratie en identificatie van paarden in de EU betrouwbaarder en veiliger maken. Zo moet worden voorkomen dat paardenvlees dat niet geschikt is voor menselijke consumptie toch op een bord belandt.

Volgens de nieuwe regels moeten veulens voor hun eerste verjaardag een eigen paspoort krijgen met een uniek identificatienummer. Het paspoort doet ook dienst als medisch dossier en volgt het paard gedurende zijn gehele leven. Ook moeten alle paarden geboren na 1 juli 2009 worden gechipt en worden er maatregelen genomen om paspoortvervalsingen tegen te gaan.

Met een verplichte centrale database in alle lidstaten kunnen de verantwoordelijke autoriteiten de uitgifte van paspoorten door de diverse geautoriseerde instanties beter controleren. Daarnaast wordt het voor de eigenaren eenvoudiger de gegevens van de paarden in het paspoort en in de database bij te laten werken.

De nieuwe regelgeving gaat 1 januari 2016 in. De EU-landen die nog geen gecentraliseerde database hebben, hebben tot 1 juli 2016 de tijd er een in te richten.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:59

Op naar de paardenbelasting!

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:01

Precies mijn gedachte..

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:07

ik wou t al niet gaan zeggen ruitje :=

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:25

Zou het wel prettig vinden als er dan ook een manier komt waar door te bewijzen is dat het paard echt van jou is.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:30

Er is immers ook koeien en schapen belasting :j

Waarom toch alles altijd alleen maar negatief uitleggen?
In belgië is dat overschrijven toch al jaren verplicht?
Volgens mij werkt het daar prima?
Is gewoon niet meer dan logisch dat men een paard om eigenaar registreert.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 21:59

Tja.. als je de ouders van jezelf gefokte veulen weet, maar in je paspoort vermeld wordt als ouders onbekend omdat er geen stamboek van twee verschillende rassen is..
Dat vind ik dus ook heel stom.

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:24

Wordt een heel gedoe er staan zoveel paarden niet op naam van de eigenaar.

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:26

Marije_jiplover schreef:
In belgië is dat overschrijven toch al jaren verplicht?
Volgens mij werkt het daar prima?

Huh? :D

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:28

Marije_jiplover schreef:
Er is immers ook koeien en schapen belasting :j

Waarom toch alles altijd alleen maar negatief uitleggen?
In belgië is dat overschrijven toch al jaren verplicht?
Volgens mij werkt het daar prima?
Is gewoon niet meer dan logisch dat men een paard om eigenaar registreert.


Overschrijven werkt ook prima, maar als het stamboek je iedere keer op kosten jaagt voor overschrijven begrijp ik goed waarom handelaren dit niet doen.

m.i is dit toch al een bestaand iets?.
Het bijhouden van een medisch paspoort is in opkomst, alleen nog bij lange na niet water dicht.
Chippen is al jaren verplicht, ook al voor eerste levensjaar, maar als er nog altijd een aantal rond lopen zonder chip is dit lastig voor het eerste levensjaar te volbrengen.

Verder wekt het bij mij ook als tweede idee de belasting dienst.
Paarden is een branche waar ze enorm winst op kunnen maken,
Echter moet er dan wel per provincie en gemeente een eenduidig tarief komen, en niet een ieder die zelf maar wat kan gaan bedenken net als bij de honden.

MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:00

Ik heb een IJslander zonder papieren. Inschrijven bij ijslanderstamboek kan dus niet. Ik heb een paspoort, die is ooit aangevraagd bij het nrps. Paspoort staat niet op mijn naam. Als ik het paspoort op mijn naam wil laten zetten, wat me best leuk lijkt, dan moet ik lid worden van het nrps, krijg ik info van het nrps, moet ik geld betalen aan het nrps, wat ik helemaal niet wil en ook helemaal niet interessant vind, want ik heb een IJslander.

Dus, ik wil me graag als eigenaar registreren op het paspoort van m'n paard, maar dan moeten die stamboekregels wel wat minder ingewikkeld hoor.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:05

Ze kunnen zich beter eerst eens richten op al het 'foute' import paardenvlees van niet EU-landen ipv weer het braafste jongetje vd klas te willen zijn.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:35

Urg ja gezellig joh..
Heb al bijna 3 jaar last met aanvraag mutatiedocument en mijn ruin al zo'n 8 maanden aangezien ze uit NL komen en ik in BE woon..

Gaan ze heel dit gedoe er ook nog eens bij doen voor paardenvleesschandaal.
Het meeste vlees komt van buiten de Eu, dat ze zich daar maar op richten.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:57

Niks nieuws, afgezien van die centrale registratie en dat die nodig is roep ik al jaren (uh.. als we dan toch moeten chippen want liefst zag ik dat hele ding vervangen voor iris-scan of dna registratie maar dat ter zijde).
Nu is het nog altijd onmogelijk om aan de hand van alleen het chipnummer je paard te traceren en is te veel info niet voor handen. In het verleden maanden op zoek geweest naar mijn oude paard waarvan ik wist dat ze nog altijd op mijn naam stond en ik het chipnummer nog had. Slachthuizen en paarden-export-markten gebeld met de vraag of het paard met zus-en-zo chipnummer geslacht c.q. geexporteerd was. Kon men niet zeggen. Uh... hoezo? Ze is gechipt en dat was toch júist bedoeld voor deze twee 'vlees'-trajecten?? Helaas, in ieder geval toen - toen de chip dus al wel verplicht was - werd er door die beide instanties nog niks in een computer opgeslagen, laat staan dat dat gekoppeld was aan andere computer/registratie systemen. De meneer van de Utrechtse paardenmarkt was zo lief om de stapel formulieren door te bladeren van de afgelopen 2 markten, de rest lag al 'in het archief'...
Andersom werkte het toen trouwens ook niet... zou je haar chipnummer invoeren in een zoek-machine, dan kwam haar nummer niet omhoog en mijn naam niet als eigenaar (terwijl ze dus nog wel op mijn naam stond). Alleen degene die wist dat ze - een American Paint Horse - geregestreerd stond bij de KNHS, en op de site van de KNHS het chipnummer zou invoeren, die zou mij als eigenaar van het betreffende paard kunnen traceren (wat op zich handig zou zijn in geval van een gestolen paard, toch?). Maar ja, wie weet dat? Paints werden destijds doorgaans door de NQHA gechipt, die doen dat sinds een paar jaar niet meer en alles is over gegaan naar - héél logisch - het Fjordenstamboek...

Nu nog steeds een zooitje... Ik heb een kruising merrie geïmporteerd uit Polen, met een geldig Pools paspoort. Maar paard is in Nederland gechipt, door Jørgen van de NQHA. Chip staat geregistreerd bij het Fjordenstamboek, daar staat ze op naam van een meneer in Nederland, maar deze meneer staat níet in het paspoort vermeld? HUH??? Wel de chip op een andere naam maar kennelijk zonder het paspoort in te sturen terwijl er ook geen sprake is van een stamboekpapier. Hoezo fraudegevoelig werken!
Verder heeft men dus ook hier van geen uitgebreide gegevens voor handen, alleen naam en woonplaats van meneer staan vermeld, maar wanneer ze gechipt is - info die ik heel graag wil hebben omdat ik op die manier een indicatie heb van op welke leeftijd ze in Nederland terecht is gekomen - kan men mij niet zeggen. Ja, dat staat wel 'ergens' op een papier in 'het archief' maar dat opzoeken is naar hun eigen zeggen onbegonnen werk. Kennelijk heeft men ook van archiveren weinig kaas gegeten...

Kortom... als we dan toch al jaren verplicht moeten chippen en een paspoort moeten hebben, laat het dan in vredesnaam ook maar gewoon goed en centraal geregistreerd worden zodat we er misschien ooit nog een keer echt iets aan gaan hebben...

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:21

Dat ze maar eens een europese chipdatabank maken. hebben we ook geen gedoe met al die mutatiedocumenten + nog eens extra kosten. Hier een veulen met Nederlandse chip en nederlands paspoort. Ik heb al daarvoor moeten betalen bij het NRPS stamboek en moet nog eens extra kosten betalen omdat hij dan niet geregistreerd is in België. Een centrale databanksystheem voor alle europese landen en geen gedoe meer met mutatiedocumenten en extra kosten.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:36

Waar zien jullie ergens staan dat het verplicht wordt paard op naam te zetten?
Zou n leuk geintje worden voor mij als ze allemaal in een keer op mijn naam moeten komen :=
Ik meen me te herinneren dat dat behoorlijk wat koste, al kost het 50 euro, dan ben ik al meer dan 1000,- kwijt als alles ineens op mijn naam moet, leuk geintje

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:43

petraaken schreef:
Dat ze maar eens een europese chipdatabank maken. hebben we ook geen gedoe met al die mutatiedocumenten + nog eens extra kosten. Hier een veulen met Nederlandse chip en nederlands paspoort. Ik heb al daarvoor moeten betalen bij het NRPS stamboek en moet nog eens extra kosten betalen omdat hij dan niet geregistreerd is in België. Een centrale databanksystheem voor alle europese landen en geen gedoe meer met mutatiedocumenten en extra kosten.

Die databank is er in Nederland en Frankrijk. Een Nederlands paard voldoet als het in nl goed staat. Een goede chip begint bij een paard met 52. Die vind je dan gewoon in het systeem. Een stamboek weet dan met 1 druk op de knop waar het paatd thuishoort. Ik vrees wel dat alles langer gaat duren als het centraal moet. Handelaren zullen daar niet op kunnen of willen wachten. Nu kan ik t regelen in een uurtje.

idefix4

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-07-08
Woonplaats: bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:45

CM_ schreef:
Waar zien jullie ergens staan dat het verplicht wordt paard op naam te zetten?
Zou n leuk geintje worden voor mij als ze allemaal in een keer op mijn naam moeten komen :=
Ik meen me te herinneren dat dat behoorlijk wat koste, al kost het 50 euro, dan ben ik al meer dan 1000,- kwijt als alles ineens op mijn naam moet, leuk geintje

Dat is een dure grap idd. Het speelt al even dat het verplicht wordt gesteld. Maarals dat gebeurt verandert er niks als ze er niet op gaan controleren.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:47

Elke land heeft een eigen databank voor die chipnummers. Van zodra een paard met een niet belgisch paspoort zit ben je verplicht om die over te schrijven en extra kosten te betalen (waarvoor die kosten zijn is mij een raadsel) zodat hij in de belgische databank zit. Als alle europese landen nu eens met hetzelfde systheem zitten zouden de fokkers die hun veulens in een niet-belgisch stamboek inschrijven met een niet-belgische chip laten chippen geen extra gedoe hebben.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:11

Maar wat betekent dit nu concreet voor Nederlandse paardenhouders? Gaan er voor ons ook dingen veranderen of is het hier al in orde?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:20

Overschrijven op naam zou alleen belangrijk zijn als ze er inderdaad paardenbelasting komt. Een paspoort hoort bij een paard en zou nu bedoeld zijn om vooral het vlees te controleren. Dan maakt het feitelijk geen bal uit van wie dat paard is. Dat wordt pas interessant als je paspoort ook eigendomsbewijs zou zijn. Als het nu geen eigendomsbewijs is, ben ik ook niet aansprakelijk. Stel iemand steelt mijn paard en brengt het naar de slager. Daar kan ik niks aan doen. Het is alleen maar makkelijker omdat de paspoorten bij het paard zijn en iemand maar hoeft te weten waar die dan zijn. Sowieso krom, want je moet je autopapieren ook nooit in je auto laten liggen.
Maar goed, ze doen heel moeilijk en het kan veel makkelijker. Maak je het veiliger en ook prettiger voor de paardeneigenaren. Nu krijg je veel weerstand en mensen die niet meewerken of het gewoon niet weten.

wallance
Berichten: 271
Geregistreerd: 06-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:31

Ik zou het toch wel fijn vinden als paarden op naam komen te staan. Wordt het verkopen van andermans paard ook wat moeilijker en kun je de geschiedenis van je dier achterhalen.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:36

Ik heb een stamboek shetlander, met papieren. Ooit betaald bij het stamboek om haar op mijn naam te zetten. Toen werd chip en paspoort ingevoerd, moest ik alles op sturen en kreeg ik de handel terug weer op naam van de fokker. Huh? Tja foutje, wilde ik het laten wijzigen moest ik echter wel weer betalen. Ja daag zeg ... dus zolang er zo geklunsd wordt (want lees het hierboven meer) bij de officiële instanties zeg maar, hoe kun je dan verwachten dat alle eigenaren er goed mee omgaan (als je al niet eens als eigenaar geregistreerd kunt worden van een paard wat je al 17 jaar in je bezig hebt :+ )

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 21:49

Isapaardje schreef:
Ik heb een stamboek shetlander, met papieren. Ooit betaald bij het stamboek om haar op mijn naam te zetten. Toen werd chip en paspoort ingevoerd, moest ik alles op sturen en kreeg ik de handel terug weer op naam van de fokker. Huh? Tja foutje, wilde ik het laten wijzigen moest ik echter wel weer betalen. Ja daag zeg ... dus zolang er zo geklunsd wordt (want lees het hierboven meer) bij de officiële instanties zeg maar, hoe kun je dan verwachten dat alle eigenaren er goed mee omgaan (als je al niet eens als eigenaar geregistreerd kunt worden van een paard wat je al 17 jaar in je bezig hebt :+ )

Het zijn idd vaak de instanties die wat laks met de papierhandel om gaan.
Anna haar mutatiedocument is de eerste x zoek geraakt.
Wil ik een nieuw invullen en opsturen mocht niet..
Na veel gedoe papieren opgestuurd opnieuw.
Dan was dit zogezegd niet in orde en dat weer niet..
bijna 3 jaar verder en nog niet in orde.
Ik bel ze staat nog niet verder geregistreerd of ze wouden dat ik het opnieuw wouden invullen en de nodige kosten wou betalen, doei!
En de ruin kreeg ik de verkeerde papieren terug dat de DA er zelfs geen blijf mee wist en belde naar de instantie en deze inens melde dat die papieren zijn veranderd.
Tot op heden nog geen bevestiging gehad of alles nou in orde is.

En dat is niet alleen bij stamboeken zo maar andere isntanties ook.
Dat die hun papierhandel maar eerst op orde stellen en de communicatie optimaal is dan weer god wet wat allemaal te eisen van de paardenhouders.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: EU trekt teugels paardenpaspoort aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 23:06

Het gaat in de eerste plaats om registratie van medicijnen, niet om de registratie van eigendom als ik het zo lees. Schijnheilig gedoe, hier in de EU alles volgens de regeltjes en vervolgens tonnen dubieus paardenvlees van buiten de EU toelaten.