Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 15:12

http://www.nos.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door Blue_Eyes en silviasilvia

In het Zuiderpark in Rotterdam zijn zes mensen gewond geraakt nadat een paard of volgens andere media een span van twee paarden op hol was geslagen. Dat gebeurde tijdens een evenement voor kinderen. Drie mensen raakten lichtgewond, drie anderen hebben zwaardere verwondingen en zijn naar een ziekenhuis overgebracht.

Het paard of het span was voor een lege koets in gespannen en stond even stil bij een tent. Op dat moment begonnen muzikanten naast het paard op trommels te slaan. Het paard of de paarden schrokken daarvan. De koetsier kon niet verhinderen dat het span er vandoor ging.

Op het grasveld bij de tent raakte het paard de zes slachtoffers. Hieronder zowel kinderen als volwassenen. Enkele kinderen zijn er ernstig aan toe.

Anoniem

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:15

Stond het paard daar alleen, zonder eigenaar/begeleider erbij? Zo ja, dan was dat een énorm domme zet.

Beterschap aan alle gewonden.

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:17

Ohh wat heftig, niets van meegekregen hoewel ik vrijwel om de hoek woon..

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:18

Ze waren niet alleen, zie onderstaande tekst van RTV Rijnmond:

Citaat:
Tijdens de Zuiderparkspelen in Rotterdam zijn zondagmiddag zes mensen gewond geraakt toen twee paarden op hol sloegen en het publiek in renden tijdens de Zuiderparkspelen in Rotterdam. Drie gewonden, onder wie twee kinderen, zijn ter controle naar een ziekenhuis gebracht. Een van de kinderen lijkt er ernstig aan toe te zijn.

Het span trok een koets met bezoekers. De dieren hadden net even pauze gehad toen ze schrokken van het lawaai van trommels. Ze schoten met wagen en al een grasveld op en kwamen pas weer tot stilstand toen ze een indianentent in renden.

Parkmanager sprong ervoor
De koetsier raakte de controle kwijt en viel van de bok. De parkmanager heeft geprobeerd om de paarden tegen te houden door ervoor te springen. Hij werd een stuk meegesleept, maar raakte niet ernstig gewond.

Zuiderparkspelen niet afgelast
Het cowboy- en indianenevenement in het Zuiderpark is niet afgelast. Wel zijn alle paarden afgevoerd. Veel bezoekers zijn van streek door de gebeurtenissen. Ze worden opgevangen door de politie en hulpverleners.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:44

Yezzi schreef:
Stond het paard daar alleen, zonder eigenaar/begeleider erbij? Zo ja, dan was dat een énorm domme zet.

Beterschap aan alle gewonden.


Alsof die het had kunnen voorkomen! Sterkte aan de betrokkenen.

Anoniem

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:46

Als er iemand naast had gestaan was imo de kans een stuk kleiner geweest dat zoiets zou gebeuren, ja.

Heeft de koetsier er niets aan overgehouden?

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:57

Yezzi schreef:
Als er iemand naast had gestaan was imo de kans een stuk kleiner geweest dat zoiets zou gebeuren, ja.

Heeft de koetsier er niets aan overgehouden?


Sorry, maar jij hebt er duidelijk geen verstand van. Dan was het ook gebeurt. Als een paard van zo iets schrikt kun je hem of haar amper tot niet houden. Ook niet als je er naast staat.

Vind het dom dat die muzikanten niet hebben opgelet dat de paarden hun niet zagen.

Toen wij nog met Sinterklaas reden, hebben we er altijd voor gezorgd dat de muziek altijd voor hun liep, zodat ze konden zien waar het geluid vandaan kwam. Nog nooit iets gebeurt.

Hoop dat het snel weer goed gaat met de gewonden.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:07

Een paard in blinde paniek houd je niet, ook niet als je ernaast staat. Overigens zie ik verschillen in de berichten: NOS spreekt over 1 paard, RTV Rijnmond over 2.

BigOne
Berichten: 38377
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:12

Weer een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden en als je muziek- of andere lawaai toestanden samen met paarden gaat houden loop je altijd dit risico. Jammer, ik hoop dat alle gewonden er goed vanaf komen.

Indi_Vito

Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:12

Vandaar al die ambulances

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:19

Bergijp ik het goed dat jullie dan denken dat het geen verschil maakt of er nou iemand bij stond of dat de paarden daar onbeheerd stonden (waar Yezzi volgens mij op doelt)? Ben dan benieuwd of jij niet ingrijpt als je paard ergens flink van schrikt, want tja, je houdt m' toch niet meer.. In mijn ervaring is er meestal sprake van een initiele schrikreactie die je in, laten we zeggen, 90% van de gevallen kan corrigeren (als je het over een goed opgevoed en ervaren paard en ervaren ruiter/menner hebt dan hè, wat zeker het geval moet zijn als je er mee aan een evenement wil deelnemen), voordat de blinde paniek komt. Dan kan het natuurlijk alsnog mis gaan want het blijven dieren, maar om nou te zeggen dat het hoe dan ook gebeurt was, of je nou op de bok of er naast of er 20 meter vanaf stond..??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:20

Bambolina schreef:
Bergijp ik het goed dat jullie dan denken dat het geen verschil maakt of er nou iemand bij stond of dat de paarden daar onbeheerd stonden (waar Yezzi volgens mij op doelt)? Ben dan benieuwd of jij niet ingrijpt als je paard ergens flink van schrikt, want tja, je houdt m' toch niet meer.. In mijn ervaring is er meestal sprake van een initiele schrikreactie die je in, laten we zeggen, 90% van de gevallen kan corrigeren (als je het over een goed opgevoed en ervaren paard en ervaren ruiter/menner hebt dan hè, wat zeker het geval moet zijn als je er mee aan een evenement wil deelnemen), voordat de blinde paniek komt. Dan kan het natuurlijk alsnog mis gaan want het blijven dieren, maar om nou te zeggen dat het hoe dan ook gebeurt was, of je nou op de bok of er naast of er 20 meter vanaf stond..??

Ik bedoelde inderdaad wat jij zegt, alleen heb jij het stukken beter verwoord :j.

Warboel
Berichten: 14696
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:27

Tsja je kan de muziek wel de schuld geven, maar de meeste muzikanten hebben echt geen verstand van paarden en gaan er vanuit dat de paarden dat niet eng vinden. Ik speel zelf in een feestband en het komt wel eens voor dat we in de buurt van paarden moeten spelen. Meestal zeg ik dan dat we een beetje op moeten passen, maar als je niet toevallig iemand in de band hebt die er verstand van heeft en er wordt je door de organisatie verteld dat je nú moet spelen, dan kan ik me voorstellen dat het mis kan gaan.

Wel heel erg natuurlijk, veel sterkte voor alle gewonden.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:29

Natuurlijk maakt het wel verschil. Maar als er twee paarden zich de tandjes schrikken van trommels die plotseling beginnen te spelen, denk ik niet dat je nog heel veel in te brengen hebt.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:35

Dan heb je inderdaad niks in te brengen, als ze niet zien waar dat lawaai ineens vandaan komt. Ook niet als je op de bok zit, als menner. Of als je je paard beet hebt aan de hand. Een paard is en blijft een vluchtdier. Als ze zien waar dat lawaai vandaan komt, schrikken ze soms ook nog wel. Maar minder erg. En heb je ze vaak weer sneller in de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:39

Yezzi schreef:
Stond het paard daar alleen, zonder eigenaar/begeleider erbij? Zo ja, dan was dat een énorm domme zet.

Beterschap aan alle gewonden.


Hoeveel procent van de koetsiers laat hun tweespan, op een evenement, onbeheerd los staan? Alsof je een auto parkeert en even wegloopt ofzo? Wat denk jij? :')

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Zes gewonden door op hol geslagen paard in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:41

Weet dat ze hier hun paarden niet eens onbeheerd laten als ze vast staan. Staat dan altijd wel iemand bij, om ze in de gaten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:47

Bambolina schreef:
. In mijn ervaring is er meestal sprake van een initiele schrikreactie die je in, laten we zeggen, 90% van de gevallen kan corrigeren (als je het over een goed opgevoed en ervaren paard en ervaren ruiter/menner hebt dan hè, wat zeker het geval moet zijn als je er mee aan een evenement wil deelnemen), voordat de blinde paniek komt.


Met trommels vlak naast je paard? Ik schat het aantal paarden dat je onder die omstandigheden onder controle kunt houden op hooguit 10%. Zeker met een tweespan. Hoe wil je een tweespan stoppen in zo'n situatie?


FriesWytske schreef:
Vind het dom dat die muzikanten niet hebben opgelet dat de paarden hun niet zagen.


Of misschien niet zo handig van de koetsier, die niet heeft opgemerkt dat er mensen met trommels in de buurt van het span waren? Je moet er altijd rekening mee houden dat er mensen zijn die niet weten dat paarden vluchtdieren zijn.

FriesWytske
Berichten: 9906
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:48

@ safina. Je kunt als koetsier nog zo opletten. Maar als je paarden zo iets niet zien. En alleen het luide tromgeroffel horen. Dan gaan ze. Want ze kunnen het geluid niet plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:50

FriesWytske schreef:
Weet dat ze hier hun paarden niet eens onbeheerd laten als ze vast staan. Staat dan altijd wel iemand bij, om ze in de gaten te houden.


Ik ken geen enkele menner die zoiets zou doen. Echt niet. :=

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:51

Als koetsier zou het niet mijn keuze zijn om dicht bij muzikanten te gaan staan.
Ik weet echter niet wat de afstand was tussen hen en het span.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:55

safina schreef:
Bambolina schreef:
. In mijn ervaring is er meestal sprake van een initiele schrikreactie die je in, laten we zeggen, 90% van de gevallen kan corrigeren (als je het over een goed opgevoed en ervaren paard en ervaren ruiter/menner hebt dan hè, wat zeker het geval moet zijn als je er mee aan een evenement wil deelnemen), voordat de blinde paniek komt.


Met trommels vlak naast je paard? Ik schat het aantal paarden dat je onder die omstandigheden onder controle kunt houden op hooguit 10%. Zeker met een tweespan. Hoe wil je een tweespan stoppen in zo'n situatie?


FriesWytske schreef:
Vind het dom dat die muzikanten niet hebben opgelet dat de paarden hun niet zagen.


Of misschien niet zo handig van de koetsier, die niet heeft opgemerkt dat er mensen met trommels in de buurt van het span waren? Je moet er altijd rekening mee houden dat er mensen zijn die niet weten dat paarden vluchtdieren zijn.


uhhhh....rem?! :)* En daarbij kun je aan de leidsels trekken.

lovehaffie

Berichten: 893
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:56


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:57

FriesWytske schreef:
@ safina. Je kunt als koetsier nog zo opletten. Maar als je paarden zo iets niet zien. En alleen het luide tromgeroffel horen. Dan gaan ze. Want ze kunnen het geluid niet plaatsen.


Dat is precies wat ik bedoel: het is aan jou als koetsier om dat in het oog te houden. Je kunt niet verwachten dat wat mensen die daar op een trommel komen slaan iets van paarden snappen en deze consequenties kunnen weten. En omdat ze het niet snappen, is de kans ook nog vrij groot dat ze de reactie van de paarden niet eens in verband brengen met hun getrommel en gewoon doorgaan als er paniek uitbreekt.
Je weet als eigenaar waar je paarden van schrikken, dus dan is het ook je verantwoordelijkheid om vooraf goed uit te zoeken wat er op zo'n evenement gebeurt, wat de mogelijke risico's zijn en te zorgen dat dit soort situaties niet kunnen gebeuren.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 16:58

Rem en bit lopen ze bij paniek gewoon doorheen, geloof me.

De organisatie nodigt zowel paarden als fanfare uit en hoort te overleggen of het handig is als die 2 bij elkaar in de buurt komen.
En zo ja onder welke voorwaarden.