Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:09

spicegirl schreef:
dit is niet van een paar weken.
ik geloof niet, dat ie met deze warme en vroege zomer onder dek heeft gestaan..


Niet van een paar weken, maar het kan hard gaan hoor.
En waarom zou hij niet onder een deken hebben gestaan? Omdat het warm was? Alsof die mensen zich daar iets van aantrokken. Dan hadden ze hem wel te eten gegeven ook, als het ze iets had kunnen schelen..... Of -:(- ze konden het zelf ook niet meer aanzien.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:27

Tsjiesus, wat schandalig! Dat paard is alles kwijt wat-ie had: spieren, vet, gezonde vacht....
Zoals ik het van Facebook begrijp heeft de eigenaresse hem circa 2 jaar terug op pension gezet op Terschelling, in de overtuiging dat hij daar een uitstekend verzorgde oude dag zou krijgen.

Het leek aanvankelijk heel goed te gaan, uiteindelijk heeft de pensionhoudster aan de bel getrokken bij de eigenaresse omdat het "niet zo goed" ging met Red Pebbles. Niet zo goed? Het paard kon amper nog staan en is volslagen uitgemergeld, dat zie je toch veeeeel eerder aankomen en gebeuren?

Hierna is Red opgehaald en in Hoogeveen (?) Drenthe gezet bij fam. Maris, waar men hem nu stukje bij beetje aan het oplappen is.

Ik vraag me af wat dat dan voor een geweldig pension was, op Terschelling, als ze je pas (veel te laat!) verwittigen dat er wat aan de hand is als je oudje op sterven na dood is.... mag niet hopen dat ze daar nog andere oude paarden in pension/op pensioen hebben staan.... hoe zien die er dan uit?!?

Onvoorstelbaar, zeker als je de voor en na foto's op de Facebook pagina ziet.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:32

geerke schreef:
ik vind dit net zo erg dan andere paarden die een hongerdood ergens staan te sterven...die dan misschien geen wedstrijden reining hebben gedaan.


Gelijk heb je! :j

Wel geeft het bij een ex-wedstrijd paard bij mij een gevoel van: "Toen ie het nog goed deed, kreeg ie de beste behandeling, en toen ie het niet meer deed, kon ie verrotten."

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:39

We weten niet waarom dit gebeurd is, het staat er niet bij.

Ik denk dat achter vele van deze nare verhalen ook altijd een heel vervelend mensenlijk verhaal zit dat iemand vreselijk in de problemen is gekomen. Hopelijk komt het weer goed met dat paard, maar ook met die mens.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:45

Zoolgangster schreef:
geerke schreef:
ik vind dit net zo erg dan andere paarden die een hongerdood ergens staan te sterven...die dan misschien geen wedstrijden reining hebben gedaan.


Gelijk heb je! :j

Wel geeft het bij een ex-wedstrijd paard bij mij een gevoel van: "Toen ie het nog goed deed, kreeg ie de beste behandeling, en toen ie het niet meer deed, kon ie verrotten."


Dat is onzin, de eigenaresse kon er door persoonlijke omstandigheden en gezondheid niet meer voor zorgen, daarom hadden ze een goed huisje voor hem gezocht waar hij vrolijk oud kon worden...

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:45

Hobbyhorse schreef:
We weten niet waarom dit gebeurd is, het staat er niet bij.

Ik denk dat achter vele van deze nare verhalen ook altijd een heel vervelend mensenlijk verhaal zit dat iemand vreselijk in de problemen is gekomen. Hopelijk komt het weer goed met dat paard, maar ook met die mens.


Dat is heel goed mogelijk... de grens tussen strafbare bewuste verwaarlozing en verwaarlozing uit onmacht is voor buitenstaanders moeilijk te zien.
Iedereen kan op een dag iets krijgen waardoor het zorgen voor dieren niet goed meer gaat.
Als het goed is wordt daar over het algemeen wel naar gekeken. Zo was er eens iemand die door ziekenhuisopname zijn dieren niet kon verzorgen, er werd aangifte gedaan door buurtbewoners, en voor de rechter kon de persoon bewijzen dat hij (plotseling) opgenomen was in het ziekenhuis en niet in staat was een verzorger te regelen. Daar hield de rechter toen rekening mee.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:54

@Hobbyhorse, maar volgens het bericht van Terpetijn heeft uiteindelijk de pensionhouder aan de bel getrokken. Die had 200kg terug al aan de bel moeten trekken! (als dit daadwerkelijk het geval is)

@Janne, maar er staan toch nog meer paarden op stal? Je ziet als stalgenoot toch een paard ziek / dun worden. Ondanks een deken.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:55

essiedepessie schreef:
Dat is onzin, de eigenaresse kon er door persoonlijke omstandigheden en gezondheid niet meer voor zorgen, daarom hadden ze een goed huisje voor hem gezocht waar hij vrolijk oud kon worden...



Zo heel erg goed was dat tehuis blijkbaar niet, dat het zo mis kon gaan... maar goed, wie weet wat er nog meer aan de hand was.
Overigens heb ik familie die via een entrainement nogal eens wat zien en die klaagden ook wel eens tegen me dat bij wedstrijdpaarden alles toppie is als het "goed loopt" en als het minder wordt verdwijnt het paard stilletjes via de achterdeur.

Maar dat zouden Bokkers natuurlijk nooit doen.

quartel

Berichten: 15895
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:02

Hobbyhorse schreef:
We weten niet waarom dit gebeurd is, het staat er niet bij.

Ik denk dat achter vele van deze nare verhalen ook altijd een heel vervelend mensenlijk verhaal zit dat iemand vreselijk in de problemen is gekomen. Hopelijk komt het weer goed met dat paard, maar ook met die mens.

Als diegene dan zo in de problemen zat dat die dat paard niet meer kon voeren op een normale manier dan had die mens een bek om open te trekken.( er van uit gaand dat we het hier over de oude dag voorziener hebben)
Ik kan geen reden verzinnen waarom je niet om hulp zou roepen als je iets niet meer aan kan.
Waardeloos dat dit kan gebeuren, ik heb er geen andere woorden voor.
En niet alleen bij dit paard maar bij alle dieren die zulk mensengedrag te verduren hebben.

Ik kan me hier echt boos om maken......
En wat word er aan gedaan???
Er word een keertje foei geroepen en die persoon gaat heel leuk op zijn gemak verder met de volgende dieren martelen........bizar gewoon

Voor een ouder paard wat rust verdient is maar 1 oplossing imo......
Als eigenaar zelf de verantwoording houden op welke manier dan ook

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:13

Zoolgangster schreef:
Zo heel erg goed was dat tehuis blijkbaar niet, dat het zo mis kon gaan... maar goed, wie weet wat er nog meer aan de hand was.
Overigens heb ik familie die via een entrainement nogal eens wat zien en die klaagden ook wel eens tegen me dat bij wedstrijdpaarden alles toppie is als het "goed loopt" en als het minder wordt verdwijnt het paard stilletjes via de achterdeur.

Maar dat zouden Bokkers natuurlijk nooit doen.


Via een wat?

Als jij je paarden hebt met als hoofddoel futuritys en derby's of als je gewoon graag wilt showen en het paard voldoet niet, waarom zou je deze dan niet verkopen aan iemand die er ook goed voor kan zijn.

In dit geval was het huis idd blijkbaar niet zo goed, maar als mensen de wereld beloven en het niet nakomen?

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:13

Hobbyhorse schreef:
We weten niet waarom dit gebeurd is, het staat er niet bij.

Ik denk dat achter vele van deze nare verhalen ook altijd een heel vervelend mensenlijk verhaal zit dat iemand vreselijk in de problemen is gekomen. Hopelijk komt het weer goed met dat paard, maar ook met die mens.


Heel goed mogelijk maar er is nogal een verschil tussen niet meer goed voor zorgen (extra persoonlijke aandacht) en helemaal niet meer voor zorgen. Het is niet zo dat dit paard een beetje bespiering of een glanzende vacht mist, hij is gewoon graatmager! Kan er toch niet goed bij met mn hoofd, ook de pensionhouder had veel eerder moeten ingrijpen, er is toch altijd wel iemand die kan voeren als je er zelf niet toe in staat bent om wat voor reden dan ook? Vind dit soort gevallen echt niet goed te praten :n

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:14

Volgens mij stond dat dier niet in pension maar aan huis, achteraf op een landje.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:19

Iloontjeehh schreef:
Hobbyhorse schreef:
We weten niet waarom dit gebeurd is, het staat er niet bij.

Ik denk dat achter vele van deze nare verhalen ook altijd een heel vervelend mensenlijk verhaal zit dat iemand vreselijk in de problemen is gekomen. Hopelijk komt het weer goed met dat paard, maar ook met die mens.


Heel goed mogelijk maar er is nogal een verschil tussen niet meer goed voor zorgen (extra persoonlijke aandacht) en helemaal niet meer voor zorgen. Het is niet zo dat dit paard een beetje bespiering of een glanzende vacht mist, hij is gewoon graatmager! Kan er toch niet goed bij met mn hoofd, ook de pensionhouder had veel eerder moeten ingrijpen, er is toch altijd wel iemand die kan voeren als je er zelf niet toe in staat bent om wat voor reden dan ook? Vind dit soort gevallen echt niet goed te praten :n



is ook niet goed te praten...voordat een paard deze staat heeft bereikt :7 Er is duidelijk niet op tijd ingegrepen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:20

De eigenaresse had 'm anders op Terschelling wel op oudedagspension gezet, dat kan toch ook op een landje zijn? Het leek haar indertijd een zeer goed en geschikt adres.

Wat er vervolgens is misgegaan weet ik natuurlijk ook niet, de geschiedenis vermeldt dat het 't laatste half jaar van de circa 2 jaren dat Red Pebbles daar stond het niet goed met hem ging, en dat de pensionhoudster dit uiteindelijk aan de eigenaresse heeft gemeld, die zich een hoedje schrok, waarna hij is teruggehaald, en zo te zien kantje boord aka net op tijd (of veel te laat, hoe je er tegenaan wil kijken).

Hoe de werkelijkheid ook mag zijn, duidelijk is wel dat het paard vele, vele maanden, over een langere tijd dus, geen adequate zorg en bij lange na niet genoeg te eten heeft gekregen. De weerstand was zodanig verzwakt dat er mok, rainrot e.d. was ontstaan.

Degene bij wie het paard in beheer was gegeven heeft dit moeten opmerken, dus als je pas iemand verwittigt als het dier er al zo aan toe is, ben je niet helemaal lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:23

Mensen mankeren niks hoor. Hebben nog meer paarden, pony's, alcapa's en weet ik niet allemaal wat lopen. Is particulier en dus geen pensionstal. Volgens mij hebben ze geen stal alleen land
Ik begrijp ook niet waarom dat dier er zo uitziet.
Kan me wel voorstellen dat een mooi pensioen op Terschelling de eigenaresse mooi in de oren heeft geklonken. Dit verwacht je ook niet.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:25

toch lees ik dit soort dingen wel vaker....er heilig van overtuigt zijn dat je een goed adres hebt gevonden voor je paard.Het gaat vaak goed maar ook heel vaak fout.En mensen leren toch maar niet om de boel af en toe in de gaten te houden.Door langs te gaan of iemand anders langs te laten gaan.
Dit geldt uiteraard niet bij verkoop maar als je hem weggeeft of ergen in pension zet.


[***]@Dus als je maar veel dieren hebt rondlopen zorg je er goed voor?Vreemde conclusie

Anoniem

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:27

Zeg ik dat ergens Geerke? Jij bent meer van de rare conclusies.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:29

[***] schreef:
Zeg ik dat ergens Geerke? Jij bent meer van de rare conclusies.



?ik van de rare conclusies?lees nou eens wat je schrijft....dat schrijf ik toch niet? :o?

quartel

Berichten: 15895
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:31

Geerke van de rare conclusies??.......uhuh :')
Ik vind dat ze met grote regelmaat toch echt wel een punt heeft hier op bokt.....
Ik vind het ook een rare gedachte dat iemand met meer dieren er dan maar per definitie goed voor is.
Dan zouden broodfokkers ook een betere naam hebben dacht ik zo.

Ik vind het alleen maar een erg triest idee dat er meer dieren lopen op de plek waar dit paard gevonden is.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:37

essiedepessie schreef:
Zoolgangster schreef:
Zo heel erg goed was dat tehuis blijkbaar niet, dat het zo mis kon gaan... maar goed, wie weet wat er nog meer aan de hand was.
Overigens heb ik familie die via een entrainement nogal eens wat zien en die klaagden ook wel eens tegen me dat bij wedstrijdpaarden alles toppie is als het "goed loopt" en als het minder wordt verdwijnt het paard stilletjes via de achterdeur.

Maar dat zouden Bokkers natuurlijk nooit doen.


Via een wat?

Als jij je paarden hebt met als hoofddoel futuritys en derby's of als je gewoon graag wilt showen en het paard voldoet niet, waarom zou je deze dan niet verkopen aan iemand die er ook goed voor kan zijn.

In dit geval was het huis idd blijkbaar niet zo goed, maar als mensen de wereld beloven en het niet nakomen?


Een achterdeur... dan laten ze het paard in stilte (dus zonder ruchtbaarheid eraan te geven) verdwijnen naar een onbekend adres (hoe sneller hoe beter, scheelt een paar honderd euro per maand) en dat kan zijn: een "goed" tehuis wat niet gecheckt wordt want ze zijn allang blij van het paard af te zijn, het kan ook een handelaar zijn (weet je ook niet wat er mee gebeurt), een manége,of het kan de slager zijn. .

Als je een paard niet via de achterdeur wegdoet, maak je bekend aan je kennissen dat je een goed tehuis zoekt voor je paard en neem je rustig de tijd iemand te vinden die geschikt is om voor je paard te zorgen.

alwinlove123
Berichten: 224
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:44

dit kan echt niet

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:47

@ zoolgangster, dat gebeurd niet met dure quarters en paints... maargoed.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:50

Is het paard nu nog van de eigenaresse of van de vrouw die in het facebook bericht staat?

Ik kan mij voorstellen dat die arme eigenaresse een rolberoerte heeft gekregen.
Laatst bijgewerkt door Selka op 30-09-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:00

Het paard is nog altijd van die eigenaresse :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Dekhengst Red Pebbles verwaarloosd aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:02

Nou hopelijk hebben ze nu meer geluk :)