Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Grote kans op herhaling bij geboorte veulen in stuitligging

 
Profiel   

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz
Ingezonden door Anoli

[ img ]
Foto: Snakeyes

Merries die een veulen baren dat in stuitligging ter wereld komt hebben meer kans om dit nogmaals te doen bij een volgend veulen. Dit hebben onderzoekers aangetoond.

Veulens worden normaal gesproken geboren met het hoofd en de voorbenen eerst, dit is ook wel bekend onder anterior of craniale geboorte. Veulens die in een stuitligging, achterbenen eerst, worden geboren zijn niet alleen zeldzaam, het is ook slecht nieuws. Een stuitligging resulteert meestal in het overlijden van het veulen, dit kan gebeuren voor of tijdens de geboorte of snel na de geboorte.

Volgens de Equine Science Update is het mogelijk om via een echo te bekijken hoe het veulen ligt in de baarmoeder. Op die manier kan een stuitligging vroegtijdig opgespoord worden. Een andere indicatie voor een mogelijke stuitligging van het veulen is het verhoogde risico daarop wanneer de merrie al eerder bevallen is van een veulen in stuitligging.

John Newcombe en Gary Kelly rapporteerden gevallen van meerdere opeenvolgende stuitliggingen bij twee merries, een volbloed en een Tinker. Omdat een stuitligging zeldzaam is concludeerden zij dat het vaker voorkomt bij merries die al eerder een bevalling hadden met een stuitligging. Ze wezen daarnaast op het hoge risico van overlijden van het veulen vlak na de bevalling.

Als advies geven de onderzoekers dat de merrie goed in de gaten gehouden moet worden naarmate de geboorte nadert. Daarnaast gaven ze aan dat een keizersnede een optie zou kunnen zijn om het veulen te kunnen redden van een mogelijke dood.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 13:30 



 
Profiel   

Keizersnede kan toch niet bij paarden ??????

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 13:51 



 
Profiel   

Keizersnee kan wel.bij paarden alleen veel risico voor de merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 14:07 



 
Profiel   

Kan wel LukieBradley, een van onze shetten heeft vroeger een keizersnee gehad omdat het veulen verkeerd lag. Merrie en veulen hebben het beiden overleefd. Daarna is de merrie ook nooit meer gedekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 14:13 



 
Profiel   

Dus omdat 2 merries meerdere keren een stuit hebben gehad trekken ze deze conclusie. Lijkt me wat voorbarig om zo snel en met enkel 2 merries dat te concluderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 14:18 



 
Profiel   

Ow Wauw, wist niet beter als dat dat niet kon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 14:33 



 
Profiel   

Nee ik wist het ook niet tot op dat moment ;)
Het was ook een bizar gezicht, buik open, veulen eruit, buik dichtnaaien haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 15:16 



 
Profiel   

Sandyislief schreef
Nee ik wist het ook niet tot op dat moment ;)
Het was ook een bizar gezicht, buik open, veulen eruit, buik dichtnaaien haha.


Ik wist eigenlijk ook niet of dat kon. Fijn voor jullie dat zowel moeder als veulen het overleefd hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 16:15 



 
Profiel   

Nou onze merrie heeft een stuitbevalling gehad en allebei hebben het niet overleefd. De kans dat een merrie dat vaker zal doen is niet zo groot, want vaak gaat het helemaal niet goed als een veulen in stuit ligt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 16:54 



 
Profiel   

Mijn verzorgpaard heeft ook meerdere keren een stuitligging gehad. Dit onderzoek bevestigd dus wat ik al eerder vermoedde. Eerste veulen was bijna dood tijdens de bevalling en uiteindelijk na 3 jaar nog zo scheef dat het naar de slacht moest. Ook de merrie heeft het maar net gehaald en was zwaar gewond. Gelukkig waakten we bij de merrie en toen we merkten dat de achterbeentjes eerst kwamen en de bevalling toen stopte als een razende de DA gebeld. Met 4 man eraan gehangen om het veulen eruit te krijgen.
Volgende veulen ging ook niet echt goed, ook een stuitligging en kreeg ook de achterbeentjes in het gips.
Uit het verleden was een eerder veulen bekend dat " iets" aan de benen had. Vermoedelijk is dit ook een stuitligging geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:10 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft ook een keizersnee gehad. Hoe het met haar veulen is gegaan weet ik niet, was bij de vorige eigenaar. Maar als ik het zo lees is het dus niet erg verantwoord haar weer te laten dekken?
Hoe betrouwbaar kan het onderzoek zijn als het met maar 2 paarden is onderzocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 19:19 



 
Profiel   

Wat ik mijzelf meer afvraag is de reden waarom de merrie steeds stuitliggingen heeft.
Bij mensen is het vaak de vorm van het bekken of een afwijkende baarmoeder.
Zou dit bij paarden ook zo zijn ? Het lijkt mij dus wel als ze steeds stuitliggingen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 23:33 



 
Profiel   

Het is niet zo gek dat er weinig over bekend is....en maar mt 2 paarden tot nu toe.
Als je merrie een stuitligging heeft en er komt een nare bevalling van met eventuele nare gevolgen bedenk je je wel 2x voor je nog een keer dekt.
Als merries het niet overleven blijft er bovendien weinig te onderzoeken over....
Ik zou het risico in elk geval niet nog een keer nemen....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-14 08:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen