Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

 
Profiel   

horseandhound.co.uk/ bokt.nl

[ img ]
Jeroen Dubbeldam wist met de paardenwissel goud te behalen. Foto: FEI.org

Tijdens de afgelopen Wereldruiterspelen werd in de finale van het springen een zogenaamde "final four" gereden. Hierbij rijden de vier overgebleven ruiters niet alleen op hun eigen paard, maar ook op die van de concurrenten. Springruiter Jeroen Dubbeldam pakte hierbij de wereldtitel. Het onderdeel waarbij de ruiters van paarden wisselen is altijd een punt van discussie geweest. Niet alleen de ruiters wisselen van paarden, ze nemen ook hun zadels mee. De paarden moeten vier maal het parcours afleggen. Dit vonden sommige ruiters te zwaar en daardoor trokken ze hun paarden terug. De omstandigheden van de finale, waarbij het paard in totaal vier keer een parcours moet springen, waarvan drie keer met een vreemde ruiter, vonden zij te zwaar. Jeroen Dubbeldam gaf als commentaar aan Horse and Hound dat ruiters die niet willen dat hun paarden door andere finalisten worden bereden, niks in een finale te zoeken hebben.

Parcoursbouwer van de WEG, Frederic Cottier, merkte op dat zelfs de oudste paarden allemaal nog fit toonden. Dat ruiters hun paarden sparen voor andere wedstrijden is helaas wel een feit. Andere wedstrijden met meer prijzengeld hebben de voorkeur boven de WEG. Graham Fletcher vindt het ook erg jammer dat er tegenover het winnen van een wereldtitel maar zo weinig prijzengeld staat. Eric Lamaze gaf op de vraag wat hij liever zou winnen: de WEG of de Rolex Grand Slam (1 miljoen prijzengeld) als antwoord: de Grand Slam.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 14:26 



 
Profiel   

Ik zou het zonde vinden als dit zou verdwijnen.
prijzengeld mag alleen wel omhoog, het is erg laag in vergelijking met andere wedstrijden.
er was niemand dit jaar die zijn zadel mee wisselde volgensmij.
In deze formule komen echt de kwaliteiten van de ruiters naar voren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 14:45 



 
Profiel   

Dinopino schreef
De paarden moeten vier maal het parcours afleggen. Dit vonden sommige ruiters te zwaar en daardoor trokken ze hun paarden terug. De omstandigheden van de finale, waarbij het paard in totaal vier keer een parcours moet springen, waarvan drie keer met een vreemde ruiter, vonden zij te zwaar.


Rubbish. Dat doen ze om ze niet onnodig te belasten. Waarom nog een extra ronde op topniveau laten lopen terwijl je niet meer in de top 4 kan eindigen en het niets toevoegd? Dan zou ik ook stoppen. Maar de insinuatie die in dit bericht wordt gemaakt is onterecht.

Ben het ook helemaal met alle 3 de heren eens. Je moet elk paard kunnen rijden, een wereldtitel gaat om de ruiter met het meeste horsemanship. Maar goed; ik kan Eric Lamaze ook geen ongelijk geven. Wel met de kanttekening dat je, ondanks het prijzengeld, de ambitie moet hebben om altijd bovenaan moet willen eindigen zonder je paard schade toe te brengen/over te belasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 14:50 



 
Profiel   

Waarom wisselen de zadels ook? Iedereen hier op bokt en in de paardenwereld an sich maakt zich hard voor goed passend tuig, maar onze "voorbeelden" nemen doodleuk hun eigen zadel mee naar een ander paard? :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 14:55 



 
Profiel   

Ik vind het een geweldig onderdeel!
Selka schreef
Waarom wisselen de zadels ook? Iedereen hier op bokt en in de paardenwereld an sich maakt zich hard voor goed passend tuig, maar onze "voorbeelden" nemen doodleuk hun eigen zadel mee naar een ander paard? :?

Tja passend is het dan wel.....voor de kont van de ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 15:15 



 
Profiel   

Selka schreef
Waarom wisselen de zadels ook? Iedereen hier op bokt en in de paardenwereld an sich maakt zich hard voor goed passend tuig, maar onze "voorbeelden" nemen doodleuk hun eigen zadel mee naar een ander paard? :?


omdat dit maar voor 2 minuten is.
de gemiddelde bokker rijdt 4 x per week 40-60 minuten met slecht tuig, dan is het (veel) schadelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 15:18 



 
Profiel   

Waar kan ik eigenlijk de ruiterwissel terug bekijken.. Kan het nergens vinden :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 15:22 



 
Profiel   

Bovendien zijn dit zadels die vaak bij meer paarden gebruikt worden.
Ze zijn 100% afgesteld op de ruiter en vaak gebruiken ze ze bij meerdere van hun toppaarden. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 15:22 



 
Profiel   

Dan nog vind ik het een slecht voorbeeld. De hele truuk is toch dat je laat zien ook op een vreemd paard te kunnen rijden. Waarom dan niet op een vreemd zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 15:23 



 
Profiel   

Dit keer reden ze allemaal gewoon op het zadel wat bij het paard hoorde... De ruiters zeiden dan ook allemaal dat dit bij het paard hoorde en hieraan gewend was. Dus ook de beste kans van slagen was!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 15:41 



 
Profiel   

Ik vind dat ze hier mee door moeten gaan.

Je moet op elk paard kunnen rijden.

En iedereen heeft zo zijn eigen ding wat hij wil doen. Dus als je het niet leuk vind doe je simpelweg niet mee. Klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 15:52 



 
Profiel   

Nef1985 schreef
Dit keer reden ze allemaal gewoon op het zadel wat bij het paard hoorde... De ruiters zeiden dan ook allemaal dat dit bij het paard hoorde en hieraan gewend was. Dus ook de beste kans van slagen was!!!


Nee hoor, alleen het dekje bleef bij het paard. Zadel niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 16:03 



 
Profiel   

Amaryllis schreef
Nef1985 schreef
Dit keer reden ze allemaal gewoon op het zadel wat bij het paard hoorde... De ruiters zeiden dan ook allemaal dat dit bij het paard hoorde en hieraan gewend was. Dus ook de beste kans van slagen was!!!


Nee hoor, alleen het dekje bleef bij het paard. Zadel niet!


Er werd toch echt gezegd dat de eigen zadels wat bij paard hoorde werden gebruikt!
Ook Jeroen Dubbeldam en coach hebben dit gezegd...want het moest zo vertrouwd mogelijk zijn voor het paard. Maar misschien dat ze dat dat dan toch niet is gebeurd en toch hun eigen zadel hebben gebruikt,maar vind het dan vreemd dat ze dat dan eerst zeiden ..


Laatst bijgewerkt door Nef1985 op 30-09-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 16:09 



 
Profiel   

haha als ze dit bij de dressuur ook eens zouden doen.. Dan word het pas leuk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 16:21 



 
Profiel   

kevinsky schreef
haha als ze dit bij de dressuur ook eens zouden doen.. Dan word het pas leuk :D


Is hier een Meerlo ook een onderdeel van het concours. Erg leuk om te zien hoe een andere ruiter een Z proef met een vreemd paard kan rijden. Al zie ik persoonlijk liever de ruiterwissel in het springen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 16:36 



 
Profiel   

Nef1985 schreef
Er werd toch echt gezegd dat de eigen zadels wat bij paard hoorde werden gebruikt!
Ook Jeroen Dubbeldam en coach hebben dit gezegd...want het moest zo vertrouwd mogelijk zijn voor het paard. Maar misschien dat ze dat dat dan toch niet is gebeurd en toch hun eigen zadel hebben gebruikt,maar vind het dan vreemd dat ze dat dan eerst zeiden ..

Ik had ook het idee dat de paarden gewoon hun eigen zadel ophielden... Dat werd in ieder geval wel verteld op televisie

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:01 



 
Profiel   

Dit jaar is er niet 1 ruiter geweest die ook zijn zadel meenam. Het is alleen wel toegestaan.

Ik vind dit een zeer goed onderdeel omdat het gewoon echt de beste ruiter naar boven haalt! Om er te komen moet je geluk hebben en dan kun je je skills gewoon echt laten zien.
Ik ben het er wel mee eens dat het prijzengeld om hoog mag hoewel je ook gewoon wereldkampioen word wat op zich zelf toch ook iets waard is.

Zwaar is het zeker voor de paarden. Ruiters die geen kans meer makentrekken zich terug in de voorrondes, niet in de finale zelf! Maar deze paarden zijn wel echt topatleten en de laatste dag stat het nou niet bepaald op het scherpst van de snede opgesteld.

Aanhouden dus dit unieke concept!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:24 



 
Profiel   

Valerie_V schreef
Nef1985 schreef
Er werd toch echt gezegd dat de eigen zadels wat bij paard hoorde werden gebruikt!
Ook Jeroen Dubbeldam en coach hebben dit gezegd...want het moest zo vertrouwd mogelijk zijn voor het paard. Maar misschien dat ze dat dat dan toch niet is gebeurd en toch hun eigen zadel hebben gebruikt,maar vind het dan vreemd dat ze dat dan eerst zeiden ..

Ik had ook het idee dat de paarden gewoon hun eigen zadel ophielden... Dat werd in ieder geval wel verteld op televisie




Gelukkig was ik dus niet de enigste die het gehoord heeft dat de ruiters niet hun eigen zadels gebruikten.


Laatst bijgewerkt door Nef1985 op 30-09-14 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:29 



 
Profiel   

Nef1985 schreef
Dit keer reden ze allemaal gewoon op het zadel wat bij het paard hoorde... De ruiters zeiden dan ook allemaal dat dit bij het paard hoorde en hieraan gewend was. Dus ook de beste kans van slagen was!!!



Op zeker dat de zadels wel werden gewisseld! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:32 



 
Profiel   

Ze vertelden dat de zadeldekjes en hoofdstellen bij de paarden bleven. Was ook allemaal duidelijk te zien,

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:33 



 
Profiel   

Dit jaar zijn er wel zadels gewisseld ik weet zeker dat ik het goed gezien heb. Elk paard werd opnieuw opgezadeld Door grooms van de volgende ruiter.

Ik vind de ruiter wissel wel mooi maar vind het wel zwaar voor de paarden.

Als het prijzengeld hoger word dan is er zeker meer interesse. .

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:33 



 
Profiel   

leonie87 schreef
Dit jaar is er niet 1 ruiter geweest die ook zijn zadel meenam. Het is alleen wel toegestaan.
!


Tja dat dacht ik dus ook....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:35 



 
Profiel   

Ondanks dat ik nog niet eens een klein beetje in de buurt kom van dit niveau snap ik dat Ruiters' dit niet willen. Echter niet om de reden dt het belastend is voor mijn paard, maar vooral omdat ik andere Ruiters' niet vertrouw op mijn paard. Zeker niet als ze nog moeten winnen ook. Op een eigen paard ben je toch een stuk zuiniger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:36 



 
Profiel   

Ik dacht ook idd. echt te zien dat het zadel eraf gehaald werd en door de grooms van dat land weer opgezadeld werd. Dus volgens mij was er wel zadelwissel, tenzij ze alleen de dekjes gewisseld hebben. Dat heb ik dan weer niet goed gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:37 



 
Profiel   

Guess_NH schreef
Dit jaar zijn er wel zadels gewisseld ik weet zeker dat ik het goed gezien heb. Elk paard werd opnieuw opgezadeld Door grooms van de volgende ruiter.

Ik vind de ruiter wissel wel mooi maar vind het wel zwaar voor de paarden.

Als het prijzengeld hoger word dan is er zeker meer interesse. .



Dan is het wel vreemd waarom ze zeiden dat er niemand met hun eigen zadel ging rijden..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-14 17:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 47 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen