Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:38

bliver schreef:
Nef1985 schreef:
Dit keer reden ze allemaal gewoon op het zadel wat bij het paard hoorde... De ruiters zeiden dan ook allemaal dat dit bij het paard hoorde en hieraan gewend was. Dus ook de beste kans van slagen was!!!



Op zeker dat de zadels wel werden gewisseld! :j


De paarden werden tussendoor wel afgezadeld om ze te koelen. Dit was, zo ver ik begreep, in verband met de enorme temperatuur verschillen met het begin van de week. Ze kregen vervolgens hun eigen zadel weer op.

Voorgaande jaren was dit overigens niet het geval! Dit is het eerste jaar geweest dat niemand het deed.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 30-09-14 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

soloro

Berichten: 2303
Geregistreerd: 18-07-12

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:42

Oh dat verklaard het afzadelen ;) Dan heb ik net niks gezegd haha :)

Nef1985

Berichten: 270
Geregistreerd: 13-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:42

:j[/quote]

De paarden werden tussendoor wel afgezadeld om ze te koelen. Dit was, zo ver ik begreep, in verband met de enorme temperatuur verschillen met het begin van de week. Ze kregen vervolgens hun eigen zadel weer op.

Voorgaande jaren was dit overigens niet het geval! Dit is het eerste jaar geweest dat niemand het deed.[/quote]

Precies dit begreep ik er ook van,maar misschien later dan toch van gedachten veranderd???

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:03


nienkes96
Berichten: 41
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:02


Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:12

De zadels zijn gewisseld, kijk en oordeel zelf

Dubbeldam op Zenith met een CWD zadel
Afbeelding

Delaveau op Zenith met een lichtbruin Butet zadel
Afbeelding

Madden op Zenith met weer een ander bruin zadel
Afbeelding

En Bengtsson op Zenith ook weer met een ander bruin zadel
Afbeelding


In principe hoeft dat voor die paar minuten niet zo veel uit te maken, zolang dat paard maar geen heel extreem vreemde bouw heeft. Ik denk dat het voor de ruiters juist heel belangrijk is dat ze fijn in balans, met de juiste beugellengte die dikke proeven kunnen rijden.

Ik vind de paardenwissel fantastisch! Op deze manier wint werkelijk de beste ruiter, hierbij kun je niet spreken over 'het geluk van een goed paard hebben'. Dubbeldam kwam met zijn jonge Zenith duidelijk als beste ruiter naar boven, terwijl Bengtsson eigenlijk een beetje tegenviel. Het aanpassingsvermogen van de ruiter aan het paard wordt hierbij fantastisch getest.

Het prijzengeld zou eigenlijk inderdaad wel omhoog kunnen en gelijk getrokken kunnen worden aan de concoursen van gelijkwaardig niveau. Maar dat geldt eigenlijk voor alle kampioenschappen vind ik, ook op basisniveau. Op deze manier verliezen de kampioenschappen een beetje hun waarde en gaan andere wedstrijden belangrijker gevonden worden.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:28

volgens mij zelfde zadel, andere lichtinval

Nef1985

Berichten: 270
Geregistreerd: 13-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:30

Schoentje schreef:
De zadels zijn gewisseld, kijk en oordeel zelf

Dubbeldam op Zenith met een CWD zadel
[ Afbeelding ]

Delaveau op Zenith met een lichtbruin Butet zadel
[ Afbeelding ]

Madden op Zenith met weer een ander bruin zadel
[ Afbeelding ]

En Bengtsson op Zenith ook weer met een ander bruin zadel
[ Afbeelding ]



In principe hoeft dat voor die paar minuten niet zo veel uit te maken, zolang dat paard maar geen heel extreem vreemde bouw heeft. Ik denk dat het voor de ruiters juist heel belangrijk is dat ze fijn in balans, met de juiste beugellengte die dikke proeven kunnen rijden.

Ik vind de paardenwissel fantastisch! Op deze manier wint werkelijk de beste ruiter, hierbij kun je niet spreken over 'het geluk van een goed paard hebben'. Dubbeldam kwam met zijn jonge Zenith duidelijk als beste ruiter naar boven, terwijl Bengtsson eigenlijk een beetje tegenviel. Het aanpassingsvermogen van de ruiter aan het paard wordt hierbij fantastisch getest.

Het prijzengeld zou eigenlijk inderdaad wel omhoog kunnen en gelijk getrokken kunnen worden aan de concoursen van gelijkwaardig niveau. Maar dat geldt eigenlijk voor alle kampioenschappen vind ik, ook op basisniveau. Op deze manier verliezen de kampioenschappen een beetje hun waarde en gaan andere wedstrijden belangrijker gevonden worden.


Ja zeker is het nu duidelijk te zien dat er toch zadels zijn gewisseld!!
Maar waarom werd er dan gezegd dat het eigen zadel van het paard er toch op bleef?

janouk
Blogger

Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:35

Regel is eigen hoofdstel en bit en eigen beenbescherming. De organisatie heeft de paarden extra verzekerd voor de finale. 2 x inspringen en gaan. Ik vind het super om te kijken.
En het is alleen bij de wereld kampioenschappen en dat maakt het speciaal

Sjolvir

Berichten: 25292
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:41

Ik vind de paardenwissel prachtig, heb dan ook heerlijk naar de finale zitten kijken.
Moeten ze erin houden, gaat toch om de beste ruiter? Niet alleen om de beste combi,
waarvan het paard een belangrijk deel is.

Bopje
Berichten: 1785
Geregistreerd: 24-12-07

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:57

Ik vind ook dat ze het erin moeten houden. Ik vind het zeer spannend om te zien en geeft echt de beste ruiter weer. Ik denk dat de paarden het ook prima aankunnen. Deze paarden worden top verzorgt en krijgen goede training. Dit zijn topatleten.

Bij de basisklasses mogen ze dit principe van mij ook wel vaker doen.

Leprycorn

Berichten: 1763
Geregistreerd: 16-06-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:00

Zijn inderdaad wel degelijk van zadels gewisseld (kijk ook maar naar de beugels en de onderleggers). Maar snap ook wel waarom!
Dressuurzadels vind ik nog een ander verhaal maar met springen snap ik heel goed dat je je eigen zadel mee wilt nemen.

Vind ook dat de paardenwissel erin moet blijven! Het toont ook echt de vaardigheid van een springruiter. Op je eigen paard kan je goed van te voren inspelen, maar je kan pas echt springen als je op elk paard kan springen.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:10

Dit werd nog aangegeven tijdens de rit: zadels werden gewisseld dekjes niet.

Ik vond het een ontzettend leuk onderdeel en van mij mag het blijven :) Zou er niet echt om staan te springen dat dit in de basissport ook gedaan wordt. Ik zie teveel mensen rijden op een manier die ik mijn paard niet aan wil doen. In zo'n finale van de WEG weet je dat er ruiters staan die het e.e.a. in hun mars hebben en vind ik het een ander verhaal dan op een knolleveld ergens in de provincie.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieƫrt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:34

PaulinBijoux schreef:
Ondanks dat ik nog niet eens een klein beetje in de buurt kom van dit niveau snap ik dat Ruiters' dit niet willen. Echter niet om de reden dt het belastend is voor mijn paard, maar vooral omdat ik andere Ruiters' niet vertrouw op mijn paard. Zeker niet als ze nog moeten winnen ook. Op een eigen paard ben je toch een stuk zuiniger.


Ik denk dat dit niveau wel een stapje verder gaat als 'ik wil geen andere ruiter op mijn paard'. Zonder die wissel kom je niet eens op dat niveau.

En zuinig op eigen paard... tja... het zijn geen eigen paarden daar volgens mij (altans niet veel) en je mag toch verwachten dat alle ruiters op dat niveau normaal met een paard omgaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:08

Want voor GP dressuur maakt het niet uit of he goed stabiel zit? :?
Snap dat soort reacties nooit, hoe dan ook, ik vind het altijd interessant om te zien en heb zelfs al gezegd dat ze het van mij op dressuur ook wel mogen invoeren. :+

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:19

Inderdaad Ayasha, al is het alleen maar om de reacties bij de ruiters en amazones te zien, tijdens de aankondiging van de invoering ervan! :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:21

Haha wij hebben komende zondag kampioenschap. Ik zou helemaal voor ruiterwissel zijn. :D

sharon_quiz

Berichten: 1822
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:12

Amaris schreef:
PaulinBijoux schreef:
Ondanks dat ik nog niet eens een klein beetje in de buurt kom van dit niveau snap ik dat Ruiters' dit niet willen. Echter niet om de reden dt het belastend is voor mijn paard, maar vooral omdat ik andere Ruiters' niet vertrouw op mijn paard. Zeker niet als ze nog moeten winnen ook. Op een eigen paard ben je toch een stuk zuiniger.


Ik denk dat dit niveau wel een stapje verder gaat als 'ik wil geen andere ruiter op mijn paard'. Zonder die wissel kom je niet eens op dat niveau.

En zuinig op eigen paard... tja... het zijn geen eigen paarden daar volgens mij (altans niet veel) en je mag toch verwachten dat alle ruiters op dat niveau normaal met een paard omgaan.


En daarbij komt ook dat er ik weet niet hoeveel publiek en camera's op je gericht staan. Het gaat maar om een paar minuten. Dan verpesten ze echt je paard niet hoor! Ik laat niet snel een ander op mijn paard, maar als Edward Gal zich zou aanbieden... :P

Ragdollcat
Berichten: 14681
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:46

Deugenietje schreef:
Ik vind dat ze hier mee door moeten gaan.

Je moet op elk paard kunnen rijden.

En iedereen heeft zo zijn eigen ding wat hij wil doen. Dus als je het niet leuk vind doe je simpelweg niet mee. Klaar.



Het gaat hier eigenlijk erom dat men het te zwaar vind dat de paarden maar liefst 4 x een heel parcours moet gaan springen............. grotere kans op blessures door overbelasting..........

Dan snap ik het wel hoor en geef ze geen ongelijk.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:54

Ragdollcat schreef:
Deugenietje schreef:
Ik vind dat ze hier mee door moeten gaan.

Je moet op elk paard kunnen rijden.

En iedereen heeft zo zijn eigen ding wat hij wil doen. Dus als je het niet leuk vind doe je simpelweg niet mee. Klaar.



Het gaat hier eigenlijk erom dat men het te zwaar vind dat de paarden maar liefst 4 x een heel parcours moet gaan springen............. grotere kans op blessures door overbelasting..........

Dan snap ik het wel hoor en geef ze geen ongelijk.



Het gata nog niet eens om alleen die wissel maar ook de rest van de week. Ze hadden al een aantal parcoursen voor hun kiezen gehad en dan ook nog eens die finale. Ik vind eigenlijk dat ze de rest van de week wel iets minder zwaar mogen maken. lager kortere parcoursen of iets in die richting.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:53

Waarom lager, korter, minder? Alle vier de finale paarden zijn prima rondgekomen ook toen ze in korte tijd vier keer het (daar op aangepaste) parcours moesten springen. Het zijn wel de wereld ruiterspelen en daar hoor sport op het allerhoogste niveau bij. Kan jij of je paard dat niet aan, dan heb je niks te zoeken een finale. Zo simpel is het wat mij betreft.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Ruiterwissel bij springfinale nog van deze tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:03

Hallo deze paarden zijn topsporters, die kunnen echt wel wat meer hebben dan huis-tuin en keuken paarden die de meeste hier op bokt hebben
Ook de ruiters zijn niet de eerste de beste, daarbij zijn deze paarden zo ontzettend veel waard dat wanneer er ook maar even getwijfeld zal worden of een paard zich serieus (of blijvend) kan blesseren dan trekken zie die zeker weten wel terug.