Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 11:03

http://www.paardvisie.nl/


Paardenwetenschappers Prof. Paul McGreevy en Dr. Uta König von Borstel vinden dat er genoeg wetenschappelijk bewijsmateriaal ligt dat het achter de loodlijn lopen niet goed is voor het welzijn van paarden. In een gezamenlijk editorial met de titel 'Behind the vertical and behind the time', dat ze schreven in het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift The Veterinairy Journal richten ze zich rechtstreeks tot de internationale overkoepelende paardensportorganisatie FEI.

“Het jureren van paardensport is niet simpel,” zo schrijven McGreevy en König von Borstel, “Mensen rijden hun paarden met druk (van bitten en sporen) en paarden zijn niet meer dan onderdeel van de sportuitrusting. Maar paarden kunnen pijn en angst voelen. De bestaande technologie kan de sport eerlijker maken en ook paardvriendelijker.”

Lees verder op Paardvisie.


Lees ook:
[VN] Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:10

Fijn dat er eindelijk wetenschappelijke onderbouwing is, en ik hoop dat het echt verbeterd in de loop van de tijd. Misschien dat we over 50 jaar denken: waar waren we mee bezig?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:31

EskeGirl schreef:
Fijn dat er eindelijk wetenschappelijke onderbouwing is, en ik hoop dat het echt verbeterd in de loop van de tijd. Misschien dat we over 50 jaar denken: waar waren we mee bezig?


Wat is precies de onderbouwing dan? Want ik heb 'm nog niet gevonden op de site van paardvisie...

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:09

Janine1990 schreef:
EskeGirl schreef:
Fijn dat er eindelijk wetenschappelijke onderbouwing is, en ik hoop dat het echt verbeterd in de loop van de tijd. Misschien dat we over 50 jaar denken: waar waren we mee bezig?


Wat is precies de onderbouwing dan? Want ik heb 'm nog niet gevonden op de site van paardvisie...


Ik heb het originele publicatie gelezen. Deze wetenschappers hebben video recording gemaakt tijden twee wedstrijden: een in 1992 (Grand Prix Special, Spanja) en in 2008 (Grand Prix B Wk 2008 Nederland). De camera was gericht op de korter kant van de piste. Vervolgens hebben ze een frame-by-frame analyse gemaakt van de hoek van het hoofd, dus voor, op of achter de loodlijn. Dit hebben ze gedaan voor verzamelde gallop, verzamelde draf, passage en piaffe.
In 2008 was het hoofd gemiddeld gezien achter de loodlijn voor alle vier gangen. In 1992 was dat voor twee van de gangen. De grootste verandering was in piaffe en passage. In 2008 waren de dressage scores ook hoger, ondanks dat the % achter de loodlijn lopende scores ook hoger waren.

"In 2008, top-level dressage horses performed with the head BHV in a greater number of gaits than in 1992. The fact that higher total scores were awarded to horses in 2008, even though their heads were further BHV, suggests that this fault is either not viewed as severe by judges or that the judges are selectively rewarding other characteristics associated with HNP. These findings support the need for further studies of the effects of HNP on the health of horses."

BHV = behind vertical (achter de loodlijn) / HNP = head neck position (hoofd nek positie)

Wel een korte uitleg, maar er is wel onderbouwing.

Comparison of the head and neck position of elite dressage horses during top-level competitions in 1992 versus 2008
Morgan J.J.O. Lashleya, Sandra Nauwelaertsb, c, J.C.M. Vernooijd, W. Backe, f, , , Hilary M. Clayton
The Veterinary Journal, 28 August 2014 DOI: 10.1016/j.tvjl.2014.08.028
Laatst bijgewerkt door SaraB op 20-10-14 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:12

Ik had dit topic gestipt in de hoop een stevige discussie te kunnen volgen. Maar uhm... zwijgen is toestemmen?

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:12

Deze is ook interessant:
http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0103140

PLoS One. 2014 Aug 4;9(8):e103140. doi: 10.1371/journal.pone.0103140. eCollection
2014.

Prevalence of different head-neck positions in horses shown at dressage
competitions and their relation to conflict behaviour and performance marks.

Kienapfel K(1), Link Y(2), König V Borstel U(3).



Link is naar de full text van het onderzoek.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:26

SaraB, zover heb ik ook gelezen...

Maar ze zeggen heel stellig: "Achter de loodlijn kan niet langer."
Waarom niet dan? Wat zijn de negatieve gevolgen? Behalve dat kennelijk het reglement qua jurering niet meer helemaal wordt gevolgd...

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:38

Janine1990 schreef:
SaraB, zover heb ik ook gelezen...

Maar ze zeggen heel stellig: "Achter de loodlijn kan niet langer."
Waarom niet dan? Wat zijn de negatieve gevolgen? Behalve dat kennelijk het reglement qua jurering niet meer helemaal wordt gevolgd...


Sorry, nu begrijp ik wat je bedoel. De Lasheley et al studie is puur een onderzoek over de relatie tussen achter de loodlijn gereden paarden en dressuur scores. McGreevy gaan verder op in over het effect van achter de loodlijn, en geven een verder reference mee over onderzoek dat toont meer conflict gedrag waneer ze achter de loodlijn worden gereden (de reference ik heb net boven geplaatst) en ook de strakke neusriemen. Deze twee heb ik nog niet gelezen (maar staan wel op een lange lijst!). McGreevy gebruikt deze studies in zijn reference lijst als onderbouwing voor zijn artikel "Behind the vertical and behind the times".

McGreevy et al, 2012
McGreevy, P., Warren-Smith, A., Guisard, Y. 2012. The effect of double bridles and jaw-clamping crank nosebands on facial cutaneous and ocular temperature in horses. Journal of Veterinary Behavior: Clinical Applications and Research 7, 142-148.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:43

SaraB, dat idee had ik inderdaad ook al. Natuurlijk interessant om verder te gaan op dat onderzoek!
Maar ik had dan toch wel iets van een hypothese verwacht, als er zo'n uitspraak wordt gedaan door de onderzoekers. Die lijkt me niet bepaald uit de lucht gegrepen... Anders zijn het onderzoekers van likmevestje natuurlijk :P

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:53

Janine1990 schreef:
SaraB, dat idee had ik inderdaad ook al. Natuurlijk interessant om verder te gaan op dat onderzoek!
Maar ik had dan toch wel iets van een hypothese verwacht, als er zo'n uitspraak wordt gedaan door de onderzoekers. Die lijkt me niet bepaald uit de lucht gegrepen... Anders zijn het onderzoekers van likmevestje natuurlijk :P


Haha! McGreevy is een bekende equine gedragswetenschappen, samen met Andre Mclean.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:55

Uiteraard, een paard zal teugel vrijheid uitnutten om zelf prettiger te lopen.

Ze kiezen er niet voor om uit hun eigen achter de loodlijn te lopen. Als dat zo prettig was, dan deden ze dat wel.

Bij de buitenrit zie je het paard zijn hoofd gebruiken als balanceer tool, hetgeen nuttig is bij hindernissen, oneffenheden en heuvels.

In mijn overtuiging is de teugel daar als op andere hulpen niet gereageerd wordt.

Het paard waar ik op rijd, kan ik sturen via op het in de nek leggen van de teugel, alsook beendruk.

En sinds een tijdje: aanwijzen. *\o/*

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:56

SaraB schreef:
Janine1990 schreef:
SaraB, dat idee had ik inderdaad ook al. Natuurlijk interessant om verder te gaan op dat onderzoek!
Maar ik had dan toch wel iets van een hypothese verwacht, als er zo'n uitspraak wordt gedaan door de onderzoekers. Die lijkt me niet bepaald uit de lucht gegrepen... Anders zijn het onderzoekers van likmevestje natuurlijk :P


Haha! McGreevy is een bekende equine gedragswetenschappen, samen met Andre Mclean.


Maar dan nog is zo'n uitspraak natuurlijk wel erg voorbarig als je het nog niet kan onderbouwen ;)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:01

Triest dat hier eerst weer wetenschappelijk onderzoek voor nodig is. Elk weldenkend mens kan zien en begrijpen dat dergelijke houdingen NIET fijn zijn voor een paard!

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:04

Janine1990 schreef:
Maar dan nog is zo'n uitspraak natuurlijk wel erg voorbarig als je het nog niet kan onderbouwen ;)


Hoeveel wetenschappelijk onderzoek heb je nodig:

Afbeelding

Let op de blauwe tong, en de stand van de ogen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:05

Bah!
Gelegaliseerde dierenmishandeling!!

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:09

Horsa schreef:
Janine1990 schreef:
Maar dan nog is zo'n uitspraak natuurlijk wel erg voorbarig als je het nog niet kan onderbouwen ;)


Hoeveel wetenschappelijk onderzoek heb je nodig:

Ik en gelukkig veel anderen hebben niet veel nodig ;-) Maar helaas lijkt het op dat jury leden, de FEI en "top" ruiters het wel nodig hebben.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:15

Bij de Spaanse Rijschool in Wenen ging men er al eeuwen vanuit dat achter de loodlijn not done was. :Y)

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:19

Wetenschappelijk onderzoek _O-

Zelfs een leek op het paardengebied snapt dat een stuk ijzer in de mond waaraan zo mee omgegaan wordt niet goed is voor een beest :}

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:22

Horsa, dat heeft niets met achter de loodlijn te maken... :?
Dat is LDR/Rollkur/flexen, hoe je het ook wilt noemen...

Achter de loodlijn:

Afbeelding

Afbeelding
(en achter de teugel hier, geen contact nl.)

En waarschijnlijk vind je in ongeveer 98% van de ITP topics paarden die achter de loodlijn lopen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:24

Janine1990 schreef:
En waarschijnlijk vind je in ongeveer 98% van de ITP topics paarden die achter de loodlijn lopen.


Zeer kwalijke zaak!!!

SaraB

Berichten: 312
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: 't Harde

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:25


Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:27

Arabesk schreef:
Janine1990 schreef:
En waarschijnlijk vind je in ongeveer 98% van de ITP topics paarden die achter de loodlijn lopen.


Zeer kwalijke zaak!!!


Tsjah... ik vind het niet zo vreselijk kwalijk hoor... Gewoon een gebrek aan rijerij...
En er is geen enkele ruiter die zijn of haar paard constant op en voor de loodlijn weet te rijden... Is gewoon onderdeel van het opleidingsproces.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:28

Het hele idee van op of bij de loodlijn rijden is wat mij betreft flauwekul maar ja.....

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:30

Arabesk schreef:
Het hele idee van op of bij de loodlijn rijden is wat mij betreft flauwekul maar ja.....


Tsjah, als je dan besluit om op een paard te gaan zitten, kan je er maar beter voor zorgen dat de bespiering zo is, dat het paard het lichamelijk ook aan kan... Ander is het in mijn ogen een nutteloze belasting ten koste van het dier, voor het plezier van de eigenaar...

En bij mij krijg je altijd al 10 punten voor effort... :Y)

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:32

Dank voor de video.

Ik heb mijn kennis van Patrick.

En ik ben er zo blij mee op de buitenritten. Het paard dat dan soepel beweegt, zich uitstrekt, en wil gaan!