Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:33

De juiste bespiering kan ook worden bereikt zonder loodlijn verhaal, maar goed het is er zo ontzettend goed ingeramd dat een paard dan 'over de rug' loopt etc, daar is geen kruid tegen gewassen. Ik maak binnenkort wel een youtube filmpje met uitleg op een schoolbord waarom 'in de krul' flauwekul is in relatie tot het dragen van een ruiter.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:35

Zoolgangster schreef:
Bij de Spaanse Rijschool in Wenen ging men er al eeuwen vanuit dat achter de loodlijn not done was. :Y)

Die lui zijn tegenwoordig echt het toonbeeld van perfectie :=


Raineri
Berichten: 6251
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:40

Horsa schreef:
Dank voor de video.

Ik heb mijn kennis van Patrick.

En ik ben er zo blij mee op de buitenritten. Het paard dat dan soepel beweegt, zich uitstrekt, en wil gaan!

[ Video ]



Wat een verschrikkelijke baas is die man :') klinkt nog logisch ook.

Emerald

Berichten: 683
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:44

Ik heb het geluk gehad dat ik ben opgeleid door een vrouw die de 'duitse' slag van dressuur beoefende. Dit betekent eigenlijk de echte klassieke dressuur, waarbij de paarden hoofd vrijheid hebben, (in proportie) en zich richtten op de echte verzameling. Dus neusje voor de loodlijn, geen druk op de stang en zakken in de achterhand voor de echte passage, piaffe, etc. Zit, zit, zit... dat was wat we elke week weer te horen kregen. Niet hangen aan de teugels, maar zit en benen. Als ik dan vergelijk met de dressuur van tegenwoordig, moet ik bijna huilen. Het lijkt echt nergens op. Paarden vast in de rug, zakken niet behoorlijk, en de teugels zijn zo kort...... echt niet goed. Ik mag hopen dat er in de jurering iets gaat veranderen in de nabije toekomst

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 22:47

Danique_G schreef:
Wat een verschrikkelijke baas is die man :') klinkt nog logisch ook.


Hij is tweevoudig nationaal kampioen event riding van zuid afrika.

Hij won de legendarische rit zonder bit.


Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 23:18

listiglistje schreef:
Zoolgangster schreef:
Bij de Spaanse Rijschool in Wenen ging men er al eeuwen vanuit dat achter de loodlijn not done was. :Y)

Die lui zijn tegenwoordig echt het toonbeeld van perfectie :=

[ Video ]


Zooo die ene stapt nog slechter dan Bonfire....

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:19

listiglistje schreef:
Zoolgangster schreef:
Bij de Spaanse Rijschool in Wenen ging men er al eeuwen vanuit dat achter de loodlijn not done was. :Y)

Die lui zijn tegenwoordig echt het toonbeeld van perfectie :=

[ Video ]


Mensen als Alois Podhajski zijn er niet meer, helaas.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:28

Janine1990 schreef:
Zooo die ene stapt nog slechter dan Bonfire....


Daarom is het Spaanse RijSCHOOL.... Perfectie is niet in 1 jaar te verwachten. Helaas verwachten de jongelui dat tegenwoordig wèl...
Verder is het lastig een Lippizaner te vergelijken met het gangwerk van hedendaags sportspul, dat is waar. Toch zie ik de hengsten van de Spaanse rijschool liever dan het drijfnat zwetende spul wat tegenwoordig strakgehouden rondkrabbelt voor de waardering van de jury. Al is de moderne tijd ook in Wenen doorgedrongen.

Vergelijk het Cadre Noir, daar worden paarden in 1 jaar tijd klaargestoomd. Ook voor courbettes, caprioles en dergelijke. Aanmerkelijk minder "perfect" uitgevoerd dan in Wenen, je kunt natuurlijk ook zeggen dat ze een eigen stijl hebben. Ook worden de paarden vanuit het hele land gerecruteerd, dus niet alleen uit Piber ,met eeuwenoude stamboom, zoals in Wenen het geval is.
https://www.youtube.com/watch?v=tni95u9x454

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 11:33

Wat een gezeur over loodlijn... Als het nou over kin tegen de borst ging begrijp ik het, maar er is toch niks mis mee als het paard wisselend iets achter de loodlijn loopt pff.. Per paard wisselt het wat een goede comfortabele houding is en je gaat een paard niet direct in de oprichting laten lopen, als je niet achter de loodlijn mag komen dan moet je je paard dus: Of vw nw rijden of opgericht...

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:03

saskiakefie schreef:
Wat een gezeur over loodlijn... Als het nou over kin tegen de borst ging begrijp ik het, maar er is toch niks mis mee als het paard wisselend iets achter de loodlijn loopt pff.. Per paard wisselt het wat een goede comfortabele houding is en je gaat een paard niet direct in de oprichting laten lopen, als je niet achter de loodlijn mag komen dan moet je je paard dus: Of vw nw rijden of opgericht...


Inderdaad, en ieder paard kan wel eens even het hoofd achter de loodlijn hebben... is niet meteen een ramp, maar gebeurt het voortdurend is toch wel een teken dat er iets mist... dan kan bijvoorbeeld het paard zelf wegkruipen voor contact met de ruiterhand, en dat is best irritant om mee te maken, of is het niet voorwaarts op dat moment. En "geen gel%l, in de krul, en wil die niet dan zagen we wel even flink"(of hangen aan de stang) kan ook achter de loodlijn vluchtende paarden opleveren. Zoals we vaak genoeg zien, helaas.

Een voortdurend achter de loodlijn lopend paard zou dan ook niet beloond moeten worden met extra punten, er klopt rijtechnisch gewoon iets niet.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:30

Zoolgangster, dat wordt anders wel in de reguliere dressuursport verwacht.... Zeker als je menig reactie in dit topic leest...

Daarbij, ik meende dat ze pas optraden als ze volledig opgeleid waren... Als dat niet het geval is, worden ze wel overvraagd. Passageren als een paard er nog niet aan toe is... Toonbeeld van scholing. Lol

thembi

Berichten: 227
Geregistreerd: 13-03-12
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:25

Horsa schreef:
Dank voor de video.

Ik heb mijn kennis van Patrick.

En ik ben er zo blij mee op de buitenritten. Het paard dat dan soepel beweegt, zich uitstrekt, en wil gaan!

[ Video ]

Whahaha Patrick Kaye, die man kun je toch niet serieus nemen.
Hij kan 1.60 springen zonder zadel en hoofdstel maar wel met zijn neus vol witte poeder en hoe weet ik dat mijn zus woont in Zuid Afrika en kent hem.

En zijn anti-bitten campagne de PID ofwel Pain Inflicting Device, lachwekkend gewoon wat een idioot

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:10

Janine1990 schreef:
Zoolgangster, dat wordt anders wel in de reguliere dressuursport verwacht.... Zeker als je menig reactie in dit topic leest...

Daarbij, ik meende dat ze pas optraden als ze volledig opgeleid waren... Als dat niet het geval is, worden ze wel overvraagd. Passageren als een paard er nog niet aan toe is... Toonbeeld van scholing. Lol


Bezoekers konden vroeger ook de trainingen bekijken en bestaan ook filmpjes van. Op sommige dagen is daar ook muziek bij, maar het kan veranderd zijn.
Een vriendin is ook nog bij zo'n training wezen kijken en daar zaten ook de minder ervaren paarden bij.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:12

Emerald schreef:
Ik heb het geluk gehad dat ik ben opgeleid door een vrouw die de 'duitse' slag van dressuur beoefende. Dit betekent eigenlijk de echte klassieke dressuur, waarbij de paarden hoofd vrijheid hebben, (in proportie) en zich richtten op de echte verzameling. Dus neusje voor de loodlijn, geen druk op de stang en zakken in de achterhand voor de echte passage, piaffe, etc. Zit, zit, zit... dat was wat we elke week weer te horen kregen. Niet hangen aan de teugels, maar zit en benen. Als ik dan vergelijk met de dressuur van tegenwoordig, moet ik bijna huilen. Het lijkt echt nergens op. Paarden vast in de rug, zakken niet behoorlijk, en de teugels zijn zo kort...... echt niet goed. Ik mag hopen dat er in de jurering iets gaat veranderen in de nabije toekomst


En dàt is dus de dressuur die in de Spaanse Rijschool van oudsher beoefend werd.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:43

Zoolgangster schreef:
Janine1990 schreef:
Zoolgangster, dat wordt anders wel in de reguliere dressuursport verwacht.... Zeker als je menig reactie in dit topic leest...

Daarbij, ik meende dat ze pas optraden als ze volledig opgeleid waren... Als dat niet het geval is, worden ze wel overvraagd. Passageren als een paard er nog niet aan toe is... Toonbeeld van scholing. Lol


Bezoekers konden vroeger ook de trainingen bekijken en bestaan ook filmpjes van. Op sommige dagen is daar ook muziek bij, maar het kan veranderd zijn.
Een vriendin is ook nog bij zo'n training wezen kijken en daar zaten ook de minder ervaren paarden bij.



Vroegah... Maar dit is duidelijk geen filmpje van vroegah... Je kan zo zien dat dit digitaal gefilmd is.

Zoolgangster

Berichten: 9673
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:40

Janine1990 schreef:
Vroegah... Maar dit is duidelijk geen filmpje van vroegah... Je kan zo zien dat dit digitaal gefilmd is.



Het ging mij erom dat de Spaanse rijschool eeuwenlang de klassieke rijkunst bewaarde. Daar kunnen een paar digitale filmpjes met een mislukte passage of wat dan ook in de moderne tijd niets aan veranderen. Ik had toch ook al getypt dat de moderne tijd niet voorbijgaat aan de Rijschool?
En ja, er zal altijd een paard tussen zitten dat een stapje scheef zet, dat zal vroeger ook al zijn gebeurd en dat gebeurd in iedere dressuurstal en in de dressuurring ook. Het blijven paarden, geen machines..

I rest my case denk ik... krijg de indruk dat je bijzonder graag je gelijk wil halen.

Janine1990

Berichten: 43832
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:51

Zoolgangster schreef:
Janine1990 schreef:
Vroegah... Maar dit is duidelijk geen filmpje van vroegah... Je kan zo zien dat dit digitaal gefilmd is.



Het ging mij erom dat de Spaanse rijschool eeuwenlang de klassieke rijkunst bewaarde. Daar kunnen een paar digitale filmpjes met een mislukte passage of wat dan ook in de moderne tijd niets aan veranderen. Ik had toch ook al getypt dat de moderne tijd niet voorbijgaat aan de Rijschool?
En ja, er zal altijd een paard tussen zitten dat een stapje scheef zet, dat zal vroeger ook al zijn gebeurd en dat gebeurd in iedere dressuurstal en in de dressuurring ook. Het blijven paarden, geen machines..

I rest my case denk ik... krijg de indruk dat je bijzonder graag je gelijk wil halen.


Volgens mij kan niemand ontkennen dat sinds het privatiseren van de Spaanse Rijschool in Wenen er weinig bewaard is gebleven van die klassieke rijkunst....

Een stapje scheef zetten vind ik geen enkel probleem... Dat vond de FEI ook niet van Satchmo (Isabell Werth) die flink in de staak ging en toch nog zilver behaalde...
Maar bij een paard dat slechter stapt dan Bonfire, die dus volgens de methode van Sjef werd gereden, is in mijn ogen de basis lang niet voor elkaar.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:02

weer zon kansloos onderzoek waar je helemaal niks mee kan.

je kan de scores helemala niet vergelijken aangezien de paarden tegenwoordig heel anders zijn. Dat de scores anders zijn is omdat de hele sport veranderd is. De paarden zijn beter er zijn andere trainingmethodes en zo kan je nog wel meer factoren opnoemen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet waar kan zijn dat paarden beter voor de loodlijn getraind zouden moeten worden maar het is nog steeds echt wetenschappelijk aan getoond net als dat er nog steeds niet met een fatsoenlijk onderzoek is aangetoond dat ldr slecht is.

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:54

Normaal gesproken probeer ik deze rollkur discussies te vermijden, maar ik wil toch een klein detail toevoegen. Ik ben geen fan van LDR en ben in principe van de klassieke dressuur. Neus net voor de loodlijn is dus het ideaal.

MAAR

we moeten volgens mij een onderscheid maken tussen een paard dat achter de loodlijn gereden wordt en een paard dat met losse teugel opkrult en achter de teugel kruipt. Dat eerste keur ik ten alle tijden af, behalve als je een jong paard laag en nageeflijk rijd (dat is dus neerwaarts en rond met een lange nek, niet in de krul)
Het tweede is iets dat een onderdeel is van training. Sommige paarden kruipen nu eenmaal graag achter de loodlijn als ze iets moeilijk vinden, bijvoorbeeld verzamelen of zijgangen. Zolang dat gebeurt met een losse teugel vind ik het geen ramp. Dat is opkroppen en dat moet eruit getraind worden. Op zo'n moment laat ik de teugel los (als in boogje) en probeer ik weer voorwaarts te rijden. Dan komt die neus er vanzelf wel weer uit. Alleen hoofd-halshouding is niet alles. Je moet - naar mijn mening - paarden de gelegenheid geven om zelf uit te vinden hoe ze een bepaalde lastige oefening het beste kunnen aanpakken. Dit doe je vanuit de achterhand en wat tegenhouden aan de voorhand, maar niet door het hoofd altijd in de perfecte positie te houden. Ze komen er vanzelf wel achter de opkrullen niet de makkelijkste weg is.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 20:58

KPet schreef:
Normaal gesproken probeer ik deze rollkur discussies te vermijden, maar ik wil toch een klein detail toevoegen. Ik ben geen fan van LDR en ben in principe van de klassieke dressuur. Neus net voor de loodlijn is dus het ideaal.

MAAR

we moeten volgens mij een onderscheid maken tussen een paard dat achter de loodlijn gereden wordt en een paard dat met losse teugel opkrult en achter de teugel kruipt. Dat eerste keur ik ten alle tijden af, behalve als je een jong paard laag en nageeflijk rijd (dat is dus neerwaarts en rond met een lange nek, niet in de krul)
Het tweede is iets dat een onderdeel is van training. Sommige paarden kruipen nu eenmaal graag achter de loodlijn als ze iets moeilijk vinden, bijvoorbeeld verzamelen of zijgangen. Zolang dat gebeurt met een losse teugel vind ik het geen ramp. Dat is opkroppen en dat moet eruit getraind worden. Op zo'n moment laat ik de teugel los (als in boogje) en probeer ik weer voorwaarts te rijden. Dan komt die neus er vanzelf wel weer uit. Alleen hoofd-halshouding is niet alles. Je moet - naar mijn mening - paarden de gelegenheid geven om zelf uit te vinden hoe ze een bepaalde lastige oefening het beste kunnen aanpakken. Dit doe je vanuit de achterhand en wat tegenhouden aan de voorhand, maar niet door het hoofd altijd in de perfecte positie te houden. Ze komen er vanzelf wel achter de opkrullen niet de makkelijkste weg is.



Hoe kan een paard dan van achteruit naar de hand toe gaan lopen als je je teugel in een boogje hangt?

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:53

Ik steek hier maar gewoon in op de OP.

Naar mijn beleving heb je 2 vormen van achter de loodlijn. Een daarvan is "geen gel*l in de krul" en de ander is het "achter de teugel kruipen".

Het eerste vind ik een kwalijke zaak, omdat het paard wordt beperkt in zijn beweging en zijn hoofd niet meer kan gebruiken om eventueel een foutje op te vangen en zijn onbalans te herstellen. Ik geloof ook dat je je paard hiermee kan beschadigen. Zowel in zijn rug, nek als mond. Het is voor een paard gewoon geen prettige houding en dat zou al reden genoeg moeten zijn om het niet te willen doen.

Het tweede vind ik, in tegenstelling to het eerste, best prima. Sommige paarden gooien hun hoofd gewoon achter de loodlijn, zeker als er meer van ze gevraagd wordt of het moeilijker wordt. Zolang de ruiter zijn teugels niet aanneemt en deze positie vasthoudt gedurende de oefening vind ik het best. Wel vind ik dat je hier als ruiter aandacht aan besteed en doormiddel van correct trainen je paard leert dat hij beter iets voor/op de loodlijn kan blijven.

Een natuurlijk gaat ieder paard wel eens met zijn hoofd achter de loodlijn, al is het maar vanwege een kriebeltje op zijn borst. Geen enkel probleem, want paarden zijn geen machines die keurig in eenzelfde houding kunnen blijven lopen.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:47

saskiakefie schreef:
Wat een gezeur over loodlijn... Als het nou over kin tegen de borst ging begrijp ik het, maar er is toch niks mis mee als het paard wisselend iets achter de loodlijn loopt pff.. Per paard wisselt het wat een goede comfortabele houding is en je gaat een paard niet direct in de oprichting laten lopen, als je niet achter de loodlijn mag komen dan moet je je paard dus: Of vw nw rijden of opgericht...


Die loodlijn klinkt als gezeur op de millimeter, maar er gebeurt biomechanisch (en mentaal!) echt volledig iets anders als het paard voor of achter de loodlijn loopt.

Ik begrijp je laatste zin niet helemaal: je kan je paard toch gewoon in een normale arbeidshouding rijden met de neus eruit? Waarom zou je moeten kiezen tussen vwnw op oprichting?

Ik vind het altijd een beetje omgekeerde wereld dat het moeilijk zou zijn om voor de loodlijn te rijden, paarden lopen de hele dag met hun hoofd voor die loodlijn, moet toch niet al te moeilijk zijn :D

thriam

Berichten: 86
Geregistreerd: 29-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:55


bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:04

Ik vind dat het niet zo zwart wit gezien moet worden die loodlijn.

Ja het doel is om netjes de neus aan de loodlijn te rijden maar dit lukt heel vaak niet door meerdere factoren. Achterhand niet genoeg eronder, rug wegdrukken, niet capabele ruiter en ga zo maar door. Als het namelijk allemaal perfect zou zijn zou iedereen 10 halen op wedstrijd. Kijk naar alles, niet alleen naar die neus.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:32

Is het zagen van links naar rechts dan rustig toe gelaten in de trainingen van de spaanse rijschool en de klassieke dressuur? Want dat is wat er te zien is in dat filmpje. :+
'k geloof dat ik het dan toch maar bij modern houd. :+