Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 11:05

http://www.paardvisie.nl/


Onderzoek van de Nederlandse dierenarts Morgan Lashley in samenwerking met Dr. Hilary Clayton, toont aan dat paarden die in de oefeningen waarin ze in de hoogste verzameling lopen in de Grand-Prix, veelal achter de loodlijn lopen en daarvoor niet afgestraft worden maar juist hogere scores krijgen van de jury's. Lashley onderzocht hiervoor de verschillen tussen hoofd- en nekposities in de verzamelende oefeningen van top dressuurpaarden tijdens de Olympische Spelen van 1992 en het WK van 2008. Ze wil achterhalen wat de invloed is van de hoofd- en nekpositie van het paard op de regelmatigheid van de beweging.

Lees verder op Paardvisie.

Lees ook
[VN] Wetenschappers: "Achter de loodlijn kan niet langer"

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:41

Tsja als het alleen maar beloont wordt op hoog niveau gaat er natuurlijk weinig aan veranderen :\ .

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:41

Is zelfs in de b al zo. Als mijn pony iets neusje eruit heeft staat overal commentaar over nageeflijkheid. Als die er lekker achter kruipt krijg je een stuk hogere cijfers. Alleen zonder zadel rijdt het voor geen ... Die kont die zo omhoog komt omdat hij van voor opkrult. Ik glij dan helemaal naar voor. Dressuur is mij een raadsel...

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:43

Iets wat je in de normale wedstrijden ook al veel ziet.

Paard wat net wat voor de loodlijn loopt wordt afgestraft dat hij niet nageeflijk genoeg is, terwijl dat wellicht op een vriendelijke manier geoefend wordt.
De paarden die flink achter de loodlijn lopen (of getrokken worden) scoren hoger, want ziet er volgens menig jurylid mooier uit.
Ben benieuwd wanneer daar een keer verandering in komt en dat er gekeken wordt naar echte ontspanning in de houding van paard (en ruiter).

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:52

Maar misschien lopen die paarden verder wel beter? Beetje gek om de hoofdpositie te beoordelen alsof dat los staat van de rest van de beweging.

Sonador

Berichten: 664
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:53

Daarom ben ik fan van de klassieke dressuur.

Je word tegenwoordig ook beloont als je paarden geen normale zuivere draf meer heeft.
De achterbenen blijven vaak achter.

Voor mij waren de olympische spelen2012 met Carl Hester en Uthopia HET voorbeeld van hoe het wel moet.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:54

zolang de jury dit beloond, zal er niks veranderen..

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:55

Dat heb ik idd ook al gemerkt, zelfs in de lagere klasses.
Mijn ruin loopt ook graag hoog en opgekropt en velen vinden dit perfect, liever zie ik hem voorwaarts neerwaarts met neusje er uit :)

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:57

troi schreef:
Maar misschien lopen die paarden verder wel beter? Beetje gek om de hoofdpositie te beoordelen alsof dat los staat van de rest van de beweging.

Precies dat.... het gaat om het totaal en de rijtechnische uitvoering van de oefeningen.

Ik weet trouwens niet waar jullie wedstrijden rijden of kijken, maar als de mijne te diep
loopt of niet opgericht dan wordt dat gewoon keihard afgestraft en zie ik dat gewoon terug in mijn punten :7

ik vind het dus weer een nietzeggend onderzoek, je kijkt toch niet alleen naar de neuspositie :+

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:59

Misschien moet iedereen het originele stuk eens lezen...

Het gaat om een groter geheel. Namelijk de invloed van de halshouding op het bewegen van het paard. Is het paard beter gaan bewegen door achter de loodlijn te gaan lopen? Of juist minder goed?
Als het paard beter zou zijn gaan bewegen door achter de loodlijn te gaan lopen is het logisch dat de jury dit beloond, right?

Nu is achter de loodlijn lopen op het niveau dat wordt onderzocht wel iets heel anders dan wanneer je in de B/L dat toont... :Y)

Suzanne F.

Berichten: 49208
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:00

Ik snap niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die loodlijn. Het gaat om het lichaamsgebruik, of het paard een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en of de aanleuning licht en verend is.
Sommige paarden moet je wat ronder instellen om de juiste nageeflijkheid en aanleuning te verkrijgen en andere paarden kun je fijn in verbinding rijden terwijl ze op of voor de loodlijn blijven.
Uit trainingsoogpunt is die loodlijn helemaal zo interessant niet. Puur voor het plaatje op de wedstrijden is die loodlijn wel van belang maar echt op de hogere nivo's.
Op de lagere nivo's in de basissport gaat het om het gereden zijn, of het paard fijn voor elkaar is en los door het lijf beweegt.

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:07

Dit is het originele Abstract met iets meer informatie:

Among veterinary surgeons, interest has recently increased in the role of the horse's neck as a causative factor in complex locomotor disturbances. Specifically, controversy surrounds the trend for the head to be carried behind the vertical (BHV) in contravention of Fédération Equestre Internationale (FEI) rules. The aim of this study was to determine whether the head angulation of elite dressage horses has changed over the last 25 years, and whether head angulation correlates with the competition score awarded. Head angle was measured from videos recorded during the Grand Prix test at the 1992 Olympic Games and the 2008 World Cup Final, during collected canter (CC), collected trot (CT), passage (Pa), and piaffe (Pi).

Head angulations were BHV in CC and CT in both 1992 and 2008. The likelihood of being BHV during Pa or Pi was significantly greater in 2008 than in 1992 (P < 0.05). Higher scores correlated significantly with head positions that were further BHV during Pi in 2008 (P < 0.05). Head angulations were orientated BHV in all paces in 2008, whereas in 1992 this was only the case for CT and CC. These findings support the hypothesis that, in recent years, FEI dressage judges have not penalised horses for a head position BHV. The findings also support the need for further studies of the effects of head and neck position on the health of horses.

Noraly_

Berichten: 2073
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Amerongen

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:07

Ik vind het een interessant onderzoek, leuk vervolgonderzoek zou zijn om verschillende rassen en nekpositie te bekijken. Ik heb zelf soms het gevoel dat bij een warmbloed paard het achter de loodlijn lopen vaak hoger beoordeeld word dan bij een Fries. Ik rijd zelf een fries en doordat de hals bij een dergelijk ras er zo anders opstaat heb ik soms het gevoel dat dit verkeerd geïnterpreteerd word

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:13

Noraly_ schreef:
Ik vind het een interessant onderzoek, leuk vervolgonderzoek zou zijn om verschillende rassen en nekpositie te bekijken. Ik heb zelf soms het gevoel dat bij een warmbloed paard het achter de loodlijn lopen vaak hoger beoordeeld word dan bij een Fries. Ik rijd zelf een fries en doordat de hals bij een dergelijk ras er zo anders opstaat heb ik soms het gevoel dat dit verkeerd geïnterpreteerd word


Hals bij een fries er anders op dan bij een ander ras? :P
Dat vind ik wel grappig.... Nog nooit gemerkt...

Wat wel kenmerkend is aan een fries is dat ze vaak wat moeilijker in verbinding te rijden zijn en daardoor makkelijker achter de teugel kruipen.
En ja, achter de teugel is heeeeeel iets anders dan achter de loodlijn.

thembi

Berichten: 227
Geregistreerd: 13-03-12
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:22

Suzanne F. schreef:
Ik snap niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die loodlijn. Het gaat om het lichaamsgebruik, of het paard een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en of de aanleuning licht en verend is.
Sommige paarden moet je wat ronder instellen om de juiste nageeflijkheid en aanleuning te verkrijgen en andere paarden kun je fijn in verbinding rijden terwijl ze op of voor de loodlijn blijven.
Uit trainingsoogpunt is die loodlijn helemaal zo interessant niet. Puur voor het plaatje op de wedstrijden is die loodlijn wel van belang maar echt op de hogere nivo's.
Op de lagere nivo's in de basissport gaat het om het gereden zijn, of het paard fijn voor elkaar is en los door het lijf beweegt.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik had het niet beter kunnen verwoorden

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:37

Suzanne F. schreef:
Ik snap niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die loodlijn. Het gaat om het lichaamsgebruik, of het paard een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en of de aanleuning licht en verend is.
Sommige paarden moet je wat ronder instellen om de juiste nageeflijkheid en aanleuning te verkrijgen en andere paarden kun je fijn in verbinding rijden terwijl ze op of voor de loodlijn blijven.
Uit trainingsoogpunt is die loodlijn helemaal zo interessant niet. Puur voor het plaatje op de wedstrijden is die loodlijn wel van belang maar echt op de hogere nivo's.
Op de lagere nivo's in de basissport gaat het om het gereden zijn, of het paard fijn voor elkaar is en los door het lijf beweegt.

Perfect gezegd! :)

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 14:18

Suzanne F. schreef:
Ik snap niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die loodlijn. Het gaat om het lichaamsgebruik, of het paard een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en of de aanleuning licht en verend is.
Sommige paarden moet je wat ronder instellen om de juiste nageeflijkheid en aanleuning te verkrijgen en andere paarden kun je fijn in verbinding rijden terwijl ze op of voor de loodlijn blijven.
Uit trainingsoogpunt is die loodlijn helemaal zo interessant niet. Puur voor het plaatje op de wedstrijden is die loodlijn wel van belang maar echt op de hogere nivo's.
Op de lagere nivo's in de basissport gaat het om het gereden zijn, of het paard fijn voor elkaar is en los door het lijf beweegt.

Helemaal mee eens!!!
Als je ook het hele artikel leest, gaan de doelhoofd/halshoudingen in het onderzoek niet om achter de loodlijn, maar echt kin op de borst, pure rollkur. Dat vind ik geen vergelijk met een paard dat iets achter de loodlijn loopt. Je moet kijken naar het totale plaatje, dat geeft aan waarom een paard (in de basissport) achter de loodlijn loopt. Wordt ie daar naartoe getrokken, dan is het fout, scoor je ook geen punten mee. Is het omdat hij achter de teugel kruipt, idem dito, scoort ook geen punten. Die paarden die om die redenen achter de loodlijn lopen, lopen gewoon niet fijn los door het lijf, strakke bovenlijnen, vaak verlies van ritme, takt en ruimte in de beweging. Maar een paard in de B of L, dat fijn los door het lijf, nageeflijk, mooi rond vanaf de schoft, ruim en ritmisch loopt maar iets achter de loodlijn. Ja die scoort. En terecht. Door die enorme focus op het neus voor loodlijn, zie je vaak paarden, die net niet lekker loslaten in die kaken, strak blijven in het lijf. Met alle goede bedoelingen, krijg je dan juist strakke bewegers ipv fijne losse swingers.

Suzanne F.

Berichten: 49208
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:00

oji schreef:
Je moet kijken naar het totale plaatje, dat geeft aan waarom een paard (in de basissport) achter de loodlijn loopt. Wordt ie daar naartoe getrokken, dan is het fout, scoor je ook geen punten mee. Is het omdat hij achter de teugel kruipt, idem dito, scoort ook geen punten. Die paarden die om die redenen achter de loodlijn lopen, lopen gewoon niet fijn los door het lijf, strakke bovenlijnen, vaak verlies van ritme, takt en ruimte in de beweging. Maar een paard in de B of L, dat fijn los door het lijf, nageeflijk, mooi rond vanaf de schoft, ruim en ritmisch loopt maar iets achter de loodlijn. Ja die scoort. En terecht. Door die enorme focus op het neus voor loodlijn, zie je vaak paarden, die net niet lekker loslaten in die kaken, strak blijven in het lijf. Met alle goede bedoelingen, krijg je dan juist strakke bewegers ipv fijne losse swingers.


:j

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:46

Dit is iets wat licht bij de training van juryleden. Ik zie veel te veel paarden die compleet waardeloos lopen die vreselijk hoge punten krijgen want ja die neus zit wel tussen z'n voorbenen.

Juryleden hebben geen idee hoe het paard hoort te lopen en bewegen. Wat ene fijn beeld is en wat niet. Valse knik is een soort must tegenwoordig

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:52

Woogy schreef:
Dit is iets wat licht bij de training van juryleden. Ik zie veel te veel paarden die compleet waardeloos lopen die vreselijk hoge punten krijgen want ja die neus zit wel tussen z'n voorbenen.

Juryleden hebben geen idee hoe het paard hoort te lopen en bewegen. Wat ene fijn beeld is en wat niet. Valse knik is een soort must tegenwoordig


Helemaal mee eens zolang de voorbenen maar rond zijn oren slaan Is die kin op de borst/hals wat met een hoop gehijg gepaard gaat te verwaarlozen blijkbaar

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:04

Janine1990 schreef:
Noraly_ schreef:
Ik vind het een interessant onderzoek, leuk vervolgonderzoek zou zijn om verschillende rassen en nekpositie te bekijken. Ik heb zelf soms het gevoel dat bij een warmbloed paard het achter de loodlijn lopen vaak hoger beoordeeld word dan bij een Fries. Ik rijd zelf een fries en doordat de hals bij een dergelijk ras er zo anders opstaat heb ik soms het gevoel dat dit verkeerd geïnterpreteerd word


Hals bij een fries er anders op dan bij een ander ras? :P
Dat vind ik wel grappig.... Nog nooit gemerkt...

Wat wel kenmerkend is aan een fries is dat ze vaak wat moeilijker in verbinding te rijden zijn en daardoor makkelijker achter de teugel kruipen.
En ja, achter de teugel is heeeeeel iets anders dan achter de loodlijn.



Een Fries heeft de hals er veel meer op staan met vaak een lange nek. Een Verticaal aangezette hals dus ipv een horizontale.

Suzanne F.

Berichten: 49208
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:23

Woogy schreef:
Dit is iets wat licht bij de training van juryleden. Ik zie veel te veel paarden die compleet waardeloos lopen die vreselijk hoge punten krijgen want ja die neus zit wel tussen z'n voorbenen.

Juryleden hebben geen idee hoe het paard hoort te lopen en bewegen. Wat ene fijn beeld is en wat niet. Valse knik is een soort must tegenwoordig


Dat ligt inderdaad aan de selectie van juryleden. Er jureren er nog teveel die het gewoon niet zien. En als ze het na 3 x niet zien, dan zien ze het na 3 jaar jureren ook niet.
Juryleden zouden heel anders getoetst en geselecteerd moeten worden.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:36

Woogy schreef:
Dit is iets wat licht bij de training van juryleden. Ik zie veel te veel paarden die compleet waardeloos lopen die vreselijk hoge punten krijgen want ja die neus zit wel tussen z'n voorbenen.

Juryleden hebben geen idee hoe het paard hoort te lopen en bewegen. Wat ene fijn beeld is en wat niet. Valse knik is een soort must tegenwoordig


Nou dat is niet mijn ervaring hoor. Een vriendin van mij heeft een Fries in de L1 die heel graag te diep loopt. Er wordt heel hard aan gewerkt om het neusje op de loodlijn te krijgen. Maar ondanks dat wordt ze constant afgestraft op het te diep gaan. Ook al loopt het paard goed door zijn lijf. De jury's zien liever een paard dat niet door zijn lijf loopt maar waarbij het neusje tenminste op de loodlijn gehouden wordt. Ook op het B/L niveau.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:42

Suzanne F. schreef:
Ik snap niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over die loodlijn. Het gaat om het lichaamsgebruik, of het paard een mooie verbinding maakt over de bovenlijn en of de aanleuning licht en verend is.
Sommige paarden moet je wat ronder instellen om de juiste nageeflijkheid en aanleuning te verkrijgen en andere paarden kun je fijn in verbinding rijden terwijl ze op of voor de loodlijn blijven.
Uit trainingsoogpunt is die loodlijn helemaal zo interessant niet. Puur voor het plaatje op de wedstrijden is die loodlijn wel van belang maar echt op de hogere nivo's.
Op de lagere nivo's in de basissport gaat het om het gereden zijn, of het paard fijn voor elkaar is en los door het lijf beweegt.



op lagere nivo's?Je zal ze de kost geven die op Z nivo nog nieteens los zijn.Wel netjes foutloos de oefeningen doen maar de losheid is ver te zoeken.

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: Onderzoek toont aan: Achter de loodlijn scoort hoger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:50

Jawel, hier op cc ook wel gezien. Zelfs wel bij een jury zitten schrijven die die loodlijn of daarachter zeeer belangrijk vond. Ook bij de kleine a.b pony's. pff. Laat ze lekker rijden.
Wat ik hier dan weer hoor op cc. Slof erom, lopen ze vanzelf rond en dan rijden ze wel punten....
Nja, dan maar wat iets voor de loodlijn en lekker los in de rug.