Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nostalgische wedstrijd in Haaksbergen

 
Profiel   

http://www.bokt.nl / http://www.rtvoost.nl
Ingezonden door bokker JPitty

In vroegere tijden werden de akkers geploegd met behulp van paarden. Het was zwaar werk en er bestonden toen nog geen voertuigen die dit werk aankonden. De boer die achter zijn ploegende paarden aanliep, dat beeld is vastgelegd op menig schilderij.

Vandaag de dag lijkt het een beeld wat nog maar weinig mensen kennen want de akkers worden geploegd met tractoren in plaats van paarden.

Afgelopen zaterdag ging Haaksbergen voor een dag terug in de tijd, de paarden werden van stal gehaald en mochten weer doen waar zij zo goed in zijn: Ploegen. Tijdens de wedstrijd kwamen er verschillende paardenrassen aan de start die het akkerland ploegden met verschillende typen ploegen.

Klik hier voor de foto’s.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-14 19:08 



 
Profiel   

Prachtig om te zien! Wij hebben "vroeger" een boerderij in Groningen gehad ( 70'er jaren) en daar werd toen nog heel veel met de paarden op het land gewerkt, toen was er nog "tijd" nu moet alles snel, snel, snel.
Dat 3-span Shetjes, zo leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-14 08:31 



 
Profiel   

Wat leuk! Zou ik best eens in het echt willen zien :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-14 09:03 



 
Profiel   

dat ziet er leuk uit!! die shetjes vind ik echt cool dat die dat ook doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-14 09:54 



 
Profiel   

Eigenlijk ben ik wel benieuwd op welke plaats het shet-span geëindigd is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-14 12:22 



 
Profiel   

Kleine kanttekening van mijnentwege. Het borsttuig dat ze gebruiken is niet het juist voor dit werk. Dit is enkel geschikt om een koets te lopen en niet om te ploegen. Daarvoor heb je een echt gareel nodig zodat de paarden daar hun gewicht kunnen in leggen. Ik heb nog vaak in mijn kindertijd en vroege tienerjaren oudere boeren hun land zien bewerken met paarden al waren die toen al een uitstervend ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-14 12:22 



 
Profiel   

Ik heb indertijd juist heel veel paarden met een borststuig zien werken, garelen heb ik toen in Groningen nooit gezien, ook niet bij de boeren die dus echt dagelijks met paarden werkten. Die borsttuigen waren dan wel een stuk breder dan wat ik bij een aantal paarden op de foto zie. De 2 bruine blessen hebben echte werk borsttuigen om.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-14 12:56 



 
Profiel   

Nee, in Groningen werd een 'boerenwerktuig' gebruikt, dus geen gareeltuig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-14 15:54 



 

ElCid schreef
Ik heb indertijd juist heel veel paarden met een borststuig zien werken, garelen heb ik toen in Groningen nooit gezien, ook niet bij de boeren die dus echt dagelijks met paarden werkten. Die borsttuigen waren dan wel een stuk breder dan wat ik bij een aantal paarden op de foto zie. De 2 bruine blessen hebben echte werk borsttuigen om.


Je kunt aan het tuig wel zien welke de ervaren ploegers waren en wie voor een keertje meededen, ja. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-14 20:40 



 
Profiel   

Goh, In België werd dat soort werk enkel met Garelen gedaan voor zover ik weet. Ik heb nooit anders gezien ook niet op oude schilderijen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-14 12:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen